Hoppa till innehåll

Risk för fler Mårdhundar i Sverige i framtiden.....


lsjonsson

Recommended Posts

....och då kommer dom inte från Finland över Torneälven is eller på vägar vid barmark.
Dom kommer då från Danmark där det föddes ca 40 000 förra året.
Mårdhund har hittats i Halland men den hade drunknat då den troligen hade försökt att simma över.

https://sverigesradio.se/artikel/risk-for-fler-mardhundar-i-framtiden

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

30 minutes ago hs_merkel sa:

Här har dem haft mårdhund på åtelkamera enligt LF. 

Jag såg första mårdhunden vintern -86-87 mellan Huskvarna o Gränna när jag åkte till jobbet efter att ha sovit hos ett dåtida ex.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago Dahla sa:

Är hon inte fortfarande ett ex... eller var hon bara ett ex då? 

Haha! Jodå hon är ett x ännu. Jag är fortfarande gift med kvinnan som jag träffade här i Kalix.:wub:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 minutes ago lsjonsson sa:

Jag såg första mårdhunden vintern -86-87 mellan Huskvarna o Gränna när jag åkte till jobbet efter att ha sovit hos ett dåtida ex.

Den ville helst inte man skulle ta den av daga, då dem ville lokalisera boet, vet aldrig hur det gick?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago hs_merkel sa:

Den ville helst inte man skulle ta den av daga, då dem ville lokalisera boet, vet aldrig hur det gick?

Nej, det ville den knappast! Jag har ringt upp Åhlén och nämnt detta för honom. Han ville inte tro mig. Jag gav honom en ganska så bra beskrivning om plats så vi får se om dom har varit neråt och kikat. En av killarna kommer från Kalix som är med o jobbar i det projektet är han som är hundförare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago lsjonsson sa:

Nej, det ville den knappast! Jag har ringt upp Åhlén och nämnt detta för honom. Han ville inte tro mig. Jag gav honom en ganska så bra beskrivning om plats så vi får se om dom har varit neråt och kikat. En av killarna kommer från Kalix som är med o jobbar i det projektet är han som är hundförare.

Var det inte han som blev av med jobbet efter lite löne fusk?

Nån av dom som jobbade med det här uppifrån fick iaf sluta som jag förstod det men det börjar nog vara ett tag sen.

 

Tror det finns betydligt mer av mårdhundar som med dom andra rovdjuren här uppe och är bara ett önsketänkande att det inte blivit valpar. Var en som hade ute en kamera i kommunen och det kom bilder på flera olika individer.

Är ett djur jag inte hittat igen med hundarna konstigt nog fast dom hittar igen allting annat å skälla på.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 minutes ago karelsk blandning sa:

Var det inte han som blev av med jobbet efter lite löne fusk?

Nån av dom som jobbade med det här uppifrån fick iaf sluta som jag förstod det men det börjar nog vara ett tag sen.

 

Tror det finns betydligt mer av mårdhundar som med dom andra rovdjuren här uppe och är bara ett önsketänkande att det inte blivit valpar. Var en som hade ute en kamera i kommunen och det kom bilder på flera olika individer.

Är ett djur jag inte hittat igen med hundarna konstigt nog fast dom hittar igen allting annat å skälla på.

Det var mer än jag visste. Jag var in på listan över personal bland invasiva.se och kalixbons namn finns kvar där ännu. Det gick ju ett tv-program på svt om mårdhundarna och då var han med. Det är väl typ 1 år sedan tror jag det var som det sändes. Han har en duktig hund på mårdhund iaf.

https://jagareforbundet.se/vilt/invasiva-frammande-arter/kontakt/

Ja, det tror jag också! Det är nog bara en droppe i havet som dom har lyckats spåra och kastrera/avliva.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 minutes ago lsjonsson sa:

Det var mer än jag visste. Jag var in på listan över personal bland invasiva.se och kalixbons namn finns kvar där ännu. Det gick ju ett tv-program på svt om mårdhundarna och då var han med. Det är väl typ 1 år sedan tror jag det var som det sändes. Han har en duktig hund på mårdhund iaf.

https://jagareforbundet.se/vilt/invasiva-frammande-arter/kontakt/

Ja, det tror jag också! Det är nog bara en droppe i havet som dom har lyckats spåra och kastrera/avliva.

En av Norrbottens fältpersonal var det, kan ha varit så att han fick börja där istället för tidigare jobb.

Minns inte 100 hur det var men gemensam bekant berättade att han hade fuskat med lönen, kanske var jobbet före det där.

Egentlig undrar jag hur man kan ha det där som jobb eftersom mårdhundarna kommer vare sig man vill eller inte.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 minutes ago karelsk blandning sa:

Egentlig undrar jag hur man kan ha det där som jobb eftersom mårdhundarna kommer vare sig man vill eller inte.

Det kanske är pengar från allas vår egen fond som betalar det där också 🤪

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det till viss del finansieras via EU. Sveriges grupp som sköter detta har fått beröm i större sammanhang för att det tydligen sköts på bra sätt. 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

14 minutes ago Dahla sa:

Det kanske är pengar från allas vår egen fond som betalar det där också 🤪

Antagligen och dom pengarna hade nog gott göra annat för.

Det enda som händer är väl att man fördröjer det lite men i slutändan blir det nog desamma.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är rätt övertygad om att folk som sett mårdhund i södra sverige egentligen har sett något helt annat. Säger inte att så är fallet med er som OBSat i tråden men man hör så mycket tokigheter på byn så inget förvånar längre. :blush:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 minutes ago Tuffhund sa:

Jag är rätt övertygad om att folk som sett mårdhund i södra sverige egentligen har sett något helt annat. Säger inte att så är fallet med er som OBSat i tråden men man hör så mycket tokigheter på byn så inget förvånar längre. 

Tror jag med, enligt grannen har hon sätt mårdhund här. Och LS kontaktades, dem var väldigt intresserade. Sen som sagt hade dem sätt en på en åtelkamera, om det var i samma veva vet jag inte? Kanske visar sig 1augusti om fablerna finns?😉

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago karelsk blandning sa:

En av Norrbottens fältpersonal var det, kan ha varit så att han fick börja där istället för tidigare jobb.

Minns inte 100 hur det var men gemensam bekant berättade att han hade fuskat med lönen, kanske var jobbet före det där.

Egentlig undrar jag hur man kan ha det där som jobb eftersom mårdhundarna kommer vare sig man vill eller inte.

Ja jag vet! MP har ju varit anställd sedan projekt Mårdhund började. Jag har känt MP länge.

Ok! Jag vet inte!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

59 minutes ago karelsk blandning sa:

Det är inte han det var tal om, såg att han bodde längre österut.

Ok! Jag trodde att det var han du menade.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nä inte det, blandade nog bara ihop vars dom bodde.

Nå dom leker iaf på med samma sak, effektivaste hade varit att staten sätter skottpengar på mårdhundarna istället för att betala löner. Då hade det jagas på och det som sparas i löner hade varit pengar som kunde gå till skottpengar och sen att alla får jaga dom djuren överallt.

Det tror jag hade varit effektivaste lösningen. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago karelsk blandning sa:

Nä inte det, blandade nog bara ihop vars dom bodde.

Nå dom leker iaf på med samma sak, effektivaste hade varit att staten sätter skottpengar på mårdhundarna istället för att betala löner. Då hade det jagas på och det som sparas i löner hade varit pengar som kunde gå till skottpengar och sen att alla får jaga dom djuren överallt.

Det tror jag hade varit effektivaste lösningen. 

Ja visst hade det varit det! Tror du att jag får retroaktiva skottpengar på mina bisamråttor som jag har skjutit i samband vid bäverjakten??? Mellan ögon med 308:a vid 2 olika tillfällen. Dom gick till botten men då blir det väl svårare att bevisa att jag har skjutit dom.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2021-04-16 at 15:31 Tuffhund sa:

Jag är rätt övertygad om att folk som sett mårdhund i södra sverige egentligen har sett något helt annat. Säger inte att så är fallet med er som OBSat i tråden men man hör så mycket tokigheter på byn så inget förvånar längre. 

Det håller jag absolut med om. Oftast handlar det om folk (även många jägare) som inte har koll på hur grävlingar ser ut, att de faktiskt har svans och att de kan se hyfsat långbenta ut när de går. 

18 minutes ago lsjonsson sa:

Sydlig mårdhund fastnade på bild från åtelkamera utanför Vetlanda.

https://www.jaktojagare.se/kategorier/aktuellt/sydlig-mardhund-siktad-i-smaland-20210419/

 

Den där nämnde PA när jag snackade med honom i förra veckan. Han funderade på om det inte kunde vara den de släppte i Getinge utanför Halmstad för ett par år sedan. En individ som gick till Norrköping via Göteborg och Örebro. Tveksamt om sändaren fungerar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Älgflugornas Herre sa:

Den där nämnde PA när jag snackade med honom i förra veckan. Han funderade på om det inte kunde vara den de släppte i Getinge utanför Halmstad för ett par år sedan. En individ som gick till Norrköping via Göteborg och Örebro. Tveksamt om sändaren fungerar.

Ok! Jag har också pratat med PA men det är flera år sedan. Det var en granne som såg en misstänkt mårdhund här i grannskapet så killen från Kalix satte hit en fälla. Den stod här i 1 vecka men det blev ingen fångst i den mer än en katt. Sedan nämnde jag mårdhunden som såg såg mellan Huskvarna-Gränna vintern -86-87 men den ville han knappt tro på. Jag sa åt honom att jag har gått igenom all litteratur med vilda djur samt böckerna från jägarexamen och sa åt honom att jag är säker till 100 % på att det var en mårdhund och inget annat. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...