Hoppa till innehåll

Samma på vintern som på sommaren?


josc72

Recommended Posts

Vad har ni för erfarenheter av hur en bra laddning på sommaren skjuter på vintern? Om jag hittar ett recept som skjuter bra nu i +15 är sannolikheten att samma laddning skjuter bra när det är - 20?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Allt är relativt 🙂

 

Hur stort är ett mål du ska träffa... eller hur långt är ett snöre?

Sannolikheten ökar med måltavlans ökade storlek.

Avser du att träffa ett mål på 1000 meter eller på 100 meter?

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min 6 XC skjuter faktiskt bra både sommar som vinter med samma laddning. Den skjuter så bra att jag fick en tjäder på 540 meter i vinter. Ändå rätt litet mål och långt snöre, men det är kraven/önskemålen jag har. Laddar och jagar med Lapua Scenar 105 gr, 35,8 gr Norma 203B. Bara undrar om man liksom, typ, kan ta det för givet om man plockar fram en ny laddning med annat krut?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sannolikt skjuter laddningen rätt likt sett spridning, temperaturen gör att de flesta laddningar tappar fart - vid - 20 tar det ofta lite lågt. 

Det som påverkar mest är krutets elasticitet, har du ett elastiskt krut och ligger rätt mitt i krutets område blir skillnaden minimal. Ligger du på kanten eller har ett oelastiskt krut kan det bli lite skillnader. 

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago pmt sa:

Sannolikt skjuter laddningen rätt likt sett spridning, temperaturen gör att de flesta laddningar tappar fart - vid - 20 tar det ofta lite lågt. 

Det som påverkar mest är krutets elasticitet, har du ett elastiskt krut och ligger rätt mitt i krutets område blir skillnaden minimal. Ligger du på kanten eller har ett oelastiskt krut kan det bli lite skillnader. 

/T

Tack för ett bra svar. Det var spridningen jag funderade på. Det där med låga temperaturer har jag märkt men tycker ändå att det är ett mycket mindre problem än vad många vill försöka få det till. Nu får jag gå ut och bryta lite i mitt 203B och kolla hur elastiskt det är.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Träffar du inom en snusdosa på dryga 500 meter sommar som vinter är väl tanken på att ändra laddningen ganska meningslös ändå?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 minutes ago Dahla sa:

Träffar du inom en snusdosa på dryga 500 meter sommar som vinter är väl tanken på att ändra laddningen ganska meningslös ändå?

Nja, nu jagas det millimeter och perfektion 😉

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...