Hoppa till innehåll

Bössor vi ångrar att vi sålde och köpte och bössor som får oss att dregla just nu


aasenheim

Recommended Posts

Jag tillhör dem som ibland byter bössa trots att jag egentligen inte har nån anledning. Bara kul att testa nytt. Jag antar att jag inte är ensam här med den (o)vanan...

Därför undrar jag: 

1 vilken bössa ångrar ni att ni sålde.

2 ville bössa ångrar ni att ni en köpte

3 och vilken bössa väcker ert habegär just nu.

mina egna svar blir:

1 Ruger RSI helstock i kal 308. Så jäkla smidig, sköt bra och dessutom snygg. Varför jag sålde? En dubbelstudsare behövde platsen i garderoben just då tyckte jag. Men om jag kom över en likadan igen skulle jag inte tveka på att köpa!

2, krico 22 Wmr. Behövde en 22:a och köpte denna billigt trots att jag egentligen tyckte att den var ganska ful. Sköt illa gjorde den också, med allt.

3 , Mauser m98 i kaliber 9,3. Vacker och klassisk men fasligt dyr.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En Winchester 70XTR Featherweight kaliber .308W med kort låda, och en för en billig bössa hygglig valnötskolv. Så lätt, så liten, så smidig och kul at skjuta med- och lätt att bära runt på.

En BRNO 502 kombi 12-7X57R. Också den köpt ny, och bytt bort i nyskick för jag behövde plats för annat tack vare den förbannade garderoben.

Sen har jag bytt bort mycket annat skit också, både dyrare och billigare- men dessa 2 äro saknade

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En Sako 75 i 30-06 som än idag är den studsare jag fällt mest vilt med.

Alltid laddad med Hammerhead 220 gr eller 200 g Oryx.

Vad fan skulle jag med en R8 till.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den jag ångrar försäljningen av är en Merkel modell 8 i kaliber 20, gjord runt första världskriget någon gång. Ibland fattar man inte vad man har förrän det är borta.

Den jag aldrig köpte var en gammal (Pre64) winchester 70 i 375 H&H. Blåneringen var nästan helt bortnött, kolven var kolsvart av gammal linolja och det satt en märkbart gul gammal Zeiss i ett hakmontage på. Borde ha klassats som skit, men när man lyfte den så hörde man nästan vinden över savannen.

På fråga 3 svarar jag: Alla. Häri ligger mitt problem...

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag sålde en Kemen KM4 för nåt år sedan, den skulle jag inte ha sålt för gud va den låg bra och allt bara dog framför mynningen.

/J

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag sålde en Beretta UL med svart låda och uselt trä för att göra plats för en Browning 525 Sporting. Det ångrar jag nästan var gång jag ska ut och jaga. Så om du som köpte den husserar här på sidan vill jag gärna köpa tillbaks den ;) (Sålde den till en trevlig herre som bodde på Alnön runt 2015..) 

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sålde Beretta 682 gold Sporting med 76cm pipor, om någon har en sådan får ni gärna kontakta mig!

Ångra jag köpte lätt Remington 700 i 308 win.

Ha begär är Blaser F16 game

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

De som svidit mest att göra mig av med (vilket jag insett först i efterhand förstås) är:

 

- Sako Varmint enkelskott (med matchtrycke) 22 PPC. Helt jäkla sjuk bössa till att skjuta, och i nyskick.

- Winchester 70 Classic Featherweight 270 Win. Underbar bössa och förvånansvärt tätskjutande.

- Sako Finnfire Varmint 22 LR. Behövs inga ord för att förstå.

- Sako 75 Hunter 270 Win. Egentligen förstörd av mig då jag lät gänga den. Innan det vann jag kuljaktstig med den. Fantastisk bössa som borde behållits, men ffa borde den aldrig ha gängats då balansen förstördes totalt. Sköt kuljaktstig med den även med dämpare men det blev aldrig samma sak.

- Weatherby Mark V Euromark 460 Wby Mag. Sagolikt snygg och välskjutande bössa. Sköt två kuljaktstigar med den. Ångrar bittert att den inte är kvar i skåpet. Snygg, i kanonskick och tätskjutande. Vad mer kan man begära...?

 

Dessa är väl de absolut dummaste av ca. 100 studsare jag gjort mig av med sen 2001.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 En Lancaster 12/20, i misserabelt skick även efter en renovering. Men den hade avgjort platsat i samlingen i dag.... För dålig för att användas regelbundet. Men drog in en stadig summa på den då jag köpte riktigt billigt och sålde riktigt jävligt dyrt. 

2 En Tikka 412 - sicket jävla mög! Fick byta/rätta till snudd på hela inkråmet i den.

3 Tja,en Fabbri hade ju varit lite kul. Eller en Longthorn.... Men det är inget jag dras till direkt - hade mest varit kul att ha. 

/T

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1. Jag ångrar till dags dato ingen såld bössa.

2. Två st Anschutz i 22lr resp 22wmr. Ingendera gick att få att skjuta med något.
 

3. En mauser 22lr

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag ångrar inga köp eller försäljningar, jag saknar en del pangar men inte på det sätt att jag lider. 
 

Jag saknar rätten att ha fler pangar men i övrigt vill jag inte klaga bara ha mer tid till skyttet. /C 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ångrar inga sålda bössor eftersom jag kontinuerligt uppdaterat mina jaktredskap, och förbättrat mitt innehav.

Ångrar köpet av min första Remington 700 av två skäl! Att det är den bössa som i sitt nuvarande skick är mitt absolut kostsammaste jaktvapen, och att dess förälding (om man får uttrycka sig så om ett Remington gevär) har lett till flera liknande köp av samma "grundmaterial".

Saknar?! Jag saknar en Remington 700LA, i 6,5x55 med slank sporterstock i hög trävalör, med ollonblank blånering och ett lågförstorande kikarsikte i motsvarande finish. Den "drömmen" när jag fortfarande även om vissa delar av den numera aldrig kan bli verklighet som jag önskat mig. Tänk er tillfredställelsen av att ha jaktvapen byggda/förbättrade av följande herrar i vapenskåpet; Mejerbom, Skövde-Christer, Spuhr, Stenroos & Dansken. Med sådan uppställning i skåpet hade jag alltid känt mig belåten och nöljd.

Trevlig helg!

/M

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Förutom att jag ångrar alla sålda vapen så är det konstant tre som jag ständigt ångrar.

1. Anschutz 1422 i 22lr kan bli tårögd än idag när jag tänker på den, ett tekniskt mästerverk med bänkskytteprecision.

2. Marlin 336 i 30-30 otroligt välskjutande och välgjord bössa med fantastisk smidighet.

3. Husqvarna 640 i 8x57 js,  även här träffbilder i bänkskytteklass och bokstavligt talat så allt jag sköt mot föll där det stod.

Villa i frid!

Mike

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1. Har inte sålt så många, men dom som åkt skulle bort så ingen ånger.

2. Savage 4m "Deluxe" 22wm för en flaska Famous Grouse, den var inte en värd det fast stockträt var riktigt fint.

Har även åkt förbi en gammal Beretta 300 halvautomat med Cutts Compensator och en drös choker till, inget fel på den bössan förutom att det var en halvautomat.

3. Efter att ha fått kika på gamm-gubben i jaktlagets Mannlicher Helstock från 60-70tal någonstans så har jag bokat första tjing om/när han vill sälja den, jävla fint hantverk, balans och smidighet i den bössan.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago Mad Mike sa:

1. Jag ångrar alla sålda vapen! I en fri värld skulle jag aldrig behöva sälja någon....

2.jag ångrar alla köpta vapen eftersom det tvingar mig att ångra alla sålda....

3. I en fri värld kunde jag köpa allt jag vill ha utan ånger så vad det gäller habegär sååå finns det för de flesta!

Mike

Brilliant svar!

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1. En Beretta 686 sporting (trot eller ej) Den gjorde mig till nåt jag inte är dvs en hyfsad hagelskytt.

2. En Blaser R93 offroad timber i 9,3x62, sparkade som en ful häst. En Remington 700 i 30-06, motiverar jag så blir nån säkert arg. 😊

3. En Heym 37 sidolåsdrilling vänster i kal 16/8x57irs. Så förbenat långt att åka till Österrike dock.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har inte haft så stor omsättning i skåpet och ingen jag direkt ångrar jag sålt då jag bytt till annat som bättre passat behovet. Men min Tikka M65 Continental i 300wm är saknad. En viltmagnet av rang som både levde om och sökte på det som kom framför. Slutstycksgång som en oljad ål... men den fick åka för andra behov som fortfarande finns.

ångrar dock att jag köpte m65:an ovan för nu behöver jag sakna den 😏

dreglar väl mest över en finare drilling av nåt slag. Gärna en DSD...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Saknar en Sako Vixen och en Tikka M55 som jag hade en gång i tiden... båda fick raka laminatkolvar från Boberg och sköt båda onödigt bra... så onödigt att göra sig av med dom.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1. Vilken bössa ångrar ni att ni sålde?

För första gången på typ 12-15år så känner jag ingen stress över varken vapen jag sålt och saknar eller vapen jag vill köpa. Men om jag ändå ska försöka gå på djupet så vill jag nog säg att det jag ångrar mest är att jag lät förstöra min Hva 1640 som pipades om till 7x57 genom att göra pipan typ 47cm och med en gänga i mynningen. Hade den gjorts 57-60cm och utan gänga hade det varit en liten goding att sakna.586913063_2012-06-1613_12_22.thumb.jpg.6a179632a4887ced0acccbb0cf10e4e0.jpgtapatalk_1366569068055.thumb.jpeg.163370c6740db51b8a0e7b7e41fc5e1b.jpeg

Annars är det nog mina 2 Tikka M55 bössor med customstockar eller min gamla Merkeldrilling som ligger mig närmst att sakna. Slänger in ett par stämningsbilder nedan tapatalk_1366565671820.jpeg.05dc224d1f8887030e9e5e25afe4a58d.jpegtapatalk_1366779819222.jpeg.f2f8dc2cfe72719a28b854447a6e28b0.jpeg

20181028_110628.thumb.jpg.17eb5b24734017678a5f4bbe202b01a6.jpg

 

2. Vapen som jag ångrar att jag inte köpt (för jag har ingen direkt som jag verkligen ångrar att jag köpt) 

Det måste ändå vara den där Merkel Helixen i lite lyxigare variant i 8x57js på Jaktia Lagan för 16000kr, hade lätt gått att tjäna 10-15000kr snabbt och lätt på. 

 

3. Är lite nyfiken på Sauers 404, så en sån med lite snyggare trä hade inte gjort ont förutom i plånboken 🙈

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte jag ångrar ett enda bössbyte/försäljning, skulle möjligen vara min Sako vixen i 222 Rem och med riktig pipa (alltså inte den microräfflade Boforspipan) Nu vet jag ju att den hamnade i ett gott hem där den får komma ut i frihet och få frisk luft och det känns ju bra.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...