Hoppa till innehåll

Karl Hedin "light"


qvarnhill

Recommended Posts

10 hours ago Dahla sa:

 

 

... ska jag börja anmäla ornitologer så fort jag ser en i tron om att det är en boplundrare som ska länsa havsörnars reden kommer polisens budget snart gå i taket... om dom nu har en budget att rätta sig efter.

 

 

Med tanke på hur man gick åt KH när han spanade Varg så är väl ornitologernas förehavanden nästan att anse som grov organiserad brottslighet, dom har ju till och med klubbar och hemsidor med bilder som bevis.  

Bara att plocka in med insatsstyrka.  ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

36 minutes ago lsjonsson sa:

Kan det vara så att polisen också slår av den när dom kommer in över landsbygd och det inte finns några luftkorridorer för flyg?

Skeptisk.. det flygs ju över allt både av civilt/hobbyflyg, sjukvård, sjöräddning och försvar...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 minutes ago Hipshot sa:

Skeptisk.. det flygs ju över allt både av civilt/hobbyflyg, sjukvård, sjöräddning och försvar...

För att inte tala om Flygvapnets lågflygningsövningar lite här och där, även om dom inte går på lika hårt som under Kalla kriget längre.

Då hände det att det landade Viggenplan med Granbarr fastkilade.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag bor ganska nära F13 Malmen i riktning mot gotland... skulle gissa att knas 39 pipen susar förbi i hastigheter bara något under överljudsfart några gånger i veckan... nu har ju dom planen lite andra medel för att se och även undanröja saker som kommer ivägen... men jag hoppas ändå att även polisen har sina transpondrar på här i närheten...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 minutes ago Dahla sa:

Jag bor ganska nära F13 Malmen i riktning mot gotland... skulle gissa att knas 39 pipen susar förbi i hastigheter bara något under överljudsfart några gånger i veckan... nu har ju dom planen lite andra medel för att se och även undanröja saker som kommer ivägen... men jag hoppas ändå att även polisen har sina transpondrar på här i närheten...

Vid lågflygning har dom förmodligen problem med en oväntad stigande Polishelikopter utan transponder hur bra Avionik dom än har när dom susar fram strax under mach 1 ned till 30m höjd som jag vill minnas är lägsta tillåtna...inte mycket till reaktionstid när man susar fram i 340m/s.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

59 minutes ago Hipshot sa:

Skeptisk.. det flygs ju över allt både av civilt/hobbyflyg, sjukvård, sjöräddning och försvar...

Ja, det är många som man måste ta hänsyn till i luftrummet också!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Btw.. ambulanskråkan brukar ha transpondern på.. sist jag var ut  på kråka fräste de över tidigt som fan på morgonen... statistiskt sett flög de på ett hjärtstopp då de är vanligast tidiga mornar..

Jag kollade för att se vart det var men den hade ingen transponder. Ev kan det bero på flyghöjden, de flög väldigt lågt.. då kanske de inte behöver slå på grejerna.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Hipshot sa:

Btw.. ambulanskråkan brukar ha transpondern på.. sist jag var ut  på kråka fräste de över tidigt som fan på morgonen... statistiskt sett flög de på ett hjärtstopp då de är vanligast tidiga mornar..

Jag kollade för att se vart det var men den hade ingen transponder. Ev kan det bero på flyghöjden, de flög väldigt lågt.. då kanske de inte behöver slå på grejerna.

 

Jag är flitig besökare på Flightradar24, har aldrig sett någon polishelikopter där.

Det kanske inte vore så lyckat om buset hade koll på polisens hkp hela tiden.

Ambulansheli och kustbevakningen ser man ofta.

q

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Hipshot sa:

Det blå laget 👮‍♂️🤘

FAF1C532-7AB3-4F84-A89A-9E111D535E49.png

Verkar jaga säljägare i Mälaren.. :whistling:

Jaja, dom måste ju ha något att göra och samtidigt se till så att dom får många timmar i luften.:whistling::lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Hipshot sa:

Det blå laget 👮‍♂️🤘

Verkar jaga säljägare i Mälaren.. 

De kanske slår på transpondern när det passar sig.

Har kollat flera ggr när de passerat här på hög höjd så de borde synas på FR24, men icke ett spår..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago lsjonsson sa:

"“Polisen genomför övningen för att behålla och utveckla förmågan att skydda samhället” skriver de om övningarna."

Det har dom ju misslyckats med fatalt sen Palme sköts så vad vill dom uppnå tro? 

"om vi flyger runt lite tror folk att vi gör nytta och dessutom måste vi få utökad buget sen"

  • Haha 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

32 minutes ago Dahla sa:

"“Polisen genomför övningen för att behålla och utveckla förmågan att skydda samhället” skriver de om övningarna."

Det har dom ju misslyckats med fatalt sen Palme sköts så vad vill dom uppnå tro? 

"om vi flyger runt lite tror folk att vi gör nytta och dessutom måste vi få utökad buget sen"

Absolut och så måste dom flyga x tim/år för att få behålla sitt helikoptercertifikat och det är ju lika dant med vanligt flyg.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kunde Poliserna inte flyga brandflyg? Då slog vi 2 flugor på smällen.
Kanske dom kunde filma lite frustrerade Fåravlare Emeritus också om dom flög utanför 50 skyltarna

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

https://www.facebook.com/hashtag/skogsupproret?refsrc=https%3A%2F%2Fm.facebook.com%2Fhashtag%2Fskogsupproret&_rdr

 

Kanske inte direkt med jakt att göra men poliserna har fullt upp att leka med aktivister i skogen iaf.

Måste kosta sjuka pengar vara med flera bilar och en helikopter allt jämt å flyga runt och se till dom i skogen, men då kanske dom kan kolla efter skoterspår samtidigt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

43 minutes ago karelsk blandning sa:

https://www.facebook.com/hashtag/skogsupproret?refsrc=https%3A%2F%2Fm.facebook.com%2Fhashtag%2Fskogsupproret&_rdr

 

Kanske inte direkt med jakt att göra men poliserna har fullt upp att leka med aktivister i skogen iaf.

Måste kosta sjuka pengar vara med flera bilar och en helikopter allt jämt å flyga runt och se till dom i skogen, men då kanske dom kan kolla efter skoterspår samtidigt.

Det där har man läst om i en veckas tid drygt nu.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Suck... kostnaderna för polisens fordon från 2011:

 

920 kronor per påbörjad timme för varje enskild polis.

320 kronor per påbörjad timme för varje hund.

390 kronor per påbörjad timme för varje häst.

1 200 kronor per timme för varje båt.

15 200 kronor per flygtimme för varje helikopter.

4 kronor per påbörjad kilometer för varje bil.

5 kronor per påbörjad kilometer för varje motorcykel.

 

Men det är ju ingenting jämfört med försvarets HKP14/NH90 som kostar MINST 242 000:- per timma!!!

 

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

59 minutes ago Sverre sa:

Varför är MC dyrare än bil, borde väl vara det omvända förhållandet?

Jag vet inte men kan det ha att göra med mc-försäkringen? Någon som vet?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Dahla sa:

Suck... kostnaderna för polisens fordon från 2011:

 

920 kronor per påbörjad timme för varje enskild polis.

320 kronor per påbörjad timme för varje hund.

390 kronor per påbörjad timme för varje häst.

1 200 kronor per timme för varje båt.

15 200 kronor per flygtimme för varje helikopter.

4 kronor per påbörjad kilometer för varje bil.

5 kronor per påbörjad kilometer för varje motorcykel.

 

Men det är ju ingenting jämfört med försvarets HKP14/NH90 som kostar MINST 242 000:- per timma!!!

 

 

Den nya V90´n kostade väl 800kkr i inköp vill jag minnas det stod i tidningen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På vilken app ser ni polishelikoptrar? Rätt säker på att de inte syns för allmänheten på det sättet. Tror till och med att de flyger på hemlig transponder och bara är identifierade av flygledning.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...