Hoppa till innehåll

Sugga lr galt?


Andreas Karlsson

Recommended Posts

Inte lätt att säga, jag lämnar gissandet till någon annan. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ähhh!!!

Smyg fram å vänd på den levande.

 

Svårt å säga, har du fler bilder? Annars så spaning i realtid ger långt mer info än bilderna. /P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ursäkta dumheterna i din tråd @Andreas Karlsson Vi ska inte jäklas mera med dig, men ibland är det svårt för gamla gubbar att låta bli 😉
Jag törs inte säga med säkerhet vad det är för gris du har på bilden...

Och välkommen hit 🤗

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Dansken changed the title to Sugga lr galt?
1 hour ago PAS sa:

Ähhh!!!

Smyg fram å vänd på den levande.

 

Svårt å säga, har du fler bilder? Annars så spaning i realtid ger långt mer info än bilderna. /P

Vildsvinsbrottning är ju ett trevligt tidsfördriv 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

27 minutes ago Sjöfågeljägare sa:

Förresten, vad är det på denna bilden? 

Det är ett vildsvin du har på bild.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag gillar ju inte när man skämtar om att skjuta innan man vet vad det är för djur men visst jag gillar ju det där med "vildsvinsbrottning" Jag fick ägna mig en hel det åt just den sporten med min fd fru, det säger mera om mitt ex än om mina färdigheter som brottare. Hur som så skulle jag tro att det är en sugga/gylta på bilden men jag skulle ALDRIG skjuta för det är alldeles för osäkert. Jag tycker dock att huvudet är lite typiskt för hondjur men som sagt så tarvas värmesikte och att djuret pinkar för att säkert avgöra.

Kom igåg att du ångrar aldrig det skott du inte avlossat.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gylta säger jag. Men är det först föderska så brukar dem få två tre st. Då ser man oftast inte spenorna för det är oftast dem bakre som nyttjas.

Sköt en 30kg för några år sedan som var spendragen. Lät henne vara tillslut kom en randig, den andra fick jag aldrig

  • Sad 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gissar också på gylta pga huvudformen. Små grisar är inte så lätta att bedömma

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är svårt, för att inte säga omöjligt, att vara helt säker på kön på många grisar. Jag brukar nöja mig med att bestämma om djuret är skjutbart eller inte. Finns det lite vildsvin och man vill ha fler bör inte många skjutas. Behöver stammen minskas så bör man skjuta mer. I viss fall kan det vara så att allt som inte är suggor med småkultingar behöva skjutas. 

När det rör sig om mindre brungrisar så brukar jag vara säker på kön när djuret är dött och jag kan kontrollera på nära håll. Om det av någon anledning spelar roll vilket kön det är så får man låta bli att skjuta. 

Jag har skjutit tre grisar på åkrarna senaste månaden. Alla mindre brungrisar. Det visade sig vara två galtar och en gylta. Där jag jagar ser jag ingen orsak att låta bli att skjuta en mindre brungris bara för att den inte kan könbestämmas. Vi har mer än nog med gris…

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 minutes ago Arctic sa:

Det är svårt, för att inte säga omöjligt, att vara helt säker på kön på många grisar. Jag brukar nöja mig med att bestämma om djuret är skjutbart eller inte. Finns det lite vildsvin och man vill ha fler bör inte många skjutas. Behöver stammen minskas så bör man skjuta mer. I viss fall kan det vara så att allt som inte är suggor med småkultingar behöva skjutas. 

När det rör sig om mindre brungrisar så brukar jag vara säker på kön när djuret är dött och jag kan kontrollera på nära håll. Om det av någon anledning spelar roll vilket kön det är så får man låta bli att skjuta. 

Jag har skjutit tre grisar på åkrarna senaste månaden. Alla mindre brungrisar. Det visade sig vara två galtar och en gylta. Där jag jagar ser jag ingen orsak att låta bli att skjuta en mindre brungris bara för att den inte kan könbestämmas. Vi har mer än nog med gris…

Ja så länge du inte skjuter en kultingförande gris så kan du absolut skjuta precis vilket som men är det vuxna grisar så måste man vara säker.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...