Hoppa till innehåll

Förstoring Älgbana.


Järven

Recommended Posts

Vilken förstoring brukar ni föredra vi Älgbaneskytte ?

Jag skjuter frihandsskytte utan skjutstöd.

 

För mig det går minst dåligt om jag håller mig i förstoringsspannet 3-4X, vid högre förstoring så går det märkbart sämre.

Jag skjuter med tekniken att "gå ifatt och dra igenom" på löpet.

 

Skulle vara kul att höra om vad ni väljer gällande förstoring och vid vilken teknik.  :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag skjuter med hela förstoringsspannet på mina vapen alltså både hög och låg, 1,5-6, 2.5-10 eller 4,5-14.

Jag övar lite olika, enklast för mig att skjuta med framförhållning när poäng är viktigt. Övar på att skjuta med sving för snabba jaktskott men har inte hittat rytmen riktigt där, troligen beroende på att framförhållningen är befäst genom ganska många skott. Upplever att utmaningen att lära in ny teknik är nyttigt för motivationen. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ju mer man tränar ju större förstorning klarar man av. Nu skjuter jag på 80 med 4-6x , på 50 m med 4-6x skall testa med en 10x fast i år, får se om jag klarar det.  Förr sköt jag med 9-10x men då tränade jag mer.

Jag skjuter med framförhållning, går in bakifrån. 

Mvh Jan-Erik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sköt som mest på 7x med fast framförhållning när jag sköt om mest. I den vevan funkade dock det mesta - jag kunde skjuta och svinga igenom träffområdet och ändå bara skjuta femmor och femettor. Kändes ett tag väldigt ”enkelt” och det var i den vevan jag var framgångsrik på kuljaktstigar och sköt mycket.

Nu har jag inte övat på det sättet på ett antal år och har ingen aning om hur det skulle kännas. En del sitter kanske men mycket är nog borta iom obefintlig skytteträning i stående.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tycker jag har skjutit hyfsat de gånger jag haft Aimpointen (1x) på bössan, men sist hade jag 1-6 kikare och då tyckte jag hade svårt att se med 1x förstoring så jag drog upp till 2-3x och då gick det bättre.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För jägarexamens elever brukar vi säga man ska skjuta runt 4-5 som mest, aldrig över 6 då blir det inte bra! 

Själv skjuter jag bäst med aimpointen på älgbanan, är 3-12x kikaren på åker den max upp 5x. Upplever att man får för sig och finlira för mycket med stor förstoring och hamnar i tidsnöd!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Även jag varierar mig med förstoring på älgen. Ska jag va seriös på klubbtävlingar har jag runt 8-10x och skjuter med avhållning på strecken i riktmedlet på banbössan.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4x är det enda jag använt vid träningstillfällen och prov.. Blir roligt att testa allt från Aimpoint till högre förstoring när jag fått bössan! :D

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago TekDr sa:

Även jag varierar mig med förstoring på älgen. Ska jag va seriös på klubbtävlingar har jag runt 8-10x och skjuter med avhållning på strecken i riktmedlet på banbössan.

Man har även hört att det finns dom som med tysk 4 laborerar med att lägga grovänden av korset i 5-1 på älgen och följa med och på så vis få statiskt framförhållning.

Testade någon gång förut utan större succe för min egen del som dom senaste åren försökt träna in svinginspirerat skytte på Älgbanan.

Kanske kan vara värt något försök till om man vill jaga poäng ?  

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Älgmärket skjuter jag med 1-4 eller aimpoint. Jagar ikapp ,Tävling 24x fast framförhållning. Klart årets tråkigaste tillställning. Tycker de inte ger ett smack. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

13 hours ago hs_merkel sa:

Klart årets tråkigaste tillställning. Tycker de inte ger ett smack. 

Älgbana, tävling eller båda ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

19 minutes ago Järven sa:

Älgbana, tävling eller båda ?

Båda. Tycker inte det ger något! Måste ha guld och har skjutit det dem sista 15-20 åren. Men inget skytte jag tycker är kul. Lite som betala räkningar måste göras...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

37 minutes ago hs_merkel sa:

Båda. Tycker inte det ger något! Måste ha guld och har skjutit det dem sista 15-20 åren. Men inget skytte jag tycker är kul. Lite som betala räkningar måste göras...

Lite samma som här då när det gäller "skjuta godkänt", har tidigare mer känts som en press att inte misslyckats och behöva gå och ställa sig längst bak i den långa kön igen än en rolig övning.

Jag är en av dom där som brukat skjuta tre fin-fina träff och en precis utanför träffområde, återfaller fortfarande i det av och till.

Nu har den värst pressen släppt lite med det även skyttet och försöker motivera mig själv genom att försöka lyckas skjuta guldserier med svingteknik för att det ska bli lite roligare.

Ska även prova med Aimpoint för att få in lite nytt.

Öva måste man ju göra, men jag tycker nog övningen på hagel har haft mycket större betydelse även för bättringar i kulskyttet än vad det rätt statiska Älgbaneskyttet haft, kanske gör jag något fel, kanske är det en motivations sak....vad vet jag, roligare är det definitivt i alla fall.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En fråga.

Vad har ni för figur på er älgbana ?

Vi har den "tvåhövdade" som enligt mig inte har så värst realistiskt utritad lungsiluett.

Eller är det bara denna som gäller nuförtiden ?

image.jpeg.2025e43e30887c6d9f3b65ad0dcb4084.jpeg

 

Jag få bara inte i hop ovan med "nytt träffområde älbana" enl nedan.

Hade väl kanske varit vettigare att lägga i hop två av nedan varav spegelvända en ?

20170502_111842-960x600.jpg

 

Nytt träffområde för älgskyttet - Svensk JaktSvensk Jakt

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

52 minutes ago Järven sa:

 Ska man ha elektronisk markering på banan  så så får figuren anpassas till det. Men jag håller med dig att förr  när man hade två figurer som vände såg det mer ut som älgar, men då hade vi också manuell markering som nödvändigt ont.

Mvh Jan-Erik.

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi har elektronisk markering och två separata älgar så det är nog olika vilken teknik älgbanan har..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 hours ago Järven sa:

Öva måste man ju göra, men jag tycker nog övningen på hagel har haft mycket större betydelse även för bättringar i kulskyttet än vad det rätt statiska Älgbaneskyttet haft, kanske gör jag något fel, kanske är det en motivations sak....vad vet jag, roligare är det definitivt i alla fall.

Förra året fick jag möjlighet att prova skjuta vildsvinsbana med 22an på skjutbanan under tiden man väntade i kön till älgbanan. Det gav mig mycket mer än att skjuta på älgen, bara det att man kunde ändra hastigheten på grisen och se hur det påverkade framförhållningen gav mycket. Älgbanan är inte bra som träning och det är himla lustigt att just brons på den krävs för älgjakten... 🤷‍♂️

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nja att brons krävs på älgbanan ser jag inte som så konstigt, det tvingar nämligen folk att ta ut bössan ur skåpet och se så den fortfarande går ditt det är tänkt! Nog mest det som allt handlar om mer än att man ska kunna få in fyra skott tre ggr i träffområdet.. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I markeringen ska lungorna vara rätt enligt det nya regelverket. Att det är konstigt ut på figuren har ingen betydelse för markeringen. 

 

Att siamesen blivit poppis beror på att det är billigare att köpa den akustiska utrustning som krävs för den. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...