Hoppa till innehåll

Nya jakttiderna


Outdoorsman

Recommended Posts

Sådär, då var ändringarna i Jaktförordningen publicerade:

https://svenskforfattningssamling.se/sites/default/files/sfs/2021-05/SFS2021-334.pdf

Jätteglad över vårbockjakt i hela landet, samt bibehållen jakt på kricka och bläsand. Och ejder. Och gråtrut.

 

Nya tider för älgjakten... nja.

Vi är många som lagt mycken tid på detta; skönt att det inte bara blev dåligt 🙂.

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kul med vårbocksjakt! Och snabba krickor är bland det roligaste som finns!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Milt talat irriterande med morkullan, dock. 11/9 🤔?! Och att småskraken och alfågeln försvann.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fick ha kvar kråkorna men nötskrika 21 augusti. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Undrar vad det får för konsekvenser på sikt om vi börjar skjuta bort fina bockar i maj och juni som skulle parat sig i juli? Kvalitén på stammen riskerar att gå ner?

Finns säkert en fin konsekvensanalys som jag inte läst ;)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just now hs_merkel sa:

Jävla trofejägare! 😉de är köttet man vill åt köttet!

Det var för att skydda viltet från utrotning som man införde jakttider en gång i världen. Vad tror du händer om man går åt andra hållet igen? :ph34r:

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Stammen minskar om de går åt andra hållet. Och man behöver inte jaga bara för man får. Men där jag jagar hemma behövs de skjutas ner rejält! Så detta beslut välkomnas.

Här har rådjurstammen minskat sedan Dovhjortarna kom, och de skjuts rätt mycket så här kan de mycket väll hända det du siar om...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ser ett gigantiskt utrymme för konflikter nästa år när det börjar smälla i buskarna i maj.

Men lite sent att reagera nu...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har handlett ett kandidatarbete på effekter av bockjakten och håller på med en vetenskaplig artikel om det. Finns inga som helst tecken på negativa effekter. Konsekvensbeskrivning ska man väl inte kalla det, men det gick in som underlag till Regeringskansliet, ja.

 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Många sydliga länsföreningar var ganska negativa till vårbocksjakten, tyckte inte den platsade, den skapades ju för att det skulle gå att jaga rådjur efter Tjernobyl. Så tror det är rätt kluvet i jägar sverige om den jakten...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago exabit sa:

Ser ett gigantiskt utrymme för konflikter nästa år när det börjar smälla i buskarna i maj.

Men lite sent att reagera nu...

Var ju veritabelt krig inom SJF för ett år sedan om detta. Glad att bara beskåda det utifrån :-)... Dvs det har argumenterats hårt i frågan, även gentemot Regeringskansliet. Intressant nog är min bild att de som har bockjakt ofta tycker det är bra, medan de som inte har det är övertygade om att det vore en total katastrof.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ser med glädje att jakttiden på Toppfågel förlängs med två veckor i vissa län till 15/2.  :)

Verkar som dom ska slopa Järpjakten helt i vissa län, bla annat mitt.   :(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

29 minutes ago Sverre sa:

Ser samma sak, ingen Järpjakt längre, varför?

Ja, jag ställer mig med frågande.

Det man kan konstatera är att vi har och så länge man kan minnas  har haft ett stabilt bestånd på vår mark i Västmanland i all fall.

Man har ju även konstaterat att småviltstammar påverkas totalt väldigt lite av jakt, en art som Järpen upplever jag som det är väldigt få som överhuvud taget ägnar någon riktad jakt på så jägarnas påverkan måste nog få anses som mikroskopisk på artens totala bestånd.

Varför skulle inte jag kunna få ta lite av räntan på vårt bestånd om jag skulle vilja ?

Känns mera som någon slags eftergift till Ornitologerna än viltvårdande åtgärd om ni frågar mig.

 

Att Toppjakten tidigare avslutats 31/1 har jag heller aldrig förstått vitsen med, Tjädrar har inte och kommer inte spela eller häcka i två första veckorna Februari i mitt län, så det är bara rena dumheter att man inte ändrat tidigare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Outdoorsman sa:

Jag har handlett ett kandidatarbete på effekter av bockjakten och håller på med en vetenskaplig artikel om det. Finns inga som helst tecken på negativa effekter. Konsekvensbeskrivning ska man väl inte kalla det, men det gick in som underlag till Regeringskansliet, ja.

 

 

Då lever vi i lite olika verkligheter. Konsekvenserna av vårbocksjakt kommer att gå upp för alla om några år. Förvaltningen fungerar på gods och andra ställen där man kan detaljplanera och själv styra uttaget, men knappast i ett viltvårdsområde där allt som kommer skjuts.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är inte helt främmande till vårbockjakt här nere. Tänker mig att man kan skjuta nån mindre bock till frysen i maj så satsar man på Troféerna i Augusti. För i ärlighetens namn är inte de urkn*llade bockarna i Augusti så goda. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago Outdoorsman sa:

Milt talat irriterande med morkullan, dock. 11/9

Ja, då börjar dom ju ändå flytta söderöver... kan inte minnas att jag sett några sträckandes här så års... dom är dock här nu för jag såg en igår. Har ett stråk över tomten.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago strävhår sa:

Vilka blir konsekvenserna ? Vi som jagat bock på våren sedan 1990 i just Vvo:n undrar?

Ja, man borde väl ha ett bra underlag från länen som haft jakt på bock under våren i så många år.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tycker det mesta bara är positivt men ställer mig lite frågande till 7 månaders sammanhängande jakttid på dov samt generös generell skyddsjaktparagraf på det....njaa där kan det nog sluta illa. 

Mike

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

15 minutes ago Mad Mike sa:

Tycker det mesta bara är positivt men ställer mig lite frågande till 7 månaders sammanhängande jakttid på dov samt generös generell skyddsjaktparagraf på det....njaa där kan det nog sluta illa. 

Mike

Vi har fått en liten "explosion" med "skuttisar" (dov) iår, vet inte om det påverkar grödan men herrejävlar, tror snart inte det finns en otrampad fläck på de fälten som det är sått havre på. 

En anledning att steppa upp under ordinarie jakttid om inte annat 💪

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För oss i norr som jagar fågel blev det ett rejält bakslag. 1 mån kortare ripjakt. Funderar på vilken fakta som regeringen använt för att komma fram till det beslutet, naturvårdsverket ville ha kvar samma tider som innan förutom i Jämtland där de ville förlänga med två veckor. Kan inte låta bli att undra om det är nån eftergift till miljötalibanerna för att behålla makt eller framtida samarbete, vi är trots allt inte så stor massa med röstboskap i fjällänen och dessutom röstas det traditionellt rött.

Älgjaktsstarten blev också framflyttad till 1 september, risken är nu väldigt stor att en del län tappar ytterligare möjlighet till ripjakt på fjället på grund av avlysningar för samebyarnas älgjakt. Men så blir det för oss som inte blev född i rätt ras av företagare.

Fast vi kan få möjlighet att jaga älg i en meter snö och perfekt när fjäll/vandringsälgarna samlas i skogslandet på vintern om flockar upp till 30-50 st. Då kan vi avskaffa skjutproven också.

Bittert så in i hvete just nu...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...