Hoppa till innehåll

Modell Husqvarna studsare


emsson

Recommended Posts

Hej!

Jag har tagit över en gammal studsare Husqvarna 30-06 men modellmärkning verkar saknas på vapnet och det framgår inte heller vad det är för modell på min släktings gamla licens. 

På pipan står det ”Husqvarna Vapenfabriks AB 30-06 U.S”, på sidan finns serienr som börjar på 167*** och sedan står det Nitro efter. Den är ombyggd till tumsäkring för att kunna ha sikte men orginal är det flaggsäkring. Lägger in lite bilder här. 
Hoppas någon kan hjälpa mig så jag kan lära mig mer om bössan!

/Emma

DD5A0A43-CB52-4532-B662-510AE35A1A1D.jpeg

D0913AF1-C7F9-4D5E-8B17-766E72DABBBA.jpeg

15B73C3C-EEF3-4B85-A808-1453A34DCCAA.jpeg

F1A92897-B7E9-4C3D-8AF7-7865203D4EC2.jpeg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hva 640 (eller om man ska va petig en 647 då den är i 30-06) byggd på en civil m98 låda.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 hours ago TekDr sa:

Hva 640 (eller om man ska va petig en 647 då den är i 30-06) byggd på en civil m98 låda.

Tack, det verkar ju stämma, blev lite osäker då detta verkar vara en årsmodell-54 och på något ställe stod det att 640 slutade tillverkas -53. Är den värd att lägga lite kärlek och ett nytt sikte på enligt dig?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago emmabojort sa:

Tack, det verkar ju stämma, blev lite osäker då detta verkar vara en årsmodell-54 och på något ställe stod det att 640 slutade tillverkas -53. Är den värd att lägga lite kärlek och ett nytt sikte på enligt dig?

Den är endast ägd av min farfar och ganska sparsamt använd.

Är den värd det för dig? Du kommer aldrig få igen pengarna om du säljer så man gör det för sin egen skull.

Vapnet som så är det inget fel på och kommer fortsätta fungera i 100 år till om man fortsätter ta hand om det.

jag har själv plöjt ner alldeles för mycket pengar i min farfars gamla Hva som då egentligen är en förlustaffär av stora mått men jag tycker det är kul att hålla den i drift ett tag till.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

51 minutes ago emmabojort sa:

. Är den värd att lägga lite kärlek och ett nytt sikte på enligt dig?

Det beror nog till stor del på vad din definition av "lite kärlek" är. Ett nytt sikte kan du ju lätt ta med dig till nästa vapen, så det är ju i sig ingen förlust på så sätt. Sen är ju denna relativt färdig att använda då den redan har sidosäkring och vettiga klackar monterade så det som brukar kosta att åtgärda är ju redan gjort bortsett från kolven, som väl brukar vara bekymret för de flesta på dessa gamla trotjänare då de oftast är stockade för öppna riktmedel och vi numera envisas med att sätta kikarsikten på det mesta.

Har du provskjutit den än och vet om ni trivs ihop? Det kan nog avgöra vad som behöver göras framöver och om det ska kosta något eller inte...

Personligen hade jag nog monterat en mjuk bakkappa och ett lågförstorande kikarsikte så lågt det går och sen gett träbiten en omgång med olja men det är ju jag. 

/P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago TekDr sa:

Är den värd det för dig? Du kommer aldrig få igen pengarna om du säljer så man gör det för sin egen skull.

Vapnet som så är det inget fel på och kommer fortsätta fungera i 100 år till om man fortsätter ta hand om det.

jag har själv plöjt ner alldeles för mycket pengar i min farfars gamla Hva som då egentligen är en förlustaffär av stora mått men jag tycker det är kul att hålla den i drift ett tag till.

 

Den passar mig i storlek, men det skulle behövas en mjukare bakkappa samt en kolvkamshöjare, ny rem och som sagt nytt sikte. Bara småsaker, men om bössan är bra så är det ju värt att lägga lite tid och slantar på. Försäljningsvärdet är inte viktigt för jag kommer troligtvis ha kvar den så länge jag har plats i skåpet. Tack för dina svar :) 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago Patrik L sa:

Det beror nog till stor del på vad din definition av "lite kärlek" är. Ett nytt sikte kan du ju lätt ta med dig till nästa vapen, så det är ju i sig ingen förlust på så sätt. Sen är ju denna relativt färdig att använda då den redan har sidosäkring och vettiga klackar monterade så det som brukar kosta att åtgärda är ju redan gjort bortsett från kolven, som väl brukar vara bekymret för de flesta på dessa gamla trotjänare då de oftast är stockade för öppna riktmedel och vi numera envisas med att sätta kikarsikten på det mesta.

Har du provskjutit den än och vet om ni trivs ihop? Det kan nog avgöra vad som behöver göras framöver och om det ska kosta något eller inte...

Personligen hade jag nog monterat en mjuk bakkappa och ett lågförstorande kikarsikte så lågt det går och sen gett träbiten en omgång med olja men det är ju jag. 

/P

Den passar mig bra storleksmässigt och jag skjuter bra med den, men det är ungefär det du skriver som jag skulle vilja göra, mjukare bakkappa, en kolvkamshöjare, ny rem och lite allmän vapenvård. Egentligen bara småsaker, men det hade ju varit ovärt att lägga den tiden/pengarna om bössan var känd för att vara dålig :) 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

51 minutes ago emmabojort sa:

Den passar mig bra storleksmässigt och jag skjuter bra med den, men det är ungefär det du skriver som jag skulle vilja göra, mjukare bakkappa, en kolvkamshöjare, ny rem och lite allmän vapenvård. Egentligen bara småsaker, men det hade ju varit ovärt att lägga den tiden/pengarna om bössan var känd för att vara dålig  

Dålig? Nej du, den kanske har sina egenheter, men sköter du den där så kan du antagligen lämna farfars bössa till dina barnbarn när den dagen kommer.

/Patrik

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago Patrik L sa:

Dålig? Nej du, den kanske har sina egenheter, men sköter du den där så kan du antagligen lämna farfars bössa till dina barnbarn när den dagen kommer.

/Patrik

 

Då ska den få den kärlek den förtjänar ;) 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...