Hoppa till innehåll

Ett lätt och smidigt sikte till pyrschbössan


Pyrschjägaren

Recommended Posts

Har ni nå förslag på ett bra sikte till bockjakten? 

Jag vill ha ett lätt och smidigt sikte, så x56 går bort, antagligen, x50 också gissar jag. 

Det ska sitta på en finnlight i 243. Bössan är lätt och nätt, siktet måste matcha. 

Belysning är nog inte nödvändigt. 

Jag har googlat lite men hittar bara 30mm tubar känns det som. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har de sista åren haft två olika 6x42 på bockvaket. En Meopta och en Swarovski, smidiga men kanske inte jättelätta då det är ståltuber i bägge. Optiskt har jag inte varit besviken i alla fall.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 hours ago Pyrschjägaren sa:

Har ni nå förslag på ett bra sikte till bockjakten? 

Jag vill ha ett lätt och smidigt sikte, så x56 går bort, antagligen, x50 också gissar jag. 

Det ska sitta på en finnlight i 243. Bössan är lätt och nätt, siktet måste matcha. 

Belysning är nog inte nödvändigt. 

Jag har googlat lite men hittar bara 30mm tubar känns det som. 

Swarovski z3 3-10x42.

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

tipsar om Zeiss 2,5-10x42! Poppar upp på begagnatmarknaden ibland. Utöver denna tipsar jag om Swarovski 1,7-10x42. Har en sådan och den är smidig, skarp och klar i optiken. Lite klumpig i bakkant med tanke på swarovskis Gen 1 på reglage till belysning och okular SOM kan göra att man får ha lite högre kikaremontage än man önskar. Zeiss är slankare i jämförelse.

 

/M

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago sidelock sa:

Swarovski z3 3-10x42.

Hört att versionerna efter z3 är sämre? 

Ska kika om jag hittar nån sån. 

Googlade loss igår och fann att en trijicon AccuPoint 3-9x40 vägde 390 gram 🙏🏻

Aldrig kollat i en trijicon. Känner ingen som har nån erfarenhet heller. Är det värt 9500kr? 🤔

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Pyrschjägaren sa:

Hört att versionerna efter z3 är sämre? 

Ska kika om jag hittar nån sån. 

Googlade loss igår och fann att en trijicon AccuPoint 3-9x40 vägde 390 gram 🙏🏻

Aldrig kollat i en trijicon. Känner ingen som har nån erfarenhet heller. Är det värt 9500kr? 🤔

Trijicon i samman andetag som pürsch? Njaaa eller om du inte är intresserad av att se i sista ljuset. 
 

lystra till Mäster Maichel i detta. /C 

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Belyst leupold vx5 2-10x42 eller 3-15x44 belyst med CDS 479 gr och 558 gr

Helia 3 3-12x44 485 gr

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Christian N sa:

Trijicon i samman andetag som pürsch? Njaaa eller om du inte är intresserad av att se i sista ljuset. 
 

lystra till Mäster Maichel i detta. /C 

Ok 🤣

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Pyrchsikte.... Hmmm.... Under flera år körde jag med en gammal Zeiss 6x42 på pyrchbössan. Grymt sikte till sådan jakt. Enda anledningen till att jag bytte upp till mer förstoring var att jag började jaga säl, då behövdes mer förstoring. Om jag skulle backa tillbaka till en renodlad smygjaktsbössa så skulle jag nog fundera på den fasta 6-an igen. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om man hittar ett Zeiss HD5 3-15x42 som XXL reat ut för runt 5 papp i Sverige så borde det passa som hand i handsken. Entumstub dessutom, så svårt att hitta smidigare sikte med motsvarande prestanda utan att gå på Z3 som ju är några prisklasser dyrare (men säkert också bättre). Jag hade ett HD5 3-15x50 som jag tyckte klarade sig oväntat bra i skymningen, USA-tillverkat och allt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...