Hoppa till innehåll

Nu jävlar ska det byggas en redig köttork...


Järven

Recommended Posts

Det är en bra konstruktion, tyckte min var bra tills lådan sprack. Byggde en ny av ett torkskåp så man får lite högre produktion. 

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

13 minutes ago Silver sa:

Det är en bra konstruktion, tyckte min var bra tills lådan sprack. Byggde en ny av ett torkskåp så man får lite högre produktion. 

 

Blir det lika bra som om man lufttorkar ute på våren?

Hört lite olika men endast torkat ute när det är fort blir lite mängder, testade torka lite i källaren med samma princip i vintras. Det fungerade men tyckte inte det var samma sak som det jag torkade på våren.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sisådär, nu är även lampan monterad strax under inkommande luftventil.

Nu återstår bara att diska gallret och hänga dit S-krokarna.

Ska bli spännande att prova den.  :)

 

 

20210523_193807.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Byggde för några år sedan en röktork för beef jerky.  Lite fuktad rökspån i aluformen, plattan på max och efter ca. 8 timmar hade man färdigt jerky.

röktork.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Se där, den ser ju riktigt nice ut.

Hur blev köttet efter 8tim, torkat nog för att förvaras längre tider eller att mera se som färkvara  ?

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago karelsk blandning sa:

Blir det lika bra som om man lufttorkar ute på våren?

Hört lite olika men endast torkat ute när det är fort blir lite mängder, testade torka lite i källaren med samma princip i vintras. Det fungerade men tyckte inte det var samma sak som det jag torkade på våren.

Jag kör ofta bara saltat kött och det blir riktigt bra, jag har aldrig haft kött så jag kunnat jämföra men en bra torkning är en bra torkning i princip. Utekött är riktigt fint men då det inte går så är det ett bra komplement. Till exempel kan jag ta kött ur frysen på måndag morgon, salta till tisdag, hänga och bjuda på torrkött till helgens pilsner om man inte skär allt för tjocka bitar. 

Gillar enkelheten då jag förr torkade nödpartier i ugnen men det blir annars då du inte får ner tempen tillräckligt. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I min värld så ska ingen värme tillföras, torken ska stå mörkt, svalt och under rumstemperatur.

Jag har byggde min för 20 år sedan i 1mm rostfritt och en datafläkt på ena sidan som suger ut luft och hål med finmaskigt nät på motsatt sidan eftersom jag ville ha genomströmning.

Sedan har datafläkten strypts till nätt och jämnt så det känns, alltså du fuktar handens framsida sätter handen framför luftintaget/nätet med den fuktiga sidan från fläkt så ska du knappt känna avkylning.

Jag torrsaltar alltid 8 timmar i grovsalt.

Lägg i blöt i två timmar för att urlaka ytsaltet byt vatten en gång.

Tillsätt gärna lite hickorysås i vattnet eller lätt rök någon minut innan torkning.

Torka av vätskan från köttet och lägg på ett tunt lager olivolja.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

15 hours ago Järven sa:

...eller en liten en i alla fall.  

Då torkat kött är så dyrt att man nästan kan tro att det är Norma som tillverkar det så får man väl försöka fixa så man kan göra det själv.

Köpte en lagom stor plastlåda med lock som grund, en gammal datafläkt och en 7.2volts transformator fanns i gömmorna och får tillgodose luftcirkulationen.

En liten kopplingslåda där elen ska kopplas införskaffades och skruvades fast, monterade en strömbrytare till datafläkten genom ovansidan på denna.

Köpte finmaskigt rostfritt nät som jag klippte till och limmade fast på vita täckbrickor som jag sedan borrade fast med skruv och mutter för att inte någon ohyra ska kunna ta sig in.

Det kommer även att monteras en lampsockel på insidan av lådan för att kunna tillföra lite värme med hjälp av en 15W glödlampa.

Några genomgående rostfria gängstänger kommer att monteras tvärs i genom lådan så man kan hänga köttbitar på s-krokar, kommer fästas med mutter på insidan och kupolmutter på utsidan.

Jag "lånade" ett kylskåpsgaller på lokala sopstationen som kommer kunna läggas uppepå gängstängerna om man vill torka småsaker som svamp tex.

 

 

 

20210523_130956.jpg

 

 

20210523_130546.jpg

 

Fortsättning följer.......

Du får ta med familjen o flytta norr ut så att du kan torka köttet ute i det fria som vi gör här uppe så behöver du inga sådana konstiga mackapärer.

Så här torkar vi i norr.

 

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

41 minutes ago Silver sa:

Även om man bor i norra Sverige har lådan en av plats Jonsson. 

Biltong blir bra i låda bla. 

Det kanske den har. Jag har aldrig haft någon låda eller och inte har behövt något nät runt mitt kött som skulle skydda det mot insekter o småfåglar som kan komma och picka av det. Trots att jag har granskat mitt kött när jag har plockat ned det så har jag inte sett någon bit på köttet som det har pickats ifrån.:thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 hours ago lsjonsson sa:

Du får ta med familjen o flytta norr ut så att du kan torka köttet ute i det fria som vi gör här uppe så behöver du inga sådana konstiga mackapärer.

Tanken lockar allt.  :)

 

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Järven sa:

Tanken lockar allt. 

Välkommen upp och gått om plats finns det också!:thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

21 hours ago Järven sa:

Se där, den ser ju riktigt nice ut.

Hur blev köttet efter 8tim, torkat nog för att förvaras längre tider eller att mera se som färkvara  ?

 

 

Fungerade iaf. bra i några veckor i kylen, i vanlig glasslåda.  Blev inte långlivat då det var så förbaskat gott 😁

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har byggt en likadan tork men med en badrumsfläkt (rätt ordentligt flås). Hade lampa men den visade sig överflödig, gav bara 1 grad. Kan bero på att badrumsfläkten suger ut värmen. Lampa är nog mer för att skapa cirkulation när man kör utan fläkt. Inomhus och enbart fläkt funkar bra. Ska man få det mer likt utomhustorkat (långsamttorkat) så ska man nog göra som fubar gjort.

Använder gem som krokar, bara att vika ut dem till ett S. Bra när man torkar många tunnare bitar.

Brukar lägga folie eller bakpapper i botten så blir det inte så mycket städning.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...