Hoppa till innehåll

Fulltånge knivar.


karelsk blandning

Recommended Posts

EnZo neckerblad? Gjorde en med skalor i fårhorn och nitar av rävtänder en gång. Två djäkla material att arbeta med..... 

en1.jpg

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vilket blad tänkte du på?

Det som blir trä skaft på är ett rostfritt av något slag om jag minns rätt.

Den med orange skaft är ett sånt, https://www.knivmaterial.se/produkt/knivblad-enzo-necker-70-f/

 

Tänder som pinnar genom var nånting nytt men fungerar nog lika bra som annat.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

24 minutes ago Silver sa:

Nätt modell!

 

Jo, vet egentligen inte vad man ska göra med en sån.

Bladet var nog runt 65-70mm ungefär, köpte det nog mest för görandets skull.

Funderade ikväll om den kanske går att ge åt nån som märk kniv till sommaren ifall den fungerar till det.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nä det är ju en annan sak, personligen gillar jag blad kring 10 cm och även större. För små blad blir mest opraktiska tycker jag. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago Silver sa:

Nä det är ju en annan sak, personligen gillar jag blad kring 10 cm och även större. För små blad blir mest opraktiska tycker jag. 

Använder själv den storleken på kniv och ofta en huggare med.

Så blir inte att använda dom här små själv, den orange gör inte jag utan hsr bara hjälpt till med den.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 hours ago karelsk blandning sa:

Inte helt nöjd, blev för röd tyckte jag men är lite slipning kvar ännu.

20210525_210536.jpg

Hade den i olja och våt slipade igår kväll och nu på morgon har trät krympt så man känner kant runt om, satte den i olja igen och blir det inte bättre så börja jag kanske om.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

28 minutes ago karelsk blandning sa:

Hade den i olja och våt slipade igår kväll och nu på morgon har trät krympt så man känner kant runt om, satte den i olja igen och blir det inte bättre så börja jag kanske om.

Att träet lever är ju det ständiga problemet när man har med fulltångeknivar att göra. Ibland funderar jag på att gå över till stabbat trä men det tar verkligen emot. Vill inte hålla på och slipa i epoxi. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

18 minutes ago Älgflugornas Herre sa:

Att träet lever är ju det ständiga problemet när man har med fulltångeknivar att göra. Ibland funderar jag på att gå över till stabbat trä men det tar verkligen emot. Vill inte hålla på och slipa i epoxi. 

Så är det, har inte haft det problemet tidigare när jag använt bättre trä.

Gjorde en större kniv med björk masur och där har det inte hänt nånting.

Är det så att jag får börja om så blir det nog sälg masur på skaftet.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Blir att göra om skaftet på den med trä sidor. Fast den legat i olja två dagar så har den ändå krympt mer.

Lite irriterande var det allt för skaftet blev bättre i färg efter oljan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Rev skaftet igår och limmade dit nytt av sälg istället, kom lim på framsidan av skaftet så få se hur det blir om jag ska färga trät nånting.

Kanske blir att göra om den en tredje gång.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

20210611_083728.thumb.jpg.88e62ed9e6f99037835127f5c7cb2dbd.jpg

Ska försöka limma den här I helgen, men blev inte så bra med borrningen av nitarna igår, skyller på värmen ute.

Blir stabiliserat skaft på den men nit hålet längst bak blev ganska ovalt så får testa blanda spån och epoxi där.

Tänkte först kasta bort bitarna och börja om men tänkte att den ska ändå bara användas, hon som ska ha den menade att det inte gjorde nånting.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Påbörjad ikväll, hade själv stoppat svart istället för rött mellan blad och trä. Men nu skulle de vara såhär. 

20210611_220547.jpg

20210611_220544.jpg

20210611_220525.jpg

20210611_220455.jpg

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag gillar röd vulkan fiber/effekt linje, tycker det ser smakfullt ut. Ett fint projekt. Vänligen C 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

59 minutes ago Christian N sa:

Jag gillar röd vulkan fiber/effekt linje, tycker det ser smakfullt ut. Ett fint projekt. Vänligen C 

+1 på den, tycker med den röda vulkanfibern ger ett tillskott till designen!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Christian N sa:

Jag gillar röd vulkan fiber/effekt linje, tycker det ser smakfullt ut. Ett fint projekt. Vänligen C 

+2 på den, grymt snyggt!

Gillar verkligen din stil, precis knivar i min smak😎

Mike

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Låter som att hon valde rätt med rött.

Om man ser niten längst bak så ser man det jag skrev om högre upp om den misslyckade borrningen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Meckade lite efter jag kom hem ikväll, lilla är kvar med finare slippapper och den större är kvar att forma lite ännu innan den är att börja slipa på. 

Lilla kniven ser ut att blivit bättre med nya skaftet, trodde det skulle bli att börja om en 3e gång när jag slipade den lite väl varm längst fram.

20210613_223204.jpg

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu är det bara en del slipning kvar för hon som ska ha kniven.

Kommer i20210614_203751.thumb.jpg.57bbba66a1583682571f5d4168efa9d9.jpgnte att köpa stabeliserad lönn fler gånger, besvärligt när det är hårt på ett ställe och betydligt mjukare på nästa. Träet sög rätt mycket olja när jag våt slipade till 800 och tyckte det var lite konstigt.

Lillen kniven har jag bara att slipa en omgång till med 1200 papper och så får det vara bra. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sydde klart dom inatt och färgade den lilla, hon får själv färga den större som hon vill ha den.

Ska bara flytta hängaren från den stora till den lilla och göra en bredare till den mär jag mätte fel.

Resized_20210619_001348.jpg

Resized_20210619_001254.jpg

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...