Hoppa till innehåll

Garmin Alpha 200i?


detstorabla

Recommended Posts

Undrar om någon har praktisk erfarenhet av denna pejl? 
https://www.widforss.se/garmin-alpha-200it5-hund-gps

Anledningen till att jag är inne på den själv är framförallt Inreach (satellitkommunikation) då jag kommer att tillbringa mycket tid i fjällen i höst ensam med min hund. Mobiltäckningen är oftast inte något vidare där jag brukar vara.

Har en PLB men där går batteriet ut i sommar så då måste jag skicka in och byta ut batteriet och den går inte att skicka SMS med.  Och det är skönt att kunna skicka livstecken till anhöriga.  Ett basic abbonemang kostar 170 kr/månad (utan bindningstid) så det får det bli under juli-oktober

Jag vet att den inte går att ställa i 320 mode men för de fallen så har jag en Alpha 50 (det här är mest ett problem på älgjakt). 

Pejlen kommer att sitta på min strävhårige vän Enzo 😁

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har en Alpha 100 och en Alpha 200i. Jag köpte en extra 200i precis av samma orsak som dig -- att få med inReach när jag är uppe på ställen med dålig mobiltäckning.

Nu har jag ännu inte haft orsak att använda satellitkommunikation i fjällen, så hur bra den fungerar vet jag inte (men jag utgår ifrån att den förhoppningsvis fungerar när jag behöver den...).

Skärmen på 200i är bättre (ljusstarkare, större och högre upplösning) än på andra Garmin hundpejlar. Den är också snabbare. Det är lättare att skrolla kartor etc. Det är också lättare att hantera flera hundar (speciellt om de har samma kanal på halsbandet). 

Du har också en årskostnad på ca 400:- för att sedan betala extra för de månader du vill kunna använda satellitkommunikation. 

Efter jag skaffade 200i har jag i princip inte använt Alpha 100. Speciellt skärmen och snabbheten är rätt mycket bättre.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...
På 2021-05-25 at 10:30 Arctic sa:

Jag har en Alpha 100 och en Alpha 200i. Jag köpte en extra 200i precis av samma orsak som dig -- att få med inReach när jag är uppe på ställen med dålig mobiltäckning.

Nu har jag ännu inte haft orsak att använda satellitkommunikation i fjällen, så hur bra den fungerar vet jag inte (men jag utgår ifrån att den förhoppningsvis fungerar när jag behöver den...).

Skärmen på 200i är bättre (ljusstarkare, större och högre upplösning) än på andra Garmin hundpejlar. Den är också snabbare. Det är lättare att skrolla kartor etc. Det är också lättare att hantera flera hundar (speciellt om de har samma kanal på halsbandet). 

Du har också en årskostnad på ca 400:- för att sedan betala extra för de månader du vill kunna använda satellitkommunikation. 

Efter jag skaffade 200i har jag i princip inte använt Alpha 100. Speciellt skärmen och snabbheten är rätt mycket bättre.

Nej, det gör den inte. Du behöver abonnemang som kostar typ 170 kr i månaden, har du inte registrerat det innan olyckan är framme ute på fjället så kommer det inte att funka tyvärr.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det jag skrev tidigare stämmer fortfarande. Du behöver ett basabonnemang ”Freedom” för att registrera dig. Det kostar 395:- om året. De månader du vill använda InReach kostar minst 170:- per månad (”Safety Plan”). 

’Det stämmer att du måste registrera dig innan du kan använda InReach. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok, det hade jag missat i mitt letande efter "hur göra" - men det är ju bra om man kan ha grundabonnemang utan att ha månadslösningen i sånt fall!

Gissar att man behöver "slå på" månaden innan man åker ut på fjället? dvs. 170: - oavsett om man tänker vara med om olyckor eller ej?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago cazorp sa:

Ok, det hade jag missat i mitt letande efter "hur göra" - men det är ju bra om man kan ha grundabonnemang utan att ha månadslösningen i sånt fall!

Gissar att man behöver "slå på" månaden innan man åker ut på fjället? dvs. 170: - oavsett om man tänker vara med om olyckor eller ej?

Precis. Slår på min i mitten av augusti och av i slutet av oktober eller november. Sen kan jag ha en månad i februari-mars oxå.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kombinerar just nu Alpha 100 med en inreach. Fungerar bra att skicka sms och ta emot väderleksrapporter, kopplat ihop inreach med telefonen och då är det lättare att skicka meddelande och se väderprognoser. Är nästan alltid utanför mobiltäckning och skönt att kunna meddela ifall man blir sen pga väder eller liknande.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...