Hoppa till innehåll

Thomas Ekberg med och bildar nytt jägareförbund.


Järven

Recommended Posts

Jag skall ta och lyssna på podden innan jag uttalar mig på allvar. Principiellt så tror jag det blir svårt eftersom de båda förbunden täcker in det mesta. Å andra sidan om Ekberg/Jägare tänker mer av en "reklambyrå för jakt vs samhälle" så finns det ett reellt behov särskilt om de kunde få med Torkel Norling i projektet. Båda förbunden är som påpekas i artikeln väldigt inåtriktade/jägarinriktade.

Annars täcker väl förbunden in sina respektive områden genom att JRF fångar upp allt som har med känsla och tyckande att göra medan SJF fångar upp forskningen och försöker styra smart bland politikens grynnor. Båda inriktningarna behövs även om jag personligen kan tycka att gnabbandet förbundsmedlemmarna emellan borde minska för jaktens bästa.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det behövs flera föreningar/förbund som är för jakt... det finns många fler grupperingar som är emot jakt.

Allmogejägarna är ju också ganska nystartade.

Fler namn på intresseorganisationer som är för jakt innebär mer utrymme i dagspressen och fler instanser som kan svara på remisser.

Det är ju väldigt många som inte är med i något förbund över huvud taget och ju fler det finns desto större borde väl chansen vara att det då finns ett passande förbund för var och en.

Man kan ju tycka vad man vill om Thomas Ekberg... han har i alla fall fått förbannat mycket mer tid i tv-sverige än någon annan i dom etablerade förbunden.

Jag önskar att Karl Hedin startade upp en förening...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 hours ago Dahla sa:

Fler namn på intresseorganisationer som är för jakt innebär mer utrymme i dagspressen och fler instanser som kan svara på remisser.

Fler organisationer att blanda ihop. Redan nu har de flesta utanför jaktsvängen svårt att skilja på Jägareförbundet och Jägarnas Riksförbund. Lite som att ingen utanför skolvärlden gör skillnad på Lärareförbundet och Lärarnas Riksförbund. Däremot håller jag med dej i fråga om poängen i fler instanser som kan svara på remisser. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

"Att slå ihop nuvarande organisationer är en önskedröm men ”mission impossible”. Det skulle ta så lång tid att vi då hunnit bli av med jakten, men vi kommer absolut stödja Svenska Jägareförbundet och Jägarnas Riksförbund, säger Thomas Ekberg"

Så då startar han alltså ett tredje förbund å vill inbilla sig att allt ska bli mycket bättre snabbare...?!🤔

Njaa du Ekberg! DET tro JAG ör ett riktigt "Mission impossible" Men all lycka till från mig få du! 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 minutes ago HuggyBear sa:

"Att slå ihop nuvarande organisationer är en önskedröm men ”mission impossible”. Det skulle ta så lång tid att vi då hunnit bli av med jakten, men vi kommer absolut stödja Svenska Jägareförbundet och Jägarnas Riksförbund, säger Thomas Ekberg"

 

1968 var det på gång att slå samman Jägarnas Riksförbund med Jägareförbundet. Det föll och istället slogs Jägarnas Riksförbund och Förbundet Landsbygdens Jägare samman. Nu har vi JRF som inte vill ha några vargar och avknoppningsorganisationen Rädda Jakten som vill ha ännu färre vargar.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Han säger att det är ett komplement till nuvarande, två trötta förbunden.

 

ska bla fokusera på hetsjakten på jägare (myndigheter) och annat som förbunden inte gör nämnvärt idag..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om ett par veckor när de haft det konstituerande mötet kommer vi att se mer av planerna med det nya förbundet. Antar att det kommer att finnas lite mer substantiellt att ta ställning till då.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

19 hours ago Dahla sa:

 

Man kan ju tycka vad man vill om Thomas Ekberg... han har i alla fall fått förbannat mycket mer tid i tv-sverige än någon annan i dom etablerade förbunden.

Jag önskar att Karl Hedin startade upp en förening...

Ja, han kan ju konsten "att gå genom rutan" i alla fall oavsett om man gillar hans ideer eller inte.

Tror inte KH har den tiden som skulle krävas med tanke på hans miljarindustri, men önska kan man ju alltid göra.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tror att Ekberg kommer att få ganska många medlemmar. Många jägare har tröttnat på sina förbund och kommer att se detta som ett alternativ, antingen som enda förening eller som komplement till de etablerade förbunden,

De båda jägarförbunden har ju passligt svårt att reda ut sina interna stridigheter, ingen upplyftande läsning precis.😫

 

Raggarö

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tror det skulle varit bättre med ett förbund... Men till och med i Kina verkar det vara svårt att ha en agenda..

Men, för all del,  hoppas jag en mer enande kraft.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Även Svenska Allmogejägarna verkar ju vara ett relativt nystartat förbund.

Om Svenska AllmogeJägareFörbundet – Svenska AllmogeJägareFörbundet (allmogejagarna.se)

 

Kan det ha en koppling till att pengarna från Jaktkortsavgiften blivit föremål för huggsexa som nya föreningar och förbund ploppar upp som svampar ur jorden, eller är det bara att ta av foliehatten och inse att det är en slump att dom börjar skylta med sin tillvaro just nu ?

(Jag är löjligt oinsatt i hur sådant här fungerar men lite nyfiken)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...