Hoppa till innehåll

Räffelstigning kontra hastighet


Dieselråtta

Recommended Posts

Har en fundering kring räffelstigning. Att det är projektledare längd som avgör vilken räffelstigning som behövs är jag på det klara med men hur är det med utgångshastighet? Är det att kulan måste rotera visst antal varv per sekund eller visst antal varv per meter flykt. Eller en kombination av båda? Jag har en gammal 6.5x55 med stigning på 9 tum. Vissa moderna kulor kräver 8 tum stigning. Om jag brotchar om till AI och får upp hastigheten kompenserar det då för den långsammare stigningen eller spelar det ingen roll för stabilisering av kulan?

Det kanske står någonstans i forumet men kunde inte hitta.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Njae.... 

Det är kulans tippande moment (som beror på kulans längd, fart och skillnaden mellan tyngdpunkt och gyroskopiskt centrum, en skillnad som ges av kulans form) som avgör behovet av rotationsstabilisering. 

Rotationen ges av stigningen x farten. 

Där det tippande momentet < det gyroskopiska momentet med en faktor 1,2 - 1,5 vill jag minnas.

Blir det gyroskopiska momentet för stort (> 2) blir kulan överstabiliserad och håller sin vinkel utom banan vilket är väldigt dumt sett precisionen. 

Så svaret på frågan är: kanske. 

Rotationen avtar mycket mindre än farten minskar så alla kulor blir ofta typ lite överstabiliserande på extrema håll. 

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ah så du menar att det inte finns en liten Quick fix på det här heller. Tänka sig.. Fysikens underbara värld. Men då har jag lärt mig något nytt idag. 

Det sista du skrev svarade på en fundering jag haft tidigare och det är varför kulorna helt plötsligt börjar dra iväg mer ner de kommit ner i underljudsfart på långa håll.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En intressant fråga. Jag sköt Oryx i min 6,5 Grendel med 1-8” stigning och då kan man tycka att stigningen är mer än tillräcklig. Men hålen i tavlan på 100 meter var lite ”sneda” och helt tydligt träffade inte kulorna rakt. Träffbilden var dock ok vilket den inte är om kulorna är instabila. Hastighet 534 m/s.

Oryx i 6,5 Grendel:

1B763DCA-39D5-4371-B8D6-B2C5EF64D9A9.thumb.jpeg.7f5edb1fb2a12e8750dbe9d333997822.jpeg

 

V-Max 53 i 222 med 1-14” stigning (stabiliserar ej):

D9C8F148-F7F6-4B85-B24E-66A417EDDBE7.thumb.jpeg.d8f64fe301ba5e5ef613a040848e3731.jpeg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om det ser ut som hos Exabit ovan så lär nog lite extra fart kunna lösa eventuella vältningstendenser men om det ser ut som nedan är det nog rätt kört 😉

139 grains Fox CH skjutna i en CG4000 i 6,5x55. Avstånd drygt 50m.

 

028F0715-2748-42E8-85FD-B3B50A53E26B.jpeg

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago Dieselråtta sa:

Det sista du skrev svarade på en fundering jag haft tidigare och det är varför kulorna helt plötsligt börjar dra iväg mer ner de kommit ner i underljudsfart på långa håll.

Nja, det beror långt mer på den påverkan som blir när man trillar genom ljudvallen än överstabilisering. 

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Hur blir det när farten på kulan sjunker ytterligare, blir den stabilare igen? Beror väl på kulan egenskaper och rotation men tänkte rent generellt. För det är väl precis runt ljudkort då kulan ligger och rider i ljudvågor som det får en del lustiga fenomen precis som det blir med flygplan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2021-06-15 at 06:59 Dieselråtta sa:

Hur blir det när farten på kulan sjunker ytterligare, blir den stabilare igen? 

Ja, men då ofta överstabil och i en lite annan bana. 

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...