Hoppa till innehåll

Magasinbekymmer Tikka T3x


Galne

Recommended Posts

Är det någon som haft bekymmer med Tikka T3x’s 5-skotts magasin i plast??

Vi har 2st för Jägarexamens skytte i klubben, de är ett år gamla och har väl avverkat en 2-3 000 skott tillsammans. Men sista veckan har de börjat krångla i omladdningen, patroner kantrar och den plockar inte upp vid repetering osv. Laddar man 2skott åt gången så går det bättre, men är inte hundra procentigt. 
 

Någon som varit med om något liknande eller har några bra tips??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 minutes ago Buck sa:

Börjar båda krångla samtidigt?

Hemladdade patroner? Bytt ammo?

Fick liknande fel när mina patroner var lite långa.

Innan har vi kört Norma jaktmatch och NP Practice, de började nu när Np började sina och Sako Range köptes in. Bara köpe skott, används för träning inför Jägarexamen!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det kanske har varit en omgång med en dålig batch magasinsfjädrar i omlopp för jag hörde på jobbet igår om 5st helt nya mag som var inköpta för nåt år sedan och sen inte använda förrän nyligen där patronerna ställde sig rakt upp efter man petat i 2-3 patroner. Där byttes magasinen ut så det kanske är läge att kolla om det finns goodwill hos Sako Sweden 🤷‍♂️

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är dom kortare eller trubbiga nya skotten?

Har haft lite tjorv med riktigt kort ammunition i ett magasin i 9,3 men det är troligen ett samband med att fjädern i min börjar vara lite trött.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sako ammunitionen är väldigt trubbnosiga jämfört med tidigare ammunition!

Kanske läge och prata med handlaren eller Sako, men djupt störande när det är uppskjutningstider för närvarande!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

15 minutes ago Galne sa:

Sako ammunitionen är väldigt trubbnosiga jämfört med tidigare ammunition!

Kanske läge och prata med handlaren eller Sako, men djupt störande när det är uppskjutningstider för närvarande!

Där är nog en del i det, testa låna ett magasin och se om det blir bättre.

Mitt som brukar ligga laddat i skåpet är det som det tjorvat mer med. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har haft det problemet också och jag köpte ett nytt magasin och jämförde hårdheten på fjädern och det var en markant skillnad så jag skulle tro att felet ligger där.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mitt magasin blev så efter det varit i marken med patroner i. Köpte ett nytt och fjädern var bra mycket styvare. Tror de andra gått 300?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Upplever att man petar ner plattan allt för lätt och framförallt vill den inte gå ner parallellt riktigt, ska be han som har hand om vapnens och ta ett snack med butiken som sålde dem och se vad de kan komma fram till! 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Laddar bara fyra för älgbanan, men det går inte. Max två stycken funkar för tillfället…

Någon som har lust och kika på sina magasin och som om läppen är svagt fasad precis i slutet? :rolleyes: Eller om det är våra som är slitna?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är det samma magasin som för T3? Har för mig det va? 

Jag laddar iaf utan några som helst problem fyra skott för älgbanan.

Kan se om jag kan se det du nämner på magasinet jag har sen..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Samma hände med en lånebössa (T3) på skyttebion sist. Min egna hände det dock aldrig på - men å andra sidan gick det hellre inte många skott genom den i jämförelse.

Magasinen är dock rätt billiga till T3:an!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

26 minutes ago dru sa:

Samma hände med en lånebössa (T3) på skyttebion sist. Min egna hände det dock aldrig på - men å andra sidan gick det hellre inte många skott genom den i jämförelse.

Magasinen är dock rätt billiga till T3:an!

Jo, men om vi ska byta magasin varje år blir det rätt dyrt i längden..:ph34r: Ska se om vi inte kan köpa i metall från JP Vapen istället!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...