Hoppa till innehåll

Tekniktips, "att träna rätt från början", osv


sexfemåtta

Recommended Posts

Sådärja, nu har jag ju äntligen fått licenserna och kan börja träna. Det som slog mig direkt var att det kan ju vara bra att ha ett tänk, en plan eller läsa på mer om hur man faktiskt bör träna för att träna rätt.

Ja, såklart får man detta till del i jägarexamen. Men kom ihåg att det är ett fåtal träningstillfällen och sen uppskjutning. Vilket iofs gick bra för mig, men jag vill bli BRA på att skjuta och hantera mina bössor. Detta innebär såklart mycket träning, så när jag står såhär i startgroparna så tänker jag lite om hur jag tränar för att träna rätt. Gäller alltså både kula och hagel.

Mao, det finns kanske smartare sätt än att bara panga på x antal skott på känn och göra så gott man kan. Speciellt nu i början när jag inte har en massa felinlärda dåliga vanor att bli av med. Men undrar om folk här kanske har tips eller tankar om hur de tycker det kan vara bra att börja som nybörjare för själva mängdträningen/skytteträningen? Jag ska kontakta lite ansvariga vid banan jag blev medlem i nu efter jägarex för att fråga om samma sak. Kanske har de folk där jag kan träna med också som är duktiga och erfarna.

Jag är en sån som gärna tränar så effektivt jag kan, och tycker det är bra att veta varför man tränar som man gör.

Torrträning har jag förstått det som att det är en väldigt värdefull del i kombination med det skarpa skyttet - men vad tänka på särskilt?

Nån som kanske har nån bra länk till artiklar/videos/dyl?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är väl egentligen kanske inte rätt människa att svara på hur man ska träna då jag är en högst medioker skytt, men två saker har jag förstått att skytte handlar om.

Repetition av samma mönster så man gör lika skott efter skott och innötning till det sitter i muskelminnet.

 

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago, Dahla said:

Dom här klippen jag länkar till är för skytteinstruktörer som ska lära ut men kan vara en bra början att se för den som vill lära sig det grundläggande.

Det borde ligga 16 klipp under den länken.

 

https://youtube.com/playlist?list=PLZ_Lnk-Z6DYvxxvmW3P3ZkJS-EULLEGZd

 

Kul, sånt gillar jag att se igenom.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Finns ju några discipliner att träna:

-vakskytte med stor kikare på lite längre håll

-drevsjaktsskytte med aimpoint eller lägre förstoring på kortare håll

-hagelskytte

En grej man ska tänka på är att om man tränar fel så tränar man in ett mönster i hjärnan och så kommer hjärnan att reagera i en snabb situation. 

Själv tränar jag bara på de situationer som min jakt innebär. Jag skjuter bara med mina jaktvapen och har ingen speciell banbössa för att det alltid ska vara samma.

Blir det lerduvor så skjuter jag sporting eller ännu bättre är en compact sporting bana där man själv trycker fram duvorna och kan nöta och repetera de som är svåra. Jag skulle bara välja att träna på de som rimligen kan förekomma i min jakt, inte de omöjliga racerflygarna som gör loop. Har man tillgång till en vanlig kastare så funkar det fint också. Man kan ställa sig i olika positioner för att få mer realistiska scenarion.

På drevjakt skjuter jag sällan på mer än 50 m. Mer troligen oftast på max 30-40m och då på djur som rör sig i ganska makligt tempo eller som står still. Satsa på de avstånden + stillastående. Tycker att bio och grisbana är bra. Att ta ett säkert skott på 50m på frihand är också bra. Då klarar man 30m galant. Om du hittar en film på yt där Erik som är aimpoints instruktör förklara så kör på den. Han är grym och tekniken är klockren. Jocke Smålänning har en liknande teknik. Han åker runt och kör kurser. Tror att Calle Allwen också kör kurser med liknande teknik för skyttet.

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 minutes ago, MagnusN said:

Finns ju några discipliner att träna:

-vakskytte med stor kikare på lite längre håll

-drevsjaktsskytte med aimpoint eller lägre förstoring på kortare håll

-hagelskytte

En grej man ska tänka på är att om man tränar fel så tränar man in ett mönster i hjärnan och så kommer hjärnan att reagera i en snabb situation. 

Själv tränar jag bara på de situationer som min jakt innebär. Jag skjuter bara med mina jaktvapen och har ingen speciell banbössa för att det alltid ska vara samma.

Blir det lerduvor så skjuter jag sporting eller ännu bättre är en kompact sporting bana där man själv trycker fram duvorna och kan nöta och repetera de som är svåra. Jag skulle bara välja att träna på de som rimligen kan förekomma i min jakt, inte de omöjliga racerflygarna som gör loop. Har man tillgång till en vanlig kastare så funkar det fint också. Man kan ställa sig i olika positioner för att få mer realistiska scenarion.

På drevjakt skjuter jag sällan på mer än 50 m. Mer troligen oftast på max 30-40m och då på djur som rör sig i ganska makligt tempo eller som står still. Satsa på de avstånden + stillastående. Tycker att bio och grisbana är bra. Att ta ett säkert skott på 50m på frihand är också bra. Då klarar man 30m galant. Om du hittar en film på yt där Erik som är aimpoints instruktör förklara så kör på den. Han är grym och tekniken är klockren. Jocke Smålänning har en liknande teknik. Han åker runt och kör kurser. Tror att Calle Allwen också kör kurser med liknande teknik för skyttet.

 

Kan absolut tro att det blir så, därav lite att jag tänkte försöka göra så rätt jag kan nu och inte "slarva" med lite hur som helst.. Bra info. Ska läsa på lite mer.

Har kollat på Aimpoint-filmerna jag tror du pratar om då bössan jag köpte kom med en aimpoint och jag ville förstå vad det var, hur de fungerade.. Ska se mer där. Bara känt på det lite nu, men tror jag kan komma att gilla det siktet faktiskt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

29 minutes ago sexfemåtta sa:

Kan absolut tro att det blir så, därav lite att jag tänkte försöka göra så rätt jag kan nu och inte "slarva" med lite hur som helst.. Bra info. Ska läsa på lite mer.

Har kollat på Aimpoint-filmerna jag tror du pratar om då bössan jag köpte kom med en aimpoint och jag ville förstå vad det var, hur de fungerade.. Ska se mer där. Bara känt på det lite nu, men tror jag kan komma att gilla det siktet faktiskt.

”Att skjuta aimpoint” är som att skjuta hagel

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Något jag kan tillföra här är att älgbanan sabbar precis allt annat skytte, speciellt precisionsskytte med pistol. Hade jag fått göra om allt hade jag startat med pistol och sedan gått över till gevär, det hade underlättat för båda vapen- och skyttetyper.

Med det sagt skulle jag väl säga att just den statiska älgbanan är värdelös, vill du öva på rörligt mål är skyttebio med flera olika scenarier avsevärt mycket bättre. Öva mycket på fasta mål, med olika avstånd, i stående skjutställning är ett tips jag tycker fungerat bra för mig själv.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag skulle säga att pistol skyttet (med klassiska järnsikten) förstör nästan all jakt skytte.

Efter jag skjutit pistol ett tag så blev jag totalt värdelös med hagelbössan och dålig på rörlig kulskytte.

Kör man pistol med Aimpoint så blir det nog annorlunda.

Det enda jag blev duktig på av pistolskytte var avfyrnings tekniken.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur gör ni med torrträning? Gör ni det ofta, och hur? Jag har börjat stå här om kvällarna och repetera anläggningen. Försöker ta det långsamt men hamna rätt..tänker att man ökar farten sen?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Såja, varit ute och skjutit in .308an med siktet. Sen skjöt jag lite på älgbanan som var igång bara för att. 50 skott gick väldans fort.. Men bra träning. Jag märker rätt tydligt när det känns fel, och då blir träffen också dålig.

Det största jag kände att jag inte har, som jag måste träna på, är själva avtrycket. Jag har inte en bra känsla för hur hårt/långsamt/snabbt jag ska dra avtryckaren, ej heller när den "smäller". Detta gör att det ibland blir för sent, ibland för tidigt.. och ibland förstör det siktet pga att jag får in tanken i huvudet att "men när smäller det". Dels en psykisk sak, dels fysisk märker jag.. Tror jag ska skjuta mer imorgon, men då blir det nog mest hagel skulle jag tro.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 minutes ago sexfemåtta sa:

Såja, varit ute och skjutit in .308an med siktet. Sen skjöt jag lite på älgbanan som var igång bara för att. 50 skott gick väldans fort.. Men bra träning. Jag märker rätt tydligt när det känns fel, och då blir träffen också dålig.

Det största jag kände att jag inte har, som jag måste träna på, är själva avtrycket. Jag har inte en bra känsla för hur hårt/långsamt/snabbt jag ska dra avtryckaren, ej heller när den "smäller". Detta gör att det ibland blir för sent, ibland för tidigt.. och ibland förstör det siktet pga att jag får in tanken i huvudet att "men när smäller det". Dels en psykisk sak, dels fysisk märker jag.. Tror jag ska skjuta mer imorgon, men då blir det nog mest hagel skulle jag tro.

Torrklicka. Se till att bössan är oladdad först bara. Sen Torrklickar du hemma. Lär känna trycket. Öva tekniken hemma. Följ tsk och golvlister och torrklicka. Håll still och klicka. Öva. 

Har du en kärv gammal bössa kanske du ska byta eller göra nåt åt trycket eller byta bössa. Mina bössor smäller runt kilot. Krispigt och rent trycke.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 minutes ago, Pyrschjägaren said:

Torrklicka. Se till att bössan är oladdad först bara. Sen Torrklickar du hemma. Lär känna trycket. Öva tekniken hemma. Följ tsk och golvlister och torrklicka. Håll still och klicka. Öva. 

Har du en kärv gammal bössa kanske du ska byta eller göra nåt åt trycket eller byta bössa. Mina bössor smäller runt kilot. Krispigt och rent trycke.

Det har jag börjat göra några dagar nu! (haft för mycket jobb..) Men behövs mer mer mer inser jag :)

självklart kollar jag alltid så det är helt oladdat och tomt först på alla sätt och vis. 

Nej, kärv är den inte. Det är inget fel i avtrycket, det är mig det hänger på. Så ska nöta, nöta, nöta..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 minutes ago sexfemåtta sa:

Det har jag börjat göra några dagar nu! (haft för mycket jobb..) Men behövs mer mer mer inser jag :)

självklart kollar jag alltid så det är helt oladdat och tomt först på alla sätt och vis. 

Nej, kärv är den inte. Det är inget fel i avtrycket, det är mig det hänger på. Så ska nöta, nöta, nöta..

Du behöver inte skjuta 50 skott i stöten. Skjut 10-12 skott bara men skjut oftare, och torrklicka 10x mer än du skjuter skarpt. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago, Pyrschjägaren said:

Du behöver inte skjuta 50 skott i stöten. Skjut 10-12 skott bara men skjut oftare, och torrklicka 10x mer än du skjuter skarpt. 

Nej, det fattar jag. Men jag hade kul med inskjutningen, och hade en låda med mig..så, det blev som det blev ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...