Hoppa till innehåll

Smidiga, tunna jaktställ/kläder?


sexfemåtta

Recommended Posts

Kikat runt lite på jaktställ/kläder. Jag kör alltid efter lager-på-lager när jag är ute och vill ha så för jakten också.

Därav vill jag helst inte ha varma eller tjocka byxor/jacka, och inte bylsiga sådana. Har nån tips om jaktkläder som är mer smidiga/slimmade, gärna tunnare/lättare - men ändå hållbara? Finns det jaktkläder som bygger mer på lager istället för tjockare jackor/byxor tex, isf vilka? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Personligen köper jag i princip inga "svenska" jaktkläder pga rätt dålig kvalitet kontra pris ( rent personligt tyckande), nu går jag uteslutande med hund och jagar vildsvin så då är det andra kläder än det du efterfrågade.

När jag jagar björn så är det varmt oftast och då kör jag med Kuiu och/klättermusen.

Kuiu är det fler på forumet som använder, https://www.kuiu.com/global/

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

23 minutes ago, hobbe said:

Personligen köper jag i princip inga "svenska" jaktkläder pga rätt dålig kvalitet kontra pris ( rent personligt tyckande), nu går jag uteslutande med hund och jagar vildsvin så då är det andra kläder än det du efterfrågade.

När jag jagar björn så är det varmt oftast och då kör jag med Kuiu och/klättermusen.

Kuiu är det fler på forumet som använder, https://www.kuiu.com/global/

Tack för info.

Har läst en del/kollat på Kuiu. Hur är de storleksmässigt/passning? Hållbarhet? Har du haft deras camo, isf vilken och varför? Tycker det verkar lite svårt att bedöma vad som passar bäst för vad där, om man ändå köpte annat än enfärgat.

Klättermusen gör ju toppenkläder också (överkomligt när man hittar dem på rea!). Vilka grejer från dem har du i jaktsammanhang? Tänker att man vill ha det som är neutralt/tyst då. Även kollat på Haglöfs med climatic-tyg som ska vara bekvämt och tyst vad jag hört.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Köpte ett par Lundhags Authentic II-brallor på Outlet:en i Insjön. Sitter tight med följsamma med stretchpaneler.

Vet dock inte om de finns i grönt, om det är viktigt. Mina är mörkblåa.

Får in ett par halvtunna långkallingar. Inte mer.

Blir det kallare eller mer stillasittande jakt så har jag ett par rymligare brallor + (om det behövs) ett par Taiga kortbrallor i fleece som går att dra på utanpå (öppningsbara dragkedjor på sidorna). 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kollade ikväll på Swazi som verkar ha fått väldans bra omdömen överallt jag läser..inte alls så dåliga priser heller om man beställer från NZ. (https://swazi.co.nz/). Inte direkt slimmade kläder, men verkar bekväma och kör lagerprincipen.. verkar intressanta!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har haft ett par haglöfs byxor som det var ganska grovt tyg i som hållit bra och använda mycket, köpte ett par av en nyare modell och dom var tunnare och kändes inte lika slit tåliga.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ITABs "Kiruna" är ett jaktställ av skalmodell utan foder. Jag har det och det beter sg lite som du beskriver, tunnare och mer för lager på lager principen.

De verkar ha slutat sälja det, jag hittar inte jackan, men byxorna reas ut nu för en spottstyver.
https://itaboutdoor.se/byxor/285-3067-tp-kiruna-hunting-pants.html#/3-storlek-l/146-farg-camo

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago, redtop said:

ITABs "Kiruna" är ett jaktställ av skalmodell utan foder. Jag har det och det beter sg lite som du beskriver, tunnare och mer för lager på lager principen.

De verkar ha slutat sälja det, jag hittar inte jackan, men byxorna reas ut nu för en spottstyver.
https://itaboutdoor.se/byxor/285-3067-tp-kiruna-hunting-pants.html#/3-storlek-l/146-farg-camo

Tack för tips, hade kanske köpt de byxorna (alltid bra att ha nått extrapar även om man köper andra) för det priset...om de funnits i min storlek !

https://itaboutdoor.se/byxor-shorts/321-3455-tp-wild-boar-jaktbyxa-herr.html#/2-storlek-m/149-farg-gron_brun fanns iofs i M, undrar om de är nått att ha.. 

Jag blir ärligt talat alltid lite misstänkt när byxor säljs för typ 300 🙂

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

100% hundhora här, så...

Jag föredrar norröna recon byxor. Eller bara någon valfri gtx byxa, som tål lite.
Det är ombyten som gäller, gtx, + vanliga fritidskläder.

Om någon kommer på ett gott nog alternativ till recon byxorna, vore jag jättetacksam!... 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

55 minutes ago sexfemåtta sa:

Jag blir ärligt talat alltid lite misstänkt när byxor säljs för typ 300 🙂

Fast just dessa var prissänkt med 1 000 svenska pesetas, ord. pris är ju 1 299 :-.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, MrT. said:

Fast just dessa var prissänkt med 1 000 svenska pesetas, ord. pris är ju 1 299 :-.

Sant sant. Jag är nog alltid bara lite cyniskt inställd till "ord pris" :D 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago sexfemåtta sa:

Sant sant. Jag är nog alltid bara lite cyniskt inställd till "ord pris"  

Det kan ju vara smart i o f s.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Säger www.kuiu.com igen! Där finns alla sorter från svalaste attackspringarjaktkläder till varmaste dunställen. Genomtänkta med bra kvalitet också.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 6/9/2021 at 10:44 PM, josc72 said:

Säger www.kuiu.com igen! Där finns alla sorter från svalaste attackspringarjaktkläder till varmaste dunställen. Genomtänkta med bra kvalitet också.

Kollat en hel del på dem nu! Har du köpt dem med camo eller inte? Isf, hur tänkte du kring vilket du valde? Vilka kläder från dem har du och vad tycker du om dem?

En annan sak jag undrar är om du åkt på extraavgifter med tull/annat när du beställt in såna här kläder från utomlandet? Verkar omöjligt att beräkna vad det isf kommer gå på.. Annars är ju priserna på kläder, frakt helt OK! :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 hours ago sexfemåtta sa:

Kollat en hel del på dem nu! Har du köpt dem med camo eller inte? Isf, hur tänkte du kring vilket du valde? Vilka kläder från dem har du och vad tycker du om dem?

En annan sak jag undrar är om du åkt på extraavgifter med tull/annat när du beställt in såna här kläder från utomlandet? Verkar omöjligt att beräkna vad det isf kommer gå på.. Annars är ju priserna på kläder, frakt helt OK!

Priset du får på hemsidan är all inclusive. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 hours ago, strävhår said:

Priset du får på hemsidan är all inclusive. 

Vad har du att rekomendera :) ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 minutes ago lindgren sa:

Vad har du att rekomendera  ?

1386245490_Screenshot_20210614-122000_SamsungInternet.thumb.jpg.15110f1e69dd6c0b7a2454a3e233d7eb.jpg

Jag gillar merino, så bl.a.

1104146015_Screenshot_20210614-122239_SamsungInternet.thumb.jpg.af9239477e90a3975035b6b4e2f1ba1b.jpg

När rävpassen känns kalla.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

17 minutes ago, strävhår said:

1386245490_Screenshot_20210614-122000_SamsungInternet.thumb.jpg.15110f1e69dd6c0b7a2454a3e233d7eb.jpg

Jag gillar merino, så bl.a.

1104146015_Screenshot_20210614-122239_SamsungInternet.thumb.jpg.af9239477e90a3975035b6b4e2f1ba1b.jpg

När rävpassen känns kalla.

Har du några ytterkläder från dem? Merinounderställ har jag gott om.. men nyfiken på vilka byxor/jackor som vore intressanta från dem! 

Och även vilken camo du valde och varför?  (om du nu tog det)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

21 minutes ago sexfemåtta sa:

Har du några ytterkläder från dem? Merinounderställ har jag gott om.. men nyfiken på vilka byxor/jackor som vore intressanta från dem! 

Och även vilken camo du valde och varför?  (om du nu tog det)

Har ett Ykonställ och ett par brallor(kommer inte ihåg modell) i viascamo, enbart för att det är det snyggaste camot. Och förvånansvärt passande även i vårt land stundtals, är nog från början tänkt som ett "bergscamo" först och främst.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har Guide pant och jag tror Strävis har likadana. Jag köpte mina i ett anfall av avund och är otroligt nöjd med dem. De är med på nästan all jakt utom kanske i början av säsongen när det är som varmast. Kombinera med valfritt antal lager av långkallingar i ylle under eller kanske inga alls beroende på temperatur.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 6/9/2021 at 7:46 AM, redtop said:

ITABs "Kiruna" är ett jaktställ av skalmodell utan foder. Jag har det och det beter sg lite som du beskriver, tunnare och mer för lager på lager principen.

De verkar ha slutat sälja det, jag hittar inte jackan, men byxorna reas ut nu för en spottstyver.
https://itaboutdoor.se/byxor/285-3067-tp-kiruna-hunting-pants.html#/3-storlek-l/146-farg-camo

 

Köpt. Fick hem igår, för 300 så kan dom gott få komma ut i skogen.

Ska testa dom i spannmålet. Sen får vi se ;)

Är inte helt säker på hur dom ska tåla svenska hösten..

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2021-06-13 at 16:09 sexfemåtta sa:

Kollat en hel del på dem nu! Har du köpt dem med camo eller inte? Isf, hur tänkte du kring vilket du valde? Vilka kläder från dem har du och vad tycker du om dem?

En annan sak jag undrar är om du åkt på extraavgifter med tull/annat när du beställt in såna här kläder från utomlandet? Verkar omöjligt att beräkna vad det isf kommer gå på.. Annars är ju priserna på kläder, frakt helt OK!

Kolla tråden och sida 4...

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...
On 6/15/2021 at 12:16 PM, lindgren said:

 

Köpt. Fick hem igår, för 300 så kan dom gott få komma ut i skogen.

Ska testa dom i spannmålet. Sen får vi se

Är inte helt säker på hur dom ska tåla svenska hösten..

Dom höll typ max 15dagar...

Fick idag ett stort hål i skrevet..

Man får vad man betalar för.

Nu ska jag kolla om ITAB vill ha mina pengar i framtiden... För det här var visset.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
På 2021-11-27 at 21:42 lindgren sa:

Dom höll typ max 15dagar...

Fick idag ett stort hål i skrevet..

Man får vad man betalar för.

Nu ska jag kolla om ITAB vill ha mina pengar i framtiden... För det här var visset.

Itab och engelsons är som biltema - kan vara bra, kan vara dåligt. Det mesta har dock ramlat ihop rätt snabbt för mig. Eurohunt är nog det som funkat bäst.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...