Hoppa till innehåll

Lätt panik efter nytt sikte..


Macke87

Recommended Posts

Hej,

vid grisjakt i sådden i veckan upptäckte jag att belysningen på mitt Docter Unipoint slutat att fungera. Bytte batteri under kvällen/natten men ingen effekt.

Köpte nya batterier dagen efter för att verkligen utesluta de gamla batteriet som legat i ryggsäcken ett par år. Samma resultat, belysningen av punkten fungerar inte.

Haft siktet i tio år, supernöjd och inget krångel med det. Kom ihåg att de gav 30års garanti varpå jag kontaktade generalagenten(Nordik) idag. Fick dock info att Docter gick i konkurs i höstas men rekonstruerat och startat upp igen. Iom konkursen upphörde garantin att gälla enligt tysk lag. Handlarn jag köpte av finns inte heller längre.

Nordik erbjöd sig att titta på siktet och kontakta Tyskarna för fråga om de tror sig kunna laga siktet. Dock skulle det kunna ta mellan 2-4mån att få tillbaka siktet vid en renovering.

Klarar mig inte utan sikte så länge, behöver ett sikte i sommar och till hösten. Funderingarna ligger på ett ”drevjaktsikte”, typ 1-4x20 eller liknande till en vettig peng. Har blivit bortskämd med belysningen, kör den även på dagen. Inget krav men det är önskvärt.

Det är länge sen jag var i träsket att läsa in mig på sikten, så jag tar gärna emot tips! Nya eller bättre begagnade?

Ska sitta på en HVA 1640 30-06.

Tacksam för tips och råd!

/ Marcus

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har haft en Docter 1-6X24 på reparation i Tyskland 2 gånger. Det är snart 2 år gammalt. Senaste gången bytte dom ut det mot ett nytt.

Första gången var jag utan siktet hela jaktsäsongen. I höstas var det samma grej.

Då jag inte kunde vara utan siktet en gång till köpte jag en Hawke 1-6X24 att ha på "så länge".

Jag har inte hunnit/ haft anledning att byta tillbaka till Doctern: Hawken har överträffat allt jag kunde förvänta mig till priset.

Det kunde kanske vara en lösning.

PS: det retar mig lite att Tyskarna behöll originalkartongen till Doctern och skickade nya siktet i en kartong det står "Noblex service" på

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Och en sak till: MÄT BATTERIERNA innan du skickar något sikte:

Jag hade ett sikte där belysningen la av och prövade byta batteri utan det hjälpte. Köpte en karta med 6 batterier. Kontaktade generalagenten och gjorde klart att skicka siktet. Testade ett batteri från ett fungerande sikte som sista kontroll innan jag skickade iväg siktet.

DÅ LÖS DET:

Alla 6 batterier i förpackningen jag nyss köpt var döda...

Hur sannolikt är det då?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Dansken,

tack för tips! Oroar mig lite som du skriver att det kommer att vara borta en längre period.. När var det senast som du skickade in det?

Sneglade lite på en Hawke Vantage 30 WA 1-4x24 och Vortex Crossfire II 1-4x24. Liknande riktmedel som jag har i Doctern idag vilket jag trivs med.

Fördelar nackdelar dem emellan?

Den kommer som sagt att gå på sommarnätterna i år, ska nämnas med lampa för att förstärka upp iofs.

Tänkte passa på att montera QR-fästen i samband med detta också, så båda siktena ska kunna användas framöver.

 

Vilken extrem otur med de batterierna. Har testat batterier från olika förpackningar nu men får ingen skillnad. Så jag bör ha kunnat utesluta dåliga batterier, även om jag inte kunnat kontrollmäta dem..

/ Marcus

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

Frustrationen har väl lagt sig lite och med den paniken...

Kommit till insikt om varför jag inte  ska ha ett drevjaktsikte. Summa summarum, med ett nytt ”drevsikte”, nya QR-ringar till båda siktena och nya baser så är jag nästan uppe i samma pengar som ett nytt allround-sikte. 
får jag tillbaka Doctern renoverad, ja då får jag väl fundera på avyttring på en av dem.

Har tittat runt lite, kollat på Steiner Ranger 2-8x42.  Jag trivs med den typen, montaget blir lägre och jag behöver inte bygga upp kolven så mycket för att lägga an bra. Men håller Steiner kvalitetsmässigt?

Efter ditt tips ang. Hawke, tittade jag även på deras Endurance WA 1,5-6x44. Någon som har erfarenhet av det?
 

Tips på andra liknande sikten i spannet mellan 1,5-4/6/8x42tas gärna emot. Pris max 10000.

 

/Marcus

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har en Steiner nighthunter 1.6-8×42 på min 30-06, innan jag köpte den så hade även en Ranger 2-8x42 hemma för att kunna jämföra dom.

Nighthuntern var lite bättre på allt och framförallt i dåligt ljus så det dyrare inköpspriset kändes väl motiverat. Har jagat med den några år och är supernöjd.

Jag har en Zeiss 2.5-10x42 belyst som inte används om det är intressant.

Mike

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

29 minutes ago Mad Mike sa:

Jag har en Steiner nighthunter 1.6-8×42 på min 30-06, innan jag köpte den så hade även en Ranger 2-8x42 hemma för att kunna jämföra dom.

Nighthuntern var lite bättre på allt och framförallt i dåligt ljus så det dyrare inköpspriset kändes väl motiverat. Har jagat med den några år och är supernöjd.

Jag har en Zeiss 2.5-10x42 belyst som inte används om det är intressant.

Mike

Tack för input, mycket uppskattat!

Sjyst erbjudande angående din Zeiss, hade dock ett 2.5-10x50 tidigare som jag gjorde mig av med. Tyckte 2,5 som minsta förstoring blev för stort för mig där jag jagar. Trots att det är ett kikarsikte så har jag använt Doctern som ett rödpunktsikte på dagen, lägsta förstoring och belysning på. Tack ändå!

 

/ Marcus

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...