Hoppa till innehåll

Aimpoint, astigmatism?


sexfemåtta

Recommended Posts

Läst en del nu online om Aimpoint och brytningsfel. Jag märkte att när jag kikar genom mitt 9000l så "blöder" punkten ut som en stjärna lite ungefär när man skruvar på "mer än lite" styrka på pricken. Har förstått det som att det sannolikt beror på att jag har astigmatism?  Verkar bero på vad man tittar mot också, hur ljuset faller osv.

Jag har linser och ett rätt ordentligt synfel på typ -4, men inte tänkt på detta förut.. Har nån här märkt av samma saker? Kanske måste jag kolla om att skaffa mer specifika linser som korrigerar astigmatismen, om det nu går? Har nån gjort dylikt?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det beror på ett brytningsfel men om det är astigmatism eller något annat låter jag vara osagt. För mig blir det något bättre med glasögon. Att kisa lite funkar också för mig. 

Nu har jag visserligen ett relativt litet synfel så det kanske är annorlunda för dig. Men om det inte är ett jättestort problem hade jag inte brytt mig om det öht. Aimpoint använder man ju normalt inte för precisionsskytte.  

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja har samma fel.

Skaffade ett Aimpoint för jag ville prova men det gick inte att använda för pricken var inte en prick utan ett ca 5mm sträck.

För att kolla så det inte är siktet så ta en bild genom siktet med kameran är pricken helt rund då så är det ditt synfel som gör det.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kändes rätt okej idag vid banan iaf, sålänge jag inte har siktet på nått av de starkaste ljusinställningarna så tror jag nog det är fullt användbart. Om jag hinner så ska jag testa skjuta med det imorrn..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag valde att ta en större punkt (3,5Moa) och inte skruva upp styrkan så mycket så har jag inga problem med att punkten blir en stjärna eller banan. Har rätt grov astigmatism men skjuter rätt ok med den bössan, dock är det min hundförarbössa så avstånden blir vanligen inte så långa.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2MOA är min alltså, glömde väl skriva det.

Testade faktiskt skjuta in den igår på 80m, och därefter lite på älgbanan. Tycker faktiskt det fungerade bra, när jag kör punkten på en lägre inställning än jättestark så är det en tydlig punkt iaf, och det var ganska skönt att skjuta med även på 80m till min kanske lilla förvåning. Skjöt nog lika bra med den som med kikaren på 6x.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Finns ju ingen anledning att ha punkten starkare än man ser den i den ljusaste området man tänkt skjuta i. De högsta lägena är tänkta till blärande sol mot snö eller ljus sand vilket kräver väldigt stark punkt för att urskilja från bakgrunden.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

33 minutes ago sexfemåtta sa:

2MOA är min alltså, glömde väl skriva det.

Testade faktiskt skjuta in den igår på 80m, och därefter lite på älgbanan. Tycker faktiskt det fungerade bra, när jag kör punkten på en lägre inställning än jättestark så är det en tydlig punkt iaf, och det var ganska skönt att skjuta med även på 80m till min kanske lilla förvåning. Skjöt nog lika bra med den som med kikaren på 6x.

Själv skjuter jag bättre med Aimpoint än med förstoring generellt på älgbanan, blir mindre siktande med finlir och mer instinktivt skytte!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, Galne said:

Själv skjuter jag bättre med Aimpoint än med förstoring generellt på älgbanan, blir mindre siktande med finlir och mer instinktivt skytte!!

Kan ana den tendensen själv å kanske.. ! Definitivt inte så att man "behöver" förstoring på 80m iaf för mål på den storleken, tycker jag det verkar som.

Enda jag tycker verkar lite svårt är att särskilja vad man ser med båda ögonen öppna. En träningssak kanske.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago sexfemåtta sa:

Kan ana den tendensen själv å kanske.. ! Definitivt inte så att man "behöver" förstoring på 80m iaf för mål på den storleken, tycker jag det verkar som.

Enda jag tycker verkar lite svårt är att särskilja vad man ser med båda ögonen öppna. En träningssak kanske.

På älgbanan rekommenderar vi att skjuta med max 3-4ggr förstoring till Jägarexamens eleverna, blir ytterst sällan bättre av mer förstoring..

Angående bägge ögonen öppna så skjuter jag i princip alltid med det, för utom när bössorna skjuts in eller det är precisionsskjutning på G! Allt rörligt skytte är det ALLTID bägge ögonen öppna!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...