Hoppa till innehåll

Klass 2-studsare? Klass 3?


sexfemåtta

Recommended Posts

Nyfiken som jag är funderade jag. Jag vet ju vad man använder klass 1-studsare till.  

Vad specifikt föranleder att man köper just en klass 2 eller klass 3? Dvs, att man känner behovet av att ha just en sån istället för att använda klass 1-an (förstår där att man tex kör helmantlat isf om det rör sig om ex. räv eller dyl) ? Om man snackar toppfågel, finns det fördelar med andra kalibrar/gevär där, annars förstår jag kanske inte riktigt, för många verkar ju jaga det med 30-06, .308 osv?

Är det smidigheten? Köttförstörelse? 

Vad använder ni tex för ensamjakt på småvilt och skogsfågel? Hagelbössan enbart, eller annars?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

19 minutes ago sexfemåtta sa:

Nyfiken som jag är funderade jag. Jag vet ju vad man använder klass 1-studsare till.  

Vad specifikt föranleder att man köper just en klass 2 eller klass 3? Dvs, att man känner behovet av att ha just en sån istället för att använda klass 1-an (förstår där att man tex kör helmantlat isf om det rör sig om ex. räv eller dyl) ? Om man snackar toppfågel, finns det fördelar med andra kalibrar/gevär där, annars förstår jag kanske inte riktigt, för många verkar ju jaga det med 30-06, .308 osv?

Är det smidigheten? Köttförstörelse? 

Vad använder ni tex för ensamjakt på småvilt och skogsfågel? Hagelbössan enbart, eller annars?

Många orsaker till klass2. Kaliber/vapenintresse, lägre rekyl, ev billigare ammunition, lättare vapen, eventuellt flackare kulbana, kanske inte vill ha genomskott i mindre vilt, det är ju lite overkill med klass1 på små djur. Kan vara många orsaker. Fler än de jag nämnt. 

Köttförstörelse har mer med fart och kulkonstruktion att göra. 

Toppfågel kan man skjuta med det mesta. 

Folk använder alla vanliga kalibrar klass ett och två, samt hagel på småvilt. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

19 minutes ago sexfemåtta sa:

Nyfiken som jag är funderade jag. Jag vet ju vad man använder klass 1-studsare till.  

Vad specifikt föranleder att man köper just en klass 2 eller klass 3? Dvs, att man känner behovet av att ha just en sån istället för att använda klass 1-an (förstår där att man tex kör helmantlat isf om det rör sig om ex. räv eller dyl) ? Om man snackar toppfågel, finns det fördelar med andra kalibrar/gevär där, annars förstår jag kanske inte riktigt, för många verkar ju jaga det med 30-06, .308 osv?

Är det smidigheten? Köttförstörelse? 

Vad använder ni tex för ensamjakt på småvilt och skogsfågel? Hagelbössan enbart, eller annars?

Många orsaker till klass2. Kaliber/vapenintresse, lägre rekyl, ev billigare ammunition, lättare vapen, eventuellt flackare kulbana, kanske inte vill ha genomskott i mindre vilt, det är ju lite overkill med klass1 på små djur. Kan vara många orsaker. Fler än de jag nämnt. 

Köttförstörelse har mer med fart och kulkonstruktion att göra. 

Toppfågel kan man skjuta med det mesta. 

Folk använder alla vanliga kalibrar klass ett och två, samt hagel på småvilt. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just now, Pyrschjägaren said:

Många orsaker till klass2. Kaliber/vapenintresse, lägre rekyl, ev billigare ammunition, lättare vapen, eventuellt flackare kulbana, kanske inte vill ha genomskott i mindre vilt, det är ju lite overkill med klass1 på små djur. Kan vara många orsaker. Fler än de jag nämnt. 

Köttförstörelse har mer med fart och kulkonstruktion att göra. 

Toppfågel kan man skjuta med det mesta. 

Folk använder alla vanliga kalibrar klass ett och två, samt hagel på småvilt. 

Okej.. Ja, förstår då! Visst är det lite overkill kan jag tänka mig, funderade mest på när jag skulle vilja ha en klass2a i framtiden, och för vilken jakt..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago sexfemåtta sa:

Okej.. Ja, förstår då! Visst är det lite overkill kan jag tänka mig, funderade mest på när jag skulle vilja ha en klass2a i framtiden, och för vilken jakt..

Tare lugnt och jaga ett tag med den du har. Den gör jobbet bra. Över tid kommer du på vad du behöver och inte. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

17 minutes ago, Pyrschjägaren said:

Tare lugnt och jaga ett tag med den du har. Den gör jobbet bra. Över tid kommer du på vad du behöver och inte. 

Så tänkte jag! :)  Men ibland sitter jag och slösurfar på kvällarna och är nyfiken, då blir det att man skapar såna här trådar och läser på ändå..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 minutes ago sexfemåtta sa:

Så tänkte jag! :)  Men ibland sitter jag och slösurfar på kvällarna och är nyfiken, då blir det att man skapar såna här trådar och läser på ändå..

Ja. Ägt 30+ olika vapen de senaste 10 åren. Ren nyfikenhet. Blir dyrt i längden att hålla på 🙈

  • Like 1
  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mina klass 2 och 4 är dem bössorna jag använder klart flitigast. Har 3 st klass 2. Liten rekyl. Jagar nära hus så varmint ammunition. Hyfsat lätt dämpade för minimal störning

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kör med 222 och tidigare 223 och 22-250 för rävjakt. Använder ”explosiva” kulor á la V-Max 40/50 grains för detta. Räv är ju klass 3-vilt men det funkar bra med klass 2-vapen för detta. Och det går att skjuta rådjur också om man vill.

För egen del är det för att få minimal kulvikt till räven och slippa onödig kulmassa i luften. Med klass 1 typ 30-06 kan det bli väldigt våldsamt med varmintkulor till räv. Jag är inte intresserad av att spränga räven i bitar utan vill visa lite mer respekt än så för viltet. Det räcker gott med att kulan fragmenterar våldsamt inne i kroppen och sänker räven. Onödigt att dela räven i två bitar och det ser tråkigt ut på bild.

Helmantel till räv känns lite onödigt personligen om man inte måste spara skinnet. En varmintkula är dock att föredra för bättre verkan i viltet och snabbare död.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

32 minutes ago, exabit said:

Kör med 222 och tidigare 223 och 22-250 för rävjakt. Använder ”explosiva” kulor á la V-Max 40/50 grains för detta. Räv är ju klass 3-vilt men det funkar bra med klass 2-vapen för detta. Och det går att skjuta rådjur också om man vill.

För egen del är det för att få minimal kulvikt till räven och slippa onödig kulmassa i luften. Med klass 1 typ 30-06 kan det bli väldigt våldsamt med varmintkulor till räv. Jag är inte intresserad av att spränga räven i bitar utan vill visa lite mer respekt än så för viltet. Det räcker gott med att kulan fragmenterar våldsamt inne i kroppen och sänker räven. Onödigt att dela räven i två bitar och det ser tråkigt ut på bild.

Helmantel till räv känns lite onödigt personligen om man inte måste spara skinnet. En varmintkula är dock att föredra för bättre verkan i viltet och snabbare död.

Om man nu skulle vilja spara skinnen, då är det enbart helmantlat som gäller, eller? Just för mig vore det nog rätt aktuellt, har bekanta som är väldigt duktiga att göra saker av läder/skinn/dylikt.. vore inte helt fel att kunna ge sånt till dem.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

55 minutes ago, hs_merkel said:

Mina klass 2 och 4 är dem bössorna jag använder klart flitigast. Har 3 st klass 2. Liten rekyl. Jagar nära hus så varmint ammunition. Hyfsat lätt dämpade för minimal störning

Vad jagar du med klass4? Är det 22lr ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago sexfemåtta sa:

Vad jagar du med klass4? Är det 22lr ?

22lr och 17hmr, Allt som man får.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago sexfemåtta sa:

Om man nu skulle vilja spara skinnen, då är det enbart helmantlat som gäller, eller? Just för mig vore det nog rätt aktuellt, har bekanta som är väldigt duktiga att göra saker av läder/skinn/dylikt.. vore inte helt fel att kunna ge sånt till dem.

Sköt helmantel i min 22-250 på räv när jag hade dåligt med v-max, dom la sig fint faktiskt 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

16 hours ago sexfemåtta sa:

Är det smidigheten? Köttförstörelse? 

Bättre varmintkulor och betydligt mindre riskområde. 

/T

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Precis! Jag har skitsvårt att hitta bra varmintkulor till min 9,3x62.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vissa län har ju generell dispens för att få ha med klass 3 (och 4) vapen på terrängfordon (läs skoter). 
Det kan ju vara en anledning till att ha ett sådant vapen.

Själv skaffade jag en klass 2 bössa av ren nyfikenhet. Jag ville prova hur det funkar för räv och rådjur, och tycker min 223R är väldigt trevlig för den jakten.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min trevligaste bultbössa var just en T3 Lite i .223. Lätt och smidig som få trots avsaknad av minilåda. Favorit på pyrsch även om man ibland kunde känna sig naken bland grisarna.

Lätt att släpa på, minimal rekyl, enkelt dämpad och rena lasern... Brett utbud och förhållandevis billig ammo, även om det just nu är "lite" brist på 223 som trycker upp priset.

Saknar den men 6 är max!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago josc72 sa:

Precis! Jag har skitsvårt att hitta bra varmintkulor till min 9,3x62.

Prova Kegelspitz från RWS.😉

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Klass 2 och 3 är ofta bössor man skaffar sig när man börjar nörda in på detta med jakt.

Dom flesta skaffar en klass 1a en 4a och en hagel bock / svs  när man börjar jaga.
Med detta kan du vara med på all jakt i Sverige.
Klass 4 skaffar dom flesta mest för mängdträning på bana.

Sen när man hittar sin favorit jakt vad det än nu må vara så skaffar man sig mer ett special verktyg för den jakten.

För den som jagar fågel i gömsle skaffar en hagel halvautomat.
Rävjägaren en klass 2a med varmit kulor eller en klass 2a för toppfågel eller rådjurs pyrs mm.

Personligen har jag bara skaffat en hagelautomat och en klass 3 pipa till småvilts studsaren.
Hagelautomaten använder jag mer eller mindre hela tiden vid fågeljakt bocken endast när jag jagar med hunden så jäkla smidigt att kunna bryta bössan när man är rörlig.

Klass 3 pipan till småviltsstudsaren har jag inte skjutit något vilt med så den var nog lite onödig.
 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har klass 2 pipa på drillingen, passar mig perfekt om jag bara vill gå ut en stund på eftermiddag/kvällen och smyga eller sitta en stund, har blivit både rävar, bockar, bävrar och gäss med kulpipan, inte så sugen på klass1 för det.

Mike

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...