Hoppa till innehåll

Massor av bly i björn.


josc72

Recommended Posts

Intressant inslag i tv4 nyheterna. Det finns en över lång tid en serie prover på björn, som visar på stora halter bly. Många gånger större än vad som anses farligt för människa. Nu återstår att försöka lista ut om det är industrins och den blyade bensinen fel eller om det är jägarnas ammunition som förgiftat björnarna, säger björnfoskaren till hela svenska folket i tv. Jäklar, vi är utsatta och smutskastade. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Att vi blir smutskastade är inget som gör mig förvånad då journalister har ofta starka sympatier till miljörörelser, anti-jakt, veganer eller djurrättsfolk. lite lätt radikala. :whistling: Jag har slutat att titta på många medier pga deras propaganda vinkling och politik. 

Björnar är allätare och kan ha fått sig sig blyet från en rad olika källor.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Dansken sa:

Mig vetligt är det inget bly alls i bensinen numera.

Nä, man slutade med blyad bensin i början på 90talet i Sverige och efter det har uppmätta blyhalter i människor minskat drastiskt.

Det finns naturligtvis rester kvar av den blyade bensinen kvar i naturen, att Björnarna i vissa fall har för höga blyvärden kan såklart ha ett samband med det.

Själv tvivlar jag starkt på att det skulle vara ett "jägarproblem" även om det MP-skadade media såklart tar varje tillfälle att famla efter minsta halmstrå som kan kopplas till vår ammunition, deras sektliknande husgudsparti försöker ju inte ens dölja att dom är direkt jaktfientliga längre.

Jag skulle gärna vilja höra någon som kan lägga fram en förklaring som håller för faktagranskning om hur vår ammunition kan ha hamnat i just Björnblod.

Skulle det vara från slaktrester så borde det ju även gälla alla andra as/köttätande djur kan man tycka.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tillskillnad från de djur med muskelmagar och som samlar grus så skiterväl björn som andra djur rovdjur. Svamp och vissa bär är känsliga och tar upp tungmetaller och annat. Flesta bär gär att skölja för att få bort bly. Fasiken vet var björnarna varit och käkat någonstans. Det finns mycket tungmetaller kring gamla gruvor, industrier och annat.

lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=7870444&fileOId=7870445 uppsats angående bly som är lite intressant att titta på.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago M-98 sa:

Att vi blir smutskastade är inget som gör mig förvånad då journalister har ofta starka sympatier till miljörörelser, anti-jakt, veganer eller djurrättsfolk. lite lätt radikala. Jag har slutat att titta på många medier pga deras propaganda vinkling och politik. 

Björnar är allätare och kan ha fått sig sig blyet från en rad olika källor.

Vad jag har hört så jagar jägare björn med blöta kulor som då ska orsaka skador på inre organen. Sedan vet jag inte hur noga jägare är med att gräva ner slaktavfall från styckade älgar under älgjakten. Jag gissar på att blyet kommer ifrån slaktavfallet från styckat vilt och då i första hand älg.

I vårat vvo är det en markägare som har ett stort sandtag på sin mark och han har gett oss tillåtelse att gräva ner slaktavfallet istället för att tippa det ute i skogen. En av jägarna som tillika är markägare har en traktorgrävare så han skottar upp en lång fåra och tillräckligt djup för att vi ska kunna täcka över ben o slaktavfall. Vi har då aldrig sett några spår efter björn eller någon hund som har försökt att gräva sig ner till ca 1,5 m djup i sanden.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skulle det i så fall vara på samma sätt som örnar att är fulla med bly? Att de äter i sig blyrester från alla skadeskjutna djur och alla tommor som lämnas i skogen under jakten.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago lsjonsson sa:

I vårat vvo är det en markägare som har ett stort sandtag på sin mark och han har gett oss tillåtelse att gräva ner slaktavfallet istället för att tippa det ute i skogen. En av jägarna som tillika är markägare har en traktorgrävare så han skottar upp en lång fåra och tillräckligt djup för att vi ska kunna täcka över ben o slaktavfall. Vi har då aldrig sett några spår efter björn eller någon hund som har försökt att gräva sig ner till ca 1,5 m djup i sanden.

Sådär gjorde vi också förr många år sen... Grävde fan djupare än 2m i me sliten å skotta över. Sen knuffa över 2 rejäla stenbumlingar med traktorgrävare... Samma visa varje år... björn dit å butta bort stenarna, grävde upp å spridde slakterier i skogen runt...🙄 Numera ha vi en knapp meterhög del av en jättestor väntrummet liggandes på stenar så luft kommer in underifrån. Sen gör vi en rejäl brasa där i å kremerar allt slaktavfall! Bli bara aska av alltihop å bara att skotta ur när de behövs! Bland de bästa vi gjort! 😃

Å till ämnet... Mycket märkligt hur blyfri bensin å projektiler i marken kan ge björnar bly i kroppen?! 🙄 

  • Sad 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Äh det är forskarna själv som fixar detta med upp till 10 st sändare inplanterat i magen på en del björnar, det är väl läckage på gamla bly ackar till sändarna!

De har väl inte råd med ny teknik :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago lsjonsson sa:

Vad jag har hört så jagar jägare björn med blöta kulor som då ska orsaka skador på inre organen. Sedan vet jag inte hur noga jägare är med att gräva ner slaktavfall från styckade älgar under älgjakten. Jag gissar på att blyet kommer ifrån slaktavfallet från styckat vilt och då i första hand älg.

I vårat vvo är det en markägare som har ett stort sandtag på sin mark och han har gett oss tillåtelse att gräva ner slaktavfallet istället för att tippa det ute i skogen. En av jägarna som tillika är markägare har en traktorgrävare så han skottar upp en lång fåra och tillräckligt djup för att vi ska kunna täcka över ben o slaktavfall. Vi har då aldrig sett några spår efter björn eller någon hund som har försökt att gräva sig ner till ca 1,5 m djup i sanden.

Hur skulle kulan björnen blir skjuten med ha något med saken att göra.

Sen har jag svårt tro att det är spec mycket bly i slaktrenset från älgarna som gör att björnarna har högre värden.

Vad är normala värden för en björn undrar jag, man kan väl ändå inte jämföra björn och människa som dom gjorde i reportaget där.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago josc72 sa:

Skulle det i så fall vara på samma sätt som örnar att är fulla med bly? Att de äter i sig blyrester från alla skadeskjutna djur och alla tommor som lämnas i skogen under jakten.

 

Läste lite här att Örnar kan få i sig bly, men i det stora hela är det inte det dom i huvudsak dör av, under 10% påstås kunna härledas till bly.

Sen måste man dessutom tänka tanken hur mycket bly kan Örnarna fått i sig via föda som inte har med slaktrester att göra ?

 

Dör örnar av bly? | Rebecca Weidmo Uvell

 

bly.PNG

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

53 minutes ago HuggyBear sa:

 

Å till ämnet... Mycket märkligt hur blyfri bensin å projektiler i marken kan ge björnar bly i kroppen?! 🙄 

I det första fallet så känns det kanske egentligen inte så märkligt.

Förr i tiden när vi tankade med blyad bensin så kom det ut i naturen i finfördelad form via avgaserna och hamnade sedan i marken, bär och växter tar ju upp näring från myllan så det känns väl inte osannolikt att Björnen skulle kunna få i sig det via födan.

Borde vara rätt lätt att ta reda på, bara hatt analysera maginnehållet på Björn vi olika årstider för att fastställa hur dom får i sig bly.

Sen ska man ha i åtanke att Björnar liksom Örnen kan bli rätt gamla och blyhalten kan byggas upp över tid, så det skulle vara intressant att se om det skiljer mycket mellan ung och äldre djur.

Då slipper media fortsätta killgissa i bästa MP-anda.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago M-98 sa:

Att vi blir smutskastade är inget som gör mig förvånad då journalister har ofta starka sympatier till miljörörelser, anti-jakt, veganer eller djurrättsfolk. lite lätt radikala.  

Björnar är allätare och kan ha fått sig sig blyet från en rad olika källor.

Ligger mycket i det.

Verkar som om man hittar en död Örn så har den ofta "dött av misstänkt blyförgiftning" (underförstått eller utskrivet pga jägare såklart) till den blivit undersökt, fast fakta verkar peka på att 9/10 Örnar som dött inte har dött av blyförgiftning, så Örnkraken bör ju med skapligt stor sannolikhet dött av något annat om man ska tro siffrorna.

Samma om man hittar en död Varg, den anses påfallande ofta "tjuvjagad" tills motsatsen bevisats.

Folk kommer väl snart nästan tro att Varg inte kan dö på annat sätt än "tjyvjakt" om man ska tro på rubrikerna.

Fattar inte att inte SJF avsätter en del av budgeten från Öster Malma eller nåt till att köpa helsidor i tidningen som bemöter och tillrättavisar och knäpper slask-journalist-flosklerna på näsan med vedertagen fakta och belagd statistik.

Enda sättet att få slut på känslojournalestiken är att se till att dom får dåligt anseende hos gemene man om dom far för mycket i gråzonerna eller far med ren osanning.

Jag kan ha viss förståelse att folk har känslor och tyckande, det har vi jägare med men det blir ett problem om media som i mångt och mycker har som uppgift att informera samhället inte faktagranskar det som skrivs men ändå försöker få det till "sanning" via partiprogram,magkänsla, tro och tyckande.

 

Att ställa ansvarig mot väggen brukar vara effektivt.

Jag skulle vilja se rubriker typ som "Aftonbladet far med osanning angående jakten, SJF har kollat upp riktiga fakta" i Svenska dagbladet dagen efter en skitrubrik i AB eller vise versa.

Även FB borde gå att nyttja till sådant.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago HuggyBear sa:

Sådär gjorde vi också förr många år sen... Grävde fan djupare än 2m i me sliten å skotta över. Sen knuffa över 2 rejäla stenbumlingar med traktorgrävare... Samma visa varje år... björn dit å butta bort stenarna, grävde upp å spridde slakterier i skogen runt...🙄 Numera ha vi en knapp meterhög del av en jättestor väntrummet liggandes på stenar så luft kommer in underifrån. Sen gör vi en rejäl brasa där i å kremerar allt slaktavfall! Bli bara aska av alltihop å bara att skotta ur när de behövs! Bland de bästa vi gjort! 😃

Å till ämnet... Mycket märkligt hur blyfri bensin å projektiler i marken kan ge björnar bly i kroppen?! 🙄 

Hm! Då måste ni ha för små stenar när nalle knuffar bort dom.:lol: Deyt låter som ett bra förslag när ni bränner upp resterna. Hur mycket bensin/diesel/fotogen slår ni på för att få fyr på slaktavfallet?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago karelsk blandning sa:

Hur skulle kulan björnen blir skjuten med ha något med saken att göra.

Sen har jag svårt tro att det är spec mycket bly i slaktrenset från älgarna som gör att björnarna har högre värden.

Vad är normala värden för en björn undrar jag, man kan väl ändå inte jämföra björn och människa som dom gjorde i reportaget där.

En mjuk kula som oryx (läst på grannforat i en gammal björntråd) splittras väl lättare än en hård blykula som A-frame t. ex. Jag tänkte att det var sådant kött som gick till slakteri för besiktining men det kan ju vara slaktavfall också.

Vad skulle annars göra att en björn har så mycket högre värde med bly i sig? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

18 minutes ago lsjonsson sa:

 

Vad skulle annars göra att en björn har så mycket högre värde med bly i sig? 

Att den ätit bär och annat som sugit upp finfördelat bly från forna tiders bensin ur myllan är väl kanske något man bör fundera över att kolla upp i alla fall ?

Sen bör man ju skilja på "bly i kroppen" och "bly i kroppen som kommer från fragment vid skott-tillfälle på Björnen".

Det förstnämnda kan ju vara ett problem för Björnstammen, medan det sistnämnda inte är det på samma sätt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

51 minutes ago Järven sa:

Att den ätit bär och annat som sugit upp finfördelat bly från forna tiders bensin ur myllan är väl kanske något man bör fundera över att kolla upp i alla fall ?

Sen bör man ju skilja på "bly i kroppen" och "bly i kroppen som kommer från fragment vid skott-tillfälle på Björnen".

Det förstnämnda kan ju vara ett problem för Björnstammen, medan det sistnämnda inte är det på samma sätt.

Ja, det har du rätt i! Tänkte inte på det!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago M-98 sa:

 Jägare var det första som intresserade sig för viltvård, biotop- och naturvård även om det sitter långt inne för militanta djur- och kottkramare att erkänna detta.  

De stora skogsbolagen så är de inte speciellt intresserad av biotopvård, viltvård etc. utan monokultur och produktion vilket utarmar markerna och mångfalden. Älg och annat vilt som hotar deras tall- och granepinnar skall hållas hårt och skjutas av.

 

Tänk vad bra det skulle vara om medparten som är medlemmar i tex Naturskyddsföreningen och liknande kunde ta in det du nyss skrev.  :)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

13 hours ago Järven sa:

Att den ätit bär och annat som sugit upp finfördelat bly från forna tiders bensin ur myllan är väl kanske något man bör fundera över att kolla upp i alla fall ?

Sen bör man ju skilja på "bly i kroppen" och "bly i kroppen som kommer från fragment vid skott-tillfälle på Björnen".

Det förstnämnda kan ju vara ett problem för Björnstammen, medan det sistnämnda inte är det på samma sätt.

Där är nog till största delen av problemet, undra om det kan ha nånting med att den sover några månader om året.

Björnarna äter ju upp sig inför vintern och borde ha mycket fett kan det göra att proverna blir högte?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

39 minutes ago karelsk blandning sa:

Där är nog till största delen av problemet, undra om det kan ha nånting med att den sover några månader om året.

Björnarna äter ju upp sig inför vintern och borde ha mycket fett kan det göra att proverna blir högte?

Sova i Ide borde kunna påverka halterna.

Björnen tappar enl uppgift 20-40% av kroppsvikten utan att uträtta naturbehoven under idessömnen, rimligen borde blyhalten kunna öka procentuellt under en sådan viktminskning utan "avtappning" om man spånar lite.

Samma blymängd men mindre vikt = högre koncentration.

 

Enda sättet att få vettiga svar är nog mäta halterna under olika årstider, olika ålder plus i maginnehåll / föda.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

37 minutes ago Järven sa:

Sova i Ide borde kunna påverka halterna.

Björnen tappar enl uppgift 20-40% av kroppsvikten utan att uträtta naturbehoven under idessömnen, rimligen borde blyhalten kunna öka procentuellt under en sådan viktminskning utan "avtappning" om man spånar lite.

Samma blymängd men mindre vikt = högre koncentration.

 

Enda sättet att få vettiga svar är nog mäta halterna under olika årstider, olika ålder plus i maginnehåll / föda.

Precis så tänkte jag med, allt fett dom lagt på sig under den vakna tiden används endel i idet och då borde mängden öka.

Sen kanske det är olika värden vars i landet det är, hade varit intressant.

Men samtidigt vem vet vad som är normala börsen för björnarna om man inte har nånting att jämföra med.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago karelsk blandning sa:

Men samtidigt vem vet vad som är normala börsen för björnarna om man inte har nånting att jämföra med.

Ja, det är ju en kluring.

Man skulle kunna mäta i någon Nationalpark om man vet att det lämnas väldigt lite ränta, men då uppstår problemet att man mäter i en från snittet avvikande biotop långt från asfaltsvägar där man kört med blyade drivmedel förr.

Vi har förmodligen satt "blygränsen" per kilo eller procent för vad man tror är hälsosamt som människoföda, men då måste men ju även utröna om "ödemarksbjörnar" som aldrig har levt nära människor eller våra lämningar ligger på i snitt i Sveriges natur, den kanske inte är så låg som man tror med tanke på födoval och att bly förekommer naturligt i marken.

Inte helt lätt, det är väl lättare att som Aftonbladet-partist helt enkelt skriva "misstänkt från förbränningsdrivna bilar och jägares slaktrester"....det känns nog även bra med efterföljande ryggdunkarna runt fikabordet efteråt kan man tänka.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 hours ago Järven sa:

Tänk vad bra det skulle vara om medparten som är medlemmar i tex Naturskyddsföreningen och liknande kunde ta in det du nyss skrev.  :)

Vad kostar det att bli medlem i Naturskyddsföreningen? Hur många medlemmar har de?

Om ett medlemskap i SvJF och JRF även inkluderade ett i NSF skulle jägare kanske bli en maktfaktor de inte kan ignorera?

/Markus

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...