Hoppa till innehåll

Optik för 22LR?


sexfemåtta

Recommended Posts

Hämtade hem min 22lr (ruger 10-22), hade inte övertänkt vilket sikte som nu satt på...vilket är ett, vad jag förstår det som, halvtaskigt Husqvarna Hakko 200 4x32... 

Tips om lite bättre, men vettig prisad, beg optik att leta som passar den och som kan ge mig nått funktionell användingsområde?:)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1-4x20, 2-7x32 och 3-9x40 av vettiga fabrikat som Leupold, Burris, Nikon osv.  Nätta och funktionella kikare på en sådan bössa.

En 22:a använder man sällan på jättelånga håll, så någon herrejössesförstoring brukar man inte behöva. 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

13 minutes ago, Patrik L said:

1-4x20, 2-7x32 och 3-9x40 av vettiga fabrikat som Leupold, Burris, Nikon osv.  Nätta och funktionella kikare på en sådan bössa.

En 22:a använder man sällan på jättelånga håll, så någon herrejössesförstoring brukar man inte behöva. 

 

Låter logiskt, tack. Ska kika runt efter såna..

Antar att man ska försöka hitta inkl fästen då.. (dum fråga kanske men hur vet man att fästen passar till den aktuella bössan eller ej?).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hawke vantage 3-9x40 AO. Med mildot. Lite stora dottar men funkar att skjuta med sen kan man lära sig skjuta på olika avstånd med dem. Hade min jämt på 8x och sköt efter dottarna ut till 150m, 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 minutes ago, hs_merkel said:

Hawke vantage 3-9x40 AO. Med mildot. Lite stora dottar men funkar att skjuta med sen kan man lära sig skjuta på olika avstånd med dem. Hade min jämt på 8x och sköt efter dottarna ut till 150m 

Den var ju inte så farligt dyr som ny heller! Funkade bra för dig alltså?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

45 minutes ago sexfemåtta sa:

Låter logiskt, tack. Ska kika runt efter såna..

Antar att man ska försöka hitta inkl fästen då.. (dum fråga kanske men hur vet man att fästen passar till den aktuella bössan eller ej?).

Om ingen har bytt originalskenan så sitter det en 11mm kilbas på rugern. Inte ovanligt att dom har bytts ut mot weaver/picatinny. Hur ser det ut?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago, Patrik L said:

Om ingen har bytt originalskenan så sitter det en 11mm kilbas på rugern. Inte ovanligt att dom har bytts ut mot weaver/picatinny. Hur ser det ut?

Ska kika imorgon!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om du ska byta till weaver/pica så köp en som är lite längre än lådan. Det ger mer justermån. 

Scr.nu har en del 10/22-grejer på hylla.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

14 hours ago, hs_merkel said:

Hawke vantage 3-9x40 AO. Med mildot. Lite stora dottar men funkar att skjuta med sen kan man lära sig skjuta på olika avstånd med dem. Hade min jämt på 8x och sköt efter dottarna ut till 150m, 

För att fråga om denna igen. Belyst, känns inte som man lär behöva kanske? Men är det alltså denna?
https://www.hylte-lantman.com/hawke-vantage-kikarsikte-3-9x40-ao-riktmedel-mil-dot?utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner
Var ju väldans lågpris utan belyst riktmedel. Men tillräcklig kvalitet ändå menar du?

 

4 hours ago, MagnusN said:

Om du ska byta till weaver/pica så köp en som är lite längre än lådan. Det ger mer justermån. 

Scr.nu har en del 10/22-grejer på hylla.

Oh, ok. Ska kika där.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det bästa jag haft på min 22:a och mest kikarsikte för pengarna, är det här. Mycket, mycket bra optik, bra paralax och bra riktmedel. Att det är i moa spelar inte så stor roll. Att ha paralaxen på objektivet är bättre och smidigare än man kan tro. Bra, halvtaktiska rattar. Kan rekommendera. 

 

https://m.skytte.astrosweden.se/sv/articles/2.40.4400/delta-optical-delta-optical-titanium-4-16x42-ao-mil-dot

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, josc72 said:

Det bästa jag haft på min 22:a och mest kikarsikte för pengarna, är det här. Mycket, mycket bra optik, bra paralax och bra riktmedel. Att det är i moa spelar inte så stor roll. Att ha paralaxen på objektivet är bättre och smidigare än man kan tro. Bra, halvtaktiska rattar. Kan rekommendera. 

 

https://m.skytte.astrosweden.se/sv/articles/2.40.4400/delta-optical-delta-optical-titanium-4-16x42-ao-mil-dot

Bra tips!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

De ggr jag kör med tub på min 10/22 numera så blir det en Leupold VX1 3-9x50.

För pengarna ett bra sikte, det är inget Swarowski direkt men fungerar bra till det den lilla bössan används till (vilket ändå mest blir plink).

Har hört bra om Delta men har inte testat deras sikten även om jag har, och är nöjd med, deras kikare Forest II.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 hours ago josc72 sa:

Det bästa jag haft på min 22:a och mest kikarsikte för pengarna, är det här. Mycket, mycket bra optik, bra paralax och bra riktmedel. Att det är i moa spelar inte så stor roll. Att ha paralaxen på objektivet är bättre och smidigare än man kan tro. Bra, halvtaktiska rattar. Kan rekommendera. 

 

https://m.skytte.astrosweden.se/sv/articles/2.40.4400/delta-optical-delta-optical-titanium-4-16x42-ao-mil-dot

De bästa jag haft är den jag har nu

Swarovski 6-24x50

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago hs_merkel sa:

De bästa jag haft är den jag har nu

Swarovski 6-24x50

Förstår det! Mer mycket pengar för kikarsiktet än mycket kikarsikte för pengarna...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har du tänkt att jaga med 22an eller mest övnings skjuta?

Jag använder min 22 nästan uteslutande till övnings skytte och då inte lång håll utan skytte på fri hand eller på gris banan.

Så ett lågförstorande sikte som liknar min drevjakts bössa blir valet.

Kvalitén behöver inte vara den bästa bara den fungerar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago, Droggot said:

Har du tänkt att jaga med 22an eller mest övnings skjuta?

Jag använder min 22 nästan uteslutande till övnings skytte och då inte lång håll utan skytte på fri hand eller på gris banan.

Så ett lågförstorande sikte som liknar min drevjakts bössa blir valet.

Kvalitén behöver inte vara den bästa bara den fungerar.

Jag hade väl funderat kring båda, men kanske insett att en 10/22a inte var det bästa valet för jakt med 22lr såhär i efterhand haha. Var lite av ett impulsköp på auktion, och oavsett vad är det ju ett roligt och relativt billigt träningsverktyg på banan.. 

...Tror ju dock inte oavsett att jag behöver väldans stor förstoring egentligen. Har funderat lite på detta med att byta sikten och ha sig, i nuläget har jag en 3-12x50 S&B och en Aimpoint 9000l som kan bytas med snabbfäste på min klass 1a, men blivit lite fundersam på om jag inte bara ska köra ett just nu på det och inte hålla på med bytande (vet inte hur det kan påverka inskjutningen heller?).

Isåfall har jag en liten fundering på om jag kan fästa aimpointen på min 22a kanske? Tänker att det kanske vore ett bra sätt att nöta "aimpointskytte", att köra den på 10/22an... och låta det större siktet sitta på min klass1a tills vidare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 hours ago sexfemåtta sa:

Tack för tipset. Är jag dum dock eller kostar det inte 3735:- nytt?

Jupp det gör det, men nu var det ju på grann kanalen.. :ph34r:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

19 hours ago sexfemåtta sa:

Jag hade väl funderat kring båda, men kanske insett att en 10/22a inte var det bästa valet för jakt med 22lr såhär i efterhand haha. Var lite av ett impulsköp på auktion, och oavsett vad är det ju ett roligt och relativt billigt träningsverktyg på banan.. 

...Tror ju dock inte oavsett att jag behöver väldans stor förstoring egentligen. Har funderat lite på detta med att byta sikten och ha sig, i nuläget har jag en 3-12x50 S&B och en Aimpoint 9000l som kan bytas med snabbfäste på min klass 1a, men blivit lite fundersam på om jag inte bara ska köra ett just nu på det och inte hålla på med bytande (vet inte hur det kan påverka inskjutningen heller?).

Isåfall har jag en liten fundering på om jag kan fästa aimpointen på min 22a kanske? Tänker att det kanske vore ett bra sätt att nöta "aimpointskytte", att köra den på 10/22an... och låta det större siktet sitta på min klass1a tills vidare.

Vad för snabb fäste är det?
Jag kör picatinny skena på mina bössor då kan man byta hur man vill.
 

Jag hade nog gjort som du flyttat Aimpointen till 22 ett tag och övat med den så eller skaffat ett nytt billigt rödpunktsikte till 22an för att slippa skjuta in den när du vill ha den på klass 1an.

Ruger 10/22 har ju ganska svampigt trycke så för precisions skytte är den ju inte optimal.
Som jag ser det så är 10/22 mer en plink bössa o då är ett rödpunkt ett passande sikte
Det går att fixa trycket har jag hört hur bra det går att få vet jag inte.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Själv så köpte jag en Leupold VX-II 3-9X33EFR till min 22:a. Sedan lyckades jag göra ett fynd på auktion, en i princip ny Leupold VX-I 2-7X28 Rimfire för 700:-. Utöver det har jag en Swarovski 4X32 till den som optiskt är riktigt trevlig även om den har begränsad förstoringsgrad.. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...