Hoppa till innehåll

Livslängd ljuddämpare?


sexfemåtta

Recommended Posts

Blev fundersam på om det är värt att försöka köpa dämpare, och isf om det är okej att köpa det begagnat..

Vad är egentligen livslängden på ljuddämpare? Antal skott? År? Slitage? Tar de slut efter x skott, isf vad? Törs man köpa en beggad som är ett par, tre år gammal med okänt antal skjutna skott?

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Olika. Olika på stål, alu och carbon. Olika beroende på kaliber och piplängd. En magnum i kort pipa bränner mer. Olika beroende på hur du håller efter den, torkar/vårdar den.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur långt är ett rör...? 

Som föregående skrev så beror det helt på material på dämpare och kaliber/piplängd. Personligen skulle jag inte ha några problem att köpa en dämpare begagnad. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur länge håller en pipa?

allt beror på kaliber, material, varmskjutning och underhåll. Samma med ljuddämpare. Helt omöjligt att ge en vettig siffra.

men om man ska killgissa så får iallafall jag känslan av att de dämpare som säljs idag håller tämligen elak behandling och många tusen skott så en dämpare per slutskjuten pipa är kanske en inte för vanvettig gissning. sen finns det alltid outliners som dör i förtid.

men det är förbrukningsdelar precis som pipor.

Så att köpa begagnad dämpare är väl ungefär som att köpa begagnade vapen. Skicket får avgöra men helt klart ska prislappen va därefter.


 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo, jag kan förstå att det inte finns exakta svar för alla exemplar.. men med många saker kan man ändock bilda sig ett hum och ha lite koll på vad saker brukar palla med normal skötsel och användning, trots allt.

Som tex, hur länge håller en älgstudsare som sköts ? Ja, massvis av år, knappast så man är rädd för att en välskött bössa av kvalitetsmärke som är 10 år gammal kommer falla i bitar när man köper den? Köper jag en BMW som är 10 år gammal tänker jag inte att motorn är på väg att falla ihop nästa år heller, och köper jag en Canon-systemkamera som gått 10k exponeringar och är 5 år gammal så ser jag ingen större risk där heller... Ja, ni kanske fattar :)

Men ok, man får försöka kika på skicket i allmänhet då bara och köpa så billigt det går när det är beggat, antar jag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min tro är att de flesta jaktanvända dämpare går rätt få skott om året. Gemene jägare skjuter årligen en ask på älgen (går sällan att skjuta mer än en serie innan värmedallret från dämparen gör det omöjligt) och en handfull jaktskott.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men många jägare som inte tar av dämpare efter en dag i skogen. Blandningen av krutrester och fukt/kondens sliter sanslöst hårt på metallen. Grejen med att köpa begagnat är att man aldrig vet hur skicket egentligen är.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Flikar in med en fråga på ämnet. Från en några år gammal artikel i SvJ:

Hett vatten och en rejäl skvätt diskmedel ger en skonsam men effektiv rengöring.

Är det en bra metod för nån som inte har annat än hushållsutrustning hemma?

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...