Hoppa till innehåll

Sommartävling: Finn 5 fel


Dansken

Recommended Posts

Det har varit tal om Husqvarna modeller "som inte finns" och att fabriken har arbetat utifrån Kajsa Wargs princip "man tager vad man hafwer"

@pmt har skrivet om detta flera gånger, och jag har haft vapen inne för reparation där modell, årtal och serienummer inte stämmer. Bland annat har jag haft en 640 med FN 98 låda som enligt serienumret var tillverkat sent 1956, och en 1600 med en 8X57 pipa med steg och rembygel på pipan som alltså var tillverkat innan 1948, och lite sånt.

Här har vi en Husqvarna låda, tydligt stämplat med Husqvarnas monogram på pipmuttern.

Tala om nu vad detta är för modell, eller vad som är fel på den. 

20210630_094354.jpg

20210630_094407.jpg

20210630_094433.jpg

20210630_094418.jpg

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

18 minutes ago Dansken sa:

En observant ung man. Vad mera är udda ?

Hmmm, urfräsning för sidosäkring i tangen? 

Undersidan på lådan ser inte plan ut, en kant bakom magasinbrunnen ser det ut som

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan inte se något annat som är "fel" än det Markus redan har nämnt, däremot sitter jag och försöker tyda stämplarna. Tycker inte att det ser ut som Belgiska utan mer som L V och kanske ett N med en stjärna ovanför? 

(Vänster sida av lådan, i höjd med främre lådskruven)

Eller är det bara luddiga bilder i kombination med allt mer trötta ögon?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den har 1600:ans slutstycks spärr/ utkastare och 1600 avtryckare och är fräst i lådan för armen som går bakom 3:e låsklacken och låser handtaget nere när den är säkrat. Detta är 1600 grejer.

MEN om den var en 1600 skulle den haft en högre klack vid lådstjärten, och inte den lilla ring som går ned i kolven som distansröret vilar på.

Som nämnt tidigare i tråden är det en large ring, och framför detta ser den helt ut som en civil 98 låda utan tumurtag. 1600 har small ring

Hade det varit en 1600 hade lådan varit gängad för weaverbaser vid leverans. Dessutom är lådskruvarna 1/4"-22 och 1600/1640 har M6.

I skogarna i trakterna runt Hjortkvarn och in på Östgöta sidan har jag sett flera vapen där något lokalsnille har monterat 1600 trycken på m/98 för att få sidosäkring och låsning av slutstyckshandtaget. Där syns tydligt spår av svetsning och filning. En viss "naivism" syns i arbetet (som jag ändå hyser stor respekt för) men detta ser ut att ha varit så som det är från början.

Så jag undrar om det är någon tidig övergångsmodell som har kommet ut till kund? Någon anställd som har byggt en "lunchbox special" eller nåt sånt?

Jag tycker den är vansinnigt spännande.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det största felet är väl att du inte byggt nåt kul av lådan 🤷‍♂️

  • Haha 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vet du vilken modellbeteckning den såldes med? Det borde rimligtvis vara en sen 640.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

20 minutes ago MarkusR sa:

Vet du vilken modellbeteckning den såldes med? Det borde rimligtvis vara en sen 640.

Ingen aning: Jag har bara sett lådan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 hours ago Dansken sa:

Så jag undrar om det är någon tidig övergångsmodell som har kommet ut till kund? Någon anställd som har byggt en "lunchbox special" eller nåt sånt?

Jag tycker den är vansinnigt spännande.

Kanske skulle det kunna vara någon prototyplåda som växte fram till 1600 till slut om man får gissa lite vilt och fritt ?

Spännande med Svenska Vapentillverkningens historia som tyvärr få leva lite i skymundan och många gånger nog är bättre än sitt rykte sett till tiden då det begav sig.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...