Hoppa till innehåll

Luftgevär till skyddsjakt


Pyrschjägaren

Recommended Posts

3 hours ago hs_merkel sa:

Inga problem.Ett vortek PG3 i skickar iväg en 14.3 cal 22 i 220m/s och 9.36 280 m/s och brukar skjuta riktigt bra!

Skjuter jag rakt ut genom bondens läkt och plåttak med den? 🤗

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Pyrschjägaren sa:

Skjuter jag rakt ut genom bondens läkt och plåttak med den? 🤗 

Finns mildare inälvor med. Deras 12 ft/lb skickar iväg en 14,3 i ca 180 m/s

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

52 minutes ago Pyrschjägaren sa:

https://fritidvildmark.se/product.html/cci-22lr-40gr-segmented-hp-subsonic

Tror du den går genom tak? 

Isf vore en. 22lr mer användbar över lag? 

Nej!

Testat.. för mycket kulvikt, den sopar igenom läkt och plåt. Min licensbelagda stannar i läkten, sköt på kul plåttak men det hölll.. small som fan och buckla men inget hål. Har för mej att jag testade ett sånt där glasfibertak som har samma form som plåttak och även det höll.. Däremot 22 lr.. sopar igeom väldigt mycket!

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 minutes ago Hipshot sa:

Nej!

Testat.. för mycket kulvikt, den sopar igenom läkt och plåt. Min licensbelagda stannar i läkten, sköt på kul plåttak men det hölll.. small som fan och buckla men inget hål. Har för mej att jag testade ett sånt där glasfibertak som har samma form som plåttak och även det höll.. Däremot 22 lr.. sopar igeom väldigt mycket!

Okey! 

Fan. Undra om jag ska söka inköpstillstånd på .22luftbössa då för skyddsjakt och om det går igenom köper jag en på hurricane. Borde vara enklaste möjliga. Prata med hurricane före så de har nån modell som är licensbelagd bara. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Pyrschjägaren sa:

https://fritidvildmark.se/product.html/cci-22lr-40gr-segmented-hp-subsonic

Tror du den går genom tak? 

Isf vore en. 22lr mer användbar över lag? 

Som hippen redan skrivit underskatta inte 22lr! Den finns med samma kula som går 720fps och även den är på gränsen. Men betydligt bättre min cz skjuter ok upp till 30m med den.

Har provat med zimmer men dem går inte att få presicion med.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

18 minutes ago Pyrschjägaren sa:

Okey! 

Fan. Undra om jag ska söka inköpstillstånd på .22luftbössa då för skyddsjakt och om det går igenom köper jag en på hurricane. Borde vara enklaste möjliga. Prata med hurricane före så de har nån modell som är licensbelagd bara. 

Titta ut den bössa du vill ha, maila Tobbe han brukar vara snabb att svara. 

Sök licens

Skicka till Hurricane om den går igenom 

Vilket län tillhör du?

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

14 minutes ago hs_merkel sa:

Som hippen redan skrivit underskatta inte 22lr! Den finns med samma kula som går 720fps och även den är på gränsen. Men betydligt bättre min cz skjuter ok upp till 30m med den.

Har provat med zimmer men dem går inte att få presicion med.

https://vildsvin.se/ammunition/gevar/22-lr/aquila-22-lr-colibri-20-grain/

Den där gick inte fort. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago Pyrschjägaren sa:

https://shop.luftvapen.se/luftgevar/kompletta-kit/fjadervapen/weihrauch-hw-95-kit

Den var lite billigare och jag såg klipp på Youtube där den sköt 2cm träffbilder på 50m. Det är mer än väl för vad jag skall göra med den. 

Weihrauch är bra grejer rakt igenom. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Okey. Då måste vi diskutera optimala pellets till .22an.

För inköpstillstånd har sökts. 🙏🏻

Jävlar vilket utbud på kulor. 🤔🙈

Duvor, kajor etc ska skjutas och plåttaken skonas. 

Bössan skulle gå i 180-190 m/s v0 med rätt diabol sade han. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nvv stipulerar att det ska vara expanderande kula.. vilket är tramsigt för det krävs rätt rejält motstånd för att luftgevärskulorna ska börja expandera. Det motståndet finns sällan i det vilt man för skjuta.

wt här på forumet skjuter med JSB Hornet i sin fx och firar stora triumfer med den kulan! Han är närmast anal när det gäller bössan så kan träffar väldigt centralt varje gång får jag för mej. Samtidigt, walleman på forumet.. båda inte speciellt aktiva, kör fx rundnos i sin Royal med bevisat god effekt.

Själ har jag testat runt lite.. en del Crow Magnum.. köpt Hornet nu även. Mitt dilemma är att jag får för mej att min bössa jävlas med mej och sprider en smula, alltså inte konsekventa träffar. Så jag är inte helt nöjd med konceptet.. däremot, det finns inget bättre än en fx bössa och lufttank när du går in i en ladugård med ngr hundra kajor.. där är de instängda så det är bara att rappa på. Där skulle det bli kräkjobbigt att bryta pipa stup i ett.

Men för att återgå till frågan.. testa även vanliga plattnosar. Det blir en jävla smäll i viltet och de har bra stoppingeffekt. Hittar du en plattnos som skjuter bara så testa skarpt, tror du blir nöjd.. 

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 minutes ago Hipshot sa:

Nvv stipulerar att det ska vara expanderande kula.. vilket är tramsigt för det krävs rätt rejält motstånd för att luftgevärskulorna ska börja expandera. Det motståndet finns sällan i det vilt man för skjuta.

wt här på forumet skjuter med JSB Hornet i sin fx och firar stora triumfer med den kulan! Han är närmast anal när det gäller bössan så kan träffar väldigt centralt varje gång får jag för mej. Samtidigt, walleman på forumet.. båda inte speciellt aktiva, kör fx rundnos i sin Royal med bevisat god effekt.

Själ har jag testat runt lite.. en del Crow Magnum.. köpt Hornet nu även. Mitt dilemma är att jag får för mej att min bössa jävlas med mej och sprider en smula, alltså inte konsekventa träffar. Så jag är inte helt nöjd med konceptet.. däremot, det finns inget bättre än en fx bössa och lufttank när du går in i en ladugård med ngr hundra kajor.. där är de instängda så det är bara att rappa på. Där skulle det bli kräkjobbigt att bryta pipa stup i ett.

Men för att återgå till frågan.. testa även vanliga plattnosar. Det blir en jävla smäll i viltet och de har bra stoppingeffekt. Hittar du en plattnos som skjuter bara så testa skarpt, tror du blir nöjd.. 

Ok! Köper en ask av de du nämner, och kanske nån mer, så får jag prova vilken bössan gillar och vilken som eventuellt är skonsammast mot takplåt. Får sätta nån tunn planka mot en bit takplåt som jag har liggandes och prova skjuta. 

Skulle haft en större mängd tätskjutande piller till tavelskytte så får jag öva frihandsskyttet billigt hemma samtidigt. Då behöver jag inte köpa nån ny 22lr om luftgeväret kan ha dubbla syften. Då slipper jag åka till banan för det stillastående skyttet. Åh vad det skulle spara tid och öka antalet övningstillfällen om jag bara kan gå ut bakom vedboden och skjuta 10-20 skott vilken eftermiddag/kväll som helst. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du köper ett testkit av H&N och Jsb sen tar du den som skjuter bäst

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bulkskyttet bakom boden göres lämpligen med ngn budgetpil, stå och rappa Hornet som kostar svindyrt (förhållandevis) är ingen större poäng där. Där är det plattnos som gäller.. sen en pil som skjuter bra för lite mer våta jobb 👍

När du går i mål med kal 22 i luftbössa så kanske jag kan skrapa ihop lite att testa med, har för mej att jag fick sen test påse fr Hurricane för hundra år sen. Wt har nog dränerat det mesta men något finns säkert kvar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lite jobbig att lyssna på men intressant. Krävs rejäla farter för att de ska expandera som påstått. En vanlig diabol räcker nog. Känns som precisionen är viktigast. Vet inte vad en .22 i 180m/s är för foot pounds. Men 40 foot pounds var väl geväret som plattade till pellets i geleblocket. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Testade rätt mycket när jag hade pcp. Rundnosar skjuter otvivelaktigt bäst. Det gäller att hitta en pellet som lirar med pipan eftersom det rör sig om rätt små träffytor. En bra start är H&N Barracuda och JSB Exact. Min gillade även Crosman Premier rundnos. Sen kan man nörda ur och testa olika vikt, olika diameter (5.51, 5.52 osv), matchkvalitet på samma kula, väga sina kulor och sortera dem därefter, använda pellet sizer, air stripper osv. Provade några sk jaktkulor men med haltande precision. Är tveksam till att sk jaktkulor ger nämnvärt bättre effekt i en så liten kropp som ex en duva. De ger iaf ingen effekt när precisionen är så dålig att man missar.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 5 weeks later...

Jg har ett BSA 5,6 m/m. Lizens behövde jag inte , men en anmälan till Polisen att jag har köpt det. Jag fick inte ut det utan anmälan. Det har en stång till spänning under pipan, men präzisionen är inget vidare. Jag använder skott som är i bly men har en spetsig insats i mässing. Jag tror de kallas predator.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

15 hours ago fredde 1 sa:

Jg har ett BSA 5,6 m/m. Lizens behövde jag inte , men en anmälan till Polisen att jag har köpt det. Jag fick inte ut det utan anmälan. Det har en stång till spänning under pipan, men präzisionen är inget vidare. Jag använder skott som är i bly men har en spetsig insats i mässing. Jag tror de kallas predator.

Mässig.. låter som Hornet? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

18 hours ago fredde 1 sa:

Jg har ett BSA 5,6 m/m. Lizens behövde jag inte , men en anmälan till Polisen att jag har köpt det. Jag fick inte ut det utan anmälan. Det har en stång till spänning under pipan, men präzisionen är inget vidare. Jag använder skott som är i bly men har en spetsig insats i mässing. Jag tror de kallas predator.

När hämtade du ut vapnet? Hur anmälde du det till polisen? Är det ett vapen som du skyddsjagar med?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...