Hoppa till innehåll

Optik Marlin 1895


t00l91

Recommended Posts

Hejsan! Nu när man har skickat iväg en licensansökan på en marlin 1895 så är nästa steg på listan att fixa hem ett kikarsikte till bössan. 

Jag har en del 50 gluggar men det känns som att bössan kommer se ut som en jäkla clown med en stor glugg så jag tänkte mig en 30 glugg.

2-7, 2-8, 1-7 något av dessa förstoringar vore underbart och jag vet att det finns en hel regnskog där ute med kikarsikten så som Leupold VXR 2-7 , Vortex har även ett i Crossfire modellen.

 

Då jag är ute efter fin fina grejer så tänkte jag passa på att höra era åsikter om vilket kikarsikte jag ska köpa :)

 

Tack på förhand

 

// Robin

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Leupold 1-4, 1,5-5, 1,75-7, 2-7 eller varför inte 3-9 löser alla uppgifter i dagsljus till ett bra pris och stabil kvalitet 🤷‍♂️ Inget fancy men passar ett jänkespett.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hade gärna velat ha 1-7 för då har man täckt precis allting. Drevjakt, vakjakt, pyrsch. 

Så antingen 1-7 eller 2-9(10) är vad jag tänker på. 

Tubdia på 30-40, mer kommer nog se dumt ut på en marlin

 

Meopta Optika6 1-6x24 RD 4C Belyst

https://www.hylte-lantman.com/meopta-optika6-1-6x24-rd-4c-belyst

Ser faktiskt inte så dum ut...hade dock velat ha till 7 elr 8 istället för 6

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är din bössa så köp vad du vill 🤷‍♂️ Men en marlinbygel med raspigt trycke, grov kaliber och krokig kolv ser inte jag nån mening med att ha större än 1-6/2-7/vanlig rödpunkt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 hours ago, killer_mouse said:

Jag hade nog kört en 2-7 leupold i snabbfäste 

 

11 hours ago, TekDr said:

Det är din bössa så köp vad du vill 🤷‍♂️ Men en marlinbygel med raspigt trycke, grov kaliber och krokig kolv ser inte jag nån mening med att ha större än 1-6/2-7/vanlig rödpunkt.

Om frågan är 1-6 gentemot 2-7 så är jag nog rätt så dum om jag väljer 2-7. 

Hellre 1 för lite max än ett för mycket min. 

Så det lutar nog åt Meopta Optika6 1-6x24

Däremot om någon har dåliga erfarenheter av detta sikte så får ni gärna skriva era åsikter då jag inte ägt ett Meopta tidigare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

18 minutes ago t00l91 sa:

 

Om frågan är 1-6 gentemot 2-7 så är jag nog rätt så dum om jag väljer 2-7. 

Hellre 1 för lite max än ett för mycket min. 

Så det lutar nog åt Meopta Optika6 1-6x24

Däremot om någon har dåliga erfarenheter av detta sikte så får ni gärna skriva era åsikter då jag inte ägt ett Meopta tidigare.

Ett sånt 1-6 borde fungera bra är nog inga långa håll en sån används till, då får man vara bra att lobba iväg kulorna.

En 9,3a är ju rena lång skjutaren som jämförelse.

Var nöjd med det meopta optika jag hade förutom att jag inte kom överens med riktmedlet, kompisen gillade det och har det nu på bössan..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago, karelsk blandning said:

Ett sånt 1-6 borde fungera bra är nog inga långa håll en sån används till, då får man vara bra att lobba iväg kulorna.

En 9,3a är ju rena lång skjutaren som jämförelse.

Var nöjd med det meopta optika jag hade förutom att jag inte kom överens med riktmedlet, kompisen gillade det och har det nu på bössan..

Ne, så är det ju. Jag har en 9,3x62 och visst.....är väl en skojsig bössa men känner lite med som så att om man ändå ska ha en grov kaliber och en snygg bössa så är marlin det enda i mitt tycke. 

Det blir roligare o ha med en bössa om den är trevlig att kolla på, sedan så finns det alltid fördelar och nackdelar gentemot kalibrar givetvis. 

De jag känner som har marlin jagar på max 150 meter och jag som inte skjuter något på över 100 meter oavsett gevär så spelar det mindre roll för mig så jag kan bara gå på det som jag tycker är roligt.

Men jag har gott om tid tills licensen trillar ner i brevlådan på att fundera men det blir nog ett 1-6 så blir det en bra bössa för drevjakter också alternativt ett 2-7 + köpa ett rödpunktssikte men vi får se.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...