Hoppa till innehåll

308-ammunition, Norma


sexfemåtta

Recommended Posts

Kanske en dum fråga men:

Är grejen med Norma jaktmatch att de ska "matcha" deras jaktpatroner så att de bör fungera samma i skyttet som tex Normas Oryx? Om så, är det nån tanke med det för inskjutning eller dyl? Jag har bara träningsskjutit med träningspatroner, men vill se till att det blir rätt när jag ska skjuta in siktet för jaktammo. Kan man köra jaktmatch för att ställa in siktet, och sen bekräfta det med nån jaktpatron, eller hur brukar ni göra?
 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nej de samskjuter inte.

Det går ju att skjuta in med jaktplugg sen se vart jaktmatchen tar.. har du tur så samskjuter de hyggligt, du får klicka lite i höjd osv då kan du ändra. 

När du sen har koll på hur jaktmatchen går så kan du kontrollskjuta inskjutningen utan att ösa iväg jaktplugg..

Detta är fördelen med hemgjort plugg, jag har fått mina helmantlar att samskjuta med jaktpluggen, svinbra! 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

17 minutes ago, Hipshot said:

Nej de samskjuter inte.

Det går ju att skjuta in med jaktplugg sen se vart jaktmatchen tar.. har du tur så samskjuter de hyggligt, du får klicka lite i höjd osv då kan du ändra. 

När du sen har koll på hur jaktmatchen går så kan du kontrollskjuta inskjutningen utan att ösa iväg jaktplugg..

Detta är fördelen med hemgjort plugg, jag har fått mina helmantlar att samskjuta med jaktpluggen, svinbra! 

Ok, bra att veta!

Kan man inte skjuta in så noggrannt man kan först med heltmantlat, sen gå på jaktpatron och finjustera (om det förhoppningsvis skulle vara rätt nära då, om man har lite tur iaf)? Var det så du menade?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago sexfemåtta sa:

Ok, bra att veta!

Kan man inte skjuta in så noggrannt man kan först med heltmantlat, sen gå på jaktpatron och finjustera (om det förhoppningsvis skulle vara rätt nära då, om man har lite tur iaf)? Var det så du menade?

Det fungerar, har du tur skjuter dom rätt samma.

Du får testa och se.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har man ett vettigt sikte och en tavla med rutnät så är man på G, skottställ med jm och sedan justera för jakt ammon. /C 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 hours ago sexfemåtta sa:

Ok, bra att veta!

Kan man inte skjuta in så noggrannt man kan först med heltmantlat, sen gå på jaktpatron och finjustera (om det förhoppningsvis skulle vara rätt nära då, om man har lite tur iaf)? Var det så du menade?

Det fungerar utmärkt, som karelarbastarden sa så har du tur så samskjuter de. Oftast är JM en helmantel och en hel del lättare kula än jaktpilar så det är inte helt sannolikt. Jag sköt med 8x57JS för 100 år sedan, där skiljde det ca 40 cm på runt 100 meter mellan vulcan och jm i den bössan.

Vinsten när du är inskjuten med jaktpluggen och kontrollskjutit med JM är att du vet vart JM tar, du kan alltså kontrollera inskjutningen med helmantlarna.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Och därav ingen anledning (ur detta perspektiv) att använda Norma övningsplugg. Både Sako och Lapua har bra produkter.

Prismässigt tror jag i alla fall att Sako är något billigare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago BigJim sa:

därav ingen anledning (ur detta perspektiv) att använda Norma övningsplugg. Både Sako och Lapua har bra produkter.

Ingen vits att använda dem heller när S&B och podium i bulk kostar 5-6kr st. Podium skjuter runt gamla 5kronan på 100m för mig. S&B skjuter tom treklöver ibland. Perfekt till löpälgen. 🙏🏻🤟🏻

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago Pyrschjägaren sa:

Ingen vits att använda dem heller när S&B och podium i bulk kostar 5-6kr st. Podium skjuter runt gamla 5kronan på 100m för mig.

Ja, dom är förhållandevis billiga, men man får vad man betalar för.

Jaktskytteklubben köpte in Podium, rätt vanligt att dom strular genom att ungefär vart fjärde skott gör att det gå riktigt trögt att vrida upp handtaget på slutsycket.

Inte bara på min bössa, har hört flera som fått samma symtom, fast detta gäller kaliber 6.5x55.

Kanske är det bössor med "trångt patronläge" eller något som får dom symtomen med Podium, vad vet jag ?

Kan nästan svära på att man känner i axeln att vissa är lite hårdare laddande än andra ur samma ask, kanske är det det som spökar med att det blir trögöppnat ?

Podium är dessutom den enda ammo som inte skjutit särskilt bra i min bössa, allt annat har skjutit tätt, inget jag skulle vilja ta med på toppfågeljakten med andra ord.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

17 minutes ago Järven sa:

Ja, dom är förhållandevis billiga, men man får vad man betalar för.

Jaktskytteklubben köpte in Podium, rätt vanligt att dom strular genom att ungefär vart fjärde skott gör att det gå riktigt trögt att vrida upp handtaget på slutsycket.

Inte bara på min bössa, har hört flera som fått samma symtom, fast detta gäller kaliber 6.5x55.

Kanske är det bössor med "trångt patronläge" eller något som får dom symtomen med Podium, vad vet jag ?

Kan nästan svära på att man känner i axeln att vissa är lite hårdare laddande än andra ur samma ask, kanske är det det som spökar med att det blir trögöppnat ?

Podium är dessutom den enda ammo som inte skjutit särskilt bra i min bössa, allt annat har skjutit tätt, inget jag skulle vilja ta med på toppfågeljakten med andra ord.

 

Podium sköt bra i min 308, men inte i min 6,5x55. Skjutit närmare 600 podium genom 308an snart och inte ett skott har jag upplevt det du säger. Man får köpa en ask och prova i sin bössa innan man köper 1000 pkt. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago, Järven said:

Ja, dom är förhållandevis billiga, men man får vad man betalar för.

Jaktskytteklubben köpte in Podium, rätt vanligt att dom strular genom att ungefär vart fjärde skott gör att det gå riktigt trögt att vrida upp handtaget på slutsycket.

Inte bara på min bössa, har hört flera som fått samma symtom, fast detta gäller kaliber 6.5x55.

Kanske är det bössor med "trångt patronläge" eller något som får dom symtomen med Podium, vad vet jag ?

Kan nästan svära på att man känner i axeln att vissa är lite hårdare laddande än andra ur samma ask, kanske är det det som spökar med att det blir trögöppnat ?

Podium är dessutom den enda ammo som inte skjutit särskilt bra i min bössa, allt annat har skjutit tätt, inget jag skulle vilja ta med på toppfågeljakten med andra ord.

 

Jag har skjutit ett par askar podium. Märkte inga sådana problem iaf, det gick lika bra som annars att repetera och skjuta, men tydligen "eldade" det rätt mycket ur pipan när jag skjöt (sa han som stog bredvid?). Hade inga andra skott att jämföra med då dock.

9 hours ago, BigJim said:

Och därav ingen anledning (ur detta perspektiv) att använda Norma övningsplugg. Både Sako och Lapua har bra produkter.

Prismässigt tror jag i alla fall att Sako är något billigare.

Det skulle väl vara vad man kan köpa inom närområdet då som kan spela in också :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

GGG i 308 för 6spänn i bulk är ett bra alternativ. Har skjutit +700 utan konstigheter. Finns på Jaguargruppen, FK sport mfl

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag slår också ett slag för GGG i 308. Skjutit upp ca 900 av de 1000 skott jag köpte för tre år sen på Torsbo och inte varit något krångel med en enda av dem. Bra precision i dem också tycker jag. Jag beställde en ask från FK sport för att pröva, innan jag åkte en roadtrip över en dag till Torsbo och köpte 1000 st för 6 kr/skott. Så du behöver inte känna dig tvungen att välja bland det som finns lokalt, sexfemåtta. 😉

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 hours ago, MagnusN said:

GGG i 308 för 6spänn i bulk är ett bra alternativ. Har skjutit +700 utan konstigheter. Finns på Jaguargruppen, FK sport mfl

Mm, låter bra. Kräver att jag måste köra en bit då dock.

18 minutes ago, Dansken said:

Ibland kan man få bra pris på Fiocchi .308 hos XXL

Hur är dom? Läste lite olika omdömen. Har köpt Fioccis träningsstålhagel på XXL vilket har funkat finemang dock.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

14 hours ago, sexfemåtta said:

Mm, låter bra. Kräver att jag måste köra en bit då dock.

Hur är dom? Läste lite olika omdömen. Har köpt Fioccis träningsstålhagel på XXL vilket har funkat finemang dock.

Detta är skjutet i min 308a på 100m

345027C8-A8C3-4F82-BF61-B83A9D9B3C70.jpeg

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Aktiverar den här tråden igen.

Ska skjuta in mitt sikte på lördag "på riktigt" denna gång. Dvs med jaktammo. Men hur ska jag tänka? Vilken ammo bör man välja? Jag har läst lite, och det verkar som man ofta tar olika ammo beroende på vad man ska jaga... Nu vet jag inte exakt vad det blir framöver, men jag är gärna lite "redo" iaf. Största sannolikheten är väl vildsvin, men det kan ju bli annat snart nog också kanske.

Hur tänker ni?

Jag har bara en Jaktia och XXL i min stad att köpa från, kan förstås köra en bit om det krävs men.. XXL säljer:

Sako Hammerhead 11.7/180 SP 256A, STD

Norma Tipstrike 308 Win 170 gr/11,0 g (verkar kanske slut i lager hos mig dock)

Norma Oryx 308 Winchester 11,7 g/180 g


Jaktia vet jag inte, på hemsidan hittar man bara deras övningsammo.

Men av ovanstående, vad skulle ni köra på och varför? Hammerhead är ju mycket billigare, varför vet jag inte riktigt.

Nån som vet förresten om widforss i Arlandastad har bra utbud?

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om du inte beställer online. Då blir utbudet större. 

Jag har skjutit gris, rådjur och älg med hammerhead. Prisvärd och jag har inget att klaga på. 

Jag mixtrar inte runt. Jag har en och samma jaktsmäll till alla vilt. Enklare blir det inte. Kör hammerhead du. Själv kör jag också hammerhead just nu. Sst i 6,5x55 och hammerhead i 308.

Norma är överprisat som fan. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

18 minutes ago, Pyrschjägaren said:

Om du inte beställer online. Då blir utbudet större. 

Jag har skjutit gris, rådjur och älg med hammerhead. Prisvärd och jag har inget att klaga på. 

Jag mixtrar inte runt. Jag har en och samma jaktsmäll till alla vilt. Enklare blir det inte. Kör hammerhead du. Själv kör jag också hammerhead just nu. Sst i 6,5x55 och hammerhead i 308.

Norma är överprisat som fan. 

Ok! Låter ju smidigt om man kan ha samma. Konstigt att en tillverkare kan vara så mycket dyrare?

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

52 minutes ago sexfemåtta sa:

Ok! Låter ju smidigt om man kan ha samma. Konstigt att en tillverkare kan vara så mycket dyrare?

 

Ja. De lever väl på sitt namn eller nåt. Kunnigt folk brukar vara eniga om att normas kulor är bland det sämsta som står att finna. 

Jag kör med hammerhead eller hornadys kulor. Kört interlock, sst, gmx. Alla har funkat fint. Sst är lite blöt. Smäller sönder rätt mycket. Men den är effektiv. Och djuren måste ju dö. Den skjuter jättetätt i 6,5x55 och dödar bra så därför kör jag på den nu hela tiden. 

I 308 råkar jag ha hammerhead kvar och det är nog femte asken jag är inne på. Hittills inte blivit besviken. Och samma där. Den skjuter jättetätt i min bössa. Vad mer kan man önska? Prisvärt, tätskjutande och gör det den ska i viltet. Färdiganalyserat och färdigtänkt för min del. Nu analyserar jag jakten istället. 🙃

När hammerhead asken är slut ska jag prova Hornady ETX. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago, LGH said:

Interjakt Uppsala har ganska bra utbud på jaktammunition, kanske speciellt i .308 Win. Jag skulle kika på Lapua: Mega om du vill köra bly, Naturalis om du vill slippa. Båda brukar skjuta bra, speciellt Mega.

Ta med en ask övningsammunition och kolla att den skjuter rätt först, sedan brukar det inte ta många skott att skjuta in och verifiera jaktammunitionen. Hojta till om du vill ha hjälp.

Hjälp uppskattas alltid för mig som är rätt grön :) Skickat PM !

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Köpte mig lite Sako hammerhead + Sakos helmantlade. Ingen aning hur de samskjuter eller inte, men tänkte det kunde vara ett roligt test. Ska ut imorgon, återkommer med rapport! :)

För övrigt vill jag ge XXL en eloge för att vara sjukt trevliga & bra när det gäller jakt. Iaf här där jag handlar, otroligt trevliga och kunniga, och ärliga (försöker inte sälja på en nått bara för att det kostar mer eller just de säljer det osv). 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...