Hoppa till innehåll

Inbetalningskort, avi - ansökan om vapen.


t00l91

Recommended Posts

Hejsan! 

Jag och en kompis hade en diskussion gällande när man skickar in sin ansökan till polisen och inväntar avin för att betala.

Börjar tiden gälla när polisen får in ANSÖKAN eller börjar den gälla när du har betalat den?

D.v.s om det är 10 veckor handläggningstid, om den tiden börjar ticka ner när polisen fått in ansökan eller när du har betalat avin/inbetalningskortet som dimpar ner i brevlådan.

En logiskt tänkande människa som mig själv kan föreställa mig en stor hög med ansökningar, när en ny kommer in så läggs den i botten, alltså så börjar tiden när de fått in den. 

Stämmer detta? 

 

Just nu i södra Sverige så är det rimligt att vänta 2 veckor innan du får inbetalningskortet enligt vad de flesta vapenhandlare säger. 

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Såsom jag tolkade det så verkade tiden vara från det att du betalat in pengarna. Dvs att de inte börjar jobba med ärendet innan det är betalat, men vettesjutton hur det funkar i praktiken. 

Men du måste ju inte vänta på avin, du kan ju betala in direkt när du skickar in ansökan. Infon fanns ju online när man skickar in? Jag har aldrig använt nån avi för mina 3 licenser iaf :) Då kommer betalningen vara inne samtidigt som de får brevet!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 minutes ago, sexfemåtta said:

Såsom jag tolkade det så verkade tiden vara från det att du betalat in pengarna. Dvs att de inte börjar jobba med ärendet innan det är betalat, men vettesjutton hur det funkar i praktiken. 

Men du måste ju inte vänta på avin, du kan ju betala in direkt när du skickar in ansökan. Infon fanns ju online när man skickar in? Jag har aldrig använt nån avi för mina 3 licenser iaf  Då kommer betalningen vara inne samtidigt som de får brevet!

Vart hittar man infon om ocr nummer m.m när man skickar in? Har aldrig sett det nämligen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 minutes ago, t00l91 said:

Vart hittar man infon om ocr nummer m.m när man skickar in? Har aldrig sett det nämligen.

Kommer inte ihåg riktigt hur det ser ut.. kan inte klicka mig igenom e-tjänsten nu utan att ha nått att fylla i. Men nånstans i processen fick man info vad jag vet, eller om det var i bekräftelsemail när man väl skickat in i e-tjänsten!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du har ett registreringsdatum. Tex 9 maj. Betalnings datum 15maj. Utskrivnings datum 9 juli. Alltså 8 veckor. Skulle dem komma till din ansökan så läggs den in på ansökan på de datumet om den inte skulle vara betald. 

Och skriv en ansökan på varje licens ansökan så de blir ett diarienummer. Skriver man vapen och dämpare så missar dem garanterat dämparen. Och man får maila och göra deras jobb. 

Ska också bara läsa första sidan i mina mail! Får se hur de kommer bli!..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men angående mitt fall då jag var hos en handlare och han skickade alltså i brevformat till polisen. 

Om det är 10-11 veckor handläggningstid i Syd...Gäller det från och med när de får in ansökan eller från och med när den är betald?

För så gott jag kan minnas så om det varit 7 veckor och jag fått inbetalningskort 1 eller 2 veckor efter så har jag ändå ALLTID fått min licens i tid. Det har alltså aldrig någonsin varit 7 veckor handläggingstid sedan + 2 veckor för att få avin = 9. 

Om det stått 7 veckor på polisen när man kollar handläggningstider i olika regioner så de har alltid lyckats leverera oberoende om jag betalat i "tid" eller inte.

Så därför i mitt tycke så måste de därför gå på när de får in ANSÖKAN och inte när man betalt för isåfall så har jag fått alla mina licenser MINST 2 veckor före min tid varenda, varenda gång.

En sån tur existerar inte när vi pratar om polisens handläggningstider & resurser. 

Så ville mest se om någon här visste hur det fungerar :) 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är så snillrikt att motståndsrörelsen delar på "väntetid" och "handläggningstid"
På så vis kan dom hålla handläggningstiden som Ygeman har lovat men med väntetiden inräknat innan dom lägger vantarna på ditt ärende tar det ändå oförskämt lång tid innan du får din licens.

Finurligt va ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tror tiden börjar gälla från när ansökan registrerats - nåt annat vore helt orimligt.  Sedan ska man ha betalt ansökan innan handläggaren lyfter upp den från den oändliga högen med ansökningar. Jag tror knappast det hela försenas om man dröjer några veckor med att betala med tanke på att det hela tar 6-8 veckor här runt Göteborg.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är otroligt märkligt att man inte har infört betalning i samband med ansökan online?!?

Alla ….från tom den minsta lilla enmans företagaren till det lite större Amazon, eller myndigheten naturvårdsverket,kan ta betalt med kort online, men inte polismyndigheten. Nej det går ju inte för sig…..

suck… är så less på systemet vi har.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja det hade ju varit  än mer fantastiskt!

Ett lyft för handlarna dessutom!

Men det är nog lika bra att kravla sig in i Narnia skåpet och drömma vidare för i detta byråkratland kommer det aldrig att inträffa, oavsett hur mycket kollekt man lägger på söndag!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago exabit sa:

Jag tycker det mest störande är att man inte har en funktion där man ÅTMINSTONE kan gå till en vapenhandlare och byta in ett befintligt vapen mot ett i samma ammunitionsklass. Det hade varit ett stort lyft för handlarna tror jag, utan risker. Ha ackreditering för vapenhandlare där detta sköts av affären. Polisen registrerar sedan bara bytet som gjordes. Handlaren skulle t.o.m. kunna skriva ut nya licensen till kunden. Eller varför inte helt skippa papper och ha allt digitalt?

Detta är det som stör mig allra mest. Inte bara i egenskap av flitig bössbytare  utan för att detta är så j—-a stenålders så jag spyr på skiten.

Så det är i England, byte på plats typ

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Förvaltningslagen säger att handlägganigne skall ske skyndsamt. Datument skall räknas från dagen handlingen inkom till myndigheten. Så man kan glatt traska in på en polisstation, lämna in ansökan och betala. Formkraven är då uppfyllda sedan at slöfockarna på rättsenheten och deras chefer inte priotiterar ärendena är något som de borde får sig en näsbränna för.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 7/30/2021 at 10:49 AM, JOBEno1 said:

Jag tycker det är otroligt märkligt att man inte har infört betalning i samband med ansökan online?!?

Alla ….från tom den minsta lilla enmans företagaren till det lite större Amazon, eller myndigheten naturvårdsverket,kan ta betalt med kort online, men inte polismyndigheten. Nej det går ju inte för sig…..

suck… är så less på systemet vi har.

Fast man kan ju det. Jag gjorde det.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Betalade du direkt på ansöknings sidan hos polismyndigheten?

i så fall har denna ändring skett efter Mars månad och ingen är gladare än jag!😁

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 7/29/2021 at 9:53 PM, exabit said:

Jag tror tiden börjar gälla från när ansökan registrerats - nåt annat vore helt orimligt.  Sedan ska man ha betalt ansökan innan handläggaren lyfter upp den från den oändliga högen med ansökningar. Jag tror knappast det hela försenas om man dröjer några veckor med att betala med tanke på att det hela tar 6-8 veckor här runt Göteborg.

Precis så är det. Kötid räknas från när ansökan kom in. Sen måste den vara betalt för att handläggas, men det brukar ju betyda att ma har 6-12 veckor på sig att betala beroende på var ärendet handläggs.

 

Källa: Mail från polisen då jag frågade om handläggningstiden i ett ärende. Citeras nedan.

Hej,

Kötiden för handläggning är för närvarande cirka 7-10 veckor räknat från datumet då ansökan inkom (23/5).

Med vänlig hälsning

Vapengruppen Stockholm

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago, redtop said:

Precis så är det. Kötid räknas från när ansökan kom in. Sen måste den vara betalt för att handläggas, men det brukar ju betyda att ma har 6-12 veckor på sig att betala beroende på var ärendet handläggs.

 

Källa: Mail från polisen då jag frågade om handläggningstiden i ett ärende. Citeras nedan.

Hej,

Kötiden för handläggning är för närvarande cirka 7-10 veckor räknat från datumet då ansökan inkom (23/5).

Med vänlig hälsning

Vapengruppen Stockholm

Vad bra. Då har vi det på svart och vitt. 

Alltså så arbetar de logiskt vilket som är positivt. 

Däremot varför det är 10-11 veckor handläggningstid är ett annat bekymmer som jag inte kan begripa. 

Du sitter på en stol , du tar fram ett papper , människan har 1-3 gevär alltså så är det automatiskt beviljat. Detta tog max 30 sekunder.

En annan människa har över 4 så de kommer kontakta dig på telefon. Vi kan överdriva och säga 10 minuter. 

Om människan inte svarar så lägger man undan ansökan sålänge och lämnar ett meddelande. 

Om det inte är betalat, samma sak.

Om de inte hinner med vilket som handläggningstiden säger så får man anställa fler folk till tjänsten.

Det var inte längesen det var snack om att de skulle ta ner tiden till absolut senaste 4 veckor handläggningstid...

 

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det mördas, skjuts, misshandlas, våldtas, stjäls.

Det begås bedrägerier och myglas för miljarder (moms med mobiler och folks pensioner till exempel).

Det är ett jämnt flöde av stöldgods till baltländerna där dom står vid färjeavgången med nävarna i byxfickorna.

Vanligt folk blir av med airbags, xenonlysen, åkgräsklippare, guld, smycken, telefoner, båtmotorer, motorcyklar etc i industriell skala. Ärendet är nedlagd innan anmälaren har lämnat ytterdörren på polisstationen.

Att ha haft några mänskliga spillror inne i sitt hem och rota i ens saker är så otäckt och kränkande att det inte går att beskriva.

Utländska ligor härjar fritt, och om polisen av misstag skulle lyckas ertappa någon släpps han fri nästa morgon med en ursäkt.

Varför ska man då tro att den organisation skulle kunna hantera våra vapen licenser inom rimlig tid?

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

22 minutes ago hs_merkel sa:

Logiskt vet ifan! Hade de varit privat hade dem konkat för länge sen!

S

Det enda som har privatiserats som går ÄNNU saktare nu är apoteken.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

44 minutes ago, Dansken said:

Det mördas, skjuts, misshandlas, våldtas, stjäls.

Det begås bedrägerier och myglas för miljarder (moms med mobiler och folks pensioner till exempel).

Det är ett jämnt flöde av stöldgods till baltländerna där dom står vid färjeavgången med nävarna i byxfickorna.

Vanligt folk blir av med airbags, xenonlysen, åkgräsklippare, guld, smycken, telefoner, båtmotorer, motorcyklar etc i industriell skala. Ärendet är nedlagd innan anmälaren har lämnat ytterdörren på polisstationen.

Att ha haft några mänskliga spillror inne i sitt hem och rota i ens saker är så otäckt och kränkande att det inte går att beskriva.

Utländska ligor härjar fritt, och om polisen av misstag skulle lyckas ertappa någon släpps han fri nästa morgon med en ursäkt.

Varför ska man då tro att den organisation skulle kunna hantera våra vapen licenser inom rimlig tid?

Det är upp till folket att sätta press samt sätta krav på polisenheten/organisationen, annars blir det aldrig några ändringar.

Det är samma sak med regeringen när det gäller sportskytte licenser. Polisen ger sin åsikt om vilka vapen som ska vara tillåtna att söka på..Regeringen bara nickar och går med på det för att det inte finns en motpart som har möjlighet att argumentera för det motsatta. 

Jag känner en sportskyttebana ordförande som yttrade exakt dom orden. 

Det känns lite som att man ses som kriminell i polisens ögon bara för att man har innehav av skjutvapen.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago Dansken sa:

Det mördas, skjuts, misshandlas, våldtas, stjäls.

Det begås bedrägerier och myglas för miljarder (moms med mobiler och folks pensioner till exempel).

Det är ett jämnt flöde av stöldgods till baltländerna där dom står vid färjeavgången med nävarna i byxfickorna.

Vanligt folk blir av med airbags, xenonlysen, åkgräsklippare, guld, smycken, telefoner, båtmotorer, motorcyklar etc i industriell skala. Ärendet är nedlagd innan anmälaren har lämnat ytterdörren på polisstationen.

Att ha haft några mänskliga spillror inne i sitt hem och rota i ens saker är så otäckt och kränkande att det inte går att beskriva.

Utländska ligor härjar fritt, och om polisen av misstag skulle lyckas ertappa någon släpps han fri nästa morgon med en ursäkt.

Varför ska man då tro att den organisation skulle kunna hantera våra vapen licenser inom rimlig tid?

" Fisken ruttnar från huvudet och nedåt" Så bilr det då man har regeringar, statsministrar och justitieministrar som inte har råg i ryggen att ta besluten utan allt skall utredas in absurdum. Ansvarsutkrävande? Det är något fult och jobbigt i Sverige.  Hade vi haft bandelagen i Sverige och gett tullen mandat att genomsöka så hade mycket stoppats på gränsen. Att många busar får så lindriga straff beror på domstolarna. Polis och tull utreder bara brotten. Många åklagare går på strafföreläggande istället för förhandling om busarna godtar det och inte är dömda för brott tidigare. Det försvinner gods för cirka 1,5 miljarder per år via Baltikum och andra länder. Det finns företag där som funkar som fasader för brottslighet. Att ha folk inlåsta kostar men sett till samhällskostnaden att de skall få härja fritt så lycker jag det är peanuts i samanhanget. Vi kanske skulle börja dömma ut strffarbete för ringabrott?`Jobba i skogen eller knacka gatsten i något stenbrott några månader? Skicak dem till Ryssland som arbetskfraft mot att Putin stå för mat och logi?

Återigen, skulle jag bli diktator så hade jag valt att bli diktator i Sverige för har händer ingentung utan folk knyter vägen i byxfickan och gnäller men få är beredda att göra något. Lagon....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago t00l91 sa:

Det är upp till folket att sätta press samt sätta krav på polisenheten/organisationen, annars blir det aldrig några ändringar.

Det är samma sak med regeringen när det gäller sportskytte licenser. Polisen ger sin åsikt om vilka vapen som ska vara tillåtna att söka på..Regeringen bara nickar och går med på det för att det inte finns en motpart som har möjlighet att argumentera för det motsatta. 

Jag känner en sportskyttebana ordförande som yttrade exakt dom orden. 

Det känns lite som att man ses som kriminell i polisens ögon bara för att man har innehav av skjutvapen.

 

Ja, att anmäla polismyndighetens lathet till JO och till justitieministern Lill-mogge. Troligen så händer ingenting men det innebär inte att vi skall låta det ske utan påtala det om och om igen. Kanske dags för jaktpressen att skriva lite obekväma artiklar och ställa frågor till myndighetscheferna. Sverige godtar ju inte EU vapenpass utan man skall ändå ansöka om tillstånd som icke-svensk EU-medborgare för införsel... mycket konstigt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 7/31/2021 at 3:30 PM, JOBEno1 said:

Betalade du direkt på ansöknings sidan hos polismyndigheten?

i så fall har denna ändring skett efter Mars månad och ingen är gladare än jag!😁

Jag försöker minnas exakt hur det var, men jag glömmer (och kan inte kontrollera utan att göra själva ansökningsprocessen vilket jag inte kan pga att jag inte har nått att ansöka för just nu..). Antingen fick jag upp uppgifter för hur jag kunde betala i nått sent steg av E-tjänsten där man skriver in alla uppgifter, eller så fick jag det i bekräftelsemailet har jag för mig. Men jag vill minnas att jag oavsett inte väntade på nån inbetalningsavi, är ganska säker..men ju mer jag tänker desto mer finns ett litet utrymme för tvivlan ändå kanske :P Får se när jag väl ansöker för ljuddämpare...

Läs: Nu blir jag faktiskt lite osäker. Kanske väntade jag på en jäkla avi trots allt? Haft lite jetlag ett par dagar pga kört bil över natten.. :P  

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...