Hoppa till innehåll

Afrikabössa


ozzian

Recommended Posts

Hej vänner

Jag har varit flera ggr på antilopjkt men om man ska jaga de stora?

Kaliber o bössa?

Har 308.375 i blasern men sista 2ggr så har kipplauf i 7x57r fått följa med

 

 

så 375 0 uppåt, ds eller, vad?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

18 minutes ago ozzian sa:

Hej vänner

Jag har varit flera ggr på antilopjkt men om man ska jaga de stora?

Kaliber o bössa?

Har 308.375 i blasern men sista 2ggr så har kipplauf i 7x57r fått följa med

 

 

så 375 0 uppåt, ds eller, vad?

6,5x55 med kortad pipa. Sjukt behändig i bushen. 🙏🏻

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu har jag ingen personlig erfarenhet av jakt utanför Sverige och definitivt inte i Afrika (även om det är en dröm att få jaga Buffel där) så du får ta det för vad det är....

Men om jag har förstått rätt på det stora Afrika forumet, så rekommenderar man en bössa från 9.3 (där det är lagligt) eller .375 som man är väldigt van vid att använda och kan skjuta väl helst med crf om det är en repeter (inget krav dock). De som är PH där ser ogärna att man dyker upp med en ny bössa i en herrejösses kaliber som man inte reder ut att skjuta.

Som sagt du får ta det för vad det är, du har mer erfarenhet av Afrika än mig😁

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bygg en! Lång låda från en Winchester och sätt på en ny pipa. Laminat eller plast i en ny stock. Eller köp en färdig.

https://www.blocket.se/annons/alvsborg/winchester_safari_375hh/92573120

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 minutes ago ozzian sa:

hmm, en 375 DS vore mumma men hittar ingen i sverige annat än ny, tänkte ej gå över 50k.....

14.000 kr på blocket är väl ok?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago ozzian sa:

Då kan jag ha 375 pipa i R8an,, en DS vore trevligare...

Är du väl inskjuten med den konfigurationen så hade jag valt det utan tvekan om det vore jag, man ska nog inte krabba till det när det är djur som inte tar något extra för att döda en om det går söder över....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Pruta bra och köp Winchestern billigt. Den har legat på blocket länge och ingen vill ändå ha en 375 H&H. Är ju ganska snygg med den raka stocken. Byt pipa och sätt i en Lothar Walter i .458 riven för en 458 Lott. Fett mycket Afrika! Samma hylsbotten och längd på patronerna så inget (eller mycket lite) behöver göras med slutstycke och magasin. Du kanske kommer undan med 25.000 kr totalt och kan fläska på ett bra kikarsikte. Nästan samma som en D'Arcy Echols men 100.000 kr billigare 😀

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

47 minutes ago M-98 sa:

Finns magnum mauser på Torsbo i 375 och 416 rigby. Löp och köp.

Snygga! Bara 30.000 kr mer än han hade tänkt 😉

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inför min buffeljakt köpte jag en 416 Taylor pipa till min pipbytare. Gör samma som rigbyn med mindre krut. Bygger på 458 hylsa vilka man får tag i hyfsat billigt. Har letat efter en DS i 450/400 NE eller en 500/416 men då kommer man inte undan med 50. Enklast är ju om du kör med 375an, med en premiumkula som A-frame eller TSX så funkar det nog alldeles utmärkt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För enstaka storvilt duger 375:an bra. Ska man skjuta tiotals big five kanske man märker

skillnad med en grövre kaliber. Eventuellt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2021-08-29 at 09:13 ozzian sa:

Hej vänner

Jag har varit flera ggr på antilopjkt men om man ska jaga de stora?

Kaliber o bössa?

Har 308.375 i blasern men sista 2ggr så har kipplauf i 7x57r fått följa med

 

 

så 375 0 uppåt, ds eller, vad?

Så det är okej att jaga plainsgame med kipplauf? Det låter ju lovande i såna fall. Jag fantiserar som bäst om framtida jaktresor till Afrika och skulle gärna vilja använda min kommande Merkel K5 Jagd i 7x65R för plainsgame så att en eventuell framtida grovkalibrig dubbelstudsare inte måste vara kapabel att användas till både långa skotthåll och farligt vilt på kortare håll :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 hours ago Luger6 sa:

Inför min buffeljakt köpte jag en 416 Taylor pipa till min pipbytare. Gör samma som rigbyn med mindre krut. Bygger på 458 hylsa vilka man får tag i hyfsat billigt. Har letat efter en DS i 450/400 NE eller en 500/416 men då kommer man inte undan med 50. Enklast är ju om du kör med 375an, med en premiumkula som A-frame eller TSX så funkar det nog alldeles utmärkt.

Det verkar vara möjligt att köpa en Chapui Brousse i .470 Nitro Express för drygt 80 000 kr om man är villig att beställa från Finland, de verkar få bra omdömen på både Africanhunting- och Nitroexpress-forumen https://www.asejaera.fi/asekauppa/chapuis-armes-brousse-ejector-rinnakkaispiippuinen-kivaari/p/ChapuisBROUSSE375/ChapuisBROUSSE470/ gillar i alla fall utseendet på dom, samma som min Chapuis i 8x57 IRS men mycket kraftigare pipprofiler och baskyler förstås.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

https://www.blocket.se/annons/orebro/ruger_magnum__416_rigby/94907863

Billigt, klappat och klart. Montera en kikare och åk på safari. Klassiska 416 rigby som finns fabriksammunitno från flera tillverkare att tillgå. Lycka till att hitta 416 Taylor relativt lätt i Afrika.. :wallbash:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 minutes ago M-98 sa:

https://www.blocket.se/annons/orebro/ruger_magnum__416_rigby/94907863

Billigt, klappat och klart. Montera en kikare och åk på safari. Klassiska 416 rigby som finns fabriksammunitno från flera tillverkare att tillgå. Lycka till att hitta 416 Taylor relativt lätt i Afrika.. 

Fint kolvträ hade den i alla fall 🙂

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Fläskfia sa:

Wow! Vacker bössa! Helt rätt också om man åker till någon gammal tysk koloni för att jaga.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago josc72 sa:

Wow! Vacker bössa! Helt rätt också om man åker till någon gammal tysk koloni för att jaga.

Nackdelen är att underbeslaget och magasinet är i plast som inte åldras så vbra och svindyrt att skaffa nytt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago M-98 sa:

Nackdelen är att underbeslaget och magasinet är i plast som inte åldras så vbra och svindyrt att skaffa nytt.

Ja, jag säger ju det, bygg om Winchestern!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 hours ago M-98 sa:

https://www.blocket.se/annons/orebro/ruger_magnum__416_rigby/94907863

Billigt, klappat och klart. Montera en kikare och åk på safari. Klassiska 416 rigby som finns fabriksammunitno från flera tillverkare att tillgå. Lycka till att hitta 416 Taylor relativt lätt i Afrika.. 

Köpeammo till Taylor hittar man inte lätt någonstans, vet bara om två fabriksladdningar, Norma och A-square. Anledningen att jag köpte en pipa i kalibern var att det var det enda alternativet till min S&L i någon .40 kaliber och att garderoben är full.

470 NE är en rätt vanlig kaliber för storvilt men jag för min del tycker att rekylen är lite tuff och sätter man på en kikare så kan en slarvig anläggning straffa sig-rejält. Dessutom skulle bössan vara en smula overkill för svensk jakt och skulle troligtvis bara samla damm i skåpet. Ska man bara skjuta några enstaka storvilt så är 375HH fullt tillräckligt.

Om man nu är ute efter en begagnad DS kan det vara nog så besvärligt att få den att samskjuta med ammon man vill använda, i värsta fall blir det en dyr omreglering. Det är väl fördelen om man kosta på sig en ny, man beställer den för ammon man vill bruka.

Nedan: Paus i Buffeljakten. 2ggr 470NE och en 416T.

 

P1030100.JPG

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago Luger6 sa:

Köpeammo till Taylor hittar man inte lätt någonstans, vet bara om två fabriksladdningar, Norma och A-square. Anledningen att jag köpte en pipa i kalibern var att det var det enda alternativet till min S&L i någon .40 kaliber och att garderoben är full.

470 NE är en rätt vanlig kaliber för storvilt men jag för min del tycker att rekylen är lite tuff och sätter man på en kikare så kan en slarvig anläggning straffa sig-rejält. Dessutom skulle bössan vara en smula overkill för svensk jakt och skulle troligtvis bara samla damm i skåpet. Ska man bara skjuta några enstaka storvilt så är 375HH fullt tillräckligt.

Om man nu är ute efter en begagnad DS kan det vara nog så besvärligt att få den att samskjuta med ammon man vill använda, i värsta fall blir det en dyr omreglering. Det är väl fördelen om man kosta på sig en ny, man beställer den för ammon man vill bruka.

Nedan: Paus i Buffeljakten. 2ggr 470NE och en 416T.

 

P1030100.JPG

Är den ena dubbelstudsaren inlindad i plast eller är det något annat?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...