Hoppa till innehåll

Pulsar Thermion XM30


Älgflugornas Herre

Recommended Posts

Jag trodde nog aldrig att jag skulle skaffa värmesikte, tycker det har funkat bra med gröna lampor. Men så skaffade en kompis en handhållen värmekamera och jag insåg potentialen. Kikade runt ett tag och räknade på ekomomin innan jag landade i ett Pulsar Thermion XM30 från AstroSweden. Valet breodde delvis på pris och delvis på attt det känns tryggt och hemtamt med en design som liknar analog optik. Gick på ca 24kkr, vilket är ca 4kkr under övriga butiker. 

pulsar-thermion-xm30-varmesikte.jpeg

Beställningen gick lätt och smidigt. Men jag fick ingen bild i siktet hur jag än försökte. Fick reklamera det och när de kikat på det skickade de ett nytt. Tappade kanske en vecka på det (främst transporter) men Astro Sweden skötte det hela bra och svarade hela tiden snabbt på mina frågor kring hur det gick. 

Själva siktet var lättmonterat. Gjort för mediumhöga 30 mm ringar så det var inga som helst konstigheter. Inte heller inskjutningen var några problem, snarare tvärt om. Ett skott sedan tar fryser man bilden och flyttar hårkorset till träffpunkten. Kontrollskott. Easy peacy. Och inga större konstigheter med menyerna även om man inte får med någon manual att tala om i paketet vilket kanske är mitt enda klagomål.

På kvällen efter inskjutningen gick jag på vinst och förlust ut på gärdena och satte mig i ett torn med utsikt över en känd växel. Efter en timme kom en gruppp med 2 suggor och 6 brungrisar ner från skogen och över bäcken. Först svängde de iväg norröver, bort från mig men de bara gick i en halvcirkel halvannan km över gärdet innan de kom på rad förbi tornet på kanske 80 m. Först hade jag bara kikat på dem i siktet men nu var det läge att testa det skarpt så jag repeterade i en kula i loppet. Fann en ensam kulting och den blev klvar. De övriga traskade vidare, inte allt för hysteriska utan ordnat och i lugn trav. Hade lätt kunnat lossa ytterligare skott på 150 m håll när de stannade upp inför en passage över en bäck men avstod. 

Mitt initiala intryck är att värmesiktet XM30 är bra och lättanvänt men lite orolig över kvaliteten blir man såklart med tanke på att det första hade fabrikationsfel.

En video med inskjutning hittar ni här, inte samma sikte men menyerna/programvaran ser likadan ut och ja det är lika enkelt i praktiken som det ser ut på filmen. Man sköter allt med en knapp och ett vred: 

 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fascinerande med grejer som inte funkar när de lämnar fabriken. Eller det kanske den gjorde - lite svårt att veta säkert.

Men verkar vara ett helt fantastiskt sikte :) Hur är jämförelsen med att skjuta med grön lampa? Kommer du nånsin kunna gå tillbaka till det?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Minns en kille här som hävda att mörkersikte var kanon på eftersök. Man slår ihjäl sig efter någon meter utan pannlampa svara jag!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

52 minutes ago hs_merkel sa:

Minns en kille här som hävda att mörkersikte var kanon på eftersök. Man slår ihjäl sig efter någon meter utan pannlampa svara jag!

det hade väl varit en sak med gogles. Men att ha ett på vapnet som enda lösning vid eftersök tror jag inte på. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 minutes ago mbbohman sa:

Har du siktet för span och avslut eller har du även en handjagare att titta i?

Jag har en rätt medioker handhållen för grovspaning. Om något syns i den kollar jag detaljerna i den på bössan. Inte optimalt men jag slipper vifta med bössan allt för mycket...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

13 minutes ago mbbohman sa:

Jag gjorde så att jag nu skaffat en termisk handjagare och en IR på bössan. Smidig handhållen för span, bössan på ryggen tills det är dags att skjuta. 

Under sommaren har jag kört handhållen termisk och gröna lampor på bössan. Det funkar ju det också men det blev så mycket bröte som sticker ut och har sig att jag kände att jag var tvungen att lyfta det hela en nivå.. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just det ja. Jag använde en engångs handvärmare som jag tejpade upp på tavlan när jag sköt in. Funkade finfint. Den lös som en liten fyr. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

21 minutes ago Älgflugornas Herre sa:

Just det ja. Jag använde en engångs handvärmare som jag tejpade upp på tavlan när jag sköt in. Funkade finfint. Den lös som en liten fyr. 

Låter lagom miljövänligt? ;)

Borde funka att ta med en varm kroppkaka i en mattermos och tejpa upp på tavlan :D

Eller kylklampar i en kyllåda :rolleyes:

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago exabit sa:

Låter lagom miljövänligt? ;)

Innehåll: järnpulver, vatten, aktivt kol, träpulver, salt, verminkulit.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2021-09-03 at 13:52 TekDr sa:

Är man bara tillräckligt snabb borde det gå att olla måltavlan 🤔

HAHAHA DEN kommentaren är helt klart veckans bästa!!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 9/3/2021 at 1:45 PM, exabit said:

Låter lagom miljövänligt? ;)

Borde funka att ta med en varm kroppkaka i en mattermos och tejpa upp på tavlan

Eller kylklampar i en kyllåda 

En bit aluminumtejp/folie funkar bra. Behöver inte ha annan temperatur då den har annan emissivitet.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I lördags kväll vart det en till. En ganska liten kulting, slaktvikt strax under 10 kg. Så min gissning är att den kom från en sen grisning - kanske maj? Jag är rätt säker på att jag sett den gruppen tidigare. Det rör sig om en inte allt för stor sugga med numera 4 kultingar. Samtliga kultingar i storlek med den jag sköt. Jag har sett dem på exakt samma ställe ett par gånger tidigare och i början av juli sköt jag en kulting från vad jag är säker på är samma gäng som hade en slaktvikt på 5-6 kg - knappast lönt att ta till vara på men för saks skulle gjorde jag det ändå. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...