Hoppa till innehåll

Hur väljer man rätt dovhjort?


Freke

Recommended Posts

Jag har en mark i Östergötland med mycket dov. Vi har sagt att några dovskovlar ska få lov att skjutas i år men den ska då vara stor och i medaljklass. 

Jag har väldigt svårt att bedöma hur stor den var och jag känner mig väldigt osäker på vilka kännetecken som jag kan gå på för att hjorten ska vara tillräckligt stor.

Jag har inte skjutit något handjur tidigare men har heller ingen lust att skjuta något annat än det vi sagt. Ingen som hänger mig om det blir fel men jag söker ändå alla tips jag kan få för att det ska bli så bra som möjligt. Mest för min egna del. 
 

Om några av er är mer vana med större dovhjortar, hur skulle ni beskriva dem i detalj. Vad ska man leta efter? 
 

Är det en viss form, vinkel, ögontagg, färg eller annat som kännetecknar större skovlar. 2 handflator är ju klassiskt men tycker det är svårt att se framför sig.
 

Det är ju en sak att bedöma när man har hornet framför ögonen men en helt annan sak i fält i dunkelt ljus på 100m. 
 

tacksam för svar! 
 

Freke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har bara sett en riktigt stor levande och ett par på väggen, klart var att den var gigantisk i jämförelse med de andra den gick med, totalt monster. /C 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som redan nämnt,  är det medalj så är dom rejält större än övriga. Observera dom olika och kolla på hur grova hornen är från skallen och uppåt. Fyra/femåringar är betydligt tunnare än 6-7 åringar. 

Är man lite tveksam om det är medalj så brukar det inte räcka till.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skovlarna ser alltid större ut på levande hjortar...  

Ett tips är att använda någon kroppsdel som inte varierar för mycket med hjortens ålder; skallens längd/höjd, avstånd öga-nos, benlängd etc som referns för skovelns mått höjd/bredd.  Grovlek på stängerna kan jämföras med ögat.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Med risiko for at komme med en upassende kommentar 😉

Tyskerne har meget fokus på moden alder inden afskydning, hvilket giver rigtig god mening ud fra et forvaltnings-synspunkt. Heldigvis er modne hjorte oftere medaljehjorte end unge hjorte…

Desværre skriver Leif Carlstrom ikke meget om alderstegn i “Dovhjort”

Jeg kan varm anbefale B. Hespeler & B. Krewer “Jung oder alt?”

vh Lars 

Ps: KKJON alt Dansken kan tolke om det behøves 😉 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...