Jump to content

Hängning,styckning och projekt av vilt.

karelsk blandning
 Share

Recommended Posts

Jag har mitt sätt och fortsätter med det, men kul höra hur det fungerar för andra i lag och själv.

Jag hänger så länge det är möjligt för att sen stycka och kvalitén blir där efter.

Är det kallare och jag blir borta natten på marken hänger vi djuret med skinn till dagen efter för att sen skära ner i lämpliga delar för att transportera hem, slaktas det på gården hänger jag ofta i 1/2a delat mellan 3e och 4e revbenet är det större djur i 1/4del. Behövs det så delas det mindre eftersom jag inte har tillräckligt stort för att hänga hel älg. Ren och neråt hängs helt.

Vi har nämligen fått in en stjärna från södra delarna norrbotten i ena laget som tydligen vet vad han gör enligt många.

Han skär lös bogar klyver älgen och ska ha den att hänga i ett för rum minst ett dygn, varit nere på 0° grader flertal nätter nu. Köttet måste kylas fortast möjligt för bakterier kommer annars.

Mitt förslag att hänga med skinnet till dagen efter och öppna skottskador då såvida älgen var skjutet bra var helt vansinnigt och förstör hela älgen tydligen. Är en mästare och besserwisse utan sitt slag karl i fråga.

Jag bryr mig egentligen inte för ger ändå bort köttet från det laget åt bättre behövande för jag får ändå mitt från andra lag men tyckte att det var lite onödigt förstöra mycket av köttet och det drabbar ändå 30talet andra jägare. Så jag hade tänkt ta upp och se om det går att göra ändringar där med och förbättra kvalitén på köttet.

Hade jag haft närmare och jagat där mer skulle jag nog lagt mer tid på den punkten, men nu tänkte jag iaf ge dom några förslag av det lilla jag vet. Fick konstigt nog mycket medhåll och frågor om hur och varför samt att flertalet ville lära sig stycka.

Jag är inte spec bra att lära ut och blir rätt fort less, men har gjort och tänkte göra fler försök att visa hur jag gör åt dom som vill lära sig.

Nu sist så får skytten ena filen och andra går på en lista i det laget, var bara den här nya proffset som kunde ta ut en sån på korrekt sätt och ingen fick göra det utan han närvarande mer själv för alla var totalt inkompetenta var utalandet, tur karln hsr bra självförtroende.

Jag var ju inte sämre än att jag omedelbart tog ut min filé och hängde den hemma, fick direkt ett 10 tal som ville lära sig att ta ut en filé på rätt sätt, slutade med att jag tog ut 5st den dagen så kaos väntar när "proffset" ser det vid gemensamma styckningen.

Rätt eller fel får nån annan avgöra men jag anser att sålänge det bara är åt mig själv jag tar ut den så gör det ändå inget om det skulle bli fel men görs det åt andra eller till den där listan så ska det göras ordentligt och hela filen ska ut. Tyvärr var "proffset" inte då duktig som han själv trodde utan dom han tagit ur från övriga älgar var en stor del av filen kvar i steken.

Faktiskt fått flera samtal i veckan om just hur jag hänger och styckar köttet, sen om jag gör rätt eller fel får andra avgöra men något rätt måste det blivit sist jag styckade och berättade åt dom jag delade med i det laget. Fanns dom som jagat närmare 50 år som fick lära sig något nytt på den älgen.

Blev inhyrt att hänga in några ren slakt igår kväll och ville ha hjälp med styckningen.

Köttet ska väl inte under 10° första 12 timmarna eller är det 10 timmar enligt många studier och sen hänga längsta möjliga så blir kvalitén bra mycket bättre än som många följer 40 dygnsgrader som "förr" i tiden.

Så den som vill och har tips samt bilder på hur ni gör och liknande lägg ut, finns alltid något nytt att lära sig i det här ämnet.

Förädling och såna projekt med kött är intressant ta del av.

• Like 1

Vi brukar flå älgar och grisar när de kommer ur skogen (har plats att hänga hel älg (även tamboskap). Rådjur hängs med päls för att inte torka ut totalt och flås när det är dags att stycka.

Aldrig under 12 grader första dygnet och sen hänga så länge det går (minst 40 dygnsgrader, gärna runt 60-80) Bakterietillväxt, om någon, stävjas med ättika. Avfuktare används till en början för att få en torr, steril yta så blir det aldrig problem med mögel etc. 

Bogar skärs bara upp/bort om det är riktigt grisigt. Oftast lättare att rensa när allt är kallt/hängt.

Så gör vi och kommer fortsätta så 🤷‍♂️

Just avfuktare är riktigt bra första dygnet och ibland två, ska testa om aggregatet räcker till eller om jag måste ställa in en avfuktare ändå första dagen sen beror det säkert hur mycket det hängs in med.

Runt 4° får jag ner i rummet nu när det är relativt varmt på dagarna ännu så det blir bra. Hade inte gjort något om det gått att komma ner till 2° i slutet på hängnings tiden för att kunna styra styckningen bättre.

Är inte allt för kul ställa sig och stycka efter en 10 timmars arbetsdag dag.

Hänger allt vilt med päls på, spolar av pälsen om det är mycket smuts, första dygnet runt 15 grader och sen in I kylrum med sorptionsavfuktare så länge jag kan, men runt 2 veckor brukar det bli, styckar och ofta så lägger jag in hela ryggen i kylrummet för ytterligare 2-3 veckor.

• Like 2

Vi flår alla älgar så fort vi får in dom till slakthuset. 

Sedan hänger älgen i slakthuset för nedkylning och därefter in i kylrummet i 10 dagar innan styckning.

Vi skär upp bogar vid bogskott och skär rent från levrat blod.

Vi har avfuktare i kylrummet.

Här blir det mest hjortar och rådjur.  Flår först när det är dags för styckning.  Första dygnet minst 10 grader,  sen 4-6° i minst 60 dygnsgrader. Beroende på plats och möjlighet låter jag det hänga länge ( om köttet ska hamna i min frys). Brukar hamna på 80-100 dygnsgrader, putsar bort kött som blivit grått.

• Thanks 1

• 1 month later...

Undra om det blir någon skillnad på tungan om den hänger eller om den hamnar i frysen direkt, hjärtat brukar jag lägga i kall vatten och sen hänga upp några dagar efter åt.

Styckade ner en lill älg som ser ut att varit i bra form, hon som skulle komma lära sig stycka blir nog bitter. Var tvungen göra bort det ikväll när det ev kommer in nytt imorgon.

9 dygn har den hängt så borde vara ok ändå med runt 5 grader.20211029_190303.thumb.jpg.55228423ca3c2adfb714fdb9673fbec4.jpg

Älgarna ser ut att vart i riktigt bra trimm i år.

• Like 2

Testade slakta ren idag och jämfört med älg var det besvärligt tyckte jag när man bara tar ur magen först och sen resten när det hänger.

Men troligen är det en vane sak som vanligt men svårt göra annorlunda efter älgarna..

Ska iaf ge det ett försök om det behövs.

Kommit fram till att jag ska försöka få byggt en rök hemma också så kan man tända den då man känner för det.

Hade mer att röka men kändes besvärligt att åka till markerna för att göra det när man inte kan släppa hund.

Lovade stycka ner iaf en halv älg ikväll och självklart var det idag ryggen sa ifrån så jag fick vara hemma från arbete. Tänkte på en stund gå och börja, är inte så lång stund göra när man väl kommer sig för att börja så länge jag slipper packa är det bra.

Tagit upp kött att salta ikväll inför helgen när jag tänkte göra en jakt tur och röka lite kött före vintern kommer ordentligt.

37 minutes ago karelsk blandning sa:

Fullt var det igår, nu är ena iaf ner skuren.

Ibland funderar jag varför jag inte byggde större direkt.Resized_20211102_130847.thumb.jpeg.43275811524649abb31590f4938399a9.jpeg

Ja, det är en fråga som man alltid kan ställa sig!:thumbsup:

26 minutes ago lsjonsson sa:

Ja, det är en fråga som man alltid kan ställa sig!

Åt mig själv räcker det men problemet blir när andra vill hänga in.

2 älgar och 3 renar var det igår.

1 hour ago karelsk blandning sa:

Åt mig själv räcker det men problemet blir när andra vill hänga in.

2 älgar och 3 renar var det igår.

Ja, det räcker då men inte sedan när andra vill hänga in någon ren och älg.

Styckade en liten älg som hängt 9,5 dygn och en annan  1/4 del som det tagit I steken på som jag tog ut styckdetaljerna och hängde upp bitarna igen några dagar.

Såg bättre ut i 1/4delen än jag trodde och det var nog en bra idé att låta den hänga några dagar före skottskadorna rengjordes, kan vara ett tips för nån fler att pröva om det tar dåligt.

Har ev en 44kg kalv att stycka åt kompisen men färsen får dom allt göra själv för det avskyr jag att skära.

Vid renslakten, kommer man åt med bult eller skjuter man skallskott? Såg snyggt slaktat ut.

9 hours ago MKJ sa:

Vid renslakten, kommer man åt med bult eller skjuter man skallskott? Såg snyggt slaktat ut.

Dom jag var med och slaktade sköts med bult när det var mindre djur. på sarvslakten här brukar dom kastas fast och sen skjuta med någon mindre bössa medan dom övriga renarna är på andra sidan hagen ungefär.