Hoppa till innehåll

Browning 325


Fläskfia

Recommended Posts

Hej!

Har fått korn på en Browning 325 Sporting kal 12 som enl uppgift gått <1000 skott. Har fått en del stryk då den, enligt samma uppgiftslämnare, varit i en bondes traktor i sitt tidigare liv😭. Måste blåneras och kolven har repor. Begärt pris 9000SEK. Mekaniskt skall den vara i skick som ny, 6 choker och två extra avtryckare medföljer. Har hört mkt positivt om denna modell, är priset Ok trots skick? Prutmån?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago Fläskfia sa:

Hej!

Har fått korn på en Browning 325 Sporting kal 12 som enl uppgift gått <1000 skott. Har fått en del stryk då den, enligt samma uppgiftslämnare, varit i en bondes traktor i sitt tidigare liv😭. Måste blåneras och kolven har repor. Begärt pris 9000SEK. Mekaniskt skall den vara i skick som ny, 6 choker och två extra avtryckare medföljer. Har hört mkt positivt om denna modell, är priset Ok trots skick? Prutmån?

Omblånering och repor i plastlackad kolv låter dyrt att fixa. Skulle pruta mycket. Annars en kanon bössa. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sett den på blocket, om den verkligen behöver blåneras vet man inte förrän man sett den tänker jag, och repor i lacken är trist men ändå bara yta. Är den så mekaniskt oantastad kan det vara ett bra köp ändå, det är ett bruksföremål. Men självklart ska man pruta om den är sliten

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 minutes ago MarkusR sa:

Sett den på blocket, om den verkligen behöver blåneras vet man inte förrän man sett den tänker jag, och repor i lacken är trist men ändå bara yta. Är den så mekaniskt oantastad kan det vara ett bra köp ändå, det är ett bruksföremål. Men självklart ska man pruta om den är sliten

 

Den behöver blåneras, säljaren skickade bilder. Har ju faktiskt en gammal Sauer & Sohn från 1934 som är NItro-stämplad. Provsköt idag med blypuppor (papp och filt förstås) efter 20 års glömska i vapenskåpet. Efter litet rejäl kolvförlängning och kolvkamshöjning á la papp- och tejpslöjd så satt skotten helt OK. Vänsterskränkt men satt bra ändå och ingen huvudvärk efter två smällar som innan pysslet med kolven. Så i dagsläget håller jag mig till en bössa med felmonterade pipor (Browning 725 Pro Sport) och lägger litet surt beskattade kronor på min gamla sbs. Kan nog bli bra om den brotschas till 1/4 och 1/2 för att kunna ta normala stålhagel.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Rättning mittåt, allt som levt ett liv i en bondes traktor är sju resor värre än vad det ser ut att vara. Det måste väl vara allmän kunskap. /C 

  • Haha 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

19 minutes ago Christian N sa:

Rättning mittåt, allt som levt ett liv i en bondes traktor är sju resor värre än vad det ser ut att vara. Det måste väl vara allmän kunskap. /C 

Ja hur man kan låta en sådan bössa ha en traktor som vistelseort är för mig  obegripligt. En runkebössa eller Baikal modell asbillig hade platsat men inte en Browning 325.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Slipa kolven, ta bort lack och oljebona kostar bara en flaska Napier (typ 349 sek), färgborttagning och lite sandpapper.... Och några kvällar. 

Omblånering är lite dyrare om det ska göras ordentligt, räkna med 3-5000 kr. 

Har den sedan åkt traktor behöver den sannolikt rensas med. Räkna med en tusenlapp. 

Ger ett slutpris på minst 13-15 000:-. Tycker nog det är lite i överkant...... 

/T

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Känner det med, dessutom har jag full garderob och känner mer för att få i ordning en sbs till mindre belopp istället för att sälja den för att få plats med ett renoveringsobjekt. Kan i och för sig pruta men känner mer för att ta hand om det jag har.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
4 hours ago Fläskfia sa:

Köpte du den?

Nej, såg bara att den försvann från blocket. Hoppas köparen fick ner priset.

Jag köpte en Browning 325 Sporter tidigare i år i riktigt fint skick, lite för sonens jaktintresse. Själv använder jag gärna två olika bockar från Battista Rizzini . Jag gav 13000kr för B325:an, lite dyrt kanske. Tog två bilder på den.

F9ADBA56-ECC9-42DA-A8B3-E270DA81CC07.jpeg

12ACEF60-A587-4487-B2B3-8CDA407BC344.jpeg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ser riktigt bra ut, grattis! Provsköt min gamla sbs en gång till och det är nog trots allt läge för en annan bössa. En vänsterskränkt kolv är rätt knepig att ändra på...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...