Hoppa till innehåll

Kaliberval i brytvapen


LGH

Recommended Posts

En del säger att det är idiotiskt eller i varje fall bara en tidsfråga innan det går helt åt helvete med patroner för cylindervapen i brytvapen. Jag som blivit med terrier och helt aningslös när det gäller brytvapen har letat efter en kombi och inte hittat något vettigt till alldeles nyligen. Jag har klämt på diverse Brno, ganska dyra Merkel-vapen samt en drös vapen med oklar härkomst ("Lincoln", "Classic", osv - känns som Turkiet eller kanske billiga italienare?). De är genomgående för tunga och klumpiga, kvalitetsmässigt suspekta eller helt enkelt bara för dyra.

Men så hittade jag en Blaser ES80 i kaliber 12 och .222 Remington. Där kändes det som att allt föll på plats - smidig och ger ett väldigt bra kvalitetsintryck men dessvärre är det ju en vanlig randlös patron. Ska jag leta land och rike runt efter en likadan bössa med randpatron (de finns men verkar aldrig säljas) eller fungerar .222 Remington i en Blaser-kombi?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har skjutit med en Valmet 412 kombi i > 20 år, det är 12/.308. Aldrig haft tillstymmelse till problem med den randlösa patronen, jag har aldrig stressat iväg ett andraskott eller haft hylshaveri. Nu kan jag ha haft en otrolig tur eller så är farhågorna med randlösa patroner överdrivna.

(Jag skall erkänna att jag letade efter pipset med randpatron till Valmeten i början men gav upp letandet, dels fungerade det med .308, dels fanns det få pipset till salu, vilket är förståeligt - Det är ju Valmet😜)

 

Raggarö

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Helt ofrånkomligt så ställer den hylskonstruktionen större krav på utdragarens konstruktion och utförande. Många är vi som dessutom tycker randen har en fördel hanteringsmässigt även för fingrarna. 
Jag hade försökt undvika ”cylinder patroner”. Men inte till varje pris. Jag hade dock varit kinkigare än annars vad gäller kvalitet, varumärke (för service) osv. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Randpatron gör om inget annat att omladdning blir enklare.

Kör du på den kombin om den känns rätt, jag hade tittat på en drilling i kaliber 12 eller 16 samt 5,6x52r - men såna är med stor sannolikhet både vanliga och billiga nästa år också om det skulle bli något problem med din kombi.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Finns det någon anledning att ha annat än klass 1 i ett kombivapen? Jag hade min classic 20-7x57R ganska länge och använde den från hare till älg. Billig slit o slängbössa som efter ett tryckesjobb och en bra bakkappa blev helt uthärdlig. Att den sköt bra med kula var heller ingen nackdel. På den tiden Drillingarna hade sitt rätta värde uppgraderade jag till en Karl Hauptmann drilling 16-16 7x65R. Jag tänkte mest så här när jag valde kaliber---Randpatroner till brytbössor finns av en anledning, varför chansa?

Komb 003.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago Luger6 sa:

Finns det någon anledning att ha annat än klass 1 i ett kombivapen? Jag hade min classic 20-7x57R ganska länge och använde den från hare till älg. Billig slit o slängbössa som efter ett tryckesjobb och en bra bakkappa blev helt uthärdlig. Att den sköt bra med kula var heller ingen nackdel. På den tiden Drillingarna hade sitt rätta värde uppgraderade jag till en Karl Hauptmann drilling 16-16 7x65R. Jag tänkte mest så här när jag valde kaliber---Randpatroner till brytbössor finns av en anledning, varför chansa?

Komb 003.jpg

På många håll norröver är klass 1 något som används tills älg och björn är fullskjutet, då kan man utan nackdel spara många tusingar på att välja en klass 2 till resten av säsongen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 hours ago Luger6 sa:

Finns det någon anledning att ha annat än klass 1 i ett kombivapen? 

Jag har klass 2 pipa i min drilling av den enkla anledningen att jag bara jagar vilt i klasserna under 1 när jag är ute med den.

Mike

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har precis beställt en kombibock med klass 3 på kulpipan, närmare bestämt .22 Hornet, enbart för trädskällarjakt då, men även tänkt till rävvak :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Knepigt: En drömbössa för ändamålet - men med suboptimal kulpatron. Klart knepigt val. Jag är tacksam för alla era tankar och tips och får fortsätta klia mig i huvudet ett tag. Jag misstänker att bössan inte försvinner i första taget då klass två-kombis i Uppland inte verkar vara en storsäljare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har en drilling i 12 12 222r

 enda problemet är hastigheten på omladdningen då hylsan "biter" fast i utdragaren så man får pilla ut hylsan ist för att bara vända bössan upp och ner så hylsan åker ut själv  men ska jag skjuta snabbt så tar jag ju studsaren

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det borde ju finnas en del vildsvin I Uppland med. Jag ser ju en kombibössa/drilling som en bössa som man ska kunna jaga allt med. Kan ju bli lite snopet när storgalten går förbi och man står där med sin 22a. Skillnaden i vikt på en 7x57r eller 222 kan knappast ha någon praktisk betydelse. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2021-10-10 at 10:21 LGH sa:

En del säger att det är idiotiskt eller i varje fall bara en tidsfråga innan det går helt åt helvete med patroner för cylindervapen i brytvapen. Jag som blivit med terrier och helt aningslös när det gäller brytvapen har letat efter en kombi och inte hittat något vettigt till alldeles nyligen. Jag har klämt på diverse Brno, ganska dyra Merkel-vapen samt en drös vapen med oklar härkomst ("Lincoln", "Classic", osv - känns som Turkiet eller kanske billiga italienare?). De är genomgående för tunga och klumpiga, kvalitetsmässigt suspekta eller helt enkelt bara för dyra.

Men så hittade jag en Blaser ES80 i kaliber 12 och .222 Remington. Där kändes det som att allt föll på plats - smidig och ger ett väldigt bra kvalitetsintryck men dessvärre är det ju en vanlig randlös patron. Ska jag leta land och rike runt efter en likadan bössa med randpatron (de finns men verkar aldrig säljas) eller fungerar .222 Remington i en Blaser-kombi?

En kombi är en fin pyrsch/vak bössa, men när du bränt hagelpatronen på räven för terriern och står och svär kommer du önska dig en drilling.

Drilling klass 2 är billiga, om du nu inte vill panga gris för henne?!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago, strävhår said:

En kombi är en fin pyrsch/vak bössa, men när du bränt hagelpatronen på räven för terriern och står och svär kommer du önska dig en drilling.

Drilling klass 2 är billiga, om du nu inte vill panga gris för henne?!

De drillingar jag har tittat på har varit klumpiga eller dra-åt-pipsvängen-dyra, speciellt om de råkat vara klass ett. Jag har sett kanske en eller två exemplar i prisklass som kan vara aktuell (inbyte av hagelbocken plus lite fickpengar) och de har inte gett något vidare positivt intryck, hoprostat skrot mest. Jag hittade en som jag blev intresserad av men där hade de missat en nolla på prislappen... 😆

Så antingen får jag fortsätta med norrlandsdrillingen (precis vad jag vill undvika) eller helt enkelt svära när jag bommar hagelskottet. Får väl öppna upp den lite så jag får större chans att träffa. 😂

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago LGH sa:

De drillingar jag har tittat på har varit klumpiga eller dra-åt-pipsvängen-dyra, speciellt om de råkat vara klass ett. Jag har sett kanske en eller två exemplar i prisklass som kan vara aktuell (inbyte av hagelbocken plus lite fickpengar) och de har inte gett något vidare positivt intryck, hoprostat skrot mest. Jag hittade en som jag blev intresserad av men där hade de missat en nolla på prislappen... 😆

Så antingen får jag fortsätta med norrlandsdrillingen (precis vad jag vill undvika) eller helt enkelt svära när jag bommar hagelskottet. Får väl öppna upp den lite så jag får större chans att träffa. 😂

En enklare drilling i klass 2 kostar 5-8 bananer idag. Kanske inte i utgångsläge, men efter förhandling.

Kaliber 16 är svaret för att få drillingen smäckrare.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag hade bevakning på blocket länge och högg snabbare är en kobra när min drilling dök upp och köpte osett för att den hade rätt spec och pris. Det går att fixa det mesta hos en bra smed så det gör inte så mycket om det är lite skavanker. 

Jag har en östtyskt ihopplockad Sauer 30 med kaliber 16-16/8X57JRS med "nonamemärket" Fortuna Suhl. Kolven är sprucken och taffligt limmad/skruvad. 

Den ramlade ur vapenskåpet i somras  så lödningen till hakmontaget sprack, drulleförsäkringen täcker reparation men jag passar på att köpa en ny kikare som passas in i det nya haket. Det kommer att bli väldigt bra tror jag.  Evt får den en ny kolv om något år.

 

Tålamod och lite tur så kan du få tag på det du verkligen vill ha.

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om drilling då klass ett resonerar jag. För varför begränsa sig när det gäller ett allt-i-ett-vapen? Verkar svårt i Sverige men i Tyskland hittar man tydligen drillingar från Heym och andra för under 1000 euro. Tänk vad man lär sig. Kommer fortsätta forska och gärna försöka prova en eller ett par drillingar. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago KJE81 sa:

Det ultimata allt-i-ett-vapnet är väl en vierling med två hagelpipor i 20/76, .22 hornet i den klena kulpipan och t ex 8x57 IRS i den grövre. Vikt cirka 3 kg, budgetkrav uppskattningsvis 300 000 kr?

 

https://www.prinz-waffen.de/waffen/prinz-vierling/

De där var inte jättetråkiga :blink:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

13 hours ago exabit sa:

De där var inte jättetråkiga :blink:

Tills man ser prislappen då blir dom jätte jättetråkiga

Nått jag inte riktigt begriper mej på är det här med överdriven mängd "klotter" på dyra vapen  är ju inte snyggt alls räcker ju med en simpel avbildning av tex tax 

 

 

"Vart la ja nu lappen för eurojackpotten?" 

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2021-10-14 at 07:21 KJE81 sa:

Det ultimata allt-i-ett-vapnet är väl en vierling med två hagelpipor i 20/76, .22 hornet i den klena kulpipan och t ex 8x57 IRS i den grövre. Vikt cirka 3 kg, budgetkrav uppskattningsvis 300 000 kr?

 

https://www.prinz-waffen.de/waffen/prinz-vierling/

Riktig så dyrt behöver det inte bli om man inte vill ha just en ny Prinz utan nöjer sig med begagnat.

Vierling - Mit Gunfinder finden

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago Luger6 sa:

Riktig så dyrt behöver det inte bli om man inte vill ha just en ny Prinz utan nöjer sig med begagnat.

Vierling - Mit Gunfinder finden

Det är ju sant förstås, men många äldre vierlingar är klart tyngre än de knappa 3 kg som Prinz variant väger, de jag har frågat vikt på har legat på 3,7 kg och uppåt, men hittar man en i samma viktklass så blir det förstås en mycket bättre affär med en begagnad :) Blev dock varnad av Tyrefors för att köpa gamla vierlingar då det inte är säkert att de är reglerade för någon ammunitionstyp som går att få tag i dag, enligt honom så leder det ofta till att man måste omreglera den.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...