Hoppa till innehåll

222 rem - går det att få tag på kulor längre?


Vistas

Recommended Posts

Jag hade tänkt prova handladda 222 rem, beställde ett Lee Loader kit från USA, det är på väg nu. Krut och tändhattar är inga problem. Men har alla slutat tillverka kulor för 222 rem? Någon som vet nåt saken? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är det så? Heter dom 224 verkligen? Jag skrev i chatten till en återförsäljare, som menade att 222 inte är något dom har, och visste om det fanns någonstans. Men av rent intresse, varför kallas kulan .224? Kan vara bra att veta. 

 

Tack för svar, förresten.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

14 minutes ago Vistas sa:

Är det så? Heter dom 224 verkligen? Jag skrev i chatten till en återförsäljare, som menade att 222 inte är något dom har, och visste om det fanns någonstans. Men av rent intresse, varför kallas kulan .224? Kan vara bra att veta. 

 

Tack för svar, förresten.

Den är 0,224 tum i diameter.

Remington tyckte dock att 222 lät bättre än 224.

222rem, 223rem, 22-250, 220 swift och flera andra använder allihop kulor i .224-diameter.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 hours ago sidelock sa:

Den är 0,224 tum i diameter.

Remington tyckte dock att 222 lät bättre än 224.

222rem, 223rem, 22-250, 220 swift och flera andra använder allihop kulor i .224-diameter.

Enda av .22 familjen som har en annan kuldiameter är väl 22x52r (.22 savage high-power) som är .228 ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago killer_mouse sa:

Enda av .22 familjen som har en annan kuldiameter är väl 22x52r (.22 savage high-power) som är .228 ?

Har för mig det kan vara lite mysko diameter på gamla 22 hornet, 218 bee etc, tightare pipor. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago sidelock sa:

Har för mig det kan vara lite mysko diameter på gamla 22 hornet, 218 bee etc, tightare pipor. 

.22 vierling har också lite mindre kulor än moderna .22 hornet och andra 222-or, undrar om den inte har samma som 218 bee fast den är mycket äldre, men nästan samma metriska beteckning som .22 hornet bara för att förvirra ytterligare, 5,6x35R respektive 5,6x36R om jag minns rätt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag vill i all välmening tipsa om att köpa en bok eller två om handladdning. Det underlättar. Norska Ladeboken 8 är på norska men lättläst och saklig. Den har dessutom laddata för med kulor och krut som är vanliga här. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

20 hours ago LGH sa:

Jag vill i all välmening tipsa om att köpa en bok eller två om handladdning. Det underlättar. Norska Ladeboken 8 är på norska men lättläst och saklig. Den har dessutom laddata för med kulor och krut som är vanliga här. 

Jodå, det har du rätt i. Laddtabeller har jag hittat på Normas hemsida, tänker använda deras komponenter. Jag vet vilken utrustning/komponenter jag vill ha. Däremot är det svårt att hitta vissa grejer, vet inte vad dom heter bara. Jag har läst in mig på en laddmetod som jag vill prova, minimalt med verktyg inblandat. Lite tidsödande, men då ser jag om det är något för mig. Tänker aldrig använda något annat än tillverkarnas egna laddata. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...