Jump to content

Köpa begagnat vapenskåp

Älgflugornas Herre
 Share

Recommended Posts

Jag har möjlighet att köpa ett begagnat vapenskåp från ett dödsbo. Det är ett större skåp, rymde 5-6 licenpliktiga vapen och kanske 10 antika svartkrutsvapen som jag hjälpte dem att hitta köpare till. Skåpet är såklart 3492-märkt.

Min fråga är vad som är rimligt att erbjuda dem för det utan att betala ett överpris och utan att lura dem. 

Väger det över 150 kolo tomt brukar dom bli lite dyrare. Skick och fabrikat spelar roll. Ett snyggt SIS3492 skåp där båda (original) nycklar finns kvar är 2,5 till 3 Kkr ett rimligt pris. Har du dessutom sålt ett antal vapen åt dödsboet borde priset bli lägre för att visa uppskattning (om du inte har fått provision på försäljningen av vapnen)

• Like 2

Jag har ett gammalt 2-dörrars vapenskåp märkt SIS 3492 utg. 2. Jag köpte det skåpet för förvaring av krut, tändhattar och allsköns bråte.

Ska du använda skåpet till vapenförvaring? Isåfall kolla om nyckeln går att ta ur med skåpet öppet. Om JA så blir skåpet billigt, ej godkänt enligt polisen.

Jag skällde ut mina kollegor på DNV som certifierar vapenskåp, DNV/PM har haft lite otur då de tänkt ibland. (då gällde ärendet ett Vorsteh vapenskåp utan 3492-logga i dörren, skåpet var godkänt med DNV-papper i lösbladssystem). Jag inflikade att DNV borde kunna avlämna en förteckning på godkända skåp till polisen för att undvika förvirring. Det gick inte, förklaringen var att en "vapenskåpstekniker" kan besikta skåpet och uppdatera skåpets status (ett personbundet certifikat, följer ej skåpet), iom detta så existerar ej godkända skåp som blivit godkända utanför DNV:s certifiering - samt en massa vapenskåp som egentligen är underkända då vapenskåpsägaren gjort åverkan på skåpet så att det ligger utanför certifieringen...........

Raggarö

• Like 1

1 hour ago Raggarö sa:

Jag har ett gammalt 2-dörrars vapenskåp märkt SIS 3492 utg. 2. Jag köpte det skåpet för förvaring av krut, tändhattar och allsköns bråte.

Ska du använda skåpet till vapenförvaring? Isåfall kolla om nyckeln går att ta ur med skåpet öppet. Om JA så blir skåpet billigt, ej godkänt enligt polisen.

Jag skällde ut mina kollegor på DNV som certifierar vapenskåp, DNV/PM har haft lite otur då de tänkt ibland. (då gällde ärendet ett Vorsteh vapenskåp utan 3492-logga i dörren, skåpet var godkänt med DNV-papper i lösbladssystem). Jag inflikade att DNV borde kunna avlämna en förteckning på godkända skåp till polisen för att undvika förvirring. Det gick inte, förklaringen var att en "vapenskåpstekniker" kan besikta skåpet och uppdatera skåpets status (ett personbundet certifikat, följer ej skåpet), iom detta så existerar ej godkända skåp som blivit godkända utanför DNV:s certifiering - samt en massa vapenskåp som egentligen är underkända då vapenskåpsägaren gjort åverkan på skåpet så att det ligger utanför certifieringen...........

Raggarö

kan du ta ut nyckeln får väl skåpet knappast 3492  beteckning ?       Dock fick jag en gång ett intyg av Höörs plåt att mitt skåp  uppfyllde nya 3492 kraven , jag skickade in det till PM   och jag refererade till det intyget i massa år  vid nya ansökningar, en gång bråkade en tant  men när jag till slut sa  " Jag har skickat mitt orginal intyg till er  , har ni slarvat bort det  ???   Svar :   Jag skriver godkänt skåp i din ansökan "    Dock insåg jag för ett antal år sedan med stigande maktmissbruk från PM/Handläggare som blev allt vanligare att  jag skulle dra kortaste strået till slut , så ett nytt fett skåp köptes in ..

• Like 2

3492 har styrts av många standarder, SIS innan det blev SS och så utgåva 1, 2 osv. Någonstans kom regeln att nyckeln inte skulle kunna tas ut vid öppet skåp. Mitt skåp var godkänt enligt SIS 3492 utgåva 2. Om "nyckelregeln" kom vid SIS 3492 utgåva 3 eller senare har jag inte en susning om, däremot har jag i 43 år levt ett liv i skuggan av standarder SIS, SS och SS-EN (Sverige) och det lönar sig att uppfylla standardens krav (eller så ska man ha extremt bra på fötterna om man avviker från standarden) hur urbota dumt det än verkar vara.

Raggarö

• Like 1