Hoppa till innehåll

Bild på våra blandraser!


Mrs P

Recommended Posts

Guest Dachsterrier

Her er min "Dachsterrier", mor korthårig tax og far påstås å være foxterrier, men hun er noe stor ca 15 kg.

Mankhøyd 38-39 cm

181220061743DRqH55lqTOvbwx2skE.jpg

Temperament, tuffhet og måten hun jager på minner mer om støver.

Jager alt utenom rev  :- og gir sjelden eller aldrig standskall  :-

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mina två blandisar Molly som e wachtel/flatte som används till apport och äftersök 4år

Och Doris som e Smålandstövare/drever   ;D 8 veckor  ;D aj mina fingrar :'( :'( ;D

post-217-1173034410_thumb.jpg

post-79-1173034410_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Her er min "Dachsterrier", mor korthårig tax og far påstås å være foxterrier, men hun er noe stor ca 15 kg.

Mankhøyd 38-39 cm

Temperament, tuffhet og måten hun jager på minner mer om støver.

Jager alt utenom rev  :- og gir sjelden eller aldrig standskall  :-

Håller med om att storleken inte verkar stämma med korsningen. Men det kan säkert bli så med blandraser. Det verkar vara en duktig jakthund!  :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 9 months later...

Jag kände att det var dags att lyfta tråden lite då det rasat in nya medlemmar på forumet,

kanske några nya blandisar??

post-1232-1199300842_thumb.jpg

post-79-1199300842_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är både ny och har blandisar, tre stycken närmare bestämt. Den gamle, den oduglige och så den lille  :D.

Har jag nått genetiskt fel, eller ? Trots att jag skrivit ut instruktionerna får ja inte in några bilder  :-, men ja återkommer !

När vår "datorguru" kommer i morgon får han hjälpa mig !

mvh AL

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här är en bild på en av min blandras. Han heter Sture, är för närvarande ca 1,5 år och är en blandning gråhund-Wachtel.

Den höst som varit var Stures första säsong i skogen och det har gått både upp och ned. Egentligen skulle säsongen börjat med älgjakt i september, men på grund av en nära väns tragiska förolyckande, blev det inget av den jakten. Istället blev premiärsläppen i oktober då jag på egen hand kunde gå ut och träna honom.

Det första djur som sköts för honom var ett rådjurskid. Tyvärr klantade husse till det när han skulle skjuta kidden på 8m i farten med studsaren och lyckades bara skjuta av bortre bogen. På eftersöket gick kidden ur sårlega utan att jag kunde skjuta, så jag släppte hunden. Han gick ikapp efter ett tag och höll kvar djuret tills jag kunde komma och avfånga. Tyvärr blev det alltför roligt att jaga så tidigt. Dagen efter var han borta 2,5h och snurrade rundor och några dagar senare försvann han ur pejlens räckvidd när vi jagade på Bogesund. Han hade dock haft 4 drev innan han försvann varav ett på gris.

Efter att han i början av november försvunnit sprungit en halvmil rakt iväg och passerat både gamla och nya E4:an bestämde jag mig för att vila honom en månad och det gjorde susen. Han blir nu snabbare och snabbare på att komma tillbaka efter dreven och har lärt sig det här med att följa sina bakspår tillbaka. Drevtiderna ligger mellan 2-10min i ett inte alltför högt tempo.

Han är riktigt duktig på att hitta vilt och gör det ofta även om inga andra hundar hittar något. Fram till dags dato är 3 rådjur skjutna för honom, vilket får anses som godkännt eftersom han inte fått jaga så speciellt mycket med passkyttar utställda. Tyvärr har jag inte tillgång till så mycket jakt för tillfället, men mina studier är snart avslutade och då skall jag försöka flytta någonstanns där det finns bättre möjligheter till att släppa honom. Förhoppningsvis skall det inte vara några bekymmer att hitta jakt då mitt yrkesval innebär en hel del jaktliga kontakter, men man vet aldrig. :-

post-222-1199307698_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja då är jag här igen... ska inte tala om varför ja inte fick in bild :-[ :-[ :-[... dom yngre på firman vrider sig av skratt... kul "gubben" kan va till lite glädje!

Den äldsta, 6 år wachtel/münsterländer, ser ut som en spanniel. Kommer från Mörkö utanför Södertälje. Har blivit helt insnöad på hjortar, vilket han iof sköter riktigt bra. Springer aldrig bort, jagar alltid där husse finns. Minst sagt grovskallig, söker i såten och driver (iaf hjort) så länge det är kvar eller tills de skjuts. Har tyvär ett rätt "vimsigt" drevsätt, men det gör att drevdjuret hinner lugna sig. Skulle väll i vissa lägen kunna hålla i lite mer. Tyvär nästan rådjursren. Här med sitt favoritvilt, hjorten. På bilden med grisen syns de att han tycker de luktar illa.

"Oduglingen" ;) Jaktlabbe/goldenretriver (svartgolden) 3 år. Har alla fel en jakthund kan ha. Skäller inte, söker inte, drevtjuv utan like och allmänt trögtänkt. Låter som en astmasjuk stridvagn i skogen, men på något konstigt vis får han fram djur, dom tröttnar väll helt enkel på ojudet. När han koplar ihopp nosen med resten av kroppen via hjärnan så är det en helt ok spårhund. På bilden har vi precis spårat upp en påskjuten galt i 150 + klassen.

Minstingen, lille Razzel, TJT/Borderterier från Norrtäljetrakten. Får återkomma om honom nästa höst, men har helt klart viltintresse och spårar riktigt bra.

mvh AL

[/img]

post-1851-1199370760_thumb.jpg

post-79-1199370760_thumb.jpg

post-79-1199370761_thumb.jpg

post-79-1199370762_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Jag har en blandras schillerstövare+tyskjaktterrier som hetter Buster. han jagar bra hare, räv och funkar bra som apporthund. Jag bifogar bilder senare.

Vi har också haft en tik, netta. Hennes mor Molly var blandras jag vet inte med vad, men faddern var en karelsk björnhund. Hon liknade precis en karelare, hon skällde älg mycket bra. Efter henne tog vi en annan blandis Pricken, han var blandad finnstövare & labrador. Jagade hare ganska bra. Gemensamt med båda är att de var mycket friska.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så här ser en komplett jakthund ut!

Pappa tysk, och mamma drever. Vid 6 månaders ålder har han sök på 20min, drevtider på 50min. Temperamentsmässigt så tar terriern över helt vid dessa korsningar. De blir tyvärr för stora för grytjakt, men de saknar inte rovdjursskärpan. Tidigare kullsyskon används mycket till grisjakt.

post-1838-1204567005_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lite mera bilder, schillerstövare + tyskjakt terrier.

Buster & hare

Buster & räv, extremt kort drev två skall & skott

post-79-1204742768_thumb.jpg

post-79-1204742767_thumb.jpg

post-79-1204742766_thumb.jpg

post-1993-1204742766_thumb.jpg

post-1993-1230669594_thumb.jpg

post-1993-1230669654_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Bild på Nitro (Express) och husse. Nitro är en halfbreed bestående av Wachtel och Jaktlabbe. Han har DAMP, Touretts, MBD och ett helt gäng andra bokstavskombinationer. Jagar det som jagas kan, kan han hålla samma tempo som drevdjuret håller han i relativt länge (rådjur upp till ca 2 min (pftast lite kortare, gris som inte står still har han jobbat på ca 35 min).

Älg har han skällt på, rävar som är skadskjutna slår han ihjäl om det behövs. Funkar sådär på eftersök då han är så satans speedad, funkar bättre om jag får köra ett kortare dressyrpass innan han får gå på löpan, men det känns ändå inte helt bra.

post-460-1205700379_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...
  • 1 month later...

Lava heter min korsning o det e tax (modern) och drever.

9,5 månader och har visat sig lovande i skogen, drevtider på 15 min men tyvärr ett dåligt sök än så länge iaf

ska jobba hårt med det denna säsong.

post-2194-1222012070_thumb.jpg

post-2194-1222012151_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
  • 1 month later...
Lava heter min korsning o det e tax (modern) och drever.

9,5 månader och har visat sig lovande i skogen, drevtider på 15 min men tyvärr ett dåligt sök än så länge iaf

ska jobba hårt med det denna säsong.

13 månader nu

4 skjutna rådjur o drevtider på 30-45 min om dom inte spikar, men söket är fortfarande dåligt men det blev bättre mot slutet av säsongen så hopp finns ;)

Älg är rätt roligt oxo tycker hon men släpper dom rätt snabbt vilket e bra.

Hare gillar hon men iom att snoken hennes inte brukar vara i backen så mkt så e hararna lite för knepiga för henne

post-2194-1234460657_thumb.jpg

post-2194-1234460671_thumb.jpg

post-2194-1234460699_thumb.jpg

post-2194-1234460733_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej :lol: Jag har en blandning Basset / Wachtel som är 1år och 7månader just nu . Mamman är en renrasig Basset fauve bretagne och Pappan är en renrasig Wachtel. Peltor som han heter började sin jaktliga bana när han var 8 månader med att ställa och driva en vildsvins galt på skyddsjakt som bonden här hemma behövde ha bort pga att grisen förstörde grödorna på åkrarna. Denna säsong startade han med enbart rådjurs drev som var relativt korta men som vart längre med tiden. Allrondheten kom igång hos honom vid November 2008. Under denna första säsong har han jagat Rådjur som längst 2 h 30 min, Hare som längst 3 h, Älg har han ställt och drivit som längst 1h 20 minuter och Räv är något som han inte visat något intresse för under hela säsongen tills sista helgen i Januari då han inledde morgonen med ett räv drev på 30minuter. :huh: Vildsvin har vi dock inte fått upp så många av än men jag väntar med spänning på att dom kommer upp då jag vet att hunden jobbar fint på dom. B)

En riktigt trevlig allround hund som gör allt man ber av honom så som apport eller vacker tass ;)

Jag väntar med spänning på kommande säsong och fortsatta bra drevjobb av honom.

Jag skickar med några bilder på denna ovanliga men underbara kombination av raser :huh:

M.v.h // Therese

post-3309-1234726386_thumb.jpg

post-3309-1234726483_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej :D Jag har en blandning Basset / Wachtel som är 1år och 7månader just nu . Mamman är en renrasig Basset fauve bretagne och Pappan är en renrasig Wachtel. Peltor som han heter började sin jaktliga bana när han var 8 månader med att ställa och driva en vildsvins galt på skyddsjakt som bonden här hemma behövde ha bort pga att grisen förstörde grödorna på åkrarna. Denna säsong startade han med enbart rådjurs drev som var relativt korta men som vart längre med tiden. Allrondheten kom igång hos honom vid November 2008. Under denna första säsong har han jagat Rådjur som längst 2 h 30 min, Hare som längst 3 h, Älg har han ställt och drivit som längst 1h 20 minuter och Räv är något som han inte visat något intresse för under hela säsongen tills sista helgen i Januari då han inledde morgonen med ett räv drev på 30minuter. :D Vildsvin har vi dock inte fått upp så många av än men jag väntar med spänning på att dom kommer upp då jag vet att hunden jobbar fint på dom. ;)

En riktigt trevlig allround hund som gör allt man ber av honom så som apport eller vacker tass :P

Jag väntar med spänning på kommande säsong och fortsatta bra drevjobb av honom.

Jag skickar med några bilder på denna ovanliga men underbara kombination av raser :D

M.v.h // Therese

Riktigt fin o verkar vara en kanonhund :)

Lava har fått sniffa på mink idag men hon var inte så på som jag trodde...

Annars så sitter hon mest i trappen o kollar ut o ser till att grannen sköter sig :lol:

mvh garou

post-2194-1234951981_thumb.jpg

post-2194-1234952001_thumb.jpg

post-2194-1234952028_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...