Jump to content

Bild på våra blandraser!

Mrs P
 Share

Recommended Posts

Kul att Taccos brorsa hamnade så nära mig. om Texas är lika mysig/ettrig som Tacco så kommer du /har du en kanon hund.

Hade en tanke i våras om att jag skulle kidnappa Tacco ;)

Kolla i Bom Skotts dagbok där finns film när han är i Boda och tränar på vildsvin och i vintras när han träffade på en räv.

Han är ena sekunden världens goshund för att nästa sekund hugga en i hälsenan.

Han är otroligt häftig att jobba med, en sölkorv hemma som ska sova i sängen för att ute i skogen vara en jaktidiot.

Något fel är det dock på hörseln. Den slutar funka då och då ;)

jansson67 Kan mäta honom i kväll, om han står still och inte äter upp tumstocken dvs ;)

mitt svart vita mångo Nix 11v på lördag :)

kommer från Samme här på sidan.

tänkt Rovvitls hund

post-1171-0-02072900-1307545843_thumb.jp

55 cm mäter han å någon cm högre i bak för extra fart ;)

Där ser man,lite som en dragsgter alltså :P

Han såg ut att ha så långa spiror så jag vart lite nyfiken bara :D

Där ser man,lite som en dragsgter alltså :P

Han såg ut att ha så långa spiror så jag vart lite nyfiken bara :D

Det har han och han är riktigt snabb. Speciellt nu när han börjar få lite mer koll på kroppen.

Här är han i full ragg och full skall. Detta mot en plastpåse med badkläder :huh:

post-8190-0-12571000-1307647035_thumb.jp

Det finns saker i livet som jag inte förstår, en av dom är varför man producerar och säljer blandrasvalpar, en annan är varför köper och betalar folk dyra pengar för dessa valpar? Att man kan få en tjuvparning som resulterar i bastarder det vet jag och dessa valpar brukar man antingen slå ihjäl eller skänka bort, men ni korsar ju rser huller om buller helt avsiktligt, förklara för mig varför man gör detta.Vet man överhuvudtaget vad det blir av dessa valpar eller är det slumpens skördar som avgör? Enligt vad jag fått lära mig så finns det små möjligheter att i förväg veta hur stora dom ska bli, vilken ras dom ev kommer att likna, vilken mentalitet dom kommer att få, och framför allt vilka jaktliga anlag dom kommer att få. Jag har inget direkt emot blandraser har träffat många trevliga jyckar ur den skaran, men när man ser kullar där den ena hunden liknar en tax/spaniel och den andra mer påminner om en jämte så blir man ju fundersam, hur vet man hur ens valp kommer att se ut/fungera som vuxen. Att folk sen betalar i stort sett samma peng som en renrasig hund kostar gör mig än mer konfunderad, varför, förklara för mig vad fördelen med detta är. Att man korsar en tik med goda jaktanlag med en hane med lika goda anlag kan ju ge bra valpar, men man kan ju lika gärna få en hel kull som inte liknar någonting vare sig utseendemässigt eller jaktligt, varför? Finns det så dåligt med goda hundar för den jakt ni bedriver?

Det finns saker i livet som jag inte förstår, en av dom är varför man producerar och säljer blandrasvalpar, en annan är varför köper och betalar folk dyra pengar för dessa valpar? Att man kan få en tjuvparning som resulterar i bastarder det vet jag och dessa valpar brukar man antingen slå ihjäl eller skänka bort, men ni korsar ju rser huller om buller helt avsiktligt, förklara för mig varför man gör detta.Vet man överhuvudtaget vad det blir av dessa valpar eller är det slumpens skördar som avgör? Enligt vad jag fått lära mig så finns det små möjligheter att i förväg veta hur stora dom ska bli, vilken ras dom ev kommer att likna, vilken mentalitet dom kommer att få, och framför allt vilka jaktliga anlag dom kommer att få. Jag har inget direkt emot blandraser har träffat många trevliga jyckar ur den skaran, men när man ser kullar där den ena hunden liknar en tax/spaniel och den andra mer påminner om en jämte så blir man ju fundersam, hur vet man hur ens valp kommer att se ut/fungera som vuxen. Att folk sen betalar i stort sett samma peng som en renrasig hund kostar gör mig än mer konfunderad, varför, förklara för mig vad fördelen med detta är. Att man korsar en tik med goda jaktanlag med en hane med lika goda anlag kan ju ge bra valpar, men man kan ju lika gärna få en hel kull som inte liknar någonting vare sig utseendemässigt eller jaktligt, varför? Finns det så dåligt med goda hundar för den jakt ni bedriver?

Du kanske ska starta en ny tråd om det? Men oavsett om du korsar olika raser eller kör renrasigt så är det ett lotteri vilka anlag som nedärvs (det vet alla som förstått genetiken) största fördelen med renrasiga är oftast att man vet det finns för lotter som kan dras än då det kommer till blandraser. Vill du fortsätta disskusionen så starta en ny tråd, i denna kommer jag inte svara mer.

Sorry, naturligtvis borde jag startat en ny tråd, hade nog inte kopplat in hjärnan i kvällens sena timme. Kanske nån vänlig moderator kan flytta mitt inlägg till lämpligare plats?

• Like 1

Vitwachtlarna är på grävlingskola med Tiger ^_^

Det verkar ju som jag får behålla dessa tre då ingen anmält intresse..

Så nu är det injagning :lol: ..

post-2573-0-07915300-1307788212_thumb.jp

post-2573-0-77917400-1307788411_thumb.jp

• 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Ligger lite filmsnuttar från kvällens gristräning med min GråWachtel här:http://kent-teamreleaser.blogspot.com/

kan du inte flytta över filmklippet till youtube i stället pga av att alla har inte FB

Oj visste inte att den inte gick å se! Här är den på youtube:

• 1 month later...
  • 4 weeks later...

lite uppdatering

post-1171-0-92434500-1315340960_thumb.jp

mitt svart vita mongå fick vara med o bita ihäl de sissta på rävvalpen jag skicka ur jordelivet i söndags

ocg ingen var väll gladare än valpen som var på plats ca en halv minut före oss :wub:

• 2 months later...