Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rostfritt mot rostfritt

Featured Replies

Jag roade mig själv med att köpa en Ruger M77 Mk2 syntet stainless... den väger ju ingenting så den är ju lite tinglig och rolig 😁

98-system där både låda och slutstycke är i rostfritt med ett glapp i mellan på några mm gör ju att det lätt skär och nyper mer än önskvärt...

Är det lönt att polera upp ytorna eller blir det värre? 

Vad är rätt väg att gå? Lämna till nån smed som kan lägga på material på anläggningsytorna för att minska glappet?

Leva med det hela? 

Andra kreativa förslag som fungerar?

Är detta något du lyckas få till hemma i soffan eller är det ett reellt problem?

Jag har en ruger mk2 laminated stainless, lite glapp som du säger, har aldrig lyckats få det att nypa.

• Author

Jag hämtade hem den häromveckan så jag har inte hunnit ta ut den för skytte än utan bara för lite torrträning här hemma.

Jag har hört att folk haft problem med byrålådseffekten på gamla 98:or och jag har simulerat fram det själv genom att repetera fel med flit med egna och andras tidigare 98:or. Det här är dock helt annorlunda. 

Vad förutom tallbarr och skogsbös smörjer du din med?

Har ju haft diverse kreationer genom åren och sitter med en Ruger M77 MKII i 308 just nu, dock blånerad/valnöt. Men skulle vilja påstå att sitter repeteringstekniken i ryggmärgen så är det inga större praktiska fältmässiga skillnader mellan Schultzen och Rugern 😉 Va och sköt älgbanan förra helgen och hade ny patron i loppet innan älgen startat i varenda serie så det kan gå rätt fort även med en rapplig Ruger 👍🏻 

Så tänk lite mindre och ut och jaga lite mer är min ordination 😊😅

• Author
20 minutes ago Joacim sa:

Har ju haft diverse kreationer genom åren och sitter med en Ruger M77 MKII i 308 just nu, dock blånerad/valnöt. Men skulle vilja påstå att sitter repeteringstekniken i ryggmärgen så är det inga större praktiska fältmässiga skillnader mellan Schultzen och Rugern 😉 Va och sköt älgbanan förra helgen och hade ny patron i loppet innan älgen startat i varenda serie så det kan gå rätt fort även med en rapplig Ruger 👍🏻 

Så tänk lite mindre och ut och jaga lite mer är min ordination 😊😅

Du vet hur min växellåda fungerar också såklart... 😁

2 hours ago Dahla sa:

Du vet hur min växellåda fungerar också såklart... 😁

Nja, men att prata om "glapp" och "byrålådseffekt" på en M98/Ruger M77 är som att fråga om man måste trycka ner växelspaken för att lägga i backen eller om det går att göra något åt det. Om vi nu ska dra paralleller med din växellåda 😅

• Author
1 hour ago Joacim sa:

Nja, men att prata om "glapp" och "byrålådseffekt" på en M98/Ruger M77 är som att fråga om man måste trycka ner växelspaken för att lägga i backen eller om det går att göra något åt det. Om vi nu ska dra paralleller med din växellåda 😅

Du förstod inte frågan så jag var nog otydlig.

8 hours ago Dahla sa:

Jag hämtade hem den häromveckan så jag har inte hunnit ta ut den för skytte än utan bara för lite torrträning här hemma.

Jag har hört att folk haft problem med byrålådseffekten på gamla 98:or och jag har simulerat fram det själv genom att repetera fel med flit med egna och andras tidigare 98:or. Det här är dock helt annorlunda. 

Vad förutom tallbarr och skogsbös smörjer du din med?

Jag lägger lite rödhalka på låsklackarna och spännkurvan, torrt för övrigt.

• Author
3 minutes ago Mad Mike sa:

Jag lägger lite rödhalka på låsklackarna och spännkurvan, torrt för övrigt.

Jag läste rödhake... för rödhalka får du nog förklara 🙂

1 minute ago Dahla sa:

Jag läste rödhake... för rödhalka får du nog förklara 🙂

Ja du, det är någon sorts rött smörjfett som var välkänt i den nu bortgågne Janne Stenros kretsar, alla kallade fettet rödhalka så det fastnade:lol: kanske Joacim eller exabit kan förklara bättre vad det kan vara 

20250625_152702.jpg

Jag har sett tuben med rödhalka, men kommer f-n inte ihåg vad det stod på den......

Rostfritt mot rostfrit är vida känd för att kunna "nypa ihop" helt utan förvarning (gängor och passningar)

Jag klagade min nöd till en fd forist som arbetade på en lokal industri och förklarade problemet för honom

Det var en ASE Utra dämpare som "bet" på en rostfri pipa jag skulle provmontera.

Han arbetsgivare sponsade i sin vänlighet (helt ovetande) med en liten burk med något brunt klet- avsedd just för att förhindra ovanstående problem.

Du kan få en liten klick i en bytta nästa  gång vi ses.

1 hour ago Dansken sa:

Rostfritt mot rostfrit är vida känd för att kunna "nypa ihop" helt utan förvarning (gängor och passningar)

Jag klagade min nöd till en fd forist som arbetade på en lokal industri och förklarade problemet för honom

Det var en ASE Utra dämpare som "bet" på en rostfri pipa jag skulle provmontera.

Han arbetsgivare sponsade i sin vänlighet (helt ovetande) med en liten burk med något brunt klet- avsedd just för att förhindra ovanstående problem.

Det va inte keramisktfett? Fått det till några dämpare. 

• Author
1 hour ago Dansken sa:

Tack! Det är inte så enkelt så att det är Red Line monterinsfett? 🙂

11 hours ago Mad Mike sa:

Är detta något du lyckas få till hemma i soffan eller är det ett reellt problem?

Jag har en ruger mk2 laminated stainless, lite glapp som du säger, har aldrig lyckats få det att nypa.

Jag kan få det i min, när jag fegar. Men under jakt har det nog aldrig hänt vad jag minns iaf. Utan kanske mer på skjutbanan i bänk. Men tror oxå på bra smörja i lagom mängd. Hoppes hade något bra för en del år sen. Men den har blivit ersatt av någon vit smörja

• Author
1 minute ago calle sa:

Jag kan få det i min, när jag fegar. Men under jakt har det nog aldrig hänt vad jag minns iaf. Utan kanske mer på skjutbanan i bänk. Men tror oxå på bra smörja i lagom mängd. Hoppes hade något bra för en del år sen. Men den har blivit ersatt av någon vit smörja

Nyper det så nyper det oavsett om jag fegar eller inte 🙂 Har man inte upplevt hur rostfritt mot rostfritt kan nypa så kan man tro att det är handhavandefel... jag vet hur en 98:a ska manövreras :)

3 minutes ago Dahla sa:

Nyper det så nyper det oavsett om jag fegar eller inte 🙂 Har man inte upplevt hur rostfritt mot rostfritt kan nypa så kan man tro att det är handhavandefel... jag vet hur en 98:a ska manövreras :)

Tänker du på en riktig 98 eller kopia i rostfritt.?

• Author
11 minutes ago calle sa:

Tänker du på en riktig 98 eller kopia i rostfritt.?

ja 😁

• 3 weeks later...

Rostfritt (vissa kvalitéer) är ett aber! Har jobbat med skiten i 33 år...

För 25 år sen jobbade jag i mejeribranscen, där det finns mycket rostfritt som ständigt spolas med vatten samt sura och basiska tvättmedel. 

Vi hade besök av en erfaren dansk resemontör och han satte  aluminium pasta på alla rostfria gängor för att dom inte skulle skära och gå att öppna igen efter en tid. Det bästa enligt honom. 

Sen dess har jag haft en tub aluminium pasta hemma.

Rörmokaren som är på jobbet och monterar rostfritt för kyla kör med kopparpasta på alla gängade ytor, han har visat när en koppling skär under byggfasen. Rostfritt mot rostfritt kan enas som en enhet när som..

• Author
12 minutes ago Galne sa:

Rostfritt mot rostfritt kan enas som en enhet när som..

Jo tack 😁

59 minutes ago Galne sa:

Rörmokaren som är på jobbet och monterar rostfritt för kyla kör med kopparpasta på alla gängade ytor, han har visat när en koppling skär under byggfasen. Rostfritt mot rostfritt kan enas som en enhet när som..

Den danska resemontören hade provat både koppar och aluminium pasta, han använde bara aluminium pasta på rostfritt.  

• Author

Glöm aluminiumpasta i en bultbössa! Det nyper än värre kan jag meddela... och det är ett helvete att få bort allt... Jag har testat med TRE olika nu och den bästa var den billigaste... aldrig mer!

Bäst hitintills är biltemas marinfett.