Hoppa till innehåll

Kråkjakten -07 och -08 Hur går det?


Hipshot

Recommended Posts

Ok själv börjar jag i morgon, tjuvstartar lite vid en tipp där det alltid är bra med fågel. Men här vill jag se hur det gör för er övriga här under våren/försommaren med kråkorna! Frågan är om vi inte ska försöka hålla tråden hyfsat ren, vi skriver om resultatet från jakterna och bilder och typ korta komentarer men frågor typ hur gör ni, vad ska jag göra, vilket väder, vad göra med min uv osv osv får bli separata trådar alt sök funktionen, finns många liknande trådar att finna sedan tidigare.

Så...

Skit jakt på er!

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 846
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • Hipshot

    214

  • jimbolo

    80

  • crowfear

    66

  • walle91

    49

Top Posters In This Topic

Posted Images

Ska också ut imorrgon. Hur fassen kan du fota med vanlig digitalkamera? Det tar ju en evighet innan den tar bilden. Jag funderar skarpt på att köpa en Nikon systemdigitalkamera (SLR) så man kan ta de dära snabba korten också.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ska också ut imorrgon. Hur fassen kan du fota med vanlig digitalkamera? Det tar ju en evighet innan den tar bilden. Jag funderar skarpt på att köpa en Nikon systemdigitalkamera (SLR) så man kan ta de dära snabba korten också.

Nope använder en Nikon D50.. grymt bra kamera! Tagit alla bilder till Svensk Jakt tex med den, går hur bra som helst!

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest skogstokig

Då har man vart ute en sväng. Kråkorna va fyffsat arga men gjord inga riktiga anfall. Fick med mej en hem iaf. (stollt) ;D Kunde kanske fått nån mer om jag vart säkrare i skyttet. Men min första kråka för uv. Grymt kul!! :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Första kappan?

Feta gratulationer! Vänta bara tills du får kläm på det, tar ett tag, shit va du kommer att torska på jakten  ;D

Spana in Hipshots kråkbok!

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var och pratade med bonden som har marken intill vårt hus idag. Flyger alltid en h-es massa svartingar här. Tänkte jag skulle lära pojkarna längre norröver hur det går till att skjuta svartingar(fåglar). Det blev då inget av det. Kalla handen. Fanns tydligen någon släkting som hade jakten där. Har aldrig hört ett skott därifrån. Lantbrukare är ett lustigt släkte eller hur? >:(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Telgetok
Var och pratade med bonden som har marken intill vårt hus idag. Flyger alltid en h-es massa svartingar här. Tänkte jag skulle lära pojkarna längre norröver hur det går till att skjuta svartingar(fåglar). Det blev då inget av det. Kalla handen. Fanns tydligen någon släkting som hade jakten där. Har aldrig hört ett skott därifrån. Lantbrukare är ett lustigt släkte eller hur? >:(

thumbsdown.gif

Fuck,m

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest skogstokig
Första kappan?

Feta gratulationer! Vänta bara tills du får kläm på det, tar ett tag, shit va du kommer att torska på jakten  ;D

Spana in Hipshots kråkbok!

Mvh!

Haha "kommer att torska" Du- ja e redan fast!! ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var och pratade med bonden som har marken intill vårt hus idag. Flyger alltid en h-es massa svartingar här. Tänkte jag skulle lära pojkarna längre norröver hur det går till att skjuta svartingar(fåglar). Det blev då inget av det. Kalla handen. Fanns tydligen någon släkting som hade jakten där. Har aldrig hört ett skott därifrån. Lantbrukare är ett lustigt släkte eller hur? >:(

Vatten på kvarn!!!!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var och pratade med bonden som har marken intill vårt hus idag. Flyger alltid en h-es massa svartingar här. Tänkte jag skulle lära pojkarna längre norröver hur det går till att skjuta svartingar(fåglar). Det blev då inget av det. Kalla handen. Fanns tydligen någon släkting som hade jakten där. Har aldrig hört ett skott därifrån. Lantbrukare är ett lustigt släkte eller hur? >:(

Ja här har vi en som inte tillåter nån

småviltsjakt eftersom han inte vill

ha någe"spring i skogen"

/M.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Ripjägarn

Hopp, upp vid 4 och stack iväg. Hade redan riggat det mesta men Uven skulle upp. Började skitbra med att Uven tappade vingarna när den var på 20 m höjd :P ner med satan och fram med tejp, resultatet vart att det såg ut som uven hade fått ett rätt snyggt svart skärp.

Upp med uven igen och gick och satte mig.

2 kråkor kommer direkt men kommer aldrig ner på bra höjd, sen går allting jäkligt trögt resultatet vart 1 kråka och 1 kaja.. Sämsta resultatet någonsin..

Funderar på att köra imorn med, men är rätt slut, bytte bössan mot motorsåg och kört från 9-17 och ska köra samma imorn.. Får se om jag kommer upp imorn..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Telgetok
Hopp, upp vid 4 och stack iväg. Hade redan riggat det mesta men Uven skulle upp. Började skitbra med att Uven tappade vingarna när den var på 20 m höjd :P ner med satan och fram med tejp, resultatet vart att det såg ut som uven hade fått ett rätt snyggt svart skärp.

Upp med uven igen och gick och satte mig.

2 kråkor kommer direkt men kommer aldrig ner på bra höjd, sen går allting jäkligt trögt resultatet vart 1 kråka och 1 kaja.. Sämsta resultatet någonsin..

Funderar på att köra imorn med, men är rätt slut, bytte bössan mot motorsåg och kört från 9-17 och ska köra samma imorn.. Får se om jag kommer upp imorn..

Verkar som det endast flög bra på tippar idag ;D

edit,Verkar som fiske isarna givit upp nu i det milda vädret,snackat med Uffe nu ikväll,så förmodligen testar vi lite uv i morgon på Militärområdet Ing 1. Finns flygrutter i direkt anknytning till soptippen i Järna där.

Men som vanligt gäller det att hitta rätt trad ;D Om inte så får vi välan lukta oss fram ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Aha! Du skjuter tippenkråkor, men så trevligt! Isf så står det då 20-0 mellan Hipshot och Telgetok  ;D ;D ;D

Lite orolig här nu, varit igång sen 04 något och inte sovit idag. Haft en av valpköparna här idag på lite träning och shit va kul det var! Våra unghundar verkar ruskigt lovande och hennes hane likaså.. Hur som, vart ingen sömn idag så det lär bli segt att pallra sig ur lopplådan i morgon.. Speciellt då vädret inte såg så vansinnigt skoj ut.. Men ut ska jag.. om det inte regnar för det gillar inte min uv.

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Telgetok
Aha! Du skjuter tippenkråkor, men så trevligt! Isf så står det då 20-0 mellan Hipshot och Telgetok  ;D ;D ;D

Lite orolig här nu, varit igång sen 04 något och inte sovit idag. Haft en av valpköparna här idag på lite träning och shit va kul det var! Våra unghundar verkar ruskigt lovande och hennes hane likaså.. Hur som, vart ingen sömn idag så det lär bli segt att pallra sig ur lopplådan i morgon.. Speciellt då vädret inte såg så vansinnigt skoj ut.. Men ut ska jag.. om det inte regnar för det gillar inte min uv.

Mvh!

Haha,nix det är säkert 5 km till tippen ;D Fast ett bra ställe är det ju onekligen ;D

Uvar och drillingar :D Min far har sin drilling som jag tydligen skall få ärva..jag brukar säja att han skall sälja den,då jag inte kan lova att inte ta ut den och jaga med då det regnar eller är isfläckar ute.

Min far är skiträdd om denna drilling,han tar i princip aldrig ut den om det finns risk för väta eller halka ;D

Jag undrar nu herr Hipshot ;D  Fin fin fin kisse du har,en riktig uv !!!! VA FAN SKALL DU HA DEN TILL !!!!

Det regnar på pippi.......... ;D ;D ;D ;D

Hoppas du förstår min ironi :D :-*

edit...sen sköt jag faktist 2 idag ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jahopp!...imorrn sticker jag å brorsan (uppsynsjakt) till tippen...premiär -07...få se om det flyger något ;D....längtar som fan ;D

vi kör utan uv men med lockpipa...ska försöka få till detta med uv, men va f*n...pipan funkar ju b16.gif

skitjakt på er ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Glöm inte lösa gästkort för brorsan så det inte blir olaga jakt, blir ett jäkla liv om ni skulle glömma.

Vi åker med ut imorgon en sväng. Ska ta med frun och vovven, testa panga nån kråka och se vad hunden gör. Men vi kommer nog inte att störa vi åker kanske vid 10-11 tiden först.

Skitjakt på er  ;D

Glöm inte att rapportera hur morronsträcket var.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Glöm inte lösa gästkort för brorsan så det inte blir olaga jakt, blir ett jäkla liv om ni skulle glömma.

Vi åker med ut imorgon en sväng. Ska ta med frun och vovven, testa panga nån kråka och se vad hunden gör. Men vi kommer nog inte att störa vi åker kanske vid 10-11 tiden först.

Skitjakt på er  ;D

Glöm inte att rapportera hur morronsträcket var.

behöver man verkligen gästkort när det är uppsynsjakt??...har för mig att man inte behövde det....eller har vi några egna regler i Ö****** VVO angående uppsynsjakt?

i H-lax behöver vi inte gästkort/jaktkort vid uppsynsjakt.

har du varit dit å kollat om det finns nån pippi än?...har inte ens varit i närhetern av tippen i vinter...blir spännande å se om det flyger någonting :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo man behöver gästkort om han ska panga, ska han bara med å se på så behöver han inget kort skulle jag tro. Tror kortet kostade 50:-

Det har ju varit en massa försök att släppa lite på det på årsmötena men "gubbarna" håller stenhårt kvar i gamla traditioner. Om du ringer på en gång så kanske du kan smita förbi och lösa ett kort.

Tyvärr är det så och vi får leva med det. Kanske är lite för sent att lösa gästkort ikväll men lyd mitt råd, har han inget gästkort så låt han inte panga nått eller ens ta del i själva jakten. Vet ej om han räknas som jagande om han tex blåser i pipan och du skjuter. Jag skulle dock inte chansa eftersom ett regelbrott innebär livstids uteslutning.

Jag var förbi marken för en vecka sen mitt på dan och såg inte en endaste fågel men det var mitt på dan så ala hade väl kommit till tippen kanske. Vet dock ej hur morgonsträcket är. På vårarna brukar vi mest skjuta kråkor runt 10-20/dag på inflyget och med kråkpipa bara. Då truten kommer brukar jakten på dem vara över, tiden på dem tar ju slut sista Mars.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo man behöver gästkort om han ska panga, ska han bara med å se på så behöver han inget kort skulle jag tro. Tror kortet kostade 50:-

Det har ju varit en massa försök att släppa lite på det på årsmötena men "gubbarna" håller stenhårt kvar i gamla traditioner. Om du ringer på en gång så kanske du kan smita förbi och lösa ett kort.

Tyvärr är det så och vi får leva med det. Kanske är lite för sent att lösa gästkort ikväll men lyd mitt råd, har han inget gästkort så låt han inte panga nått eller ens ta del i själva jakten. Vet ej om han räknas som jagande om han tex blåser i pipan och du skjuter. Jag skulle dock inte chansa eftersom ett regelbrott innebär livstids uteslutning.

Jag var förbi marken för en vecka sen mitt på dan och såg inte en endaste fågel men det var mitt på dan så ala hade väl kommit till tippen kanske. Vet dock ej hur morgonsträcket är. På vårarna brukar vi mest skjuta kråkor runt 10-20/dag på inflyget och med kråkpipa bara. Då truten kommer brukar jakten på dem vara över, tiden på dem tar ju slut sista Mars.

okidok...då får han vara åskådare....för dom kan ju f*n inte begära att man ska ha jaktkort om man bara ska titta på :-, utan bössa men camoklädd...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

tidigaste inlägget någonsin från min sida...jaja, nu sticker vi snart till tippen ;D

skitjakt till er andra som också är på väg ut!

/Fredde

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Ripjägarn

Gick upp 04:30 idag och kände mig helt klubbad så sängens dragningskraft vart för mäktig :- förmodligen klokt beslut trots att det är trist.. Nu ska jag iväg och jobba lite.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...