Hoppa till innehåll

LAX och HAVSÖRING´s Fiske


Foffe

Recommended Posts

Guest Telgetok
Vårhallarna har jag fiskat en del vid eftersom mina föräldrar har stuga där men fisket är bättre på andra håll. Vitemölle (nedanför marknadsplatsen) är ett bra ställe men lite för välkänt och skall man hitta nånstans att stå där så får man gå upp innan solen gått upp (likadant med Kåseberga, engelska bryggan mm). Problemet som finns på fjället med utläningar är minst lika markant härnere med utländska fiskare eftersom vi har bra fiske som är fritt för alla och gratis vilket det inte är i nått annat land vad jag vet. Därför finns det bussar som går hit för dagen med Danskar, bra affär för de danska företagen som parasiterar på oss dumma svenskar.

Kan se samma sak här,fast då gäller det strömming i Maj. Finns kända ställen från land här och där. Skulle man få för sej att åka dit och fiska istället för från båt tror man att man landat i Syrien eller nåt..

Det är absolut fetfullt av utlänningar där numera...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 133
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • HPDA Janne

    20

  • Foffe

    17

  • RW

    15

  • Foxkiller

    10

Top Posters In This Topic

Kan se samma sak här,fast då gäller det strömming i Maj. Finns kända ställen från land här och där. Skulle man få för sej att åka dit och fiska istället för från båt tror man att man landat i Syrien eller nåt..

Det är absolut fetfullt av utlänningar där numera...

Ryckfiske efter lax i Indalsälven har en viss tendens till denna tilldragelse ockå  >:( :'(

Men där kan dock polisen rensa upp lite!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På tal om ryckfiske så har vi det problemmet i Skellefteå älven. Det finns vissa personer som syslar med detta. Det blir mycket fula skador på Laxen och Havsöringen när dessa idioter ryckfiskar. Det ska vara bevakning av älven men jag har aldrig sett nån väktare eller annan som ska bevaka älven.

Folk har även blivit hotade av dessa ljuskygga individer.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På tal om ryckfiske så har vi det problemmet i Skellefteå älven. Det finns vissa personer som syslar med detta. Det blir mycket fula skador på Laxen och Havsöringen när dessa idioter ryckfiskar. Det ska vara bevakning av älven men jag har aldrig sett nån väktare eller annan som ska bevaka älven.

Folk har även blivit hotade av dessa ljuskygga individer.

Säg den älv el. å som det inte förekommer i. >:( Det förekommer här också. >:(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur går det till? Står man på en bro eller liknande och bara rycker lite sådär ???

Det är  kraftiga blytyngder stora krokar dom står ibland under en bro har en lina står och rycker upp krok för att få kroken att fastna någonstans på fisken. Det är kraftiga Trekrokar. Det blir fula skador på fiskarna som blir skadade de riskerar att dö.  Så går det till här i Skellefteå älven. Försökte hitta nån bild på krokarna som används för detta vidriga fiske ska fortsätta söka efter bilder på det.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Behöver inte vara så avancerat!

Tyngd efter ström så att man får ner de till botten där fisken står o sen bara till o rycka sig fram tills de fastnar i ngt!

Större vanliga eller hårdare trekrokar används ofta!

Tänkte inte vara utförligare då vissa kan ta skada av sådan här information o vilja testa!

Men jag vet inte om det e så mkt mer etiskt att fånga abborre o gädda med händerna då de e på väg till lek men kul e de!

Dock inga skador på missad fisk!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Indalsälven har jag fiskat mycket i genom åren,dock fiskar jag hellre harr än lax och öring.

Det är inte så bra fiske där nu som för några år sedan eftersom sälen följer fisken till kraftverket i Bergerforssen.  >:(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Behöver inte vara så avancerat!

Tyngd efter ström så att man får ner de till botten där fisken står o sen bara till o rycka sig fram tills de fastnar i ngt!

Större vanliga eller hårdare trekrokar används ofta!

Tänkte inte vara utförligare då vissa kan ta skada av sådan här information o vilja testa!

Men jag vet inte om det e så mkt mer etiskt att fånga abborre o gädda med händerna då de e på väg till lek men kul e de!

Dock inga skador på missad fisk!

Det är väl en himla skillnad. Som du skriver inga skador på fisken om man missar
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jaha, helgen som gick var man ute o tog faktiskt en liten öring på 1,7kg samt en torsk på 2,4kg. Denna helgen ser dålig ut vädermässigt men vi får se vad som händer. Kanske man skulle se om det finns nån huggvillig gädda istället.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jaha, helgen som gick var man ute o tog faktiskt en liten öring på 1,7kg samt en torsk på 2,4kg. Denna helgen ser dålig ut vädermässigt men vi får se vad som händer. Kanske man skulle se om det finns nån huggvillig gädda istället.
Grattis. Är nästan mest impad av torsken. Är ju lite av en bristvara iaf om man jämför med förr i tiden :D
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grattis. Är nästan mest impad av torsken. Är ju lite av en bristvara iaf om man jämför med förr i tiden :D
Jepp, går säkert 100 öringar på varje torsk man får nuförtiden. Annat var det för 20-30 år sen. :P
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är det väldigt dåligt lax-fiske i Torneälven, igen.. -95,-96,-97 var det grymt bra med lax men sen dess har det bara sluttat nedåt då yrkesfiskarna från skärgården vid seskarö osv märkte att det åter fanns lax i älven. Fattar inte hur dom idioterna tänker, dom har nästan fiskat slut på laxbeståndet en gång tidigare och nu håller dom på att göra det igen.. Farsan är uppväxt vid älven och född på 50-talet, och jag tror att han såg den första laxen stiga ur älven under 90-talet.

Med dagens utrustning kan man faktiskt fiska bort ett helt bestånd, och när man dessutom bryter mot lagen och börjar fiska för tidigt, så lyckas få laxar komma förbi.. Och vad gör svenska staten? Inget, men de finska poliserna beslagtar ju åtminstone utrustningen.. Det daltas på tv om att laxarna minskar av miljögifter osv, säkert korrekt det också, men om fiskarna inte kan simma upp till parningsställena, då blir det ju givetivis ingen reproduktion heller.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Se på sydamerika kommer inte riktigt ihåg vilket land det var som förjöd yrkesfiske och dom anställde ett antal yrkesfiskare för att vara fiske guider istället. Där har bestånden ökat och de har fått in mer pengar till det landet en vad yrkesfisket gjorde. Säger som några inianer har sagt vi ärver inte jorden vi förvaltar den för våra barn. Vissa yrkesfiskare anser det finns hur mycket fisk som hellst.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Se på sydamerika kommer inte riktigt ihåg vilket land det var som förjöd yrkesfiske och dom anställde ett antal yrkesfiskare för att vara fiske guider istället. Där har bestånden ökat och de har fått in mer pengar till det landet en vad yrkesfisket gjorde. Säger som några inianer har sagt vi ärver inte jorden vi förvaltar den för våra barn. Vissa yrkesfiskare anser det finns hur mycket fisk som hellst.
Räknar man lite på det så inser man snabbt att en spöfångad lax/öring är värd 1000:- eller mer medan en nätfångad kanske hamnar på 100:- i värde för samhället. Värst tycker jag egentligen att husbehovsfisket är. Det handlar om personer som har annan inkomst som får sätta upp till 6 km nät (har jag för mig) utan kontroll och jag vet om en del av dessa individer som säljer över ett ton lax/öring, svart, per år. Den som lever på att fiska och som sköter sig med skatter o s v har jag bättre förståelse för och en viss respekt för om de försöker leva med naturen och inte tar ut mer är reproduktionen. Tyvärr finns nästan inga av dessa yrkesfiskare kvar utan fisket idag är mera industrialiserat och det handlar mer om att maximera sina vinster.... >:(
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är det väldigt dåligt lax-fiske i Torneälven, igen.. -95,-96,-97 var det grymt bra med lax men sen dess har det bara sluttat nedåt då yrkesfiskarna från skärgården vid seskarö osv märkte att det åter fanns lax i älven. Fattar inte hur dom idioterna tänker, dom har nästan fiskat slut på laxbeståndet en gång tidigare och nu håller dom på att göra det igen.. Farsan är uppväxt vid älven och född på 50-talet, och jag tror att han såg den första laxen stiga ur älven under 90-talet.

Med dagens utrustning kan man faktiskt fiska bort ett helt bestånd, och när man dessutom bryter mot lagen och börjar fiska för tidigt, så lyckas få laxar komma förbi.. Och vad gör svenska staten? Inget, men de finska poliserna beslagtar ju åtminstone utrustningen.. Det daltas på tv om att laxarna minskar av miljögifter osv, säkert korrekt det också, men om fiskarna inte kan simma upp till parningsställena, då blir det ju givetivis ingen reproduktion heller.

Inte beror det på oss idioter vid kusten att ni inte får lax efter torneälven ;D

Alla ska ju få fiska vi betalar ju arende för fiske vatten och det har farfar gjort redan före 50talet.

Men vad ska vi göra med dom som fiskar med nät i älven där torneälvs laxen gått upp i sin rätta älv ???

Och vad ska man göra med östesjöfisket med flyttnät ???

Fiskar själv med sik-lax fälla i skärgården som min farfar började med före 50talet och som farsan gjort sen dess.

Men den fisk vi tar kan ju vara från Lule, Kalix eller kemiälven.

Men den fisk som man tar i Torneälven är den lax som ska till sina lekplatser där, det kan inte vara en lax från kalixälven.

Jag fiska även med spö i älven.

VEMS ÄR FELET PÅ ATT LAXEN HÅLLER PÅ ATT TA SLUT ??? ??? ??? ??? ??? ???

Alla som tar upp lax tycker jag.

Släpp tillbaka laxen som ni får i älven så dom hittar sina lekställen.

Räknar man lite på det så inser man snabbt att en spöfångad lax/öring är värd 1000:- eller mer medan en nätfångad kanske hamnar på 100:- i värde för samhället. Värst tycker jag egentligen att husbehovsfisket är. Det handlar om personer som har annan inkomst som får sätta upp till 6 km nät (har jag för mig) utan kontroll och jag vet om en del av dessa individer som säljer över ett ton lax/öring, svart, per år. Den som lever på att fiska och som sköter sig med skatter o s v har jag bättre förståelse för och en viss respekt för om de försöker leva med naturen och inte tar ut mer är reproduktionen. Tyvärr finns nästan inga av dessa yrkesfiskare kvar utan fisket idag är mera industrialiserat och det handlar mer om att maximera sina vinster.... >:(

Alla får ju fiska oavsett metod tycker jag, fiskar själv som binäringsfiskare (husbehovsfiske)

Tar man åren 96-97 så tog vissa spöfiskare upp all lax dom fick och sålde, och vissa fick upp 5-10 laxar om dan när det var som bäst.

Så var ska vi dra gränsen för vad som är rovfiske ???

Det vi fångar på ett år kan en fiskare dra upp med spö på ett år.

Och sen har vi dom som fiskar Öring på hösten i älven, har hört vissa som tar upp mellan 50-100öringar om dan på spö vad ska vi göra med dom.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då har man kollat igenom Tvåhands spöt vadarna, linor tafsar o flugor allt såg ok ut. så det blir att fara ut snart o testa lyckan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

HPDA Janne!

Det är klart att det finns spöfiskare som inte sköter sig precis som folk inte sköter sig i största allmänhet i samhället, husbehovsfiskare, yrkesfiskare etc....

*Att ta upp 5-10 laxar ur älven är inte OK enligt mig (när nu det skulle hända då det är mer än vad en idog laxfiskare normalt drar upp på en hel säsong..!)

*Att med spö dra upp 50-100 öringar per dag är inte heller ok enligt mig

*Nätfiske i älven är absolut inte OK enligt mig.

Allt ovanstående är enligt mig rovfiske och bör inte få förekomma!

De siffror som du drar upp på vad en spöfiskare kan dra upp är för de som håller på med spöfiske rena utopier, 5-10 laxar på en dag kanske har hänt om du säger så men det normala för en spöfiskare som fiskar efter lax är att denne går hem tomhänt efter en dag vid älven! Man brukar säga att det går ca100 timmar på varje spöfångad lax (rätta mig gärna om jag har fel)

Fasta redskap och nät är vad man kallar för passiva redskap vilket medför att dom fiskar själva och enbart behöver vittjas. Joo, jag vet hur mycket jobb det är att hålla redskapen i skick sätta ut dem och hålla dem rena från smuts då de står ute. Spöfisket kräver dock en helt annan tid, ett aktivt fiske. Att det skulle vara möjligt för en spöfiskare som du säger:

Det vi fångar på ett år kan en fiskare dra upp med spö på ett år.
Är därför enligt mig orimligt!

Du säger att du fiskar med Sik/Laxfällor precis som din farfar gjorde redan före 50-talet och ska få göra det för att du betalar för det (arrenderar vattnet), spöfiskarna betalar väl också för sitt fiske via fiskekortet?

Bara för att du får fisk utanför Torneälven som KAN vara från Kemi, Lule, eller Kalixälven, gör det då att det är OK att ta upp den innan den har gått upp i sina älvar för att leka?

*Fritidsfisket gör redan nu begränsningar i fisket då man oftast sätter gränser för hur många fiskar man får ta upp per dag (1 fisk är inte ovanligt). Man sätter även "maximimått" på fisk som får tas upp för att dom stora skall ges chans att gå upp och leka. (tyvärr har jag ingen aning om man gör några av dessa åtgärder i torneälven)

*Fisket med flytgarn i östersjön är inget selektivt fiske, man fiskar lika hårt på både odlad och vild lax,  jag är skeptisk till den fiskeformen och ser gärna rejäla neddragningar där.

*Fiske med fasta redskap i älvarnas fredningsområden efter andra arter än lax & öring är enligt mig förkastligt, fiskarnas slemskikt skadas i hanteringen och ett inte så litet antal dör i fångstarmar samt blir säldödade i fällorna.

*Fiske med nät efter lax och Öring är redan hårt reglerat med fiskerätten, fredningsområden och maskstorleksbegränsningar. Det fiske som sker med när efter dessa arter bedrivs därför oftast som tjuvfiske och är alltså redan olagligt.

Min åsikt är precis som din att alla ska få fiska, problemet som vi har i dag är att uttaget som sker är större än reproduktionen. Husbehovsfisket precis som Yrkesfisket och Fritidsfisket måste dra sitt strå till stacken och begränsa fisket om vi ska ha någon fisk att fiska på i fortsättningen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Alla får ju fiska oavsett metod tycker jag, fiskar själv som binäringsfiskare (husbehovsfiske)

Tar man åren 96-97 så tog vissa spöfiskare upp all lax dom fick och sålde, och vissa fick upp 5-10 laxar om dan när det var som bäst.

Så var ska vi dra gränsen för vad som är rovfiske ???

Det vi fångar på ett år kan en fiskare dra upp med spö på ett år.

Och sen har vi dom som fiskar Öring på hösten i älven, har hört vissa som tar upp mellan 50-100öringar om dan på spö vad ska vi göra med dom.

Rovfiske är rovfiske oavsett metod men normalt får man upp ca 100gg mer fisk med nät än med spö. Att sätta en baglimmit är det enda rätta, det finns ju redan regler på längd mm.
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här var de dystra samtalsämnen ser jag :-

Tänkte göra ett lite mer seriöst försök med laxen i år i Muonioälv, hur det går återstår att se.

Ni som fiskar längst Muonioälv, vart håller ni hus? Tips vore intressant  ;)

Blev lite nyfiken, vad är en husbehovsfiskare egentligen..? Är de dem som fiskar olagligt och säljer svart, eller bybon Gösta som fiskar lite sik att ha på matbordet?

Själv fiskar jag ibland med nät (givetvis enligt reglerna), men enbart för att det är roligt och fisk är vardagsmat, ungefär som älg och renkött. Varför köpa sik på konsum när jag kan fiska den själv?

Mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här var de dystra samtalsämnen ser jag :-

Tänkte göra ett lite mer seriöst försök med laxen i år i Muonioälv, hur det går återstår att se.

Ni som fiskar längst Muonioälv, vart håller ni hus? Tips vore intressant  ;)

Blev lite nyfiken, vad är en husbehovsfiskare egentligen..? Är de dem som fiskar olagligt och säljer svart, eller bybon Gösta som fiskar lite sik att ha på matbordet?

Själv fiskar jag ibland med nät (givetvis enligt reglerna), men enbart för att det är roligt och fisk är vardagsmat, ungefär som älg och renkött. Varför köpa sik på konsum när jag kan fiska den själv?

Mvh

Helt rätt.  :D Jag brukar hämta min sik i älven för den är fastare i köttet än havssiken som man tar i Bottenviken med fiskebåt. :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här var de dystra samtalsämnen ser jag :-

Tänkte göra ett lite mer seriöst försök med laxen i år i Muonioälv, hur det går återstår att se.

Ni som fiskar längst Muonioälv, vart håller ni hus? Tips vore intressant  ;)

Blev lite nyfiken, vad är en husbehovsfiskare egentligen..? Är de dem som fiskar olagligt och säljer svart, eller bybon Gösta som fiskar lite sik att ha på matbordet?

Själv fiskar jag ibland med nät (givetvis enligt reglerna), men enbart för att det är roligt och fisk är vardagsmat, ungefär som älg och renkött. Varför köpa sik på konsum när jag kan fiska den själv?

Mvh

Den exakta betydelsen (juridiska) är jag osäker på men det betyder ungefär: ett fiske med yrkesmässiga redskap typ nät eller långrev i mindre skala som då inte behöver registreras (fångstkvoter mm) med vissa begränsningar (typ 6 km längd). Tanken är att man skall kunna lägga ut lite nät på sommaren för att fånga ett fåtal fiskar att äta själv. Detta missbrukas av en del som har annan inkomst (lön, sjukersättning, förtidspension mm) men som fångar fisk för att tjäna pengar och som då VÄLDIGT sällan skattar för dessa inkomster. Det finns uppgifter om årsfångster på mer än ett ton/pers och om man då kan kränga fisken till nån krog för 25-50kr/kg så inser man att det inte handlar om småpengar. Dessa skrupelfria varelser släpper förövrigt aldrig tillbaka en raga/bessa vilket alla seriösa spösvängare gör. Svarta inkomster kan ju alltid diskuteras och skadar det ingen annan så kan jag väl ha ett visst överseende med fenomenet MEN när det som i detta fallet handlar om något som vi alla gemensamt äger (kan man äga fisken i vattnet??) och som det finns en viss brist av (minskande bestånd) så finns det ingen förståelse från min sida.
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi som fiskar i kusten har ju begränsningar.

Vi får lägga ut grejerna först när största delen av laxen gått upp för att bevara beståndet av lax.

Jag fiskar i Torneälven med spö ca 3 veckor innan vi får lägga ut och hur mycket går upp på den tiden ???

Men ju längre upp man kommer så är allt fiske före dom fel vi i kusten tycker att fiske borde förbjudas före oss ;D

Och dom i Övertorne tycker att fiske i Vojakala och Matkakoski ska fredas och det samma gäller ju högre man kommer.

Var och fiskade i Lainioälven och dom tyckte att fiske nedanför Pajala kommungräns skulle förbjudas

                                                  VARFÖR ??? ??? ??? ??? ???

Så oavsett hur vi fiskar så är inte alla nöjda.

Vi skulle nog ha ett av världens bästa lax älvar om det inte vore för allt ROVFISKE.

Och Öringsfisket vore också det om det inte vore för alla nät i skärgården.

Vi brukar pimpla Harr i skärgården men sista åren har varit dåliga pga allt nätfiske på våren när harren leker.

Farsan var ut på Sandskär förra året och det kom en fiskare från vårat kära grannland med båten halvfull med lekharr han stanade på sandskär i 2dagar med fisken i båten hur mycket fick han sålt tror ni, inte en fisk.

Så hur ska vi göra för att alla ska vara nöjda ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ???

Jag vill att fisket ska var bra oavsett var jag fiskar ;D

Ta båten ut i skärgården och dra nån öring eller harr av storlek och sen åka hem och vara nöjd med det.

Eller fara ut med flugspöt i Torneälven och ha en rimlig chans att få en lax.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Rovfiske vid ex maktakoski, kattilakoski är ju tragiskt. Men nog är det ändå fler laxar som slingrar sig i nätet än det är fiskar som råkar ut för rovfiske. Och jag tror faktiskt att det är bra mycket färre laxar som fasnar i näten i själva älven än vid kusten. Jag tror att det är mest gamla gubbar som tar upp ett par stycken laxar per sommar med nät, ungefär 5 gånger mindre än vad en nätfiskare tar per gång.

Du kanske inte börjar näta föränn det är lagligt, men nog finns det många som börjar före. Dessutom så börjar ju inte alla laxar att stiga direkt när isarna släpper, det är ju för det mesta de största fiskarna som kommer först, för att sedan den största skaran fisk stiga till midsommar.

Och att laxen var borta från torneälven en lång tid kan man inte beskylla annat än det ohållbara nätfisket vid älvmynningen. Och jag tror att det flesta som fiskat i älven de 10 senaste åren har märkt skillnad nu..

Vilket rovfiske ??? Matkakoski ???Kattilakoski ??? Du glömde Vuentoforsen där jag fiskat i 7-8år

Vet flera som fiskar med flyttnät i älven och gör det för att sälja fisken.

Och alla laxar börja stiga direkt men det tar olika tid för dom och ta sig upp.

Hur kommer det sig att bästa fisket är i slutet på maj och början av juni i älven om laxen stiger senare ??? ??? ??? ??? ???

Jag vet inte vilken skillnad du pratar om för att vi har fått fiska i alla år.

Enda skillnaden är att staten löst in dom fisken som varit närmast myningen

Du skulle behöva komma ner till kusten för att se verkligheten i skärgården innan du säger att all fisk tas upp här ;D

Ni skulle må bra av att komma ut skärgården och få lite friskluft och se hur lite nät och fällor det finns.

MVH Janne och efternamnet vet du nog om du kollat på tv om allt fiske som sker här ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Janne! du kan ju i alla fall inte annat än hålla med då jag säger att det tas massor med lax i fasta redskap i fredningsområdet?

I fjol rapporterades ett par fiskare som kom in till Haparanda hamn med lax under förbudstid, dom hade över 350kg lax och ett tiotal kilo sik. Många yrkesfiskare har dispenser för att ha ute fasta redskap under tiden då det är förbjudet att ta upp lax och Öring, med den landningen så kan man ju undra hur det kan vara ekonomiskt försvarbart att ha ute redskap för hundra tusentals kronor för att fånga några få kilo sik...

Dock ska vi inte skylla allt på fisket i älvsmynningarna utan en stor del av ansvaret för laxnedgången beror på drivgarnsfisket i södra östersjön där man bedriver ett icks selektivt fiske på både vild och odlad lax..

Varje lax som tas upp påverkar beståndet, varje gång en vild lax dödas så minskas antalet laxar som kan gå upp i älvarna och reproducera sig. Frågan är bara hur länge det ska hålla innan man måste införa ett totalförbud på fiske efter lax, både fritidsfiske och yrkesfiske...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...