Hoppa till innehåll

LAX och HAVSÖRING´s Fiske


Foffe

Recommended Posts

Något bättre (för yrkesfiskarna :P )har det ju i.a.f blivit här sen senare delen av 90-talet... Vill minnas att man iår får börja fiska lax 19 dgr* tidigare än 1997 ?? (Rätta mig gärna om jag har fel...)

...Eller gäller inte Minister Korkeaojas idioti/skitpolitik överallt längs den finska kusten?

( * =  Kanske dock inte är tillräckligt enligt dig om ditt förslag är start 1 April... ;D ;D ;D ;) ;)  )

Nåja, nog om det...  Hur såg det ut för 20 år sen då du började fiska; när blev det tillåtet att sas. "kasta ut fällorna  ? " Tidigare eller senare? 

Laxfiske politiken har varit så orättvis som bara politik kan vara. :-

När jag började fiska så fick vi sätta ut sikfällorna efter midsommaren på statens vatten som jag arrenderat...märk väl "sikfällor" vilket betydde att jag inte kunde fiska sik med fällorna heller. :- Däremot dom som hade arrenderat av byarna (samfälligheternsvatten) så fick sätta ut redan från islossningen...vilket betydde att jag fick se på när andra hovade in laxarna. >:(

Men nu har jag arrenderat byavatten ..men nu så gäller förbudet oxå på dom vattnen...så jag kan inte sätta ut sikfällorna nu heller. :-

Men det som jag tycker är helt fel med laxfiske frågan är...att vissa ändå kan få sätta ut "såkallade" försöksfällor och fiska medan andra inte får fiska. >:(

Och det kan väl alla som kan räkna ...räkna ut hur lätt det har varit att vara fiskare och inte få sätta ut sikfällor före midsommar...iaf jag tappa ca 2 -3 månader inkomst på detta...dom som inte kan så kan ju försöka ta bort 3 månaders av sin lön och se hur bra det är. ;)

Inte heller särskillt kul att betala 4-5000 euro i arrende/ året och staten förbjuder en att fiska...och det sorgeliga är att man inte vet från år till år hur begränsningarna ser ut. :-

Nu får den som har sälsäkra sikfällor sätta ut sina två veckor tidigare än dom som har vanliga sikfällor och jag har bara vanlig ännu...så nu har myndigheterna blandat ihop sälproblemen med laxfisket...två helt skillda problem. >:(

Så under dom åren som jag fiskat så har jag inte fått sätta ut fällorna före midsommar...och då har alla laxar redan passerat som skall upp o leka. :(

Före min tid vet jag inte vad som gällt. :-

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 133
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • HPDA Janne

    20

  • Foffe

    17

  • RW

    15

  • ubbe

    10

Top Posters In This Topic

Jag har medvetet valt att hålla mej ifrån denna diskusion,troligtvis på grund av att jag kan för lite,men åsikter har jag i alla fall om jag tänker efter.

För det första så tänker jag på rovfiske,detta illdåd kan alla göra vare sej det är spösvingare eller husbehovsfiskare med fiskerätt eller yrkesfiskare.

Om vi för en kort stund glömmer laxen och tittar på en annan fisk som mer finns här hemma hos mej i mina vatten så är det gösen. Förmodligen hade vi ett av landets bästa gösvatten fram till alla skaffade sej trollingbåtar. Dessa båtar!! (fattar inte hur folk har råd) är ofta belammrade med hur många spön som helst. Visst är det på många håll i skärgården förbjudet att trolla men det skiter vissa uppenbarligen i. En bra dag för en oseriös fiskare som oxå tar upp allt som hugger oavsett vikt och längd kunde vara ca 50 gösar på en dag! Dessa nöter också varje dag..dag efter dag..... Många tar ut semester och fiskar dygnet runt i en månads tid...Nån som tror att dom käkar upp allt själva? Nä trodde väl inte det heller..DOM SÄLJER !!!!! Finns rykten om att många kända resturanger i Stockholms trakten betalar ...för dessa fiskar.

Så vad har vi här då..jo en så kallad sportfiskare som av girighet blivit en husbehovsfiskare,dvs.denne drygar ut sin inkomst med en bisyssla,skatter och sociala avgifter är ett minne blott!!! Avskyvärt enligt mej.

Vi hade för ett tag sen en diskusion om jägare som sålde fåglar,kommer ni ihåg det,det här är ungefär detsamma.

Nu, i alla fall förra sommaren finns det inte alls lika mycket gös som det brukar göra,det har varit lite sämre ett par år i rad nu..ja sen spred det sej att vinterpimpling av gös också gav bra fiske,låt oss säja så här,vi var ett antal fiskare som visste att man kunde pimpla efter gör i vissa vatten och också ta upp det antal vi ville ha. Till stor del såg man aldrig nån annan ute på isarna,de senaste åren har samma vatten uppvisat ett hundratal fiskare samtidigt..dag efter dag...

Kontentan blir det dras upp åt helvete för mycket gös i dessa vatten snart året runt,till saken hör också att lekplatserna är i dessa områden.

Detta var om Gösen,vi skulle kunna prata lite om Torsken också,men det orkar jag inte nu.

Husbehovs fiskare med fiskerätt på eget vatten kan också vara pest,känner personligen ett gift par som har en sommarstuga i skärgården med eget vatten. Har hänt att vi bråkar om detta men till för vad nytta då??

Japp i alla fall,dom lägger ut laxnät på våren som får ligga i...tror att det händer att dom faktist plockar upp dom ibland och sköljer av den värsta skiten av smuts för att sedan lägga i dom igen.

Dessa nät vittjas via övertenen,dvs.dom drar sej fram med båten och plockar in laxen eller öringen direkt i båten. Läs nu här..näten ligger i så länge dom har chansen att fånga nått,och nu snackar vi inte ett eller två nät utan betydligt flera.

Käkar dom upp sin lax???? Inte då..dom säljer eller byter mot sprit eller öl/vin...

Yrkesfiskare som lägger sina drivgarn som plockar upp mängder är också pest,dock måste dom det då det är deras försörjning,men det rättfärdigar inte att det är ett rovfiske som snarast bör upphöra!

Tror faktist att om man slår ihop allting så har fisket blivit lite för effektivt,drivgarn,trålar,olika fällor eller vad det nu är tillsammans med ekolod gör att all fisk inte bara laxen snart är ett minne blott.

En sak vi brukar snacka om här,är att för ca 5-10 år sen så hade vi ett mycket bra laxfiske ute vid Landsort och mot Gotland,sen kom västkustfiskarna med sina trålar och hämtade hem strömmingen vi hade här så att laxen tog slut. Samma snack gick 20 år tidigare då dom hämtade torsken!!

Jag minns faktist när man åkte ut i havsbandet och pilkade torsk..man fick det man ville ha,inget konstigt i det...nu finns inte en torsk!!

Applåder "TELGETOK" kunde inte skrivit bättre själv...tyvärr så är det precis så som du skriver...du skriver om Gös ...här är det andra arter som gäller.

Ps ...så ingen missförstår mig  ;) att jag är inte emot sport/fritidsfiskare utan jag tycker att alla har sin plats...dock inte rovfiske det är jag helt emot. >:(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu ska man ut o testa lite Fluga efter dessa fiskar. Får se om det går det är blåst men blåser från rätt håll just nu.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

HPDA Janne

Du säger att spöfiskarna tar så mycket lax i älven.

Fiskar själv mycket i Torneälv från mitten av Maj till 15 Augusti och träffar många spöfiskare och dom flesta tar kring 1 till 5 stycken laxar per säsong och har någon fått mer så är dom väldigt nöjda.

Hur många laxar får du i dina fällor per säsong?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

HPDA Janne

Du säger att spöfiskarna tar så mycket lax i älven.

Fiskar själv mycket i Torneälv från mitten av Maj till 15 Augusti och träffar många spöfiskare och dom flesta tar kring 1 till 5 stycken laxar per säsong och har någon fått mer så är dom väldigt nöjda.

Hur många laxar får du i dina fällor per säsong?

Vet flera som tar upp mer än så pratade med en spöfiskare förra hösten och han sa att fisket varit bra han fick mella 20-50 öringar om dan.

Han sa att det börjar vara svårt att sälja dom för att alla redan köpt fisk och det är bara en fiskare.

Visst får jag fler laxar änn 5-10 per år men hur många är vi i kusten som fiskar och hur många i älven.

Jag tror att vi fick ca20st förra säsongen.

Men siken börjar vara på uppgång fick bra med sik.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tror att vi fick ca20st förra säsongen.

Men siken börjar vara på uppgång fick bra med sik.

Då fick du långt bättre än mig...en lax fick jag i mina siknät..ingen i fällan. ;) Däremot fick jag lite bättre med sik i fällan än förra året. :D och rekordfångster med... "BRAX"  >:(
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vet flera som tar upp mer än så pratade med en spöfiskare förra hösten och han sa att fisket varit bra han fick mella 20-50 öringar om dan.

Han sa att det börjar vara svårt att sälja dom för att alla redan köpt fisk och det är bara en fiskare.

Visst får jag fler laxar änn 5-10 per år men hur många är vi i kusten som fiskar och hur många i älven.

Jag tror att vi fick ca20st förra säsongen.

Men siken börjar vara på uppgång fick bra med sik.

Mellan 20-50 öringar per dag...lyssna på det....

Det är ingen som tar så mycket regelbundet, KANSKE en gång i ett liv man kan få så många på en dag.

Tar han upp allt oavsett storlek så kan det KANSKE gå...

Och givetvis är det förjävligt om någon försöker sig på det.

Fiskar i Kattilakoski väldigt mycket och i BÄSTA fall tas det kring 30 öringar där per säsong och det på många fiskare...

Förra året var det inte många som kom upp.

Dom som ror lax i älven kring Svanstein är väldigt få nu när det är så lite lax i älven och dom får inte många laxar per säsong likaså dom jag pratat med i Pello.

Det är många lax och öringfiskare som går helt tomma under en säsong.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fick mail om att titta på denna tråd och ge synpunkter.

Vem som har mest rätt till laxen, den frågan är bara för korkad.

Fiskerätten däremot den skall försvaras av var och en.

Vi har egen fiskerätt utmed Muonioälv dvs samfälld fiskerätt i byn.

Staten har undantagit regalrätten redan för flera hundra år sedan.

Vi får med säkerhet fiska även med pata och nät, det med prejudicerande domar från hovrätt.

MEN ! Vad gör vi? Inte tar vi den rätten. Varför? Det finns inget behov.

Vi har gjort skrivelser med synpunkter om fisket i älven, varje år.

Men aldrig påpekat om kustnära fisket i någon skrivelse. Så de som alltid vill förbjuda andras fiske, skall man inte ta på allvar. Synd bara att de är dom som hörs mest.

Man har den fiskstam man förtjänar!

Så dra inte alla älvfiskare under samma kam.

Jag tycker att detta forum är ett öppnande för en givande dialog.

Därmed så har jag öppnat ett till tyckande i tråden.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Telgetok
Jag tycker att detta forum är ett öppnande för en givande dialog.

Därmed så har jag öppnat ett till tyckande i tråden.

Egentligen inte då alla här verkar anse att all form av rovfiske är oansvarligt,oavsett var eller i vilka grupper den sker. 8)

Det hela är egentligen mycket enkelt,bland alla innblandade bör det införas kvoter eller licenser eller nåt sånt,skit sak samma vad det heter.. Rapportering är en självklarhet,vi har det redan idag i frågan om älgjakten och i viss mån kronviltet å kräftorna. Ang.kräftorna är det ju inte direkt landsutbrett med de som arrenderar vatten ,som jag tex. måste och det tycker jag bara är bra rapportera det vi fångat :D

Dock kommer det alltid finnas as som till varje pris vill sko sej på andras ansvar,men vad gör vi åt det??

Säkert finns mängder av raffinerade ideer om det,spöstraff med tvåhands aftm klass 10 på offentligt torg kanske ???

Med vänliga fiskarhälsningar Token från Telge

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad jag menar är att det har saknats en dialog mellan älvfiskare och kustfiskare här i Tornedalen. Istället för att gå omkring med förutfattade meningar om varandra.

Det med att en person i älvdalen fångat 50 öringar är nog rent ljug.

Vi har fått 2-3 havsöringar per säsong och registrerar 95% av fångade laxar och öringar.

Javisst, nog tror jag kustfiskarna lika noga med att rovfisket inte skall finnas. Det är jag övertygad om. För svartförsäljningen dumpar ju priserna.

Min mening är att var och en skulle ha en kvot som man får distribuera som man önskar. Våran "kvot" skulle kunna säljas till sportfisket t ex.

Och att, skulle vi få ett fiske som åren 96-97 då skulle alla vara nöjda.

Sen vad som sällan kommer på tapeten är finska fisket. De är ju till antalet flerdubbelt än Nikkalafiskarna. Men dock en het potatis för svenska regeringen. Man vågar helt enkelt inte konfrontera Finland i denna fråga. Det är ju där laxen måste förbi.

Östersjöfisket tar ohämmat mycket i jämförelse med Torneälvssystemet med kust.

Det är nog förhållandevis lite folk här uppe som är fiender till ett levande kustfiske.

Men vi kommer aldrig till tals i media, tyvärr.

Vad som är viktigt är att vi måste bli överens om fördelningen av laxen.

Men det finns en massa tokstollar i bl a Muonio-torne och lainioälvars förening

som är så mediakåta att de släpper ur sig vad som helst bara de får rubriker.

Samtidigt så tävlar de i hur många laxar man får på en sommar, med t-shirt på sig, som det står "rädda vildlaxen "på. Snacka om dubbelmoral.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad jag menar är att det har saknats en dialog mellan älvfiskare och kustfiskare här i Tornedalen. Istället för att gå omkring med förutfattade meningar om varandra.

Det med att en person i älvdalen fångat 50 öringar är nog rent ljug.

Vi har fått 2-3 havsöringar per säsong och registrerar 95% av fångade laxar och öringar.

Javisst, nog tror jag kustfiskarna lika noga med att rovfisket inte skall finnas. Det är jag övertygad om. För svartförsäljningen dumpar ju priserna.

Min mening är att var och en skulle ha en kvot som man får distribuera som man önskar. Våran "kvot" skulle kunna säljas till sportfisket t ex.

Och att, skulle vi få ett fiske som åren 96-97 då skulle alla vara nöjda.

Sen vad som sällan kommer på tapeten är finska fisket. De är ju till antalet flerdubbelt än Nikkalafiskarna. Men dock en het potatis för svenska regeringen. Man vågar helt enkelt inte konfrontera Finland i denna fråga. Det är ju där laxen måste förbi.

Östersjöfisket tar ohämmat mycket i jämförelse med Torneälvssystemet med kust.

Det är nog förhållandevis lite folk här uppe som är fiender till ett levande kustfiske.

Men vi kommer aldrig till tals i media, tyvärr.

Vad som är viktigt är att vi måste bli överens om fördelningen av laxen.

Men det finns en massa tokstollar i bl a Muonio-torne och lainioälvars förening

som är så mediakåta att de släpper ur sig vad som helst bara de får rubriker.

Samtidigt så tävlar de i hur många laxar man får på en sommar, med t-shirt på sig, som det står "rädda vildlaxen "på. Snacka om dubbelmoral.

Jag känner honom som får dessa mängder som bäst fick han 86 öringar på en dag.

Håller med dig på många punkter.

Jag tror att matkakoski hade sitt bästa år 2005 med ca 500 laxar men är lite osäker på den siffran och kring 50öringar.

Jag gillar att diskutera om fiske eftersom jag fiskar i älven och i kusten.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Egentligen inte då alla här verkar anse att all form av rovfiske är oansvarligt,oavsett var eller i vilka grupper den sker. 8)

Det hela är egentligen mycket enkelt,bland alla innblandade bör det införas kvoter eller licenser eller nåt sånt,skit sak samma vad det heter.. Rapportering är en självklarhet,vi har det redan idag i frågan om älgjakten och i viss mån kronviltet å kräftorna. Ang.kräftorna är det ju inte direkt landsutbrett med de som arrenderar vatten ,som jag tex. måste och det tycker jag bara är bra rapportera det vi fångat :D

Med vänliga fiskarhälsningar Token från Telge

Telge ... vi måste iaf rapportera senast ett dygn efter att vi fått en lax till myndigheterna...annan fisk en gång i månaden. Och jag tycker också att dom(politikerna) borde komma till någon sorts lösning på laxfisket... så att alla kunde vara något sånär nöjda :-...hur nu det skall gå till.  ;) För så här kommer det inte att hålla i längden! :(
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Telgetok
Telge ... vi måste iaf rapportera senast ett dygn efter att vi fått en lax till myndigheterna...annan fisk en gång i månaden. Och jag tycker också att dom(politikerna) borde komma till någon sorts lösning på laxfisket... så att alla kunde vara något sånär nöjda :-...hur nu det skall gå till.  ;) För så här kommer det inte att hålla i längden! :(

Vet inte hur det ser ut hos yrkesfiskarna i Sverige,ännu mindre i Finland,men en sak måste alla enas om då inte laxarna är speciellt landsbundna i Östersjön,och det är kontroll på alla plan. Inte endast yrkesverksamma skall drabbast utav det skall gälla alla. Att gå så långt som i Emån i södra Sverige behövs nog inte där man inte ens får ta upp en fisk utan allt skall släppas tebax,men jag förstår tanken i alla fall.

Det är fullständigt normalt och accepterat att vi i sörmland efter dåliga år med svensk (skogshare) ligger lite lågt med avskjutningen. Om detta kan man läsa i de olika avskjutnings rapporterna som vi gemensamt inlämmnar varje år. Om harjägarna kan ta sitt ansvar,varför kan inte då laxfiskarna göra det då ?

Här kan det finnas en förklaring tror jag,vi som arrenderar mark att jaga på för lagom dyra pengar är rädda om viltet och vill således ha lite att jaga nästa år också. Där man mer ser allt detta som en självklarhet att vistas i skog och mark för "nada" pengar kan nog inge en förhoppning att allt alltid skall vara som förr..

Generellt sett har alltid fisket förutom (kräftorna) här varit lite lungt,där var man sköter sitt. Men som jag skrev tidigare i ett inlägg så har rovfisket på gösen gjort att folket börjat bli lite förbannade.

Allemansrätten är fin här i Sverige,så även rätten till fritt fiske i dom stora sjöarna plus havet,men vissa fattar inte att allt detta är under gemensamt ansvar. Utan att stryka på foten så kan jag här tala om vilka som missbrukar detta oftast...detta som följer är inget personligt på folkgrupper utan mera vad som alla vet och är vedertaget..

Finnar är de värsta hitills! Maken till rovfiskare finns bara inte,nu skall vi komma ihåg att även jag har finska vänner på både jakt och fiske listan över kamrater,men även dom instämmer i detta !!!

Nu börjar andra invandrare dyka upp både här och där ,vi får se hur den framtiden ser ut framöver 8)

Finns nog bara ett sätt att få bukt med det här......Fiskepoliser som verkligen jobbar för det dom tror på och inte jäser i solen

Nu kommer jag få fan för dessa rader med det måste jag nog bjuda på,..........I många fall ,inte alla ,långt ifrån :D är nog många personer i norra Sverige lite självupptagna. Menar att dessa hävdar en rätt att fiska i vatten som kanske inte ens har fisk att fiska eller kanske har för dålig stam för att fiska i.

Ursprunget kan vara att man hävdar en fiskerätt som går långt tebax i tiden,där gamla släktingar hade sin rätt att fiska med all rätt !!

Tror vi alla måste inse att vi lever i ett nytt decenium med alla de faror som hotar oss..det talas om M-sjukdomar på den vilda laxen....kanske det bästa vore om vi alla gav fan i att fiska lax på ett par år,och ge all denna energi på att lobba alla politiker runt om Östersjön på att vi faktist bara har ett innanhav runt våra länder,med vad allt det innebär..

I kväll politisk Tok ;D    puss..!!!!!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja det var ju besynnerligt med så många öringar, men jag får väl tro dina ord.

Matkakoski är väldigt beroende av vattennivån om man skall få mycket fisk.

Vi här uppe registrerar runt 50-60 laxar per år. Men vi är inte så många samtidigt på/vid älven. Båtfisket tar 99%. Förra året var det 10 laxar som ej ville regga sig.

Så totalt dras det ca 70 laxar per normalsommar. Vi har 15 km sträcka av Muonioälv. Vad var det som hände 96-97 då så mycket lax kom upp?

Jag fiskade själv med wobbler från båt och fick (synd o skam) 25 laxar, som jag sedemera gav bort åt släktingarna. Enligt min mening helt i onödan stort uttag.

Nåja det är lätt att vara efterklok. Numera fiskar jag bara med flugspö.

Och har jag tur så får jag en lax per sommar.

Det skulle vara intressant att besöka kustfisket, för att bilda sig en egen uppfattning.

Kanske möjligheten dyker upp, nu när Vildmarks/Erätukku kommer till Haparanda.

Har hört att det skall finnas en hamn som heter Kumpulahamnen.

Har vi tur så kan jag få med en skribent från Fiske För Alla.

Jag tror att så länge "fiskekriget" pågår mellan tornedalingarna så får det stora Östersjöfisket med bl a drivgarn fortgå.

Min övertygelse är att vi måste se på fiskeförvaltningen, likadant som förvaltningen av vilt. Om vi skall ha ett framtida gott fiske.

Förr sköt vi också allt, för annars gjorde grannen det.

Idag har vi goda kontakter med grannlag, och älgstammen växer sakta men stadigt.

Hoppas ni för står hur jag menar.

Urban Kumpula

www.aareavaara.se

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Telgetok
Min övertygelse är att vi måste se på fiskeförvaltningen, likadant som förvaltningen av vilt. Om vi skall ha ett framtida gott fiske.

Förr sköt vi också allt, för annars gjorde grannen det.

Idag har vi goda kontakter med grannlag, och älgstammen växer sakta men stadigt.

Hoppas ni för står hur jag menar.

Urban Kumpula

www.aareavaara.se

Jo vi tänker nog lika,bara att vi använder olika stavelser för det :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag känner honom som får dessa mängder som bäst fick han 86 öringar på en dag.

Håller med dig på många punkter.

Jag tror att matkakoski hade sitt bästa år 2005 med ca 500 laxar men är lite osäker på den siffran och kring 50öringar.

Jag gillar att diskutera om fiske eftersom jag fiskar i älven och i kusten.

Vart i älven kan man få 86 öringar på en dag???

Grattis Torneälven vi har världens bästa öringfiske ::) ???

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu kommer jag få fan för dessa rader med det måste jag nog bjuda på,..........I många fall ,inte alla ,långt ifrån :D är nog många personer i norra Sverige lite självupptagna. Menar att dessa hävdar en rätt att fiska i vatten som kanske inte ens har fisk att fiska eller kanske har för dålig stam för att fiska i.

Ursprunget kan vara att man hävdar en fiskerätt som går långt tebax i tiden,där gamla släktingar hade sin rätt att fiska med all rätt !!

Fiskerätten är ju ett ägande av vattenarealer här i norra sverige.

Vi arrenderar inget utan betala fastighets skatt.

Nu förvaltar FVO hela fiskerätten åt markägarna.

Det är enligt mig den bästa lösningen. För då gör man åtgärder när dessa behövs.

Se bara SveaSkog, vad gör dom för fiskevårdsåtgärder?

Lägger vägtrummor så halva bäcken dör ut!

Vill staten ta över fiskerätten så måste man köpa den.

Sen går vi ju under lagar om T ex skydd av hotade arter m m.

Men det är inte laxen idag.

Vi har en föryngring som är större än det någonsin varit

sen Fiskeriverket startade sitt elfiske. Detta är faktum!

Vi har tyvärr erfarenheter av vissa grupper som måste gå i vinst

fast dom håller på med sportfiske som hobby.

Köper dom ett årskort för 400 spänn så måste dom komma hem med lax som motsvarar fiskekortspriset, helst mer.

nämner inte vilka för att inte råka illa ut.

C&R fisket i Em vill jag inte ens kommentera.

Jag tar den fisk jag behöver sen slutar jag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag känner honom som får dessa mängder som bäst fick han 86 öringar på en dag.

Uj uj uj vad mycket svammel det var i denna mening...

Jag kan slå vad precis vad som helst att detta är bullshit, eller så driver han med dig Janne :P

Jag har fiskat i Torne/Lainio och Kalixälv efter lax och havsöring sedan 98, med i snitt på ca 25 dagar/säsong.

Jag har lyckats fånga 1 havsöring på ca 3 kg i Jokkfall under alla dessa år  :-[

Jo jag kan fiska och är en rätt duktig tvåhandsfiskare, men havsöringen finns knappt i våra älvar numera, tyvärr.

Den mannen du skriver om Janne kanske plockar upp mängder med laxsmolt eller öringungar med mask, det vore den ända chansen till att få dessa mängder, men även det är tveksamt.

Du skriver samtidigt om att "han" börjar få svårt att sälja dom, eftersom marknaden är för stor. ???

Jag tycker det tas åt helvete för mycket lax i hav och kust, PUNKT.

Ps.

Visste ni att Östersjölaxen är full i Dioxin, jo all lax över 4,4 kg ( lite osäker ) är i de flesta eu länder icke tjänliga som människoföda.

Ex får inte lax över denna vikt säljas i Danmark, utan lax över gränsvikten går direkt som minkmat för några kronor/kilot.. vadå slöseri :o

Mycket av östersjölaxen blev tidigare fiskmjöl och såldes till Norge.

I Norge blev våra östersjölaxar pellets som de matade sina odlade kasslaxar med, men eftersom de odlade Norska laxarna plötsligt fick för höga dioxinvärden stoppade Norge all import av fiskmjöl från östersjöländerna.

Så numera går en väldigt stor del av våra Östersjölaxar till minkfarmar mm och där spelar ju inte dioxinvärdet så stor roll. :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vart i älven kan man få 86 öringar på en dag???

Grattis Torneälven vi har världens bästa öringfiske ::) ???

Har väl däremot hört om folk som haft så många napp per dag, men fått upp typ 1 fisk. Och då fattar ni nog vilken fiskemetod dom använder sig av..  :-

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Telgetok
Uj uj uj vad mycket svammel det var i denna mening...

Jag kan slå vad precis vad som helst att detta är bullshit, eller så driver han med dig Janne :P

Jag har fiskat i Torne/Lainio och Kalixälv efter lax och havsöring sedan 98, med i snitt på ca 25 dagar/säsong.

Jag har lyckats fånga 1 havsöring på ca 3 kg i Jokkfall under alla dessa år  :-[

Jo jag kan fiska och är en rätt duktig tvåhandsfiskare, men havsöringen finns knappt i våra älvar numera, tyvärr.

Den mannen du skriver om Janne kanske plockar upp mängder med laxsmolt eller öringungar med mask, det vore den ända chansen till att få dessa mängder, men även det är tveksamt.

Du skriver samtidigt om att "han" börjar få svårt att sälja dom, eftersom marknaden är för stor. ???

Jag tycker det tas åt helvete för mycket lax i hav och kust, PUNKT.

Ps.

Visste ni att Östersjölaxen är full i Dioxin, jo all lax över 4,4 kg ( lite osäker ) är i de flesta eu länder icke tjänliga som människoföda.

Ex får inte lax över denna vikt säljas i Danmark, utan lax över gränsvikten går direkt som minkmat för några kronor/kilot.. vadå slöseri :o

Mycket av östersjölaxen blev tidigare fiskmjöl och såldes till Norge.

I Norge blev våra östersjölaxar pellets som de matade sina odlade kasslaxar med, men eftersom de odlade Norska laxarna plötsligt fick för höga dioxinvärden stoppade Norge all import av fiskmjöl från östersjöländerna.

Så numera går en väldigt stor del av våra Östersjölaxar till minkfarmar mm och där spelar ju inte dioxinvärdet så stor roll. :P

Va!!!!! Nä..detta vill jag bara inte tro på....nu får jag en tår i ögat o skiter i detta just nu och slår på TV.n istället....säj att detta inte är sant!!!

Fast..fast jag tror dej tyvärr :-

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Uj uj uj vad mycket svammel det var i denna mening...

Jag kan slå vad precis vad som helst att detta är bullshit, eller så driver han med dig Janne :P

Ps.

Visste ni att Östersjölaxen är full i Dioxin, jo all lax över 4,4 kg ( lite osäker ) är i de flesta eu länder icke tjänliga som människoföda.

Ex får inte lax över denna vikt säljas i Danmark, utan lax över gränsvikten går direkt som minkmat för några kronor/kilot.. vadå slöseri

Mycket av östersjölaxen blev tidigare fiskmjöl och såldes till Norge.

I Norge blev våra östersjölaxar pellets som de matade sina odlade kasslaxar med, men eftersom de odlade Norska laxarna plötsligt fick för höga dioxinvärden stoppade Norge all import av fiskmjöl från östersjöländerna.

Så numera går en väldigt stor del av våra Östersjölaxar till minkfarmar mm och där spelar ju inte dioxinvärdet så stor roll. :P

Det har jag svårt att tror på....har iaf aldrig hört om något sådant.

Och dessutom tycker jag att det faller på sin orimmlighet...att fiska lax till minkmat är det ingen som har råd att göra...det måste vara så att dom blandat ihop det med strömming...för där går ju en stor del till minkmat.

ps...fast kanske det förklarar varför dom som fiskar här omkring får bara stora laxar...skulle gissa på att laxarna som fiskas här ligger på nära tio kilos medelvikt.Väldigt sällan man ser lax som är under 5 kilo.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja någonstans måste laxen ta vägen, för yngeltätheten är god.

I alla fall i de lokaler som används i elfisket.

Samtidigt med Sovjetunionens sönderfall så började laxen återkomma

till våra älvar. Vet inte om det har ett sammanhang, dock.

Jag kommer ihåg sent 70-tal då man fick en lax på 16 kg på nät i älven.

Hela byn kom för att titta på den. Så vill vi inte ha det igen.

Det tycker jag att även kust och havsfisket måste förstå.

Min första tanke när jag vaknade i morse, var just öringfiskaren som fick

86 öringar på en dag. Han måste bara skarva sitt påstående.

Jag har fått 2 st sedan -91 och då fiskade jag varje dag i princip från båt.

Senaste öringen fick jag 2004. Före det så var det -98 om jag kommer ihåg rätt.

Den fiskarten ligger nog risigt till, mycket värre än laxen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vart i älven kan man få 86 öringar på en dag???

Grattis Torneälven vi har världens bästa öringfiske ::) ???

Med båt i Vojakala.

Jag har sett med egna ögon ca 25st på en dag men öringen stiger väl inte så högt i älven har jag hört vet inte om det stämmer.

Brukar själv få 2-3 öringar per år i älven.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är ju givet att ju högre upp desto glesare med öring.

Det finns ju många biflöden och bäckar nedanför Pajala som är

lekområden för havsvandrande öring.

Synd bara att Parkajoki som varit tredje bästa öringsvattnet

i Sverige har blivit av med största delen av beståndet.

Men det har flottningsrensningen stor orsak till.

Nu är den återställd så vi får se vad framtiden ger.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är ju givet att ju högre upp desto glesare med öring.

Det finns ju många biflöden och bäckar nedanför Pajala som är

lekområden för havsvandrande öring.

Synd bara att Parkajoki som varit tredje bästa öringsvattnet

i Sverige har blivit av med största delen av beståndet.

Men det har flottningsrensningen stor orsak till.

Nu är den återställd så vi får se vad framtiden ger.

Det är alltid synd att fiske vatten förstörs man skulle vårda alla vatten oavsett fisk som finns där.

Hoppas att det funkar så att öringen börjar leka där.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...