Hoppa till innehåll

Vintips


Hylsan

Recommended Posts

Guest Telgetok
Hädelse på gång i vintråden. Drick en Bishops Finger till dina kräftor eller 2 :D

Tänkte faktist dricka vin men nu när du säjer det ;D Åker till systemet NU !!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

nu till ett seriöst tips.

köpte ett vin som jag fallit för rejält.

ganska nytt på bolaget, box.

KINGFISH. kaliforniskt, rött fruktigt och mycket smak.

inget blask inte  ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Nåväl, tråden är gammal men jag drar gärna ett strå till stacken.

Om jag skulle börja i Australien kanske och jobba mig hemmåt.

För den med mycket pengar (400+) så kan jag rekommendera:

Penfolds Grange,

Jim Barry The Armagh,

Penfolds Bin 707,

Amon-Ra Shiraz.

För den med en mer normal budget (100-400), men som ändå vill unna sig ett lite bättre vin, så rekommenderar jag:

Penfolds Bin 28 Kalimna Shiraz,

Penfolds Bin 389,

Penfolds Bin 407,

Penfolds Coonawarra Shiraz,

Peter Lehman Barossa Shiraz,

Brown Brothers Shiraz

Margaret River Vasse Felix,

Lindemans Pyrus,

Jim Barry Mcrae Wood,

Jacob's Creek Reserve Shiraz.

Det finns många många fler, men jag tror nog att ni kan hitta dessa själva ;)

Medan jag skriver detta så inser jag att om jag ska behandla alla länder som jag köper vin ifrån så kommer detta bli en uppsats  :P :-[

- Så vi hoppar direkt till Italiens sköna land och viner mellan (100-400) ;D

Col dOrcia Brunello di Montalcino

Amarone Della Valpiocella,

Amarone Classico,

Amarone Tommasi,

Masi Costasera,

Masi Grandarella,

Masi Toar,

Masi Campofiorin,

Brolo di Campofiorin,

Capitel de Roari.

Utöver dessa så köper jag själv olika viner från Spanien, Usa, Frankrike och Sydafrika. Har kvar att upptäcka Sydamerika :-[ och andra producenter.

Jag har medvetet undvikit prata årgångar, men merparten av dessa viner går att lagra (skulle ni vilja det). Dessutom har jag undvikit prata om vad ni ska ha dom till (förutom dricka ;) ), men det är för att jag stort sett har hållit mig till viner som gör sig väl när de serveras med vilt. Vidare så har jag undvikit de billigare alternativen, detta för att uppmuntra att prova viner av lite högre kvalitet (även om jag vet att det kan te sig dyrt.....jag har också provat leva (och lever) med budgetbegränsningar :( )

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Jag och frugan var på Sicilien nu i höstas och körde runt en vecka. Blev en del vindrickande och då hittade vi många viner som innhöll en druva som heter Nero d'avola. Väldigt goda viner i min smak, tyvärr har inte systemet så hemskt mycket att välja på men testa gärna. Vår egen vinexpert Hylsan kanske kan informera oss lite mer ???

mb

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Rosso del Conte från en producent som heter Tasca d'Almerita, varunummer 88298 , pris 249:-

Så mkt av druvan Nero dAvola man kan komma, tror 90% sen 10% av en druva som heter Perricone...kompakt  ;D

Lillasyster från samma producent för hundralappen heter Regaleali, samma druvsammansättning men betydligt snällare, varunummer 88333!

Bägge är beställningsvara på Bolaget, men helt klart värt att beställa.

100% Nero tror jag kan bli svår att hitta, man blandar ofta upp vinerna med Merlot och andra mjuka druvor, annars blir det så komplexa och "svåra" icke dricksvänliga viner som inte säljer...

Hoppas du gillar tipsen, jag gillar dom skarpt  :D

/Vänligen

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad vore världen utan internet, brukar anlita en programmerare lite egensinnig som alla duktiga tekniker och han hävdar bestämt att internet är det viktigaste som hänt sen andra världskriget! Är snart böjd att hålla med :o

Tack för tipsen!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

>mats-bengt

Svängde förbi bolaget eftersom ämnet kom upp och jag vart nyfiken på en 100% NdA i bra prisklass,  67:-  :o,

Rapitalà Nero d'Avola 15533, ordinarie sortiment.

Funnits länge men jag har faktiskt inte provat det!

Mörk i färgen, fruktig doft..lakrits och körsbär  ::), fruktig, bra koncentration, en vin som jag skulle tro gör sig fint till smakrikt vilt/lamm.

Ett bra vardagsvin som inte vinner nämnvärt på lagring, ett köp- och dricksvin i den robustare ligan :D

/Vänligen

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hello Hylsan

Tack för tipset. Det är alltid roligt att prova något nytt,

Jag ska prova Neron till nästa helg. Har en råbock och ett nyslaktat lamm i frysen. 2 till lamm ska slaktas till helgen som kommer , och ett mustigt vin till en lammkött älskar jag.

Mustiga viner överhuvudtaget är favoriter.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hylsan.......

har du något vokabulär för sopviner.

Får jag höra ? Det finns faktiskt ''viner'' som är odrickbara, hur klassar ni dom, eller får ni inte tag på sådana ?

Jaktkompisarna söderifrån har förarät mig med ett stort vinsortiment, med minst sagt varierande kvalitet.

En del går inte använda till något.......förstöra marinaden..........nej......eller.....???

% Pocenten finns ju..........(destillera till något annat) finns det bot eller ska jag hälla ut ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hylsan.......

har du något vokabulär för sopviner.

Får jag höra ? Det finns faktiskt ''viner'' som är odrickbara, hur klassar ni dom, eller får ni inte tag på sådana ?

Jaktkompisarna söderifrån har förarät mig med ett stort vinsortiment, med minst sagt varierande kvalitet.

En del går inte använda till något.......förstöra marinaden..........nej......eller.....???

% Pocenten finns ju..........(destillera till något annat) finns det bot eller ska jag hälla ut ?

Använd dom i matlagning, i grytkok eller dylikt.

Det finns dom som fryser in sämre vinsorter och vinslattar i fryspåsar för iskuber och anväder "isvinkuber" till såser och grytor.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hello Orjant

En del av vinerna är så j***a dåliga så jag vill inte förstöra en bra viltgryta med dylikt.

Undrar om A-laget på stan vill ta emot dem ?

Lite off side:

En gång köpte vi en flaska italienskt brännvin som souvenier. Kul flaska och kul att prova något annat än Absolut. När det var dags för snaps höll vi på tuppa av för doften. En hela fotogen hade vi införskaffat.

När sonen muckade, då skulle de ha fest, ni vet. Men denna destillat från Italien gick inte åt, inte ens vid muckarfest. Betyg fem överstrykna getingar. Typ.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hello Orjant

En del av vinerna är så j***a dåliga så jag vill inte förstöra en bra viltgryta med dylikt.

Undrar om A-laget på stan vill ta emot dem ?

Lite off side:

En gång köpte vi en flaska italienskt brännvin som souvenier. Kul flaska och kul att prova något annat än Absolut. När det var dags för snaps höll vi på tuppa av för doften. En hela fotogen hade vi införskaffat.

När sonen muckade, då skulle de ha fest, ni vet. Men denna destillat från Italien gick inte åt, inte ens vid muckarfest. Betyg fem överstrykna getingar. Typ.

Prova med russian och mkt citron, dödar all finkelsmak, har jag hört  ::) ::) ::) ::)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vin som smakar traktordäck är min favorit på vokabulär för odrickbara viner :D

Borde egntligen skriva mer i denna tråd då jag är en skapligt stor vindrickare. Köper aldrig på systemet då jag reser mycket och handlar alltid när jag är ute. Bifogar en bild på gårdagens inköp, styrs till fullo av tidigare erfarenheter och den intresseade amatörens nyfikenhet ;)

Margot (Bourgogne) 2004 - 9.50€

Chataeuneuf du pape 2002 - 12,50€

Riesling 2003 - 9€

Köper alltid 2 buteljer av varje.

Livet är för kort för taskigt vin ;D

post-1031-1193926733_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

matsbengt

Visst var det Grappa, numera finns det ju årsgångsgrappa och bra stuk på den sorten, men längre tillbaka tillverkade de väl delikatessen av överbliven frukt bara för att ta reda på resterna.

OCH      MKJ

Skryt lagom du, och visa inte priserna framför allt. Du borde skämmas......

Sköt om buteljerna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

men längre tillbaka tillverkade de väl delikatessen av överbliven frukt bara för att ta reda på resterna.

Om jag inte är helt fel ute så tillverkas grappa av det som blir över när man silat av druvsaften d.v.s. skal och kärnor. Sen destileras detta. Sen om det blir en bra eller ful grappa beror nog på vad man har för "rester" och bra man destilerar. Finns säkert nån som kan mer om ämnet.

Ps. Tar ett tag innan man lär sig uppskatta en god Grappa. Men har man som jag och min broder gått igenom de flesta sorterna i en Grappabar så börjar man nästan lära sig. Snacka om baksmälla och huvudvärk 8) 8) 8) 8) 8)

mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

matsbengt

OCH       MKJ

Skryt lagom du, och visa inte priserna framför allt. Du borde skämmas......

Sköt om buteljerna.

??? Nu fattar jag ingenting, priserna är ju betydligt lägre än i Sverige för motsvarande vin, därför skrev jag det. 90-120 spänn flaskan??? är det skryt? Vi dricker en flaska i veckan, får inte den kosta 90 spänn då eller? Alla länkar till vin här innehåller ju priser.

Jag köpte ammunition också, RWS TIG 7x57R för 300 spänn/20 stycken...är det också skryt? Hoppas att det är din nischade humor som inverkar här :-

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

>MKJ

För guds skull, du måste ju skriva vilken producent av vinet du köpt, annars är det som att berätta att man köpt en Sako utan att benämna model, kaliber etc  ;)

I tex Bourgogne finns det över 600 tillverkare som gör vin från samma område med samma namn på etiketten...

Grappa, Mmmmm...Hylsan myser!

Ett tips för Er som reser och träffar på "garagetillverkare" av grappa utomlands, tag en tesked i handflatan, slå ihop händerna och gnugga tills händerna känns torra och varma, kupa handflatorna och lukta.

Luktar det fan, köp EJ, doftar det rent och "druvigt"/druvkött, KÖP...går givetvis att test på grappa i detta land men merparten importerat håller en hög klass. 

Tjipp

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...