Hoppa till innehåll

Bäver.


Guest Coolis

Recommended Posts

För två år sedan gjorde jag grilspett på bäver...jag blandade dock ut det med älg och rådjur ;D

Var lite skoj, för jag hade partaj hemma hos mig och vi grillade - det var många förvånade miner på gästerna när jag berättade att de just ätit bäver ;D ;D ;D Jag tyckte det var kul iaf!! :D

Tror jag tog lite av bakbenen, marinerade och grillade. Är segt men bättre än vad jag trodde.

/Erik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Först och främst måste jag fråga hur ni lyckats få bäverkött segt  ???  ???

Allt man kan göra med "vanligt" kött kan man också göra med bäverkött  :P

Vi tar tillvara lår och bogar, gör köttgrytor, grillar eller röker. Mört och fint kött som riktigt smälter i munnen om det är tillvarataget och uppskuret korrekt  8)  ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När jag höll på med jägarexamen så var det en brud med som pratade om Bävergäll. Men man ska lägga det i en brännvinnflaska sen blir det visst starkt. Har själv inte testat.

http://sv.wikipedia.org/wiki/B%C3%A4verg%C3%A4ll

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När jag höll på med jägarexamen så var det en brud med som pratade om Bävergäll. Men man ska lägga det i en brännvinnflaska sen blir det visst starkt. Har själv inte testat.

Maken som testat (naturligtvis  :o ) tyckte det smakade satan själv, rent ut sagt  ;D  ;D  ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Först och främst måste jag fråga hur ni lyckats få bäverkött segt  ???  ???

Allt man kan göra med "vanligt" kött kan man också göra med bäverkött   :P

Vi tar tillvara lår och bogar, gör köttgrytor, grillar eller röker. Mört och fint kött som riktigt smälter i munnen om det är tillvarataget och uppskuret korrekt  8)  ;)

Som sagt, jag har bara provat det en gång och det kanske var så att jag inbillade mig att det skulle vara segt - och då blir det oftat det. :D I mina trakter är det inte så vanligt att man tillreder bäver så erfarenheterna är något begränsade. Något jag hört från mormor är dock att man kan göra soppa på svansen, men hon visste inte hur så det har inte blivit av att prova än.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Telgetok

Bäver är gott,ätit det flera ggr.påminner om hare i både smak och konstistens,inte konstigt egenligen då dom i stort äter ungefär samma saker...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Först och främst måste jag fråga hur ni lyckats få bäverkött segt  ???  ???

Allt man kan göra med "vanligt" kött kan man också göra med bäverkött   :P

Vi tar tillvara lår och bogar, gör köttgrytor, grillar eller röker. Mört och fint kött som riktigt smälter i munnen om det är tillvarataget och uppskuret korrekt  8)  ;)

Vad jag förstår tar du rätt på djuret som vilket annat och låter det hänga ordentligt???

Det som kompisen rökte blev en spontangrej att skära bort lårena och då är det väl inte så konstigt att det blev segt...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När jag bodde i Idre lämnade jag in bäverkött på kallrökning. Det blev en höjdare och allt kött som jag rökt gick åt som smör i solsken. Jag har grillat bäversvans och testat också men det överlåter jag åt andra i fortsättningen. Var rädd om bäverköttet, rätt hanterat är det en delikatess. Bäverhojt som görs av bäverns gällpungar har sin förklaring långt tillbaka i tiden. Indianer och en del andra naturfolk blir extra dåliga av sprit då dom saknar någonting som vi västerlänningar har för att bryta ner spriten snabbare. Det sitter i generna och är inget man kan påverka. Men Indianer är inte dummare än andra och har lång erfarenhet av naturens egna läkemedel. Genom att blanda extrakt från gället vilket innehåller stora mängder acetylsalicylsyra (magnecyl) i spriten så slapp man en stor del av biverkningarna. Om då medicinen är värre än sjukdomen låter jag andra avgöra eftersom jag varken har indianblod i ådrorna eller använder alkohol överhuvudtaget. Är det den äckliga lukten av sur aspbark och vad jag misstänker smaken man letar så låt gällpungarna dra i ren sprit blanda sen ut koncentratet i lämplig mängd. Är det däremot verkan så kasta ner några krossade magnecyl i flaskan istället så kanske dom inte behövs dagen efter.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad jag förstår tar du rätt på djuret som vilket annat och låter det hänga ordentligt???

Det som kompisen rökte blev en spontangrej att skära bort lårena och då är det väl inte så konstigt att det blev segt...

Givetvis låter vi låren och bogarna hänga någon dag innan frysning/tillagning.

Om det var en spontangrej och köttet hamnade i pannan direkt efter slakt så är det ju inte optimalt, men det ska i alla fall inte bli oätligt eller jättesegt...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När jag bodde i Idre lämnade jag in bäverkött på kallrökning. Det blev en höjdare och allt kött som jag rökt gick åt som smör i solsken. Jag har grillat bäversvans och testat också men det överlåter jag åt andra i fortsättningen. Var rädd om bäverköttet, rätt hanterat är det en delikatess. Bäverhojt som görs av bäverns gällpungar har sin förklaring långt tillbaka i tiden. Indianer och en del andra naturfolk blir extra dåliga av sprit då dom saknar någonting som vi västerlänningar har för att bryta ner spriten snabbare. Det sitter i generna och är inget man kan påverka. Men Indianer är inte dummare än andra och har lång erfarenhet av naturens egna läkemedel. Genom att blanda extrakt från gället vilket innehåller stora mängder acetylsalicylsyra (magnecyl) i spriten så slapp man en stor del av biverkningarna. Om då medicinen är värre än sjukdomen låter jag andra avgöra eftersom jag varken har indianblod i ådrorna eller använder alkohol överhuvudtaget. Är det den äckliga lukten av sur aspbark och vad jag misstänker smaken man letar så låt gällpungarna dra i ren sprit blanda sen ut koncentratet i lämplig mängd. Är det däremot verkan så kasta ner några krossade magnecyl i flaskan istället så kanske dom inte behövs dagen efter.

Ingen bra idé att tipsa folk att blanda ner magnecyl i spriten då detta kan vara livsfarligt!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Precis samma sak att blanda gäll i den. Exakt samma verksamma beståndsdel. Det var inget tips utan ett konstaterande. Robert gustavsson hade ju en del recept med bland annat klorin och sprit. Är man så dum så är det bara att dricka, då är det ingen förlust. Är själv helnykterist och ogillar allt vad alkohol som finns.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Precis samma sak att blanda gäll i den. Exakt samma verksamma beståndsdel. Det var inget tips utan ett konstaterande. Robert gustavsson hade ju en del recept med bland annat klorin och sprit. Är man så dum så är det bara att dricka, då är det ingen förlust. Är själv helnykterist och ogillar allt vad alkohol som finns.

Gillar Jägermeister skarpt!  ;D Så emot alkohol kan jag inte påstå att jag är.  ;)

Men jag vet att många ungdomar blandar värktabletter med spriten för att få ett extra rus, och skulle dom se ett sånt här inlägg så kanske dom skulle tro på att man slipper huvudvärken om man blandar spriten med lite alvedon...  :o

Men tror dom på Robert Gustavssons recept med tippex o.s.v. då får man nästan skylla sig själva!  :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu hamnar vi off topic igen. Ungdomar ska inte dricka alkohol det är förbjudet i lag under 18år. Jag fiskade och sköt prick istället. Se så snett det gick. Fullständigt jaktgalen, ungkarl vid 41 vidhåller att en vorsteh är mycket bättre än ett fruntimmer. Min gamla hund apporterade bäver och var mer än glad om husse luktade skog, svett och fågelblod. Jag förstår inte varför man måste hälla i sig nervgift och dessutom blanda skiten med piller för att få glömma ännu mera. Alla pratar om hur man ska blanda grogg för att dräpa spritsmaken. Är det så att det smakar så djävligt så att man måste blanda ut den med bäverpiss så drick piss istället eller virket som det är. Jag får mina kickar i skogen och behöver inte ta till kemikalier till det. Ibland får man höra att man är så ordentlig för att i nästa andetag få hör att man inte är någon riktig karl. Jag lever efter devisen: Så länge jag kan möta blicken på den där fula orakade gubbdjäveln i spegeln varje morgon utan att behöva skämmas så är jag nöjd. Nu åter till bäverrecept!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Givetvis låter vi låren och bogarna hänga någon dag innan frysning/tillagning.

Du hänger alltså bävern styckad om jag fattar dig rätt?

Själv har jag aldrig tagit reda på bävern, men man kanske får prova nästa gång.

Rökt bäver jag har smakat. Men det kunde ha varit från vilket djur som helst...svårt att känna skillnad då det är rökt.

Är det bara låren och bogarna ni tar igen?

/Henke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är nästan bara låren och lite i ryggen det är någon mat på. För det mesta går bogarna sönder helt när man skjuter med klass 1 vapen. Jag tycker att bävern har en helt säregen smak som rökt också. Den är ju ganska grovfibrig och har en nästan sötaktig smak. Köttet är ju dessutom rejält mörkt. Det går bra att göra mustiga viltsoppor med kött från yngre bävrar också. Mamma brukar fixa till så att det blir ordentligt gott.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du hänger alltså bävern styckad om jag fattar dig rätt?

Är det bara låren och bogarna ni tar igen?

/Henke

Japp. Skär lös dem och hänger i ca 3-5 dagar innan tillagning eller infrysning. De går att tillaga färska också men behöver något längre tillagningstid då.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...