Hoppa till innehåll

Rekyltråden


ozzy

Recommended Posts

Är det någon som kommer ihåg  Vilken jakttidning som hade uppe och jämförde rekyl mellan olika hagelgevär och studsare. Dom använde en lysdiod el lilkn vid mynningen och örat. Fotade med lång exponering och mätte avståndet som föremålet rörde sig (dvs längden på ljuset). Om jag minns rätt var hagelgevären ganska bra på att sparka.

Någon som läst samma artikel?

DT

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest ÖrnUgglan
Är det någon som kommer ihåg  Vilken jakttidning som hade uppe och jämförde rekyl mellan olika hagelgevär och studsare. Dom använde en lysdiod el lilkn vid mynningen och örat. Fotade med lång exponering och mätte avståndet som föremålet rörde sig (dvs längden på ljuset). Om jag minns rätt var hagelgevären ganska bra på att sparka.

Någon som läst samma artikel?

DT

Den undersökningen jag kommer ihåg med lysdioder var Jakt och Vapen som testade uppslaget på olika piplängder, men det är ett bra tag sedan.

De kapade pipan en bit, provsköt och jämförde uppslaget efter varje kapning.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Hej,

Jag har lagt in den här videosekvensen tidigare på ett "annat" forum. Den föreställer min jaktkompis som skjuter med min Remington 700 Safari i 458 Win Mag för första gången. I loppet ligger en 500 grains Hornady RN som lämnar pipan i 640 m/s.

I första delen av sekvensen ser inte rekylen så mycket ut för världen iom att det går så fort. I andra delen som är i 10x slow motion ser man dock hur huvudet står kvar medan bössa och axel drar iväg bakåt. Det är en hårsmån från att kikaren ska klippa honom i planeten  ;D

Filmen är 5.8 Mb stor: 458_Win_Mag_recoil.avi

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hos vissa kan codec:en strula tror jag. Majoriteten har dock kunnat se den varför jag inte orkat rodda med att leverera i annat format.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Hos vissa kan codec:en strula tror jag. Majoriteten har dock kunnat se den varför jag inte orkat rodda med att leverera i annat format.

Jag (Windows XP) brukar köra med k-lite codec pack (http://www.free-codecs.com/K_Lite_Codec_Pack_download.htm) för att få de mest förekommande codecarna installerade. Jag har aldrig haft några problem med det men jag har ibland fått installera en AC3-codec separat.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
  • 5 months later...
  • 3 weeks later...

Har hört från dem som kan...

Ha en rak stock tung pipa tung rak kolv... = Tung pangare

Så slipper man sparken.. Sen verkar det som att det  emkt teknik med att skjuta med lite magnum..

SKjuter själv med 300wm och är väldigt nöjd...men ibörjan var jag allt som en lite sittkissande skolflicka....

Men nu älskar jag den o känner mig väldigt trygg med min kärlek

0004.jpg

0008.jpg

Som ni ser är det ingen standard r 93 utan en JaktMatch/Safari stoc,k sen med den raka kolven utan kindstöd mkt snabb o bra o sparkar väldigt kontrollerat...

Sen den tunga 300wm JaktMatch pipan och kickstopen i klolven medför en väldigt fin perfekt balans o helt ok spark...

Kan bara rekomendera...  Väldigt svår att få tag i men jag vet ett stäle... Har kännt på vart enda jvla studsare som man kunde tänka sig....  merkel sauer mauser cg sako tika fn osv...

Men e så nöd man kan bli...

Gäller det bara o lära sig skjuta... Kan ju inte bara sitta o ta på sig själv o titta på den...

Ut o jaga med er o sitt fan inte här o ...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tjena Kungen,

Hur tjock är jaktmatch pipan? Hur brett är urtaget i förstocken på din bössa?

mvh

Dard

minns inte exakt kolla www.blaser.de ....  förjvla nöjd e jag.... ha e bäst

o ut o jaga med er

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Vad är det med er som skall ha luftvärnskanoner till att skjuta ett stackars rådjur med. Är det inte bättre att ni lär er att skjuta ?? Har aldrig haft någon annan studsare än 6.5 och den har även varit med i Afrika och duger alldeles utmärkt undantaget om du skall skjuta the big five då säger lagen något annat. Har iof skjutit ca 5000 skott på löpande viltmål . Det är kanske det som gett resultat. Jag är lite påverkad av julöl och på lite retsamt humör men ni kan ju försöka övertyga mig om nyttan av era grova kalibrar. Ha det  så hörs vi på det nya året

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har hört från dem som kan...

Ha en rak stock tung pipa tung rak kolv... = Tung pangare

Så slipper man sparken.. Sen verkar det som att det  emkt teknik med att skjuta med lite magnum..

SKjuter själv med 300wm och är väldigt nöjd...men ibörjan var jag allt som en lite sittkissande skolflicka....

Men nu älskar jag den o känner mig väldigt trygg med min kärlek

0004.jpg

0008.jpg

Som ni ser är det ingen standard r 93 utan en JaktMatch/Safari stoc,k sen med den raka kolven utan kindstöd mkt snabb o bra o sparkar väldigt kontrollerat...

Sen den tunga 300wm JaktMatch pipan och kickstopen i klolven medför en väldigt fin perfekt balans o helt ok spark...

Kan bara rekomendera...  Väldigt svår att få tag i men jag vet ett stäle... Har kännt på vart enda jvla studsare som man kunde tänka sig....  merkel sauer mauser cg sako tika fn osv...

Men e så nöd man kan bli...

Gäller det bara o lära sig skjuta... Kan ju inte bara sitta o ta på sig själv o titta på den...

Ut o jaga med er o sitt fan inte här o ...

wow vilken läcker pipa med den urfräsningen  :P

får mig att tänka på en älgjakt ja va med som drevkarl, en tysk herre *karln hade med en uppassare som bar det mesta med sig i skogen* han hade en grovkalibrig bössa med urfräst/smitt? mönster på UTSIDAN pipan. typ som räfflingen men på fel sida röret liksom, såå läckert  :D

coolt va oxo att han vid fikat fick Mr James att gå runt med en låda mini jäger och delade ut till alla, med orden Määädittzzziinnä  ;D he he . nån som har en aning om va det kan varit för bössa?

åter till bössan här nu... bilden på rådjuret, e det utgångshålet man ser? hur grov är denna kalibern i millimeter? hur är rekylen mot axeln?  som en knuff eller kraftig/ snärtig? / mvh Stefan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

hur grov är denna kalibern i millimeter? hur är rekylen mot axeln?  som en knuff eller kraftig/ snärtig? / mvh Stefan.

7,62x66BR (7,62mm är kulans diameter)...Rekylen i min bössa är som en snärtig knuff skulle jag nog säga....eller hur man nu ska förklara det...kör utan "mes-grejjer" som kickstop å sånt, bara en vanlig gummibackappa, å rekylen är absolut inte alls särskillt "farlig".

som en lätt smekning ;) ;D

Jag är lite påverkad av julöl och på lite retsamt humör men ni kan ju försöka övertyga mig om nyttan av era grova kalibrar. Ha det  så hörs vi på det nya året

ingen nytta alls med magnum kalibrar...min var ett rent impulsköp....skulle köpa kulor till .243:an och kom ut från affären med både kulor och en ny bössa ;D ;D....är j*vligt impulsiv som du kanske förstår ;) ;D

om man ska hitta nått positvt så är det väll att den fortfarande har lite mer kraft kvar på längre håll :-....t.ex att det blir genomskott även på längre håll....annars vette f*n  ???

Till Rådjur är det definitivt overkill...Vildsvin funkar det nog bra till, Älg likaså om det blir dryga håll, annars funkar ju villken standardkaliber som helst bara det är en klass1

/Fredde

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om vi börjar med grovheten så ger det flera fördelar. Statistik visar att flyktsträckan blir kortare ju grövre kaliber som använts. En grov och tung avviker mindre än en klenare i träff i ett lika tjock kvist, vilket är en fördel då det kan finnas kvist, gräs eller liknande som är svåra att upptäcka. Sedan ger en grov och långsam kula färre genomslag vilket kan vara en säkerhet för hunden om en sådan finns med. En grövre kula ger också större hål i djuret vilket ger fördelar vid ett ev. eftersök. Så visst finns det fördelar, även när man ska skjuta rådjur.

Dock så förstår jag mig inte på höga hastigheter riktigt, det ger givetvis längre räckvidd med samma prestanda, men där slutar fördelarna för mig, dock så finns ju fördelen med att kunna skjuta en tyngre kula till samma hastighet i samma kaliber med en magnumpatron.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte ditt resonemang om att man ska kuinna skjuyta genom buskar o dylikt. För mig finns endast rena skotthåll. Då finns det inget behov av något annat än en 6,5

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

givetvis ska man alltid skjuta  när man hbar rent skottfält, men är man hundförare så uppkommer situationer då man kanske tror att det är fritt men man missat något, då är det oerhört viktigt att kulan håller ihop och inte avviker mer än nödvädigt från sin kurs.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...