Hoppa till innehåll

Extender


Nils l

Recommended Posts

Hej allihopa. Jag har skaffat ny digitalkamera. Den här gången blev det en rejäl sak. Har köpt canon eos 350d och har fått ett äldre objektiv av syrran ett 100-300 1:4,5-5,6. Jag undrar om det går att använda canons 2X extender till detta objektiv eller om man måste ha ett som är ljusstarkare. Har redan hunnit ta över 2000 naturbilder och har haft turen att få se en älgko som kalvade. Jag lämnade henne ifred under själva kalvningen men var tvungen att återvända för att starta en pump fyra timmar senare och hade då kameran med mig för att se om hon låg kvar. Då först fick jag syn på två vingliga små krakar som just gjorde sina första försök att stå upp. De närmaste 45 minutrarna låg kon kvar sedan reste hon sig också och lät kalvarna dia. Helt obrydd om mig. Under en timme tog jag ca 95 bilder av varierande kvalitet men svor över att jag inte hade lite mera optisk zoom. Objektivet är ett original canon objektiv med autofokus. Tappar jag den om jag monterar en extender?

Är ute på helt nya tassemarker och har egentligen ingen aning om vad jag håller på med men försöker att lära mig.

Några frågor till : har läst att ett objektiv avsett för vanlig kamera ger ca 1,5-1,6 ggr förlängning i en digitalkamera. Vad motsvarar ett 300 mm objektiv i ggr förstoring.

Går det att avgöra är det linjärt mot antal mm eller är det olika på objektiv? Hur lyder formeln för beräkning i så fall? ??? ???

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nils: Jag vidarbefodrar frågan till en D350 Geek jag känner. Kanske han kan svara. Vad tycker du om den annars? Tycker själv att den är lite för lätt och plastig för min smak... men då är jag van med min Eos 10 som är något bastantare. Har fått för mig att man bör köpa ny optik speceiellt framtagen för de digitala kamerorna pga brännviddsproblematik men är inte så insatt i frågan. Blir det bra bilder? Lägg in några så vi ser skilnaderna mot Mats D20 bilder vetja?

BAW

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På tal om älgkokalvning kan man fuska - såg en hel drös fota kalvningen av de två kalvarna på skansen. Men det är ju inte riktigt samma sak ;)

Vore kul att fixa att fota en sälkalvning.

BAW

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag garanterar att det här var äkta. Fotat på idrefjäll vid brunna i Nord. Bilderna blir bra, så bra det bara kan bli med en nybörjare på andra sidan objektivet. Jag antar att jag måste spara om bilden i mindre format om jag ska lägga ut dom här och då gör dom inte kameran rättvisa men jag ska testa lägga ut några stycken senare.

Fick en närbild på bäver ikväll tyvärr på fri hand med fel bländare inställd så den blev inte knivskarp.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nej extendern fungerar bara på  L optik.

Beräkningsformeln för dig är 1,6x300=480mm. vissa dyrare tex Canon 1D MarkII har 1,2x

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

och jag tvivlade aldrig på att dina foton var äkta. Var bara lite näsvis att det gick att fuska sig till en bra bild om man var på plats i kungliga huvudstaden när älgen kalvade där. Inte lika coolt som att ta en riktig bild.

BAW

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...