Hoppa till innehåll

Rapport från Elmia


mats_bengt

Recommended Posts

Hej

Har varit på jaktmässan idag har ju inte mer än 9 mil dit. Var där när det öppnade, gick runt och klämde på lite olika bössor och den som föll mig i smaken var en Ticka battue lite, dock väldigt plastig kolv. Sen är ju R93 alltid intressant rätt kul med den oranga camokolven tyvärr hade dom ingen med den riktigt korta pipan. Däremot fanns där en 22:a, väldigt egendomligt magasin. Ps. en korkad fråga säkert, men behöver man spänna slagstiftet mellan varje skott på en R93?

Kollade även runt på lite olika GPS till hunden och Contakt hade en intressant lösning med både pejl och gprs i samma sändare som hunden hade på ryggen. Men helst skulle man nog lugna sig ett år då mycket verkar vara på gång inom detta området, får se om man klarar det.

Annars var det som vanligt en hall som var lite mer seriös, sen en hall som var mest som en marknad. Det blev en eftersökslina den andra rök av på ett eftersök i veckan! Ett par muck boat för 695 spänn och sonen hittade en bra jacka för 595 spänn.

MvH

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja, visst måste du väl spänna slagstiftet mellan varje skott. Det är ju en repetermekanism bara att den är rak

Jo det förstår jag nog, men måste man spänna för hand som man gör med första skottet. Eller sker detta med automatik när man repeterar som på en vanlig repeter.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

VAr också där igår. Mycket folk var det. Jag missade nästan helt hall c (där kommersen flödade..) förrän jag gick ut och hämtade hunden.

När jag satt igår kväll och bläddrade igenom bibban med brochyrer såg jag att Leopold har kommit med en ny serie, VX7. Tror inte det fanns några sådana sikten nere på Elmia!?!?

Kollade priser på nätet och de ligger en bra bit över VXIII. VX7 3,5-14x50 kostade 1499$ (ref VX-III 3,5-10x50 549$)

Nån som läst nån test av VX7?

/Må

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har också brottats i mängden en stund i går. Halva tiden tillbringades med Norma och medhavda foton på sårkanaler och osvampade .308 or. Dom är nog ruskigt less på mig men dom har ju inget försvar. Kom därifrån med en kaliber tavla värd 400 spänn och ett löfte om 60 Oryx 9,3 på posten...trägen vinner.

Annars blev det några jaktfilmer och ett vapen fodral. Dessutom en hel del snack och prisjämförande mellan jaktarrangörer...vi får se vart det bär i höst, om det bär :P

MVH

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej

Kollade även runt på lite olika GPS till hunden och Contakt hade en intressant lösning med både pejl och gprs i samma sändare som hunden hade på ryggen. Men helst skulle man nog lugna sig ett år då mycket verkar vara på gång inom detta området, får se om man klarar det.

MvH

Verkar vara rätt mycket nytt med och innom gps pejlarna nu...så tror du gör rätt i att vänta. :)
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har också brottats i mängden en stund i går. Halva tiden tillbringades med Norma och medhavda foton på sårkanaler och osvampade .308 or. Dom är nog ruskigt less på mig men dom har ju inget försvar. Kom därifrån med en kaliber tavla värd 400 spänn och ett löfte om 60 Oryx 9,3 på posten...trägen vinner.

MVH

Helt rätt MKJ! Så vansinnigt skoj att hålla på och böka med generalagenterna! Lyckats få loss en hel del prylar till väldigt förmånliga priser. C-hallen är gruvligt rolig, där brukar Kjells Vapen Götene hålla hus med sin smått vansinniga kommers  ;D

RW, Max och har knallat runt på mässa några gånger och firat stora triumfer.. så jävla kul!

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nyss hemkommen från Elmia. Mässan är en bra jaktmässa. Tycker de har hållit rätt bra linje o diverse icke jakt relaterade krims-krams försäljare är det inte gott om. En del litteratur + lite annat följde med hem. Jo, o annors så är ju skyttemöjligheterna och de olika uppvisningarna prima även de.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tycker också det var en bra mässa, var där i torsdags. Lite surt med så jävla dyrt fika, 22 kr för en 33 cl Cola, 85 för en liten räkmacka, fyfan, det drar ner helheten. Det jaktrelaterade var i alla fall bra/  (min son som är 7 tog tag in en stutsare i Merkel montern, pris ca 45000kr. Gissa hur fort det kom en från Merkel för att kolla läget ??  heheh )

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Elmia 07 var sjukt bra enligt min mening.. Roligt att träffa personer som man kan få bra information av/snacka jakt med osv.. Köpa sig lite prylar/kläder etc.. Skyttet var roligt, hunduppvisningarna var toppen.. Var 2 dagar på mässan, en dag är helt klart för lite att kunna uppleva allt..

Så det vart lönsamt att komma ända från Finland och kolla på utbudet..  :D

post-86-1179661989_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

VAr också där igår. Mycket folk var det. Jag missade nästan helt hall c (där kommersen flödade..) förrän jag gick ut och hämtade hunden.

När jag satt igår kväll och bläddrade igenom bibban med brochyrer såg jag att Leopold har kommit med en ny serie, VX7. Tror inte det fanns några sådana sikten nere på Elmia!?!?

Kollade priser på nätet och de ligger en bra bit över VXIII. VX7 3,5-14x50 kostade 1499$ (ref VX-III 3,5-10x50 549$)

Nån som läst nån test av VX7?

/Må

Var där igår och tittade på ett Vx-7, siktet är så nytt att det inte hunnit testats än,många nyheter var det på den iallafall.

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har också brottats i mängden en stund i går. Halva tiden tillbringades med Norma och medhavda foton på sårkanaler och osvampade .308 or. Dom är nog ruskigt less på mig men dom har ju inget försvar. Kom därifrån med en kaliber tavla värd 400 spänn och ett löfte om 60 Oryx 9,3 på posten...trägen vinner.

Annars blev det några jaktfilmer och ett vapen fodral. Dessutom en hel del snack och prisjämförande mellan jaktarrangörer...vi får se vart det bär i höst, om det bär :P

MVH

Var du och kikade på "eftersök på älg" med Ekberg? Jag har ju inte sett jättemånga bilder på dig men några har det ju blivit här på sidan och jag tyckte att det var en kille som påminnde om dig. I vart fall så gick han runt och bar på en son och hade en kvinna med barnvagn i släptåg. Ni gick i så fall ifrån ekberg, kanske hade ni lessnat på honom :D

Förutom att fundera på om det var MKJ jag såg så tittade jag en massa prylar men köpte endast korv...och sköt 22 på gris....men en rolig mässdag var det!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är intressant att vi har så olika upplevelser från Elmia men det beror förmodligen på att vi har så olika intressen.

Jag var där igår tillsammans med Jimbo och upplevde det som att det egentligen inte fanns så mycket spännade nyheter som passade mig, i o f s hade Krieghoff sin Semprio men den faller mig inte på läppen (den tredje musketören i vårt illustra sällskap försökte sig på att repetera med den och det slutade med blodvite 8) eftersom förstocken nöp till i handen.)

Däremot är det alltid kul att träffa gamla och nya kompisar, vilket man alltid får tillfälle till på Elmia. Bössmakargillets monter är ju alltid intressant både för att det brukar kunna bli trevliga pratstunder med pågarna där och för att lottsedlar till fallblockarna givetvis skulle införskaffas ;D.

Några reflektioner gjorde jag i alla fall

  • [li]Den nya Z6 serien får Swarovski är med monterad belysning ful som stryk men den verkar optiskt vara mycket bra.[/li]
    [li]Aimpoints nya Micro verkar också vara en vinnare, en mycket trevlig lösning tycker jag.[/li]
    [li]Blasers K 95 gör sig utan tvekan bäst med den raka "klassiska" kolven, efter att återigen ha klämt på några kipplaufs från Merkel, Krieghoff, Chapius och Blaser känns k-95:an som det klart bästa alternativet[/li]
    [li]Den stora vinnaren var emellertid Merkels nya dubbelsstudsardrilling som var en mycket trevlig bekantskap, de dbsdrillingar som jag tidigare kännt på Matheleon, Krieghoff och tidigare Merkelmodeller har jag alltid upplevt som järnspett. Den nya modellen är byggd på en kal 28 baskyl (samma som M141) jag tycker att balansen var mycket bra , faktiskt lite bättre än min egen lilla dbs  :P[/li]

Mvh

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag va där på söndagen o kolla runt lite var min första jakt mässa inget spesielt som alla anndra mässor men med mycke roligt o titta på efter 2tim hitta jag kopov hundarna o börja språka med en av killarna är intreserad av rasen men ryggen hade lagt av så de var svårt o ha en bra dialog härda ut 30min till sen åkte jag hem.

Mvh.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var du och kikade på "eftersök på älg" med Ekberg? Jag har ju inte sett jättemånga bilder på dig men några har det ju blivit här på sidan och jag tyckte att det var en kille som påminnde om dig. I vart fall så gick han runt och bar på en son och hade en kvinna med barnvagn i släptåg. Ni gick i så fall ifrån ekberg, kanske hade ni lessnat på honom :D

Förutom att fundera på om det var MKJ jag såg så tittade jag en massa prylar men köpte endast korv...och sköt 22 på gris....men en rolig mässdag var det!

Hej,

Rätt, det var nästan hela familjen Tajkon du såg :D, men du missade Wachteln och Borderterriern. Att du inte sa nåt ???

Ekberg har jag jagat med några gånger, hans film vårjakt på bock har jag faktiskt hjälpt honom med. Han har lyckats hålla sig respekterad i de flesta led trots att han syns överallt vilket är imponerande i sig.

Men två ungar och två hundar var lite too much att stå still med. ;D

MVH

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej,

Rätt, det var nästan hela familjen Tajkon du såg :D, men du missade Wachteln och Borderterriern. Att du inte sa nåt ???

Ekberg har jag jagat med några gånger, hans film vårjakt på bock har jag faktiskt hjälpt honom med. Han har lyckats hålla sig respekterad i de flesta led trots att han syns överallt vilket är imponerande i sig.

Men två ungar och två hundar var lite too much att stå still med. ;D

MVH

Okej, men det var på lite avstånd och jag var inte helt 100 säker på att de var du så min norrländska blyghet gjorde sig väl påminnd...hehe. Hundarna missade jag helt :D. Ekberg får man säga vad man vill om men jag tycker han är duktig och till en relativt ung jägare som mig har han många tips. Sen var seminariumet extra intressant eftersom jag kommer att gå med hund i höst och det blir förmodligen ett eller annat eftersök.

Sen var matlagningen och styckningen lite kaos - då var det nog tur att ni masat er iväg ;D ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  men du missade Wachteln och Borderterriern.

MVH

Va fan Magnus du har väl inte gått och köpt dig ett dopat Marsvin du med? :o

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Va fan Magnus du har väl inte gått och köpt dig ett dopat Marsvin du med? :o

Nä, den var med som vandrande proviant till Wachteln ;) Hundvakt är mer sanningsenligt.

MVH

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nä, den var med som vandrande proviant till Wachteln ;) Hundvakt är mer sanningsenligt.

MVH

Hmmmmm  >:(  >:(  >:(  ;) Nu ska vi inte vara elaka, är bara avis  ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hmmmmm  >:(  >:(  >:(  ;) Nu ska vi inte vara elaka, är bara avis  ;D

;D nästa år!... planerar du å jag in denna mässa!..  ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...