Hoppa till innehåll

hagel fabrikat


lalle-skåne

Recommended Posts

Tycker du ska följa lagen eller sluta jaga helt sonika. Blyhagel i grunda vikar är inte bra för viltet.

Skulle gärna följa lagen om det skulle finnas nåt riktigt alternativ till blyhaglen...  blir alltför många skadskjutningar/tappade fåglar med alternativhaglen, vilket  heller inte  kan anses som bra för viltet..

Sluta jaga, skulle inte tro det...    ::)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håll in skotthållen då så slipper du skadeskjutningar, samt öva mera men följ för attans lagen. Skiter du i det så förstör du ryktet för alla andra jägare och får oss att framstå som laglösa.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håll in skotthållen då så slipper du skadeskjutningar, samt öva mera men följ för attans lagen. Skiter du i det så förstör du ryktet för alla andra jägare och får oss att framstå som laglösa.

Att inte skjuta på för långt håll är en självklarhet, och hagelbössan anser jag mig faktiskt behärska utomordentligt, så skit bakom kolven beror det nog inte på... Däremot skitpatroner i pipan..

Klart att jag inte skiter i lagen, men i detta fallet känns lagen rent ut sagt idiotisk *  . Och om jag förstör alla andra jägares rykte då jag i framtiden skjuter mina 1-3 änder/år med blyhagel så vette fan vad jag ska säga  :);)

( Kollar man runt lite här på forumet så tänker tydligen många fortsätta att jaga med bly, även efter ett ev blyförbud.... typ "bunkrar upp stora lager med blypatroner inför ert kommande (?) blyhagelförbud..."  :o )

*  =  som jag tolkar lagen så har jag rätt att ställa mig vid strandkanten och skjuta ex.100-tals kråkor med blyhagel, medan sjöfågeljakt vid samma strandkant endast får ske med alternativhagel... Står jag på harpass mitt i skogen och en and flyger förbi så skall alt.hagel användas om jag nu skulle vilja skjuta den...Haren kan jag däremot skjuta med bly..    :- :-

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Att inte skjuta på för långt håll är en självklarhet, och hagelbössan anser jag mig faktiskt behärska utomordentligt, så skit bakom kolven beror det nog inte på... Däremot skitpatroner i pipan..

Du kan inte skylla på patronerna, patronerna kan vara skit helt riktigt men om du vet att de är skit men ändå skadeskjuter så är det antingen för långa håll eller halvmissar, så hur man än vrider å vänder så handlar skadeskjutningar alltid om skit bakom spakarna, både för mig, dig och alla andra. Anpassa ditt skytte efter de patroner du jagar med.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fel. Förbud mot blyhagel gäller endast vid vatten inte på land. Tror gränsen var 200 meter?

Beror nog också på var man bor och vilket lands jaktlag som gäller...  ::) Berättade bara vad som gäller för min del...

(OM jag tolkat lagen rätt, blev ju faktiskt en aning osäker nu... :- :D)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vid all jakt i våtmark (CW-områden) så skall alternativhagel användas. Just där ÄR blyhaglen ingen lek, det råder inget tvivel om att ankorna plockar i sig hagel och förgiftas.

Detta med att bunkra blyhagel hoppas och tror jag enbart handlar om tex rådjur och annat hårdskjutet i skog. Det kan väl ändå inte finnas någon jägare kvar som inte begripit att hagel i våtmärk är pissfel?

Jakten över vettar blir till ett helvete med stål så där får det nog bli alternativ trots att de är dyrare. Däremot sträckjakt på änder tex, då får man änderna över sig mer eller mindre och då blir de betydligt lättare att skjuta. De erfarenheter jag gjort, inget säger att det är helt sant, säger mej att stålhaglen tappar fart snabbt när hållen närmar sig 25 meter vilket lätt kan göra att man skjuter bakom. Får man bara kläm på framförhållningen så börjar änderna trilla..tills man stoppar i Bismuth med högre densitet och tyngd, då börjar man bomma igen!

Bökigt men ett kärt besvär då två hagel i en ands muskelmage dödar den.

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vilken stålpatron använder ni och tycker fungerar bäst vid andjakten?

Jag har bara jagat med gyttorps wetland som jag tidigare köpt ett större parti av, men tycker inte riktigt om den patronen :(

Håller med Hipshot att stål ska användas vid jakt på änder, däremot har jag bunkrat en massa bly för skogsfågeljakten och annat landlevande vilt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag använder den plugg jag får där jag apporterar  ;D

Tror jag skjuter mest med en Gyttorp patron med 32 gram stålhagel us 4... Tycker den funkar helt ok.. men jag ska ärligt säga att jag inte testat speciellt mycket.

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vid all jakt i våtmark (CW-områden) så skall alternativhagel användas. Just där ÄR blyhaglen ingen lek, det råder inget tvivel om att ankorna plockar i sig hagel och förgiftas. Mvh!

Detta kan jag acceptera om vi talar om en sjö/havsområde där det årligen jagas/skjuts mycket... I sjön som finns på mitt jaktområde (ca 11 ha stor) tror jag att det ifjol nte sköts mer än max. 5 skott, om ens det (dom flesta jägarna i klubben jagar bara älg...) I liknande situationer kan man fråga vilken nytta ett blyförbud egentligen har... Och  min "sjöfågeljakt" har de senaste åren nästan uteslutande bestått av uppflogsjakt vid "skogsdiken" och jag ändå är tvungen att använda alternativhagel. Samtidigt kan min kompis skjuta 10 kråkor vid sjön m. blyhagel....

Lagen är i detta avseende rent ut sagt skrattretande... >:(

...däremot har jag bunkrat en massa bly för skogsfågeljakten och annat landlevande vilt.

Är du inte bekymrad över att du i framtiden,  om ni nu får Ert blyförbud och du fortsätter att använda bly i skogen blir en skam för hela jägarkåren  :  citat: dptrapper  "...men följ för attans lagen. Skiter du i det så förstör du ryktet för alla andra jägare och får oss att framstå som laglösa."     ;) ;) :D;) ;)        (Sorry dptrapper, men jag kunde inte hålla mig...  ;) ;D  )

Vilken stålpatron använder ni och tycker fungerar bäst vid andjakten?

Även jag vill veta vad ni rekommenderar för pluggs till sjöfågeljakten...

Om jag hittade nåt som e lika bra om bly så skall jag även i fortsättningen följa lagen...  :)

Mvh. Anders  :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ingen fara, jag står fast vid att man ska följa lagar även om de verkar korkade. Jag tror inte på laglöshet, speciellt itne hos jägare som har så många motståndare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Till min Hva m/20 använder jag mestadels Gyttorp Röda, US 1 och 3 till räv och rådjur och femmor till hare och gäss. Till duvor blir det italienska Professional Game US 6, mycket trevlig papphylsepatron med filtförladdning. Trist att Gyttorp inte längre gör Specialen i 12/65, en gammal favorit. Jag fällde mitt första vilt med en Gyttorp Special så den har ett visst nostalgivärde också..:) Till Beretta A300:an har jag provat lite olika, såväl Rottweil Club 7:or 32:grammare (mumma) och Eley Alphamax 3:or..De senare hade sisådär täckning..Rio 24 grammare 7:or fungerar hyfsat, bra täckning men halvautomaten laddar inte om efter 10-15 skott skjutna..Remington Shurshot 6:or verkar fungera bra, även om jag ännu inte hunnit skjuta många skott med dena patron. Vad det gäller slug fungerar Remington ganska hyfsat, fem skott på frihand på 30 meter med vanligt korn och skeetchoke inom tio centimeter får definieras som någorlunda ok, med stöd torde spridningen bli avsevärt mindre..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ehh ok inser att jag inte har senkoll men är det inte så nu mera att man vid all jakt i CW områden måste ha stål? Dvs pangar jag kråka i viss miljö så måste jag använda alternativ? Är dock inte säker..  Skjuter du ngr änder i ett dike så lär du väl lägga haglen på land så då skulle jag nog skjuta bly om jag ville men skjuter du i sjön, även om det bara är 5 skott, så är det knas. Nu är jag ingen taliban så jag har inga problem med att du skjuter fem skott i sjön men du bör veta att det är knas.

Bismuth o tungsten o vad de heter har väl ungefär samma densitet som bly så de funkar lika bra tycker jag. Svårt dock att blanda pluggen. Stod på en andjakt och inbildade mej att jag kunde skjuta bismut i ena pipan och stål i andra.. tjena! Bismutpatronen gick mycket fortare på lite längre håll så jag sköt bom..ofta  :o

Bättre att köra stål och korta hållen något.. Trist dock, änderna är på intet sätt lika döda då de kommer ned som när man skjuter med bly..

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...