Hoppa till innehåll

Skogsfågel/fågeljakten 07/08


Foffe

Recommended Posts

Efter att järparna gäckat oss en hel förmiddag nöp jag en av dem på stånd.

Efter det fick vi en tjäderdubblè  o en singelorre runt lunch.

Kvällen bjöd på många fina arbeten på både tjäder, orre, järpe o ripa men husse va nog lite trött i huvet för endast en järpe följde med hem på den turen.

Hade iof ingen avsikt att skjuta mer denna dag så nog kan de påverkat.

Här e ett par bilder från dubblèn!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 339
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • lsjonsson

    43

  • jimbolo

    42

  • jakobj

    27

  • Foffe

    21

Top Posters In This Topic

Posted Images

Det blev ingen fågel för mig idag då hunden blev totalt vansinnig! >:(

Det fungerade bra med det första fågelarbetet till avancen på orren.

Då  lättar det två orrkullar och hon går efter och rakt inn i en ripkull som ligger en bit bort.

Så jag avslutar och åker hem och får se en fin tjäderkull vid parkeringen.

Ska prova den på Em. ::)

post-1210-1188117282_thumb.jpg

post-51-1188117282_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Efter att järparna gäckat oss en hel förmiddag nöp jag en av dem på stånd.

Efter det fick vi en tjäderdubblè  o en singelorre runt lunch.

Kvällen bjöd på många fina arbeten på både tjäder, orre, järpe o ripa men husse va nog lite trött i huvet för endast en järpe följde med hem på den turen.

Hade iof ingen avsikt att skjuta mer denna dag så nog kan de påverkat.

Här e ett par bilder från dubblèn!

Grattis och fina bilder! :D Själv får jag ligga lågt ett tag ännu med att börja knlla sådan långa promenader som det brukar bli. :(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi hade "lite" kontaktproblem igår. Kanske beroende på stormvindarna.

Men på myrarna funka de fint o de var där all fågel skjöts.

Men nog va de lite som kossorna på grönbete.

Orrarna va otroligt skygga på vår mark o uppträdde endast i 1 eller 2 fåglar, till synes åtm. Så ett par ggr gick han efter 2-5m då de skvätte iväg utan anledning.

Men han stanna efter de!!! Ville ju bara hålla dem kvar, I MUNNEN!!  >:( ;D ;D

Ikväll ska jag gå med hund på en kompis mark.

Aldrig varit där så de ska bli kul.

ls

Ingen fara, jag går så de räck till dig me :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi hade "lite" kontaktproblem igår. Kanske beroende på stormvindarna.

Men på myrarna funka de fint o de var där all fågel skjöts.

Men nog va de lite som kossorna på grönbete.

Orrarna va otroligt skygga på vår mark o uppträdde endast i 1 eller 2 fåglar, till synes åtm. Så ett par ggr gick han efter 2-5m då de skvätte iväg utan anledning.

Men han stanna efter de!!! Ville ju bara hålla dem kvar, I MUNNEN!!  >:( ;D ;D

Ikväll ska jag gå med hund på en kompis mark.

Aldrig varit där så de ska bli kul.

ls

Ingen fara, jag går så de räck till dig me :)

Haha! Jag kan tänka mig det. Det brukar ju bli rätt så bra promenader när man är ute med hundarna. :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vilken tragisk premiärhelg  :'(

Andjakten gick åt helvete ( vi gnetade ihop 7 ankor ) orrkullarna i hammaskogen var som bortblåsta igår.

Idag åkte jag till Tornedalen för att få unghunden på fågel inför det stundande riksproven nu på onsdag.

Söket har han, ståndet likaså, men jag har inte fällt någon fågel för han, men idag skulle det ske.

Pilutta mig va....Det är nog lika mycke fågel på månen som jag såg under de 5 första timmarna.

Stendött, trots att jag vadat i de värsta myrarna, stångat mig fram i värsta slyn, besökt fina granskogar, men icke >:(

Fågelkrashen är total på de annars så säkra markerna detta år :'(  :'(  :'( 

Eftermiddagen gav endast 3 fågelkontakter, men jag lyckades inte komma till skott.

Så nu sitter jag här och vet inte om det är någon idé alls att åka till Arvidsjaur på Onsdag och deltaga i vorstehns SM.

Jägarlivet suger just nu, fan  >:(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så nu sitter jag här och vet inte om det är någon idé alls att åka till Arvidsjaur på Onsdag och deltaga i vorstehns SM.

Jägarlivet suger just nu, fan  >:(

Tycker jag absolut du ska!

Kolla på Zingo som aldrig gjort en avance före provet i Vemdalen. Gick kanon.

De kan ju inte gå MER ÄN åt fanders ;)

Tragiskt med fågeltillgången.

Själv begriper jag mig inte på orrarna i år.

De e få/utspridda mot ifjol o otroligt skygga. Inte en vuxenfågel har vi sett utan bara kycklingar.

Håller otroligt dåligt för hund.

Men ett par har bitit i mossen iaf.

Nu när jag jagat både i inlandet o vid kusten måste jag säga att jag inte e imponerad av årets fågelstammar. Åtm inte orren.

Inte sett en kull över 3 individer sen igår o inga hönor.

Däremot har jag sett mer tjäder än vanligt, dock ej mkt, MEN OTROLIGT MKT JÄRPE.

Tror inte jag ljuger då jag säger att jag nog såg MINST 100 olika individer igår.

Lite less va jag på dem då stånden aldrig ledde till mkt mer än buller då man närma sig hund. Men för honom satt de still iof.

HANDEN PÅ HJÄRTAT, hur ser fågeltillgången ut på olika platser i Sverige?

Hur Seger haft de vet vi  :'( :'( :'( sörjer med dig Seger!

Skickar med en liten viltparads bild för att peppa alla som de gått tungt för!

Bara på ett igen!!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inte hälften av vad som var förra året. Jag vet inte om det beror på att gammelhunden jagar i himlen på betydligt bättre marker eller om det verkligen är sämre. Jag saknar henne i skogen, man är så gott som ofarlig. Fåglarna är i contortaplanteringarna och utan en bra hund är man chanslös. Såg ca 20 ripor i en och samma flock. 4 tjädertuppar som for som om dom hade djävulen själv efter sig. En orrkull med 4 fåglar och sedan hörde jag en järpkull som min lilla odåga körde. Hunden är långt ifrån färdig, hon är där min gamla var som 7 månaders valp och knappt det. Näsan är det inget fel på men hon vet inte riktigt hur nära hon kan gå och stöter regelmässigt. Jag fick skjuta några ripor för henne i slutet på dan och jag hoppas att poletten ramlat ner. Vi ska vila idag. Tre dagar i skogen sätter sina spår och jag får knappt sova på grund av en rejäl förkylning. Hälsade på hos syrran när jag hämtade hunden. Hon har två ungar som går på dagis och dom är ju livsfarliga, rena smittkällan. :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så nu sitter jag här och vet inte om det är någon idé alls att åka till Arvidsjaur på Onsdag och deltaga i vorstehns SM.

Jägarlivet suger just nu, fan  >:(

Visst ska Du fara Jonas! Ge hunden en chans!

:D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tycker jag absolut du ska!

Kolla på Zingo som aldrig gjort en avance före provet i Vemdalen. Gick kanon.

De kan ju inte gå MER ÄN åt fanders ;)

Tragiskt med fågeltillgången.

Själv begriper jag mig inte på orrarna i år.

De e få/utspridda mot ifjol o otroligt skygga. Inte en vuxenfågel har vi sett utan bara kycklingar.

Håller otroligt dåligt för hund.

Men ett par har bitit i mossen iaf.

Nu när jag jagat både i inlandet o vid kusten måste jag säga att jag inte e imponerad av årets fågelstammar. Åtm inte orren.

Inte sett en kull över 3 individer sen igår o inga hönor.

Däremot har jag sett mer tjäder än vanligt, dock ej mkt, MEN OTROLIGT MKT JÄRPE.

Tror inte jag ljuger då jag säger att jag nog såg MINST 100 olika individer igår.

Lite less va jag på dem då stånden aldrig ledde till mkt mer än buller då man närma sig hund. Men för honom satt de still iof.

HANDEN PÅ HJÄRTAT, hur ser fågeltillgången ut på olika platser i Sverige?

Hur Seger haft de vet vi  :'( :'( :'( sörjer med dig Seger!

Skickar med en liten viltparads bild för att peppa alla som de gått tungt för!

Bara på ett igen!!!

Hos Dig ser det ju bra ut iaf! :D Grattis till en bra jakt iaf!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hos Dig ser det ju bra ut iaf!

Kan ju verka så men jämför jag med ifjol e de endast järpe o tjäder som ökat.

6 istället för 3 tjäderkullar o 100 istället för 50 järpar, TYP, på min mark.

Orren MARKANT nedåt.

Vid kusten som de var bra ifjol e de katastrof på de lilla jag såg igår.

1 tjäder 1 orkull o 2 singelfåglar på en hel eftermiddag.

Men så hittar ju hundarna (och vi) endast ca:30% av de verkliga bestånden sägs de ju.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Längre söderut har jag haft bra med fågel. Stora kullar med stora kycklingar! Hundarna har gått riktigt bra och vädret var bra!!! De har presenterat flera bra skottlägen med i bland direktstånd och ibland löparbeten genom storskogen.

Skyttet.... bedrövligt, men nån fågel fick vi med oss. Ska ut på skjutbanan och träna i veckan för sen bär det av till fjälls på Torsdag kväll och då lär man se till så att det rammlar ner lite mer fågel. Skyttet är iofs lite lättare på fjället än iskogen  :-

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Knatat omkring litegrann i skogarna i Tornedalen och det verkar vara lite fågel på de marker jag håller till, visserligen inga långa sträckor jag vandrat men 1 tjäder och en järpkull är inget att hurra för trots den korta promenaden.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här i Kirunaområdet verkar det bara finnas gamla senila tuppar av olika höns. Inte en kyckling eller höna av vare sig tjäder eller ripa. Inte lätt för en unghund att hitta igen en tupp som drar iväg sisådär 2km...

Tror man får bränna en månadslön på dygnskort i Arjeplogs trakten den här hösten  >:(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här i Kirunaområdet verkar det bara finnas gamla senila tuppar av olika höns. Inte en kyckling eller höna av vare sig tjäder eller ripa. Inte lätt för en unghund att hitta igen en tupp som drar iväg sisådär 2km...

Tror man får bränna en månadslön på dygnskort i Arjeplogs trakten den här hösten  >:(

Vart har du jagat om du ens sett fågel här i Kirunaområdet ??? :)

Var igår i skogen och promenerad säkert i 5timmar, såg EN ripa!!

Ska vara till urskogen och prova på gråfågel istället för att smyga bland dvärgbjörkarna....

Mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håller med övriga kirunabor. Inte en kyckling så långt ögat når. Var ute i tre timmar strax utanför Kiruna och såg 1 tjädertupp och 1 tjäderhöna. Blir en höst med lååånga promenader... :-

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har grova planer på att lämna bössa hemma idag o bara köra träning  :o men de vet väl alla att så lär de inte bli.

Men man kan ju spänna bössa på ryggan så de tar lite mer tid samt att ta MKT fika med.

Tänkte hårddrilla kontakten som jag e missnöjd med men samtidigt kanske jag pajar inför fjällprovet.

Han går grymt bra i öppnare terräng (typ fjällmiljö) men i skogen e han lite väl osynlig tycker jag. Har sett att han söker ut lite väl långt i kanterna me.

Ju mindre fågel desto längre frånvaro  >:(

Men så har han fått gå "lite" för länge mellan pauserna o de e ALLTID i slutet av släppen det dragit iväg.

De konstiga är att det är i de fina arbetena med god kontakt som fågel uppenbarar sig.

Man tycker stolpskottet borde lära sig av de.

Men alla har väl dåliga dagar?

O husse måste lära sig fika oftare. Igår fika ja EN gång.

Inte illa jobbat för att vara MIG.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan ju verka så men jämför jag med ifjol e de endast järpe o tjäder som ökat.

6 istället för 3 tjäderkullar o 100 istället för 50 järpar, TYP, på min mark.

Orren MARKANT nedåt.

Vid kusten som de var bra ifjol e de katastrof på de lilla jag såg igår.

1 tjäder 1 orkull o 2 singelfåglar på en hel eftermiddag.

Men så hittar ju hundarna (och vi) endast ca:30% av de verkliga bestånden sägs de ju.

Okej!

:D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vart har du jagat om du ens sett fågel här i Kirunaområdet ??? :)

Var igår i skogen och promenerad säkert i 5timmar, såg EN ripa!!

Ska vara till urskogen och prova på gråfågel istället för att smyga bland dvärgbjörkarna....

Mvh

Det var i den lättillgängliga urskogen jag var. Hunden grävde fram 8 tjädertuppar och en riptupp på de 4 timmar jag var ute, men de landade nog inte i denna kommun.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 timmars promenad utan tillstymmelse till fågel. Jycken och jag var rätt trötta så det blev en kortis idag. Nya tag imorgon och då jävlar  ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har sett bra med fågel under helgen. Inte några direkta kullar, men ändå ett 20 tal fåglar. Fick även skjuta en tjäderhöna åt min unghund (norrbottensspets) på premiärmorgonen, och det kändes riktigt roligt inför denna säsong!! :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har grova planer på att lämna bössa hemma idag o bara köra träning  :o men de vet väl alla att så lär de inte bli.

Men man kan ju spänna bössa på ryggan så de tar lite mer tid samt att ta MKT fika med.

Tänkte hårddrilla kontakten som jag e missnöjd med men samtidigt kanske jag pajar inför fjällprovet.

Han går grymt bra i öppnare terräng (typ fjällmiljö) men i skogen e han lite väl osynlig tycker jag. Har sett att han söker ut lite väl långt i kanterna me.

Ju mindre fågel desto längre frånvaro  >:(

Men så har han fått gå "lite" för länge mellan pauserna o de e ALLTID i slutet av släppen det dragit iväg.

De konstiga är att det är i de fina arbetena med god kontakt som fågel uppenbarar sig.

Man tycker stolpskottet borde lära sig av de.

Men alla har väl dåliga dagar?

O husse måste lära sig fika oftare. Igår fika ja EN gång.

Inte illa jobbat för att vara MIG.

Hur långa släpp kör du ca?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...