Hoppa till innehåll

Diskussioner runt taktiskt skytte


Fredde_piteå

Recommended Posts

  • Svar 228
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • eskimo1

    45

  • exabit

    36

  • Henrik

    31

  • Mad Mike

    25

Inga frågor från mig! Ämnet verkar lite stort och "skrämmande"? hmmm rätt ord? Nä men det bästa jag kom på ;)

Jag måste säga att det var ett mycket bra initiativ som du gjort med denna tråd, och jag skulle vilja att den placerades på en plats där man snabbt och lätt kan hitta den.

Det finns så mycket tips och trix i den så det skulle vara bra att ha den till hands.

Jag vill tacka för en bra tråd och det ska bli kul att följa den!

//Roggman66

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Helt fantastiskt Henrik :-* Tack!

Jag återkommer i ämnet...måste läsa ett par ggr till och kolla in alla länkar först.

Eftersom detta är en manual så klistrar jag upp det.

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Själv skulle jag vilja att det skulle handla mest om skytteträning och mindre materiel/utrustning men det ena utesluter inte det andra!

//Roggman66

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är det ingen som använder sig av en monopod för det bakre rembygelfästet i dessa kretsar? Borde tillsammans med en Harris bipod i det främre ge ett snabbt och bra trepunktsstöd? dessutom justerbart i höjd.

Vad som verkar vara på modet däremot är sk thumbhook(att hålla bössan på samma sätt som en ksp 58),är det den allmänna uppfattningen att vid liggande skytte ger denna ställning bättre precision eller stabilitet än en monopod i det bakre rembygelfästet?

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Morrn Henrik.

Förutom min monopodfråga så kommer här en till fundering.

Du skriver att du inte ser behovet av förstoringar över 16ggr och att högre förstoringar förstärker miragen.

Jag tänker nu praktiskt och gör mina antaganden av mina erfarenheter.

Jag är helt inne på att skaffa ett kikarsikte med något sorts ballistiskt riktmedel till mitt nya projekt (ditt fel!! ;) :-*) och jag är mest inne på en 6,5-20x50 alt 6,5-24X50.

Mirage är nog hopplöst svårt i Irak där temperaturen igåg var 47grader.

För svenska jaktliga förhållanden under höst vinter och vår har jag aldrig upplevt det någonsin.

En riktigt varm dag på skjutbanan så visst, då kan det dallra men inte mer än att det är hanterbart.

För att träffa små mål långt bort och för att träffa rätt( jag menar vi ska ju inte bara försätta målen ur jaktbart skick utan vi måste träffa vitalt/etiskt) så är en högre förstoring klart bättre.

Det borde rimligtvis vara lättare att se hinder i kulbanan och vilken vinkel djuret har ju större förstoringen är.

Har man sedan självpåtagna eller av jaktlaget beslutade avskjutningsregler så borde rimligtvis en högre förstoring göra allting lättare?

Eller resonerar jag galet på något sätt?

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag skulle mycket gärnna vilja ha en dragning om rangecards, i kombination med kända avstånd (har laseravståndsmätare:). Jag har ett par högförstorande gluggar med mildotriktmedel just för mitt projekt att kunna sträcka ut avstånden eller i alla fall förstå vad som egentligen är ett långt avstånd och under vilka förutsättningar.

Jag har experimenterat lite med rangecards genom att skriva ut kulbanorna och mäta var de korsar milliradianerna i siktet, och tanken är att lasra målet, få ett avstånd och sedan avgöra att "hålla i den 3:e dotten eftersom dotavståndet är 320 meter och faktiskt avstånd till mål är 332". Jag bryr mig alltså inte om militärens ovilja att lasra målet eftersom viltet ännu inte har laservarnare.

Men jag behöver bättre rangecards och jag behöver göra dem mer fältmässiga. Tips?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

bra skrivet Henrik. Denna tråden tillsammans med din "Trippel-tråd" är helt klart dom bästa trådarna jag någonsin läst, alla kategorier.

Jag ska ju precis nu också börja reda ut vad långt håll blir för mig personligen, jag skall köpa en kartong med lerduvor då jag fått tips av dig till detta. Och som du sa till mig för ett tag sedan, att när man träffar 10 av 10 duvor 7 dagar i veckan då så kan man börjar skjuta på vilt på detta avståndet.

Hade tänkt börja på 200meters vallen direkt jag får lite tid.

Sittewr på jobbet nu, just idag har jag inte så fullt men det brukar ändå inte finnas så himla mycket tid över till skjutning då man gärna vill träffa tjejen m.m.

Men som sagt så ska jag se ifall jag inte lyckas träna på att lyckas att ta 10 av 10 duvor innan bockjakten.

För övrigt skall Benstöd inköpas till min 6mmBR, verkar bra att ha vid liggande skytte.

Ha det bra!

MVH/Jocke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bra Henrik! Även om jag skjuter mycket så är sådana här trådar intressanta. Jag har tidigare frågat officerare efter skjutträning modell pek för att kunna hjälpa nybörjare att kunna känna sig tryggare med sitt vapen. Framförallt kvinnor drar sig för att skjuta själva då dom känner sig otrygga om det skulle bli en klick eller att bara gå upp till banan själva. Jag höll en kurs i jaktskytte i våras för elva tjejer och tog då upp allt ifrån vapen ammunition kaliberval ytterballistik och lite om innerbalistik. Teoretiskt om skjutställningar, andning avfyrning osv. Tyvärr så har jag kanske inte den pedagogiska biten som militären har och ibland känner jag mig otillräcklig även om eleverna var mycket nöjda. Vi har följt upp med praktiskt skytte under våren och jag har försökt trycka på vapensäkerheten främst. Nu ska jag fortsätta med kulskytte. Hur ska man göra för att bygga upp vapenhanteringen och samtidigt bygga in ett stressmoment? Räcker det med tidspress eller ska man lägga in förflyttningar och ställningsbyten och hur i så fall. Som jag skrev tidigare men inte fick något svar: Den rent militära delen och automatvapenträningen är ointressant. Här gäller det att få in en säker vapenhantering hos jägare och att kunna avlossa skott mot mål när det har gått åt helvete med första skottet. Som skrivits ovan. Lägg ribban åtminstonde två steg över vad som förväntas så kan man avsluta ett dåligt första skott på ett bättre sätt än om man inte tränat det på papper först.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Henrik,

Ett mycket mastigt ämne du kastar dig över även om dina grundkunskaper är så att säga över medel ;D Jag känner också igen vissa övningar fråmn min egen jägartid trots att jag bara fick grundläggande utbildning i prickskytte och i första hand med automatkarbin och kompaktkikare (AK5B och AK4 med kikare) men även är var det förvånande vad mad kunde göra med rätt handledning . Fick totalt 2 eftermiddagar med PSG 90 tror jag vilket kändes träligt.

Nu sitter jag på modem över min pappakarens vilket gör att det tagit en stund att gå igenom länkar, dessutom tar 2 ungar 3 gånger så mycket tid i anspråk som 1 (sug på den du för framtiden ;))

Att avlossa jaktskott med precision på längre håll (+150 m)har egentligen börjat locka mig först på senare år. Har först nu en utrustning som jag på allvar känner att jag seriöst kan närma mig jaktskott på 300 meter med. Övar rätt mycket just nu på detta och så fort sidan kommer igång med bra bildhantering skall jag presentera lite erfarenheter för kommentarer.

PS körde duvtrixet ihop med en kompis nu ikväll, gick inte lysande men en rolig övning som avbrott till tavelstämpling. :)

Tack så länge så höres vi.

MVH

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Toppentråd Henrik!

Ett ämne som ligger mig varmt om hjärtat. Jag och två kamrater annordnade för ca ett år sedan en "Prickskytteträff" där vi sköt

i olika ställningar (bla från fel sida kroppen), olika avstånd, på tid osv. Avståndet var som längst 600m.

Lite bilder från tillställningen finns på min sida www.shooter.priv.se

Ang mirage är det precis som Henrik säger ett aber när man använder högre förstoring. Sköt i går en 600m tävling med bla Håkan Spuhr

nere i Värmland. På 14x var målen tydliga och skarpa men på 18x började det se "vattnigt" ut, så lite skillnad i förstoring kan avgöra om du håller rätt eller fel riktpunkt.

Henrik, ös på med dina kunskaper.

Jag tror att ett lämpligt ämne att fortsätta i är avståndsbedömning med mil-dot då riktmedlet är på frammarch även på jaktsikten, många har dom men få vet hur dom används riktigt. (Många tycker framförhållningen på älgen blir enklare bla)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

har man konstaterat att jag fått Borrelia.

Det var väl ändå onödigt! ;)

Inte gå och bli sjuk NU...jag håller på att bli vithårig av att gå och vänta på dina inlägg.

Med förhoppningar om ett blixtsnabbt samt kraftfullt tillfrisknande och min återgång till normal nattsömn!

/SnipertobeMicke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • [li]Konkreta tips på vad man skall tänka på vid nyanskaffning av bössor för långhållsskytte, förmodligen med förslag i ett par olika prisklasser.[/li]

Jag blir evigt tacksam om du börjar här då jag står i startgroparna för en nyanskaffning....ska vara inskjuten och klar 1sept.

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag blir evigt tacksam om du börjar här då jag står i startgroparna för en nyanskaffning....ska vara inskjuten och klar 1sept.

/Micke

Ja mé :D!....Henrik, även jag väntar väntar med extrem spännig på dina tips på vapen lämpliga till långhåll ;D

ps. Krya på dig Henrik, aldrig skoj att bli sjuk den här tiden på året :-ds.

/Fredde

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hejsan Henrik!

Det var inte bra det här med sjukdommar och elände. Hur blir det nu med vår skjutning ihop? ???

För övrigt så ser jag denna punkten:

Konkreta skyttetips angående liggande skytte, aktuella hjälpmedel till detta (monopod eller beanbag), olika benstöd etc

Väldigt trevlig då jag är i startgroparna med att skaffa mig benstöd. Kan ju alltid vara kul att veta på ett ungefär höjd m.m på vad man ska skaffa. Du får gärna slänga iväg ett PM när du har tid och lust/ork. Kollar alltid sidan på kvällen/natten då jag börjat jobba natt nu, men jag svarar så fort jag hinner jag också ;)

Ha det så bra och krya på dig, så får vi väll se ifall du inte kan friskna till snart så vi får skjutit lite ihop :)

MVH/Jocke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Henrik!

Det verkar vara ett brett ämne och intressant var det också när man väl började läsa igenom din text. Det är bra skrivet också tycker jag. :D

Bra jobbat!

:D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...